Nieuwe chat! Zie dit topic.

Multi-gender (bigender, genderfluid, genderqueer)

Pas ik nou in een hokje of niet?
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: Multi-gender (bigender, genderfluid, genderqueer)

Bericht door Venka »

Ik vind niks vervelende dan dat ik niet weet hoe ik iemand moet aanpreken.Ik ben een vrouw en ik profileer mij als een vrouw,spreek als een vrouw maar toch heb ik nog een mannelijk geslachtsdeel maar dat ziet niemand dus ben ik voor iedereen een vrouw want ik word niet gemeneerd.Maar staat er een mengelmoes tegen over mij en als het niet duidelijk is wat het is dan vind ik dat vervelend en dan doe ik op de gok wel hem of haar woorden gebruiken.B.George is een man maar ziet er meestal vrouwelijk uit maar toch zeg je meneer en soms is dat bij een vreemde heel vervelend.Ik ben ook van mening dat als iemand zijn/haar geslacht expressie niet duidelijk is dat de gevolgen voor hem/haar zijn en niet voor de aansprekende partij.
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Multi-gender (bigender, genderfluid, genderqueer)

Bericht door Simão »

Aafke schreef:Ik ben ook van mening dat als iemand zijn/haar geslacht expressie niet duidelijk is dat de gevolgen voor hem/haar zijn en niet voor de aansprekende partij.
Nou, dat vind ik eerlijk gezegd nog eens goed gezegd.
(Tot er een woord voor is dan.)

Daarbij gaat het ook om als er over iemand gesproken wordt, met andere woorden, die krijgt het meestal niet eens mee. TEGEN de persoon gebruik je immers u of jij of ge of gij. Of, in het gronings, joe (toch?)

En het valt ook wel een beetje te vermijden door "die persoon daar" of "deze persoon hier" te zeggen, heb ik dan pas weer geleerd van een andere "they them weigeraar". LOL hupsa weer een label erbij. :lol:
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Gebruikersavatar
intrans
Berichten: 700
Lid geworden op: 29 mar 2013, 17:06
Gender: Trans MtF

Re: Multi-gender (bigender, genderfluid, genderqueer)

Bericht door intrans »

Aafke schreef:
Fay schreef:Klinkt mij iig een beetje alsof je je ware identiteit nog niet volledig hebt ontwikkeld, = geen oordeel btw:)

Fay
Dat vind ik nou ook,wel vrouw(elijk) expressie maar wel man willen zijn,ik volg dit allemaal niet. Niet beledigend bedoeld maar ik begrijp dat iemand een man/vrouw wil zijn (geld voor mij ook),ik kan ook nog begrijpen waarom iemand zich geen van beide voelt alhoewel ik daar ook vraag tekens bij zet.Maar de gender stromingen die hier worden genoemd gaat mij te ver en ik volg dat niet net zo goed dat ik pop sterren als Boy George,M.Jackson/Prince niet begrijp want zei zijn man maar hun voorkomen is vaak vrouwelijk en zei hebben 0 verlangens (voor zo ver mogelijk :) ) om van geslacht te veranderen dan wel als vrouw te leven en zijn happy als man met vrouwelijke dingen maar ik met mijn beknopte voorstellingsvermogen begrijpt dat niet.

Ik begrijp best dat een vrouw/man in tegenovergestelde kleding wil lopen en van mij mag dat,geen probleem maar kom mij niet aanzetten met dat het hun identiteit is en ook nog met they/them aangesproken willen worden.Ik denk dat het transgender gedoe meer gaat lijken op een hot item,a way of life dat nu cool is of zo.Voor mij persoonlijk geld alleen man of vrouw en niks er tussen in.Profileert iemand (dus niet conform geboorte geslacht) zich bij mij als vrouw dan is het zij en vica versa.
Vind dit een beetje close-minded die opmerking. "Ik begrijp best dat een vrouw/man in tegenovergestelde kleding wil lopen en van mij mag dat,geen probleem maar kom mij niet aanzetten met dat het hun identiteit is en ook nog met they/them aangesproken willen worden." Jij wilt toch ook als vrouw aangesproken worden, jij zou het ook niet leuk vinden als mensen zo kortzichtig tegenover jou deden. Omdat jij je niet zoals hen voelt hoeft nog niet te betekenen dat wat jij voelt wel kan, maar wat zij voelen raar is. Het gender spectrum bestaat helaas niet alleen uit hij/zij, doe maar een research ernaar. Juist iemand die uit de T-wereld komt moet hier begrip voor hebben.
Gebruikersavatar
LisaM
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 mei 2013, 23:35
Gender: Vrouw

