Hoelang Cyproteron Acetaat gebruiken na de operatie

Sabrina
Berichten: 293
Lid geworden op: 27 jun 2013, 22:38
Gender: Trans MtF
Locatie: Rotterdam

Re: Hoelang Cyproteron Acetaat gebruiken na de operatie

Bericht door Sabrina »

Zonder "ballen" is er geen terugkoppeling meer naar de hypofyse om testosteron te gaan produceren. Hoe het bij de bijnieren zit weet ik niet precies, maar dat is inderdaad een kleine hoeveelheid die cis-vrouwen ook produceren en waardoor zij bijvoorbeeld seksueel opgewonden raken. Maar na de operatie kun je dus stoppen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: Hoelang Cyproteron Acetaat gebruiken na de operatie

Bericht door LauraB »

Sabrina schreef:Zonder "ballen" is er geen terugkoppeling meer naar de hypofyse om testosteron te gaan produceren.
Hey is juist andersom, zonder "ballen" kan de hypofyse haar opdracht steroïde hormonen aan te maken daar niet kwijt, niemand meer thuis daar beneden.

Enkel de bijnieren, bijnierschors, prostaat, vaatwanden en vet cellen, worden dan nog aangezet tot het produceren en/of omzetten van lage hoeveelheden testosteron, dihydrotestosteron, estradiol, estriol, estron, androsteendion, progesteron en vitamine D (wat ook een hormoon is). Dit doet de hypofyse samen met de hypecampus door negatieve terugkoppeling op de hoeveelheid steroïde hormonen via de hormonen LH en FSH.
YS62
Berichten: 203
Lid geworden op: 24 mar 2013, 18:29
Gender: Vrouw
Locatie: Tussen Rotterdam en Gouda

Re: Hoelang Cyproteron Acetaat gebruiken na de operatie

Bericht door YS62 »

Hoezeer ik het ook waardeer alle reacties die deels technisch gesproken leerzaan zijn, maar op zich niet iets wat ik zelf ook niet wist, mis ik toch een wezenlijk belangrijke antwoord namelijk die van de hormoonarts.

Die is nl degene die zegt wat wel en wat niet danwel waarom wel en niet.

Zou iemand die nog onder behandeling is dat eens willen vragen.
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: Hoelang Cyproteron Acetaat gebruiken na de operatie

Bericht door Venka »

YS62 schreef:
Zou iemand die nog onder behandeling is dat eens willen vragen.
Wat houdt jouw tegen omdat zelf te vragen ipv iemand anders voor jouw karretje te spannen.
YS62
Berichten: 203
Lid geworden op: 24 mar 2013, 18:29
Gender: Vrouw
Locatie: Tussen Rotterdam en Gouda

Re: Hoelang Cyproteron Acetaat gebruiken na de operatie

Bericht door YS62 »

Ik heb geen contact meer met het ziekenhuis (had ik al uitgelegd) voor diverse redenen en leg de vraag gewoon hier neer

Om dan gelijk iemand te brandmerken van anderen voor het karretje te spannen is wel heel erg kort door de bocht gaan.
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Hoelang Cyproteron Acetaat gebruiken na de operatie

Bericht door Danielle »

Het is wel wat je doet. Je roept dat je NIETS te maken wilt hebben met het ziekenhuis, maar verwacht dat anderen het voor je navragen bij datzelfde ziekenhuis.

Of je doet niet moeilijk en vraagt het zelf na. Of je neemt de gevolgen van zelfmedicatie voor lief en zoekt het lekker zelf uit.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Hoelang Cyproteron Acetaat gebruiken na de operatie

Bericht door Veronica »

Misschien heeft ze gewoon een reden om geen contact te hebben met het ziekenhuis, zo simpel is dat.

Maar inderdaad zijn wij niet verplicht om dat na te vragen voor je, als komt jouw vraag niet als "je moet" over maar meer als "weet iemand dat?".
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Hoelang Cyproteron Acetaat gebruiken na de operatie

Bericht door Raisa »

De enige reden om na de srs nog androcur te nemen is omdat het een zwakke progesteron werking heeft welke volgens Kanhai een positief resultaat heeft op de borstontwikkeling. Het genderteam van het VUmc vind dit echter onbewezen en wilt dat de patienten na de SRS stoppen met androcur.
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: Hoelang Cyproteron Acetaat gebruiken na de operatie

Bericht door Venka »

YS62 schreef: Om dan gelijk iemand te brandmerken van anderen voor het karretje te spannen is wel heel erg kort door de bocht gaan.
Dat vind ik niet - kort door de bocht - uit jouw verhaal haal ik uit dat jij of Androcur gebruikt zonder medische hulp of dat jin nog moet beginnen en jij je af vraagt hoe lang je Androcur moet gebruiken. Jij laat je gezicht hier bijna nooit zien maar je vraagt lotgenoten wel of wij een vraag namens jouw aan onze endocrinoloog willen stellen. Dat is dus voor het karretje spannen. Stel dat jij hier vaker zou komen en ik jouw beter zou kennen dan zou ik het e.v.t. overwegen maar nu, ik wil niet mee helpen met mensen die zonder de medische hulp medicatie gebruiken. De risico's zijn geheel voor jouw en hier laat im het bij.
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: Hoelang Cyproteron Acetaat gebruiken na de operatie

Bericht door LauraB »

YS62 schreef:Hoezeer ik het ook waardeer alle reacties die deels technisch gesproken leerzaan zijn, maar op zich niet iets wat ik zelf ook niet wist, mis ik toch een wezenlijk belangrijke antwoord namelijk die van de hormoonarts.
Een beter antwoord dan hier gegeven zul je niet krijgen. Enkel met een recent bloeonderzoek na de SRS kan specifieke informatie gegeven of een bijstelling van je estradiol gedaan kan worden en of je beter een ander middel er naast kunt gebru8iken. Maar zonder jou voldoende te kennen, zonder op de hoogte te zijn van jouw casus, zal ik je geen antwoord willen en kunnen geven. Ook iemand die het aan haar endo vraagt zal je geen antwoord kunnen geven. Anders dan cyproteron acetaat stoppen.

Raisa schreef:De enige reden om na de srs nog androcur te nemen is omdat het een zwakke progesteron werking heeft welke volgens Kanhai een positief resultaat heeft op de borstontwikkeling. Het genderteam van het VUmc vind dit echter onbewezen en wilt dat de patienten na de SRS stoppen met androcur.
Daar zijn veel beter werkende middelen voor met mildere bijwerkingen als Duphaston of Femoston .