Endocrinoloog gezocht

Janice
Berichten: 601
Lid geworden op: 13 jul 2013, 16:11
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Endocrinoloog gezocht

Bericht door Janice »

Hallo,

Enige tijd geleden alweer had ik hier bij een bestaande topic de vraag geplaatst of jullie bekend waren met endocrinologen die buiten een psycholoog of een psychologisch voortraject hormonen voorschrijven of medisch bijstaan bij het zelfstandig gebruik hiervan, helaas zonder resultaat. Ik ben zelf volop bezig met het inschrijven bij het VU maar dat loopt allerminst soepel, machtigingen raken ze kwijt, vergeten je terug te bellen, of vergeten überhaupt wie je bent. Daarnaast zijn de wachtlijsten deprimerend lang, daarom wil ik graag via deze weg invulling geven aan mijn transitie. Alle informatie is welkom :wship:

Janice
Gebruikersavatar
LisaM
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 mei 2013, 23:35
Gender: Vrouw

Re: Endocrinoloog gezocht

Bericht door LisaM »

Janice schreef:Hallo,

Enige tijd geleden alweer had ik hier bij een bestaande topic de vraag geplaatst of jullie bekend waren met endocrinologen die buiten een psycholoog of een psychologisch voortraject hormonen voorschrijven of medisch bijstaan bij het zelfstandig gebruik hiervan, helaas zonder resultaat. Ik ben zelf volop bezig met het inschrijven bij het VU maar dat loopt allerminst soepel, machtigingen raken ze kwijt, vergeten je terug te bellen, of vergeten überhaupt wie je bent. Daarnaast zijn de wachtlijsten deprimerend lang, daarom wil ik graag via deze weg invulling geven aan mijn transitie. Alle informatie is welkom :wship:

Janice
De endo die hormonen voorschrijft zonder een verwijsbrief van huisarts en van een psycholoog handelt niet volgens de voorschriften en loop het risico zijn of haar licentie kwijt te raken...
Zelfs met verwijsbrieven lukt het meestal niet...
Freetouch
Berichten: 2550
Lid geworden op: 22 mei 2013, 02:29
Gender: Vrouw
Locatie: Pays Bas

Re: Endocrinoloog gezocht

Bericht door Freetouch »

gewoon online bestellen en je huisarts je bloed laten controleren...
“good enough”
Gebruikersavatar
LisaM
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 mei 2013, 23:35
Gender: Vrouw

Re: Endocrinoloog gezocht

Bericht door LisaM »

thegirlinme schreef:gewoon online bestellen en je huisarts je bloed laten controleren...
En welke bloedwaardes zijn dan goed en welke fout?
Freetouch
Berichten: 2550
Lid geworden op: 22 mei 2013, 02:29
Gender: Vrouw
Locatie: Pays Bas

Re: Endocrinoloog gezocht

Bericht door Freetouch »

Bij mannen moet de waardes zijn:

Testosteron:
Normaal (nulmeting) 12-35 nmol/l
Na een maand gebruik van Andocur: 0,5-3,0 nmol/l

Oestradiol:
Normaal (nulmeting) 120-180 pmol/l
Na een maand Oestrogeen pleisters: 400-1500 pmol/l

Oestron:
Normaal (nulmeting) 100-200 pmol/l
Na een maand Oestrogeen pleisters: 100-1000 pmol/l
“good enough”
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: Endocrinoloog gezocht

Bericht door LauraB »

LisaM schreef:En welke bloedwaardes zijn dan goed en welke fout?
Daar zijn lijsten met referentie waarden voor door het lab waar je bloed onderzocht wordt.

Samen met mijn huisarts bepaal ik mijn eigen dosis en type hormonen en controleert de labresultaten samen met hem. Ik heb geen jaren lange studie endocrinologie.

