Nieuwe chat! Zie dit topic.

Gegevens veranderen, waar en hoe?

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1198
Lid geworden op: 25 jul 2012, 19:42
Gender: Man
Locatie: Zuid Holland

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door Paul »

Good to know! Ik verander nu al steeds een dingetje per keer: bol.com account, amazon account, dat soort dingen.
Omdat ik dacht dat het niet zomaar kon, heb ik nog niks gedaan. Maar als dat gewoon kan, ga ik er alvast voor.
Nu de stap naar veranderen bij de grotere instanties. :)

Goed topic Fiego!
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door Eva »

Meander is het lokale ziekenhuis in Amersfoort. Ik heb ze gisteren netjes gevraagd om die M in een V te veranderen. Dat kon niet vanwege de gba. Mijn vraag was (en is): "Waarom kan het bij het VUmc wel en hier niet? Hebben zij een beter systeem?" Dat wist men niet.
Vandaag telefonisch contact gehad met een soort van klantenservice en concreet gesteld dat ik me niet aangesproken voel met "Meneer". Niet in de wachtkamer en niet op papier.
Ze zouden een serieuze poging gaan doen om het te op te lossen. Ik geloof dat ik wel heel duidelijk ben geweest. Het gesprek eindigde in elk geval van hun kant met "Dag mevrouw...".
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1198
Lid geworden op: 25 jul 2012, 19:42
Gender: Man
Locatie: Zuid Holland

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door Paul »

Goed zo Eva! De aanhouder wint!
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door Venka »

EvaVanA schreef:Meander is het lokale ziekenhuis in Amersfoort. Ik heb ze gisteren netjes gevraagd om die M in een V te veranderen. Dat kon niet vanwege de gba. Mijn vraag was (en is): "Waarom kan het bij het VUmc wel en hier niet? Hebben zij een beter systeem?" Dat wist men niet.
Vandaag telefonisch contact gehad met een soort van klantenservice en concreet gesteld dat ik me niet aangesproken voel met "Meneer". Niet in de wachtkamer en niet op papier.
Ze zouden een serieuze poging gaan doen om het te op te lossen. Ik geloof dat ik wel heel duidelijk ben geweest. Het gesprek eindigde in elk geval van hun kant met "Dag mevrouw...".
Oh ik ken dat, ik heb nu ook zo iets ik wil nergens meer de heer zien staan want dat ben ik niet. Ik heb nu ook de papieren binnen van het pig waarop sta dat ik gediagnosticeerd ben als zijnde transseksueel en dat ik sinds augustus 2012 in mijn gewenste geslacht leef. Niet dat dat papiertje veel uit maakt voor de buitenwereld maar voor mij is het een mijlpaal en bevestiging dat ik ook echt vrouw ben en dat ik niet zomaar wat verzin.

Zo had ik vorige week een gesprek via de telefoon om een afspraak te maken voor gezichts ontharing en die mevrouw twijfelde of ze mij meneer moest noemen omdat ik hun computer als meneer sta. Maar voor dat zij wat kon zeggen zei ik, u gaat toch geen meneer zeggen of wel. Nou nee was haar reactie maar ik krijg wel dood leuk per brief een bevestiging gericht aan meneer grrr dat maakt mij boos en dat krijgt ze ook te horen over 2 week.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door Eva »

Aafke schreef:Maar voor dat zij wat kon zeggen zei ik, u gaat toch geen meneer zeggen of wel. Nou nee was haar reactie maar ik krijg wel dood leuk per brief een bevestiging gericht aan meneer grrr dat maakt mij boos en dat krijgt ze ook te horen over 2 week.
Ik zal wel recalcitrant zijn, maar ik zocht een ander. Serieus!
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door Venka »

Dat kan je wel zijn Eva maar ik hink op 2 gedachten en het gaat uiteindelijk om het eind doel.Omdat ik via het pig de transitie doe betekent dat ik voor veel dingen geen verwijzing heb van het VU die zorgverzekeraars vaak eisen voor vergoedingen.Daarom doe ik het in het ziekenhuis in Enschede en zij hebben geen verwijzing nodig van het VU omdat zij zelf onderdeel van een ziekenhuis zijn en rechtstreeks toegang hebben tot vergoedingen in vergelijking met een privé kliniek.En in het ziekenhuis,zelfde als wat jij hebt,sta ik te boek als man maar ik mag er toch vanuit gaan dat een groot ziekenhuis als het m.s.t. en dan zeker de ontharing afdeling dat zij ervaring hebben met transseksuelen want ik ben vast niet de eerste die daar komt.Dus voor dat ik er heen ga wil ik de zekerheid dat ik niet met meneer word opgeroepen en ik wil dat voor de volgende keer dat zij hoe dan ook mij niet aanschrijven met meneer.
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door LauraB »

Ok een update,

Vandaag kreeg ik een brief van de ING gericht aan mevr L.C. binnen. Ik was wel enigzins verbaasd omdat ik de ING niet benaerd had om het te veranderen. :shock:

Het bleek om mijn rechtsbijstandverzekering te gaan. Ik ben met de ING als tussenpersoon verzekert bij Nationale Nederlanden. Een paar weken terug had ik NN een brief gestuurd om voortaan mijn UPO's en overige correspondentie te richten aan mevrouw. Kennelijk heeft NN dit in haar administratie doorgevoerd en meteen het verzoek aan de ING doorgegeven.

