Enqete: Stigmatisatie bij transgenders

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht

Re: Enqete: Stigmatisatie bij transgenders

Bericht door diederique »

Tja, al die vragenlijsten en "net niet" antwoordmogelijkheden; ik ga er mee aan de slag dadelijk.
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: Enqete: Stigmatisatie bij transgenders

Bericht door LauraB »

Alwin bedankt jullie. Hoe meer reacties hoe waardevoller en bruikbaarder de resultaten zijn.
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Enqete: Stigmatisatie bij transgenders

Bericht door Anon20210626 »

ingevuld
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Gebruikersavatar
Engel
Berichten: 976
Lid geworden op: 11 feb 2013, 22:15
Gender: Vrouw
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Enqete: Stigmatisatie bij transgenders

Bericht door Engel »

Hoi Laura,
heb de vragen net ingevuld
Afbeelding
http://ei.50plusser.nl" target="_blank
Anne
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 mar 2012, 00:18

Re: Enqete: Stigmatisatie bij transgenders

Bericht door Anne »

Ja, ik vond dat de meeste vragen gingen over hoe het met mezelf ging. Dat is niet hetzelfde als hoe ik onder stigmatisering leidt. Ik loop zelf bij de PIG, met veel plezier, maar deze enquete vond ik toch een beetje de plank misslaan. Als je vraagt over stigmatisering dan vraag je hoe anderen jou behandelen, niet hoe jij je voelt.

Maar goed, als ik Alwin een plezier kan doen...
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: Enqete: Stigmatisatie bij transgenders

Bericht door LauraB »

Leg het Alwin eens voor Anne.

Ik zie wel wat verbanden tussen de vragen en de titel van de enquête.
Rense
Berichten: 208
Lid geworden op: 06 feb 2013, 13:53
Gender: Trans FtM
Locatie: Nijmegen

Re: Enqete: Stigmatisatie bij transgenders

Bericht door Rense »

Anne schreef:Ja, ik vond dat de meeste vragen gingen over hoe het met mezelf ging. Dat is niet hetzelfde als hoe ik onder stigmatisering leidt. Ik loop zelf bij de PIG, met veel plezier, maar deze enquete vond ik toch een beetje de plank misslaan. Als je vraagt over stigmatisering dan vraag je hoe anderen jou behandelen, niet hoe jij je voelt.

Maar goed, als ik Alwin een plezier kan doen...
Mee eens, ik help PIG maar al te graag, maar vond dit meer overkomen als een onderzoekje naar de geestelijke gezondheid van transgenders dan een onderzoekje naar daadwerkelijke ervaring van/met stigmatisering.

Het viel me ook op dat er vragen in zaten die erg slecht verwoord waren zoals :
'Ik wordt nerveus rond het andere geslacht' --> waar/niet-waar
Dat is dus binair, bevestigt het stereotype 'geslacht=gender' EN veronderstelt heteroseksualiteit!
Al neem je standaard lijsten over, zo'n vraag filter je er toch even uit als je een enquete maakt voor transgenders?
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Enqete: Stigmatisatie bij transgenders

Bericht door Jannet V »

Ik had tijdens het beantwoorden heel vaak de indruk dat ik volledig zou zakken. De diepe depressies liggen al ver achter me en ik voel me nooit bedreigd of gediscrimineerd. Dingen waar ik vroeger wel last van had, me bedreigd voelen, te kort schieten, er niet bij horen, me onzeker voelen, zijn helemaal voorbij. Over het algemeen vond ik de vraagstelling heel erg negatief, er vanuit gaand dat Transgenders het altijd moeilijk moeten hebben.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: Enqete: Stigmatisatie bij transgenders

Bericht door LauraB »

Je pakt er een mooie vraag uit Rense. En ik geef je gelijk,. voor een deel.

Ik kan de vraag al op drie verschillende manieren lezen en dito antwoorden geven. Welke ik, bewust, uitkies om te beantwoorden verteld iets over hoe mijn ervaringen in het leven zijn. Jij kiest, vermoedelijk onderbewust, er een van uit en antwoord daarop. Hoe jij hem beantwoord zegt iets over jouw ervaringen in het leven. Met enkel deze vraag (en hoe jij hem hier een werkelijkheid geeft) kan ik niets zeggen over jou ervaringen. Door het extra stukje info wat je hier nu geeft kan ik wel iets meer zeggen dan als ik alleen je antwoord op de vraag had.

Voor mij zijn psychologische vragenlijsten altijd lastig. Gelukkig mag ik ze tegenwoordig mondeling doen, vanwege mijn ogen. Dan geef ik bijna nooit een antwoord zoals ja/nee beetje...veel. Ik geef nu meestal open antwoorden met een korte motivatie. Daar worden dan altijd aantekeningen van gemaakt. Hiermee voorkom ik dat ik, zoals ik vroeger deed. Ik de vragen doorzie, alle vragen met mijn antwoorden onthoud en volkomen bewust met mijn strategische antwoorden de test stuur naar een uitslag die ik wil. Iets wat me ook goed af ging. Waarom deed ik dit? Om mijn ware zelf te verbergen, diagnoses te ontlopen en schooladviezen om te zetten naar een voor mij makkelike keuze (op sociaal gebied). Door de extra tijd die ik altijd al kreeg door mijn ogen, kon ik zelf uit tests laten komen dat ik een goed ontwikkeld ruimtelijk inzicht heb, terwijl ik in werkelijkheid dat van een zand vlooi heb.

Morgen heb ik bij het P.I.G. een hele ochtend mondelingen psychologische tests. Het eerst wat ik ga zeggen wat ik hier boven schreef. Waarom? Omdat het nu gaat om mezelf te worden en mogen zijn.


Fijn om te horen Jannet!
Ted
Berichten: 298
Lid geworden op: 03 jan 2013, 13:29
Gender: Trans FtM

Re: Enqete: Stigmatisatie bij transgenders

Bericht door Ted »

Ingevuld. Ben benieuwd naar de resultaten, en vooral wat uit de antwoorden op te maken is over stigmatisering.
Dus als er een rapport verschijnt, dan hoor ik dat graag.