Re: Multi-gender (bigender, genderfluid, genderqueer)

Bericht door LisaM »

intrans schreef:
Aafke schreef:
Fay schreef:Klinkt mij iig een beetje alsof je je ware identiteit nog niet volledig hebt ontwikkeld, = geen oordeel btw:)

Fay
Dat vind ik nou ook,wel vrouw(elijk) expressie maar wel man willen zijn,ik volg dit allemaal niet. Niet beledigend bedoeld maar ik begrijp dat iemand een man/vrouw wil zijn (geld voor mij ook),ik kan ook nog begrijpen waarom iemand zich geen van beide voelt alhoewel ik daar ook vraag tekens bij zet.Maar de gender stromingen die hier worden genoemd gaat mij te ver en ik volg dat niet net zo goed dat ik pop sterren als Boy George,M.Jackson/Prince niet begrijp want zei zijn man maar hun voorkomen is vaak vrouwelijk en zei hebben 0 verlangens (voor zo ver mogelijk :) ) om van geslacht te veranderen dan wel als vrouw te leven en zijn happy als man met vrouwelijke dingen maar ik met mijn beknopte voorstellingsvermogen begrijpt dat niet.

Ik begrijp best dat een vrouw/man in tegenovergestelde kleding wil lopen en van mij mag dat,geen probleem maar kom mij niet aanzetten met dat het hun identiteit is en ook nog met they/them aangesproken willen worden.Ik denk dat het transgender gedoe meer gaat lijken op een hot item,a way of life dat nu cool is of zo.Voor mij persoonlijk geld alleen man of vrouw en niks er tussen in.Profileert iemand (dus niet conform geboorte geslacht) zich bij mij als vrouw dan is het zij en vica versa.
Vind dit een beetje close-minded die opmerking. "Ik begrijp best dat een vrouw/man in tegenovergestelde kleding wil lopen en van mij mag dat,geen probleem maar kom mij niet aanzetten met dat het hun identiteit is en ook nog met they/them aangesproken willen worden." Jij wilt toch ook als vrouw aangesproken worden, jij zou het ook niet leuk vinden als mensen zo kortzichtig tegenover jou deden. Omdat jij je niet zoals hen voelt hoeft nog niet te betekenen dat wat jij voelt wel kan, maar wat zij voelen raar is. Het gender spectrum bestaat helaas niet alleen uit hij/zij, doe maar een research ernaar. Juist iemand die uit de T-wereld komt moet hier begrip voor hebben.
Daar leent de Nederlandse zich eigenlijk wat minder voor, aan iemand refereren als 'het' is een belediging. Aan iemand refereren als hij/zij is daarentegen géén belediging. Hoeveel je het ook wenst, de werkelijkheid stelt zijn eigen grenzen...
Gebruikersavatar
intrans
Berichten: 700
Lid geworden op: 29 mar 2013, 17:06
Gender: Trans MtF

Re: Multi-gender (bigender, genderfluid, genderqueer)

Bericht door intrans »

Daar leent de Nederlandse zich eigenlijk wat minder voor, aan iemand refereren als 'het' is een belediging. Aan iemand refereren als hij/zij is daarentegen géén belediging. Hoeveel je het ook wenst, de werkelijkheid stelt zijn eigen grenzen...
Als diegene waarmee jij een conversatie hebt aangeeft liever het genoemd te worden zie ik hier geen probleem in.
Gebruikersavatar
LisaM
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 mei 2013, 23:35
Gender: Vrouw

Re: Multi-gender (bigender, genderfluid, genderqueer)

Bericht door LisaM »

intrans schreef:
Daar leent de Nederlandse zich eigenlijk wat minder voor, aan iemand refereren als 'het' is een belediging. Aan iemand refereren als hij/zij is daarentegen géén belediging. Hoeveel je het ook wenst, de werkelijkheid stelt zijn eigen grenzen...
Als diegene waarmee jij een conversatie hebt aangeeft liever het genoemd te worden zie ik hier geen probleem in.
Ik wel, ik ervaar het als iemand beledigen en dat vind ik niet prettig...
Gebruikersavatar
intrans
Berichten: 700
Lid geworden op: 29 mar 2013, 17:06
Gender: Trans MtF

Re: Multi-gender (bigender, genderfluid, genderqueer)

Bericht door intrans »

