Lichaamsgewicht, BMI, vetpercentage

Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Lichaamsgewicht, BMI, vetpercentage

Bericht door LauraB »

Hoi Iedereen,

Ik heb eerst er eens rond gezocht maar eigenlijk niet veel kunnen vinden hierover.

Als ik mijn gewicht, BMI, vetpercentage enz. laat meten door mijn eigen weegschaal (die ik net een paar weekjes heb) en dit elder doe komen er ongeveer dezelfde waarden uit. Maar deze wijken nogal af van de standaard.

Mijn vraag is moet ik mij als man of als vrouw opgeven?

Als ik mij als man opgeeft, heb ik een vetpercentage van maar 11 % Maar als ik mij als vrouw opgeef aan het meetapparaat dan heb ik een vetpercentage van 21 %.. Mijn BMI ligt in beide gevallen ronde de 22,5. Maar ik heb toch een buikje daar zit helaas echt wel wat vet.

Wat misschien ook meetelt is dat ik nu ruim 5 weken HRT heb. Bij de 0 meting bleek mijn eigen testosteron niveau fors onder het minimum bij mannen te liggen (zeg maar gerust de helft van de onderwaarde) Ook andere bloed waarden en lever enzymen liggen meer in de buurt van de referentiewaarden van vrouwen dan mannen. ook kreeg ik in de pubertijd een kleine cap a en heb ik een vrij fijn gebouwd gezicht, niet echt mannelijk te nomen. En heb ik ook geen zichtbare adamsappel. Ik vermoed zelf dan ook interseksualiteit.
Jake
Berichten: 407
Lid geworden op: 13 sep 2012, 23:55
Gender: Trans FtM
Locatie: Drenthe

Re: Lichaamsgewicht, BMI, vetpercentage

Bericht door Jake »

Dat is moeilijk te zeggen. Normaal zou ik hebben gezegd dat je lichaam na 5 weken nog meer de mannelijke bouw heeft, maar in jouw geval zou ik het echt niet weten. Ik zou zeggen laat die getalletjes lekker wezen. Kijk vooral of je tevreden bent met je lichaam en of je zelf vindt dat je te zwaar bent of dat het goed is.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1198
Lid geworden op: 25 jul 2012, 19:42
Gender: Man
Locatie: Zuid Holland

Re: Lichaamsgewicht, BMI, vetpercentage

Bericht door Paul »

BMI is pas belangrijk als je echt overgewicht hebt.
Een beetje buikje is niet zo erg, tenzij je het zelf heel vervelend vind natuurlijk.
En als je al aan HRT bent, zeker als vrouw opgeven :)
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Lichaamsgewicht, BMI, vetpercentage

Bericht door Jeste »

Zoals je waarschijnlijk wel weet gaat het vet zich verplaatsen door de HRT. Gewoon extra gezond leven om er voor te zorgen dat het niet te veel wordt. Je bent aan de hormonen, dus de endocrinoloog vind je daar gezond genoeg voor. met je BMI en/of vetpercentage is het dan wel goed.
Heeft de endocrinoloog dan niets gezegd over die lage testosteronwaarde? Het is toch wel iets dat nogal opvallend is. Zeker i.c.m. die andere dingen die je beschreef.

Laatst ben ik bij een endocrinoloog geweest voor de 0-meting (uitslag komt nog). Toen kreeg ik wel gelijk te horen dat de weinige lichaamsbeharing (maar helaas wel net iets te veel :( ) en mijn stem nogal opvielen. Nou heb ik wel logopedie gehad, maar niet veel, want er viel weinig te doen. Het was meer de omschakeling naar een andere manier van spreken dan m'n stem zelf.

Het kan best wel zijn dat je een vorm van Klinefelter hebt.
Misschien moet je in jouw geval gewoon een gemiddelde nemen van de vrouwelijke en mannelijke waardes, totdat je hormoonhuishouding volledig vrouwelijk is.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Miazara
Berichten: 372
Lid geworden op: 02 jul 2013, 19:26
Gender: Trans MtF

Re: Lichaamsgewicht, BMI, vetpercentage

Bericht door Miazara »

tijdens de HRT gaat het vet allemaal nog verplaatsen, de 1 zegt tegen mij dat ik ga aankomen, de ander juist niet.. Kan verder niet heel erg veel zeggen. Enige wat ik wel zeker weet is dat voor de operatie in het VU een BMI lager dan 25 vereist is. Dat hebben ze tegen mij gezegd.
Code Sorceress
Freetouch
Berichten: 2550
Lid geworden op: 22 mei 2013, 02:29
Gender: Vrouw
Locatie: Pays Bas

Re: Lichaamsgewicht, BMI, vetpercentage

Bericht door Freetouch »

en hoger dan 18!
“good enough”
Gebruikersavatar
Miazara
Berichten: 372
Lid geworden op: 02 jul 2013, 19:26
Gender: Trans MtF

Re: Lichaamsgewicht, BMI, vetpercentage

Bericht door Miazara »

Haha ja inderdaad. Geen over of ondergewicht. Tevens is roken ook een grote nono, en ze gaan daar ook allemaal op testen. (ze hadden bij het VU iets te veel mensen die logen)
Code Sorceress
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: Lichaamsgewicht, BMI, vetpercentage

Bericht door LauraB »

Dat van het onder en overgewicht is mij inderdaad ook verteld bij het VU en van dat roken met die rook test of je niet stiekem toch rookt. Vind ik prima, ik heb nog nooit gerookt.

Interseksualiteit is inderdaad iets om te gaan onderzoeken maar heeft weinig prioriteit en ook geen invloed op het traject.

Ik heb nu drie keer logopedie gehad. Aan de toon hoogte hoeft weinig gedaan te worden, ik adem alleen helemaal verkeerd. Daardoor word mijn stem na de eerste lettergrepen zwak met veel vals lucht. Omdat er te weinig druk vanuit de longen meer is om de stembanden goed te laten trillen. Daarvoor heb ik middenrif spier sterker maak oefeningen en moet ik er op letten vanuit mijn onderbuik te ademen in plaats vanuit mijn bovenborst.

Als ik een instantie bel of gebeld word, wordt ik al meteen gemevrouwd, nog voordat mijn voornaam ter sprake komt of ik zelf mevrouw zeg. Alleen als ik erg moe ben word mijn stem, weliswaar nog steeds hoog, vlak en monotoon. Dan word ik wel gemeneerd. En vroeger natuurlijk toen ik mijn stem lager maakte.
Gebruikersavatar
jacqueline
Berichten: 869
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:45
Gender: Trans MtF

Re: Lichaamsgewicht, BMI, vetpercentage

Bericht door jacqueline »

Miazara schreef:tijdens de HRT gaat het vet allemaal nog verplaatsen, de 1 zegt tegen mij dat ik ga aankomen, de ander juist niet.. Kan verder niet heel erg veel zeggen. Enige wat ik wel zeker weet is dat voor de operatie in het VU een BMI lager dan 25 vereist is. Dat hebben ze tegen mij gezegd.
Ik zit net op 25 nu, soms eronder dan weer een fractie erboven....dus op moment van meten moet ik dus ff 2 kilo kwijt zijn :mrgreen:
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: Lichaamsgewicht, BMI, vetpercentage

Bericht door Venka »

Miazara schreef:Haha ja inderdaad. Geen over of ondergewicht. Tevens is roken ook een grote nono, en ze gaan daar ook allemaal op testen. (ze hadden bij het VU iets te veel mensen die logen)
Lol hoe testen ze dat dan, even de dokter in de neus blazen :lol: