Allergish voor Tostran; iemand ervaring?

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1198
Lid geworden op: 25 jul 2012, 19:42
Gender: Man
Locatie: Zuid Holland

Allergish voor Tostran; iemand ervaring?

Bericht door Paul »

Hi allemaal,

ik wilde dit even hier neerleggen om te zien of iemand nog tips heeft behalve ermee terug gaan naar de behandelend arts: ik gebruik nu ongeveer een maand Tostran, en in het begin had ik nergens last van. Ik smeerde het op mijn buik, omdat de dosis nogal veel is, dus ik moet het ergens kwijt kunnen. Na 3 weken had ik wat jeukende bultjes, maar niet echt heel erg. Aangezien ik voor veel dingen allergisch ben (pleisters, zeep, body lotion, parfum, dat soort dingen) had ik besloten de gel op mijn bovenarm te smeren. Dat ging 2 dagen goed; toen werd mijn arm knalrood, jeukte enorm, brandde ook, en sinds gisteren is mijn arm opgezet rond mijn elleboog terwijl ik meteen al was gestopt met daar smeren.
Vandaag geprobeerd contact te maken met de behandelend arts, maar het (Haga) ziekenhuis was onbereikbaar wegens technische storing (slechte zaak by the way!)

Anyway, ik smeer nu de gel iedere dag op een andere plek om ellende te voorkomen, maar dit is natuurlijk niet goed. Ik ben niet uit mezelf er helemaal mee gestopt omdat ik dat niet zie zitten (Ik was net zo blij dat ik Testo mocht gebruiken)

Iemand nog enkele tips, of een dergelijke ervaring?
(Ga morgen opnieuw de arts contacten, maar voor nu kan ik weinig doen vrees ik)
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: Allergish voor Tostran; iemand ervaring?

Bericht door Nathan90 »

Eventueel contact opnemen met de huisarts zolang de arts niet bereikbaar is. Verder, het kan ook een extra bestanddeel in de Tostran zijn. Dus als je wil blijven smeren zou je andere gelvarianten kunnen proberen.

Anders dan dat ben ik bang dat je toch over moet op een andere vorm van testo, zeker omdat je aangeeft een gevoelige huid te hebben. Schijnt sowieso dat langer gelgebruik sowiesi irriterend kan zijn voor de huid.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1198
Lid geworden op: 25 jul 2012, 19:42
Gender: Man
Locatie: Zuid Holland

Re: Allergish voor Tostran; iemand ervaring?

Bericht door Paul »

Ik heb nu een aantal dagen Androgel in gebruik, en het ziet er naar uit dat het hetzelfde probleem gaat geven.
I wacht het even af. Aan het eind van de maand zie ik de arts, dan zal ik nog eens overleggen.
Thanks voor je antwoord, Nathan!
Ted
Berichten: 298
Lid geworden op: 03 jan 2013, 13:29
Gender: Trans FtM

Re: Allergish voor Tostran; iemand ervaring?

Bericht door Ted »

Balen Paul! Mag je beginnen, heb je dit.
Hoop dat je snel een oplossing vindt, is injectie niks voor je?
Misschien even posten op facebook T Nederland, krijg je sneller wat meer reacties
FAtham
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jan 2013, 10:02
Gender: Trans FtM
Locatie: Rotterdam

Re: Allergish voor Tostran; iemand ervaring?

Bericht door FAtham »

Exact hetzelfde probleem hier, heb een vreselijke huid wat dit soort dingen betreft al. Niet alleen de allergische reactie was erg maar ook zeker het uitdrogen door de alcohol.

Mocht je echt niet willen injecteren kun je ook nog pilvorm overwegen.
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Allergish voor Tostran; iemand ervaring?

Bericht door Jeste »

Ted schreef:is injectie niks voor je?
Er is soms wat angst als het om injecties gaat, of er wordt gedacht dat het een onhandig gedoe is, maar dat is nergens voor nodig.
Het is in mijn situatie (MtF) niet nodig, maar voor het geval dat, heeft een vriendin, die kan injecteren, het mij geleerd.

Ik had namelijk nogal angst voor het effect op de lever van langdurig cyproteronacataat slikken. Daarom dacht ik dat het handig zou zijn om zelf te kunnen spuiten, want dan is er wellicht een grotere kans dat een arts mee wil werken om in plaats van pillen over te gaan op injecties. Injecties zijn onhandig als je er steeds voor naar de huisdokter moet, maar als je het toch al zelf kan is dat probleem er niet. Dan denkt een arts er misschien ook niet zo moeilijk over.
Gelukkig gaat alles goed met de pillen, dus heb ik het spuiten waarschijnlijk voor niks geleerd.

Maar goed; ik heb het dus geleerd en nu kan ik zelf injecties zetten. Na een beetje (onder toezicht) oefenen is het ontzettend makkelijk. Ik kan het zelfs in m'n eigen bilspier. Om te oefenen hebben we natriumchloride 9mg/ml gebruikt. Dat is eigenlijk een oplosmiddel, dus die vloeistof zelf doet niks als je het inspuit.
Pijnlijk is het niet. Een prikje en de injectievloeistof die je een klein beetje voelt, niks meer en niks minder.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1198
Lid geworden op: 25 jul 2012, 19:42
Gender: Man
Locatie: Zuid Holland

Re: Allergish voor Tostran; iemand ervaring?

Bericht door Paul »

Thanks voor de reacties mensen.
Ik ben u 3 weken aan de Androgel, en dat gaat wel iets beter, maar ik blijf irritatie voelen. Vooral op mijn armen kan het heftig zijn, dus daar smeer ik niet meer.
Volgende week weer gesprek met de endo, ik ga nog maar eens vragen wat het beste is.
Jake
Berichten: 407
Lid geworden op: 13 sep 2012, 23:55
Gender: Trans FtM
Locatie: Drenthe

Re: Allergish voor Tostran; iemand ervaring?

Bericht door Jake »

Ik heb zelf ook een gevoelige huid en heb het daarom niet eens geprobeerd. Injecties gaat hartstikke goed, en je hoeft het maar eens in de 3 weken te doen :) Ik zou het toch zeker overwegen.

Succes bij de endo in ieder geval.