Beiden of helemaal geen?

Pas ik nou in een hokje of niet?
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 867
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Beiden of helemaal geen?

Bericht door Simão »

Het probleem ligt meer bij stereotypering (typisch man, typisch meisje) denk ik.
Als je los laat dat bepaalde dingen typisch voor een man of een vrouw zijn, heb je er misschien minder moeite mee.
Je hoeft niet aan een bepaalde norm te voldoen om man of vrouw te zijn.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
FAtham
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jan 2013, 10:02
Gender: Trans FtM
Locatie: Rotterdam

Re: Beiden of helemaal geen?

Bericht door FAtham »

Er is geen standaard man of vrouw, verre van. Stereotypes, de naam zegt het al eigenlijk.
Ook is er helemaal niets mis mee om jezelf beiden of in geen van de twee genders te vinden. :) Ga op zoek naar jezelf en kijk niet naar buiten wat anderen doen.
tapir
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 aug 2013, 00:51
Gender: Onzeker

Re: Beiden of helemaal geen?

Bericht door tapir »

Ik herken dit heel erg, en dat heeft me ook verward.

Aan de ene kant voel ik me mannelijk en aan de andere kant vrouwelijk, maar mensen zijn toch ook nooit of totaal mannelijk of totaal vrouwelijk? Daar zit een ontzettende nuance in.

Maar als ik voor mezelf nadenk, en als ik voor mezelf naga hoe ik me als kind voelde voel ik me man, maar een heel vrouwelijke man. Ik voel me heel erg aangetrokken tot de 'overdreven' vrouwelijke dingen. Om even ongenuanceerd en in hokjes te praten voel ik me 'een onzettende nicht'. Dat is ook een combinatie van de stereotypen.

Het probleem is dat veel dingen zwart wit worden gezien, maar er zit ZO veel tussen. Maar nee, het maakt het niet gemakkelijk.

Hopelijk kom je er uit voor jezelf.
Gebruikersavatar
Dwaallichtje
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 aug 2013, 17:50
Gender: Transgender

Re: Beiden of helemaal geen?

Bericht door Dwaallichtje »

Josh, daar herken ik wel wat belangrijks in, je geeft het zelf ook aan:
JoshTheMustHave schreef:Het is net alsof ik 2 mensen in een lichaam ben.
Zo ervaar ik het ook, en het lijkt me zinloos om te ontkennen als het zo is. De term 'bigender' is volgens mij het meest van toepassing, op de Engelse wikipedia wordt het zo omschreven:

A bigender (sometimes rendered as bi-gender, dual gender, or bi+gender) individual is one who moves between masculine and feminine gender roles. Such individuals move between two distinct personalities fluidly depending on context. While an androgynous person retains the same gender-typed behaviour across situations, the bigendered person consciously or unconsciously changes their gender-role behaviour from primarily masculine to primarily feminine, or vice versa.

En als je dat herkent dan moet je je niet gek laten maken door een speurtocht naar dat ene individu wat je (volgens jezelf of de buitenwereld) zou moeten zijn. Je bent gewoon allebei, maak er wat moois van! Zelf ben ik naar de buitenwereld één persoon, een man, en hoe dichter mensen bij me staan hoe meer ze te zien krijgen dat mijn persoonlijkheid (en gender) meerdere kanten heeft.
Je kunt me meestal ergens tussen Mars en Venus vinden.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1198
Lid geworden op: 25 jul 2012, 19:42
Gender: Man
Locatie: Zuid Holland

Re: Beiden of helemaal geen?

Bericht door Paul »

Ik herken het ook wel hoor.
Doordat mensen iemand graag in een hokje drukken laten wij ons daar soms ook insturen en proberen we te voldoen aan het 'standaard plaatje' man of vrouw.
Maar als je ook kijkt naar biomannen en vrouwen, dan zie je ook genoeg diversiteit.
Niet iedereen valt in de categorie standaard man of vrouw.

En je moet goed met je zelf in contact blijven; wat voel jezelf, wat zou je willen, en waardoor zou je dingen achterwege laten?
Dat soort dingen.