Een vraag over LHBT

Pas ik nou in een hokje of niet?
velouria
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 mar 2013, 13:57
Gender: Trans MtF

Re: Een vraag over LHBT

Bericht door velouria »

EvaVanA schreef: Het kostte uiteindelijk opvallend weinig tijd om een T aan het rijtje toe te voegen. Of de T-wereld daar op zat te wachten weet ik niet. Ik ken persoonlijk geen mensen die daarvoor lobby hebben gevoerd, maar ik kan me vergissen.
Als ik het goed heb begrepen waren het voornamelijk vrouwelijke homo's en transgenders die als eerste voor hun rechten op kwamen omdat zij hun homoseksualiteit/vrouwelijkheid niet konden verbergen.
"Alles went, behalve wonen in het lichaam van een vent"
Dora
Berichten: 113
Lid geworden op: 08 jan 2013, 13:56
Gender: Transgender

Re: Een vraag over LHBT

Bericht door Dora »

velouria schreef:
EvaVanA schreef: Het kostte uiteindelijk opvallend weinig tijd om een T aan het rijtje toe te voegen. Of de T-wereld daar op zat te wachten weet ik niet. Ik ken persoonlijk geen mensen die daarvoor lobby hebben gevoerd, maar ik kan me vergissen.
Als ik het goed heb begrepen waren het voornamelijk vrouwelijke homo's en transgenders die als eerste voor hun rechten op kwamen omdat zij hun homoseksualiteit/vrouwelijkheid niet konden verbergen.
Klopt, dat waren samen met zeer mannelijke potten degenen die de Stonewall rellen begonnen. De gemiddelde homo zat toen nog diep in de kast.
De butchpotten, TG's enz waren zichtbaar en hadden het meest te lijden onder vervolging van oa de USA overheid.

Wat vreselijk is gaan steken, is dat diezelfde kasthomo's zich pas een paar jaar na de Stonewall rellen gingen emanciperen en de butches, de tg's enz pardoes buitensloten van de homo emancipatie omdat ze niet 'normaal' gevonden werden door de heren keurige homo's die dolgraag letterlijk wilden 'inburgeren' in de hetero samenleving.

Tot op de dag van vandaag word de aanvang van de Stonewall rellen geclaimd door homomannen die beweren dat het homomannen waren die die rellen begonnen.

Niets is minder waar.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Stonewall-rellen" target="_blank
Gebruikersavatar
Figó
Berichten: 199
Lid geworden op: 08 jul 2012, 02:45
Gender: Trans FtM

Re: Een vraag over LHBT

Bericht door Figó »

Ik vind wat Lotte zegt wel mooi en daar ben ik het ook wel mee eens.
Dora, ik heb even de wikipedia pagina bekeken maar daar staat 'travestieten'. Waren het nou travestieten of transgenders? Het zal niet de eerste keer zijn dat ze die met elkaar verwarren helaas.

Oh en dat bedoel ik trouwens niet lullig tegenover jou. Eerder tegenover degene die de wikipedia pagina heeft gemaakt
Mijn weblog over mijn gedachten en gebeurtenissen:
http://www.gender-idee.nl
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: Een vraag over LHBT

Bericht door NaomiClareNL »

Fiegó,

Misschien dat deze site je meer herlderheid verschaft?

What was Stonewall

Blijkbaar maakte men in die tijd en op die plaats onderling weinig onderscheid tussen TS / TV / (drag)queen etc.
Daar heb je minder behoefte aan als je met z'n allen in hetzelfde, onderdrukte, schuitje zit. Voor zover ik kan achterhalen was de Stonewall Inn en het gebeid eromheen een thuis voor met name de dakloze en minder gegoede HLBT'ers.
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Gebruikersavatar
hX2eDVx3
Berichten: 345
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:34
Gender: Man

Re: Een vraag over LHBT

Bericht door hX2eDVx3 »

Fiegó schreef:Ik vind wat Lotte zegt wel mooi en daar ben ik het ook wel mee eens.
Dora, ik heb even de wikipedia pagina bekeken maar daar staat 'travestieten'. Waren het nou travestieten of transgenders? Het zal niet de eerste keer zijn dat ze die met elkaar verwarren helaas.