Ook heb ik vorige week een brief van de gemeente gehad dat mijn verzoek om voortaan als mevrouw aangesproken te worden in behandeling genomen is.

Gisteren heb ik de bevestiging van woningnet gekregen dat ik in de administratie nu vrouw ben. Hier heb ik misschien het geluk gehad dat ik toen ik mij in 2001 inschreef, de mevrouw achter de balie mij als mevrouw heeft ingeschreven. Twee jaar geleden hebben ze dit in man gecorrigeerd (waarschijnlijk GBA check of zo) maar nu weer een mevrouw.

Op een paar online winkels, de bank en de belastingdienst na is alles dan om. Tot nu kan bij iedere winkel het vrij eenvoudig door in te loggen en het vinkje biuj het andere geslacht neer te zetten. Twee heb ik een kort mailtje moeten sturen.

Ik ben zeer benieuwd wat de gemeente gaat doen en of de belastingdienst e.d. het dan overneemt. Dat zou in princioepe wel kunnen. Voor wat ik er van weet zijn het dezelfde velden in het GBA die veranderd worden voor de voorkeur aanspreek vorm als die veranderd worden als je trouwt.

Voor de bank ben ik nu meneer Laura. Staat best gek. Zal de balie medewerker vast ook vinden. Bij de ABN kun je via Snel bankieren op de website zelf je voorkeur aanspreek vorm (op M/ V na instellen) En deze instelling werkt overal op door.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door Eva »

Doordat mijn hart zo nu en dan een beetje vreemd rammelt kwam ik bij de Trombosedienst in Amersfoort. Bij het eerste telefoongesprek werd ik aangesproken met Meneer en dat heb ik direct afgekapt. Ik wil worden aangesproken met Mevrouw en dat begrepen ze. Ook de post werd aanvankelijk gericht aan Mevrouw.
Dat heeft nu toch gedonder veroorzaakt; ik ben plotseling weer Meneer en daar valt niet over te praten. Niet over te praten? Ook goed. Er is namelijk ook nog een concurrerende Nationale Trombosedienst en daar maakt het ze niets uit of ik als M of als V benaderd wil worden. Ga ook direct over op zelf testen dus hoef niet meer als een junk mijn armen te bedekken door het wekelijkse bloed prikken.
Nu Ohra-zorg nog. Daar doen ze ook erg vervelend, ondanks een brief van het VUmc. Maar ook zij hebben concurrenten :mrgreen:
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door LauraB »

EvaVanA schreef:Nu Ohra-zorg nog. Daar doen ze ook erg vervelend, ondanks een brief van het VUmc. Maar ook zij hebben concurrenten :mrgreen:
Bij mij ging het bij mijn Ohra zorgverzekering juist ontzettend makkelijk, en ik ben nog geen eens door mijn diagnostiek heen. Online heb ik met digid ingelogd. Rechtsonder ergens staat een linkje naar wijzigingen door gegeven, daar heb ik het online formulier persoonsgegevens wijzigingen in gevuld, met mijn nieuwe voor naam en geslacht.

Een paar dagen later kreeg ik een brief thuis met een nieuwe polis en pas. Met wel mijn naam veranderd maar nog steeds meneer. In heb toen weer ingelogd en via de site een bericht gestuurd. Dat ik heel blij ben dat na het doorgeven van de wijziging persoonsgegevens ik een nieuwe pas heb gekregen maar de de belangrijkste wijziging achterwege gelaten is. Ik heb uitgelegd dat ik onder behandeling ben voor genderdysforie en al een tijd als vrouw leef. Dat ikde huisarts, de apotheek en het ziekenhuis al als vrouw in de administratie sta en hoe vervelend het is om als je je zorgpas moet laten zien dat er vragen en verbaasde blikken komen.Iets dat zeer vervelend is vooral als de wachtkamer voor met mensen zit.

Een paar dagen later werd ik opgebeld. Ze snapte hoe lastig en vervelend het was, omdat het in het GBA nog niet veranderd was, is er een opmerking toegevoegd aan mijn dossier en mijn gegevens veranderd. De Ohra zou het in de gaten houden of het niet per ongeluk geautomatiseerd terug gezet zou worden en ik moest meteen bellen als ik merkte dat het terug gezet was.
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door Anon20180501 »

Het ziekenhuis waar ik al van kindsaf aan vaste klant ben is verbouwd. Ik ga er niet gedetailleerd op in maar de privacy is er sterk door afgenomen.
Dit was voor mij reden om niet af te wachten tot na mijn SRS maar om ze nu al te verzoeken mijn geslacht in hun administratie te veranderen.
Een best wel vriendelijke begripvolle vrouw belde me terug met de mededeling dat ze zou gaan kijken of ze in hun systeem in de hoofdregel mijn
geboortegeslacht kan wijzigen in mevrouw en in de kleine lettertjes daaronder waar nu staat "Deze persoon wenst aangesproken te worden als mevrouw" deze zin te veranderen in; "Deze persoon is vooralsnog van het mannelijke geslacht". Dit is niet de letterlijke tekst maar komt overeen.
Ik hoop dat het haar lukt, schaamte ken ik niet maar dat elke keer dat ik me aanmeld bij verschillende balies iedereen mij verbaasd van boven tot onder gaat zitten te bekijken hoeft nu ook weer niet van mij.