Gegevens veranderen, waar en hoe?

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Figó
Berichten: 199
Lid geworden op: 08 jul 2012, 02:45
Gender: Trans FtM

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door Figó »

Ik wist eerlijk gezegd niet dat dat kon via Mijn CZ, maar ik heb het daarin veranderd. Het zal zo snel mogelijk verwerkt worden stond er. Ik hoop dat het doorgaat!
Mijn weblog over mijn gedachten en gebeurtenissen:
http://www.gender-idee.nl
selena
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 nov 2012, 13:51
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door selena »

Succes, ik hoop dat het lukt! Al weet ik zelf niet of CZ ook altijd controleerd met het GBA, aangezien dit al jaren bij mij al staat ook onder mijn nieuwe voornaam waarvoor ik nog een rechtzaak moet starten.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1198
Lid geworden op: 25 jul 2012, 19:42
Gender: Man
Locatie: Zuid Holland

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door Paul »

Heb meteen een gerelateerd vraagje hier:
als je nog net niet aan de hormonen bent, maar je wel in het gewenste geslacht wilt uitgeven, ben je dan niet "illegaal" bezig?
Bijvoorbeeld bij de bank, of woonstichting of zo. Kan dat zomaar, zonder dat je een bewijs hebt dat je in behandeling bent bij het een of ander?

Overigens, Fiego, misschien heb je nog wat aan mijn lijstje van dingen die je zou kunnen veranderen:
belastingdienst
woonstichting (als je op jezelf woont)
energieleverancier
lidmaatschappen
paspoort (kan pas na operaties)
gemeente
accounts op internet
rijbewijs
evt. ANWB pas
visa card
bank gegevens
telefoonprovider voor vast en mobiel
huisarts
tandarts
donorcodicil als je die hebt
zorgverzekering
andere verzekeringen
apotheek
Ov chipkaart
als je huisdieren hebt - dierenarts

en - ook pas na operaties: je kunt ook de gegevens van je behaalde diploma's aan laten passen.

Ongetwijfeld is er veel meer, maar ik kom op deze dingen :)
Gebruikersavatar
mick1984
Berichten: 416
Lid geworden op: 03 aug 2012, 19:41
Gender: Trans FtM

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door mick1984 »

als de nieuwe wet komt hoef je neit emer te wachten tot na je operaties voor het veranderen van je paspoort
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6818
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door Eva »

Je leeft zoals jij dat wenst, Paul. Het enige bewijs dat daarvoor nodig is ben jijzelf. Of bepaalde organisaties je geslacht in hun administratie willen (kunnen) veranderen is aan hen. Sinds gisteren kent KPN mij als vrouw. Niet het geringste probleem.
Enkele jaren geleden nieuwe ID en rijbewijs aangevraagd bij de gemeente. Foto als Eva geen probleem, maar tot volgend jaar staat op m'n ID wel een verkeerd geslacht en voornaam. Ik kan er wel mee leven :)
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Miazara
Berichten: 372
Lid geworden op: 02 jul 2013, 19:26
Gender: Trans MtF

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door Miazara »

ID en rijbewijs in de wasmachine gooien, nieuwe aanvragen, klaar :P Als het bij de gba etc en dergelijke al is veranderd. Kost wel een klein bedragje geloof ik.
Code Sorceress
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door LauraB »

Bij de nuon ben ik nu ook aangepast. Ik heb eerst via mijn non mijn geslacht veranderd in vrouw. Een paar dagen later bij inloggen stond er netjes welkom mevrouw. Daarna heb ik de klanten service opgebeld en aangegeven dat mijn voor letters niet klopt op de post die ik ontvang. De vriendelijke meneer heeft het meteen aangepast.

Bij mijn internet provider kun je je naam niet wijzigen via het service center. Daarom contact gehad met de helpdesk. Ik heb een brief, met het verzoek om mijn geslacht en naam t veranderen om niet elke keer geconfronteerd te worden met mijn verleden, geschreven, ondertekent, een kopie van mijn ID en zorgpas met mijn vrouw vermelding ingescand en gemaild. Als het goed is ben ik daar binnen een par dagen vrouw.

Bij de tandarts heb ik mij gewoon als vrouw aangemeld, ik wilde toch naar een andere praktijk overstappen. Werd totaal niet moeilijk over gedaan.