Oh en dat bedoel ik trouwens niet lullig tegenover jou. Eerder tegenover degene die de wikipedia pagina heeft gemaakt
In die tijd bestond het onderscheid tussen travestiet en transseksueel nog niet zo sterk. Ik denk dat wat ze toen travestiet noemde nu wel transgender zou heten. De Engelse wikipedia-pagina heeft iets meer nuance daarin, de Nederlandse pagina vind ik nogal slecht eigenlijk.
Gebruikersavatar
Figó
Berichten: 199
Lid geworden op: 08 jul 2012, 02:45
Gender: Trans FtM

Re: Een vraag over LHBT

Bericht door Figó »

Bedankt voor die website NaomiClare, ik zal een dezer dagen eens kijken :)
Mijn weblog over mijn gedachten en gebeurtenissen:
http://www.gender-idee.nl
Rense
Berichten: 208
Lid geworden op: 06 feb 2013, 13:53
Gender: Trans FtM
Locatie: Nijmegen

Re: Een vraag over LHBT

Bericht door Rense »

Marissa schreef:
Fiegó schreef:Ik vind wat Lotte zegt wel mooi en daar ben ik het ook wel mee eens.
Dora, ik heb even de wikipedia pagina bekeken maar daar staat 'travestieten'. Waren het nou travestieten of transgenders? Het zal niet de eerste keer zijn dat ze die met elkaar verwarren helaas.

Oh en dat bedoel ik trouwens niet lullig tegenover jou. Eerder tegenover degene die de wikipedia pagina heeft gemaakt
In die tijd bestond het onderscheid tussen travestiet en transseksueel nog niet zo sterk. Ik denk dat wat ze toen travestiet noemde nu wel transgender zou heten. De Engelse wikipedia-pagina heeft iets meer nuance daarin, de Nederlandse pagina vind ik nogal slecht eigenlijk.
Interessant weetje: in die tijd begon het onderscheid tussen travestieten en transseksuelen zich op sommige plaatsen in de VS net te vormen. Harry Benjamin begon in de jaren '60 transgenders medische behandelingen te bieden in New York en San Fransisco. Dit trok meer transgenders naar juist die steden en gaf deze groep ook nog iets om voor te vechten: hoop op een beter leven. Dat juist in San Francisco en New York rellen uitbraken en dat daar veel transen bij betrokken waren staat dus niet helemaal los van de geschiedenis van de transitiezorg.

(daarmee bedoel ik dus niet: 'wij hebben het allemaal alleen gedaan en zonder ons was het niet gebeurd' of zo iets. Maar Amerikaanse transgenders waren in die tijd extra activistisch omdat ze net voor het eerst in hun geschiedenis hoop hadden op een transitie.)
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Een vraag over LHBT

Bericht door Anon20190712 »

...dit vond ik in een foldertje in de wachtruimte van het VU
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rense
Berichten: 208
Lid geworden op: 06 feb 2013, 13:53
Gender: Trans FtM
Locatie: Nijmegen

Re: Een vraag over LHBT

Bericht door Rense »

Lucas schreef:...dit vond ik in een foldertje in de wachtruimte van het VU
Hee, die ken ik! De comic van Jiro in de Trans&Zo! :D
Gebruikersavatar
EdwinJulian
Berichten: 130
Lid geworden op: 03 apr 2013, 10:58
Gender: Onzeker
Locatie: Waddinxveen

Re: Een vraag over LHBT

Bericht door EdwinJulian »

http://24.media.tumblr.com/30219b7ec6a2 ... 1_1280.jpg" target="_blank

Deze kwam ik net tegen en moest even aan dit topic denken :P
Sometimes I wish I was born a girl. I'd like make-up and pretty clothes, instead of just having this vagina :(