Eigenlijk, met alle kennis die ik nu heb, vind ik dat de rol van de endocrinoloog heel erg overdreven belangrijk gemaakt word. De VU zegt het zelf, van alle patenten die ze onder behandeling gehad hebben in al de jaren dat de afdeling bestaat, is er vrijwel geen enkele contra-indicatie geweest. Alle patenten starten op een zelfde standaard dosis, daarbij hanteren ze per gelsacht drie verschillende leeftijdsgroepen. Vaak word de suggestie gewekt dat eerst je bloed gecontroleerd moet worden om daarna je dosis vast te stellen. Feit is echter dat er helemaal niet zo te variëren is in dosis. Bijvoorbeeld voor MTF, cyproteronacetaat keuze: geen, 1 of 2 tabletten per dag. Wat doet het VU?, altijd 2 tenzij je last krijgt van bijwerkingen dan 1. Zelfde met estradiol: jongeren langzaam laten starten, de rest onder de 40 = 2 maal daags 2mg table en boven de 40 is 2 maal per week pleister 100. Zijn je lever, nier en/of schildklier na drie maanden veel te hoog stap over op pleister.
Freetouch
Berichten: 2550
Lid geworden op: 22 mei 2013, 02:29
Gender: Vrouw
Locatie: Pays Bas

Re: Endocrinoloog gezocht

Bericht door Freetouch »

ondertussen heb ik dus al een consult gehad met een Amerikaanse arts, en wacht nu op mijn 1e levering hormonen...
tjesus ook dat duurt weken....
Meteen maar een extra bestelling plaatsen voor een half jaar...

In Nederland werken ze nog altijd met 2 medicaties: 1 om het testosteron te blokken,
2 om het oestrogeen te verhogen...

In de VS word ook nog eens progesteron, prolactin en HCG toegevoegd...
Deze mix van hormonen zorgen er voor dat ook al ben je +30 je weer volledig op natuurlijke wijze de klok kunt terugdraaien...
en je vervrouwelijking pas echt kunt merken (alsof je in je puberjaren zit)

maar ja zoals eerder al eens gelezen moet in Nederland dit eerst 10 jaar bewezen zijn voordat men überhaupt er over gaat denken om het toe te passen...
Laatst gewijzigd door Freetouch op 08 sep 2013, 01:33, 1 keer totaal gewijzigd.
“good enough”
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: Endocrinoloog gezocht

Bericht door LauraB »

Klopt in america word meestal spironolactone gebruikt. Daar word dan vaak progesteron aan toegevoegd. Cyproteronacetaat heeft een progesteron werking. Extra progesteron er aan toevoegen heeft (in amerika) geen bewezen effect.

In Nederland word er sowieso niet met de andere middelen gewerkt en voor zo ver ik weet ook geen onderzoek.
Freetouch
Berichten: 2550
Lid geworden op: 22 mei 2013, 02:29
Gender: Vrouw
Locatie: Pays Bas

Re: Endocrinoloog gezocht

Bericht door Freetouch »

LauraB schreef:Extra progesteron er aan toevoegen heeft (in amerika) geen bewezen effect.

In Nederland word er sowieso niet met de andere middelen gewerkt en voor zo ver ik weet ook geen onderzoek.
nog niet bewezen betekent niet dat het bewezen is dat het niet werkt....
bewijs is pas na jaren lang onderzoek op een groep van minimaal 1000 testpersonen...
“good enough”
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: Endocrinoloog gezocht

Bericht door LauraB »

thegirlinme schreef:
LauraB schreef:Extra progesteron er aan toevoegen heeft (in amerika) geen bewezen effect.

In Nederland word er sowieso niet met de andere middelen gewerkt en voor zo ver ik weet ook geen onderzoek.
nog niet bewezen betekent niet dat het bewezen is dat het niet werkt....
bewijs is pas na jaren lang onderzoek op een groep van minimaal 1000 testpersonen...
Progesteron toevoegen aan spironolactone heeft wel een bewezen effect.