Bij de bedrijfsarts werd wel een beetje moeilijk gedaan. Naja moeilijk, dat de vraag kwam omdat ik begon dat ik een nieuwe zorgpas heb met een V en Laura er op, dacht ze even na en vroeg hoe het met het GBA en het UWV zit. Het UWV heb ik inprincipe nog niet echt contact mee gehad, op een paar telefonische vragen na. Het GBA heb ik verteld dat dit na de operatie, of als de wetswijziging erdoor is, ik zeer waarschijnlijk begin volgend jaar in het GBA vrouw word. Daarop zei ze dat het waarschijnlijk voorlopig nog de heer blijft. Zelf ga uk nog even contact opnemen met de administratie van de arbo.

Door mijn slechtziendheid maak ik nog gebruik van door de zorgverzekering vergoed taxi vervoer bij Connexxion om naar en van Apeldoorn te komen waar ik trainingen volg om minder mijn ogen nodig te hebben. Daar heb ik eerst een email gestuurd, hier kwam een reactie op dat alle gegevens in de administratie i orde zijn. Daarna heb ik meteen opgebeld naar de centrale waar je je ritten doorgeeft, met de vraag hoe ik in het systeem sta. Daar bleek wel mijn voorletter maar niet mijn geslacht aangepast te zijn. Ik heb meteen gevraagd of dit aangepast kan worden. Ze kon het zelf niet maar zou het doorgeven. De volgende keer werd ik netjes gemevrouwd.

Voor mijn OV-chipkaart ga ik binnenkort gewoon een volledig nieuwe aanvragen. Dit is goedkoper dan te laten wijzigen, en zal waarschijnlijk ook makkelijker gaan. Ik heb ook een begeleiderskaart en Vallys deze ga ik in die volgorde af zodra ik een beetje leuke pas fofo's geregeld heb.
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door LauraB »

Ok weer een aantal stappen verder.

Mijn provider heeft binnen twee dagen alles netjes aangepast.

Voor Paypal heb je een verklaring van de rechtbank nodig die je moet faxen. Wat prima werkt. Login met de oude account, ga onder profiel naar bankrekeningen toevoegen/verwijderen. Verwijder daar je bankrekening. Ga eventueel onder profiel naar meer opties en dan rekeninginformatie. Daar kun je je PayPal account opheffen. Log uit en klik daarna bovenin op rekening openen. Vul alle gegevens in zoals je ze wilt hebben, voeg je bankrekening weer toe en alles werkt, na een paar dagen is ook je rekening weer geverifieerd.

Mijn waterleidingbedrijf (PWN) was een makkie. Ik had nog geen online account dus die heb ik eerst met mijn relatienummer aangemaakt. Daarna het persoonlijke gegevens formulier ingevuld en alles was om.

Voor de OV chipkaart is de deur uit.

Volgende week ga ik langs bij het kantoor van de ABN AMRO. Via (snel) internet bankieren zag ik dat je zowel een geboortenaam als een gewenste aanspreek naam hebt. De laatste kun je gewoon online veranderen. Alleen blijft er wel nu de heer Laura staan. Dit kunnen ze bij ieder kantoor veranderen (als de medewerken mee werkt)
Gebruikersavatar
Miazara
Berichten: 372
Lid geworden op: 02 jul 2013, 19:26
Gender: Trans MtF

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door Miazara »

Paul schreef:Heb meteen een gerelateerd vraagje hier:
als je nog net niet aan de hormonen bent, maar je wel in het gewenste geslacht wilt uitgeven, ben je dan niet "illegaal" bezig?
Bijvoorbeeld bij de bank, of woonstichting of zo. Kan dat zomaar, zonder dat je een bewijs hebt dat je in behandeling bent bij het een of ander?

...
Nee dat is niet illegaal. Bij de bank kan je bijvoorbeeld je geslacht aanduiding veranderen zodat er mevrouw of meneer staat. Naam kan niet. Daar hebben ze een kopie van je passpoort nodig afaik. Bij de tandarts, huisarts endergelijke heb ik het laten verandered met Sarah als roepnaam en vrouw als geslacht. Was verder geen probleem. Zelfs bij inschrijving al staat er M or V op verzekerings pasje etc. Bij mij hadden ze absoluut geen probleem. Voor de buitenwereld zie ik er ook volledig uit als vrouw ookal begin ik pas volgende maand aan de hormonen. Als het illegaal is dan zouden ze dat zeker niet doen :)
Code Sorceress
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door Venka »

Ik heb nu Ziggo als internet provider en ik ga nu over stappen naar KPN als provider en had mij aangemeld als mevrouw en vervolgens heb ik 1 mail gehad gericht aan mevrouw gekregen en vervolgens gaat KPN dood leuk over naar de heer,dus net even gebeld en het werd met excuses zonder problemen weer over gezet naar mevrouw,hopen dat het zo blijft :(