LisaM schreef:
intrans schreef:
Daar leent de Nederlandse zich eigenlijk wat minder voor, aan iemand refereren als 'het' is een belediging. Aan iemand refereren als hij/zij is daarentegen géén belediging. Hoeveel je het ook wenst, de werkelijkheid stelt zijn eigen grenzen...
Als diegene waarmee jij een conversatie hebt aangeeft liever het genoemd te worden zie ik hier geen probleem in.
Ik wel, ik ervaar het als iemand beledigen en dat vind ik niet prettig...
Diegene geeft aan jou dus aan om liever het genoemd te worden en dan weiger jij omdat jij dat ziet als een belediging? Ik volg het even niet meer. Diegene vraagt het zelf, hoe kan dat dan een belediging zijn? Nogal raar.
Gebruikersavatar
LisaM
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 mei 2013, 23:35
Gender: Vrouw

Re: Multi-gender (bigender, genderfluid, genderqueer)

Bericht door LisaM »

intrans schreef: Diegene geeft aan jou dus aan om liever het genoemd te worden en dan weiger jij omdat jij dat ziet als een belediging? Ik volg het even niet meer. Diegene vraagt het zelf, hoe kan dat dan een belediging zijn? Nogal raar.
Ik weiger niet, waar heb ik dat geschreven? Als 99 mensen het niet leuk vinden om 'het' te worden genoemd, dan vind ik het niet leuk bij de honderdste. Kwestie van gewoonte...
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Multi-gender (bigender, genderfluid, genderqueer)

Bericht door Simão »

De eerste die het okee vindt om "het" genoemd te worden moet ik nog tegenkomen. Maar als de persoon zelf daar geen bezwaar tegen maakt zal ik het gewoon gebruiken, want het is een fatsoenlijk onzijdig woord.

Verder vind ik het argument dat iemand uit de transwereld meer begrip zou moeten hebben niet kloppen. Omdat je trans bent heb je niet automatisch meer inlevingsvermogen of versatnd van zaken dan een cispersoon.
Een aantal transpersonen weet amper wat henzelf overkomt, laat staan dat ze andere vormen kunnen begrijpen....


Je hebt allemaal je eigen achtergrond en dingen meegekregen die je vormen en niet iedereen leest zich in in het hele transgebeuren. Deed ik ook niet. Gebruikte ook wel uitdrukkingen en woorden die niet goed vielen. Al doende leert men.
Toevallig heb ik net een biografie gelezen van die bewuste José Castelo Branco, dus dat geeft wel wat inzicht en ik ben nieuwsgierig genoeg om ook wel dingen op te zoeken links en rechts. Maar je bent niet verplicht om alles te weten over andere vormen van trans dan je eigen, toch?
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Gebruikersavatar
intrans
Berichten: 700
Lid geworden op: 29 mar 2013, 17:06
Gender: Trans MtF

Re: Multi-gender (bigender, genderfluid, genderqueer)

Bericht door intrans »

Simão schreef:De eerste die het okee vindt om "het" genoemd te worden moet ik nog tegenkomen. Maar als de persoon zelf daar geen bezwaar tegen maakt zal ik het gewoon gebruiken, want het is een fatsoenlijk onzijdig woord.

Verder vind ik het argument dat iemand uit de transwereld meer begrip zou moeten hebben niet kloppen. Omdat je trans bent heb je niet automatisch meer inlevingsvermogen of versatnd van zaken dan een cispersoon.
Een aantal transpersonen weet amper wat henzelf overkomt, laat staan dat ze andere vormen kunnen begrijpen....


Je hebt allemaal je eigen achtergrond en dingen meegekregen die je vormen en niet iedereen leest zich in in het hele transgebeuren. Deed ik ook niet. Gebruikte ook wel uitdrukkingen en woorden die niet goed vielen. Al doende leert men.
Toevallig heb ik net een biografie gelezen van die bewuste José Castelo Branco, dus dat geeft wel wat inzicht en ik ben nieuwsgierig genoeg om ook wel dingen op te zoeken links en rechts. Maar je bent niet verplicht om alles te weten over andere vormen van trans dan je eigen, toch?
Je bent niet verplicht om alles te weten, maar ik ben nog geen een T-persoon tegen gekomen niet wist dat het genderspectrum niet alleen bestaat uit standaard hij en zij. Dat er mensen zijn die zich vrouwelijk voelen, iemand weer half/half en iemand anders weer op een andere manier vrouwelijk of helemaal niet. Ik neem aan dat mensen die zich "anders" voelen en zich aanmelden op een forum, research hebben gedaan naar het onderwerp wat zich op dat forum afspeelt?