Testosteron

Gebruikersavatar
Janna
Berichten: 343
Lid geworden op: 13 sep 2013, 13:55
Gender: Transgender
Locatie: Lelystad

Testosteron

Bericht door Janna »

Ik ben wat aan het lezen over hormonen en hun effecties. Bij testosteron viel me wat op. Een samenvatting van de effecten (en mijn eigen situatie erachter):
- Lichaamsbeharing (bijna niet)
- Libido (hm.. minimaal)
- Agressie/macht (niet aanwezig)
- Ruimtelijke ordening (goed)
- Groei penis (kleintje)
- Spierkracht (laag)

Al met al een vermoeden van een laag testosteron-niveau. Grappig genoeg lijkt mijn vrouw juist het omgekeerde te hebben. Ze heeft veel lichaamsbeharing (tot haar spijt), is dominant, heeft een (veel) groter libido dan ik en is ook een stuk sterker dan ik. Zij is thuis dan ook het 'mannetje' en ik het 'vrouwtje', om het zo maar te zeggen. Maar dit ter zijde.

Mijn vraag is: is het gebruikelijk(er) voor transgenders/transseksuelen om van nature een laag testosteronniveau te hebben, of het gewoon toeval?

Groetjes, Jolanda
Voorheen Jolanda, daarvoor... Ach, dat is lang geleden.
Gebruikersavatar
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht

Re: Testosteron

Bericht door diederique »

Geen idee van.
Lijkt me een wat te eenvoudige hink-stap-sprong conclusie. Ik zelf voldoe er in ieder geval niet zo sterk aan.
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Gebruikersavatar
Janna
Berichten: 343
Lid geworden op: 13 sep 2013, 13:55
Gender: Transgender
Locatie: Lelystad

Re: Testosteron

Bericht door Janna »

Vandaar dat ik het ook vroeg. :-)
Voorheen Jolanda, daarvoor... Ach, dat is lang geleden.
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: Testosteron

Bericht door LauraB »

Sowieso 'klopt' het lijstje eigenlijk niet. Het is meer een stereotypebeeld dan medisch verantwoord.

- Lichaamsbeharing
Niet geheel afhankelijk van testosteron, genetische aanleg is veel belangrijker, alleen het type haren op een aantal plekken op het lichaam zijn er, ook eer met een zekere genetische aanleg, van afhankelijk. Daarnaast spelen er nog twee hormoon groepen en grote rol in, laat een daarvan nu als typisch vrouelijk gezien worden; progesteron.

- Libido (hm.. minimaal)
Ja, maar ook het libido van de vrouw is afhankelijk van testosteron, ook al zijn hun niveaus tot enkele malen lager. Om mezelf even als voorbeeld te begruiken, ik heb ?altijd? een extreem laag (ongezond omdat er te weinig, oestrogenen, progestronen en prolactine tegen over stonden) testosteron gehalte gehad. Mijn libido was echter vrij hoog, waar ik ook last van had. Nu met HRT is mijn testosteron zo laag dat ondanks mijn nu hoog zijnde estradiol en prolactine waarde het ongezond dreigt te zijn.at ik er met mijn libido gebeurd? Weinig, iets minder, maar ik ervaar het nu geheel anders aardoor het ook nauelijks meer een probleem geeft. Ook hier geld eer dat het libido niet door testosteron ord bepaald, het ligt complexer. Evolutie technisch, om de kans tot voortplanting groot genoeg te maken, hebben vrouwen een periodieke vruchtbaarheid om de 'kamer' kinderklaar te houden en hebben mannen en constant beschikbare mogelijkheid tot zaad levering gekregen. Hier zit een stuk hormoon huishouding en cyclus bij vrouwen en een constante hoeveelheid bij mannen. Libido word hier meer bepaald, wederom, door genetische aanleg en geestelijke gesteldheid te maken. Ook bepaald testosteron niet de productie van zaadcellen dit is een ander hormoon. Een hormoon waarvan de aanmaak, via een omeg afhankelijk is van de aanwezigheid van testosteron.

- Agressie/macht (niet aanwezig)
Klopt, samen met nog een paar andere hormonen, ervaringen uit het verleden en genetische aanleg.

- Ruimtelijke ordening (goed)
Heeft niets met testosteron te maken. Heeft met de hoeveelheid onderlingen verbindingen en de plaats hier van te maken. Genetische aanleg is wederom een grote factor. De enige link met testosteron, is de aanwezigheid hiervan tijdens de zwangerschap bij 3 en bij 6 maanden. Dit is echter nog niet voldoende onderzocht om ook direct zo te kunnen stellen; het is een sterk vermoeden.

- Groei penis (kleintje)
De groei hiervan in de pubertijd word ingang gezet door een hormoon dat afgeleid ord in het lichaam van testosteron. De mate waarin het groeit en d grote die het voor de pubertijd had zijn genetisch bepaald.

- Spierkracht (laag)
Ja in grote mate, maar zonder training per definitie laag.
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Testosteron

Bericht door Anon20180501 »

Ruimtelijke ordening..???

Die is nieuw voor mij :oops: , gaat dat over je geestelijke vermogens en stabiliteit?

Liefs Daniéla
Gebruikersavatar
Claire
Berichten: 1129
Lid geworden op: 05 feb 2013, 00:21
Gender: Vrouw
Locatie: Almere

Re: Testosteron

Bericht door Claire »

Daniéla schreef:Ruimtelijke ordening..???

Die is nieuw voor mij :oops: , gaat dat over je geestelijke vermogens en stabiliteit?

Liefs Daniéla

Of autorijden? achteruit inparkeren? :)
Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.

:hug: :hug2:
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8027
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Testosteron

Bericht door Emma »

De weg terug vinden? Of juist in een winkelstraat de winkel uitlopen in de richting waar je nog niet geweest was?

Mijn dochter van 8 is heel goed in dat soort dingen. Wist afgelopen zaterdag in de Efteling ook feilloos de weg te vinden van de Piraña naar Vogel Rok en weer terug.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Testosteron

Bericht door Anon20180501 »

Dat zal het zijn ja, oriëntatievermogen.

Liefs Daniéla
Jake
Berichten: 407
Lid geworden op: 13 sep 2012, 23:55
Gender: Trans FtM
Locatie: Drenthe

Re: Testosteron

Bericht door Jake »

Dat moet denk ik eerder ruimtelijk inzicht zijn i.p.v. ruimtelijke ordening.

Merk trouwens dat sinds ik begonnen ben met testo vrijwel al die punten bij mij zijn veranderd. De laatste tijd vooral toegenomen agressie, wat ik niet zo leuk vind :/ Sommige dagen loop ik echt opgefokt rond...
Freetouch
Berichten: 2550
Lid geworden op: 22 mei 2013, 02:29
Gender: Vrouw
Locatie: Pays Bas

Re: Testosteron

Bericht door Freetouch »

Jake schreef: De laatste tijd vooral toegenomen agressie, wat ik niet zo leuk vind :/ Sommige dagen loop ik echt opgefokt rond...
welkom in de wereld van Testosteron... :lol: wat zal ik blij zijn als ik dat kwijt ben!
“good enough”