Logopedie in 2014?

Gebruikersavatar
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht

Logopedie in 2014?

Bericht door diederique »

Barbara Goes, logopediste in Rotterdam met redelijk wat transgenders in haar praktijk, vroeg me aandacht voor onderstaande oproep:

""
Beste lezer,

Graag vraag ik jullie aandacht voor het volgende:



Wellicht is u onderstaand bericht bekend via de media, zoals NOS, De Telegraaf, De Volkskrant, Radar enz.

De Nederlandse logopedisten protesteren op dit moment tegen de wurgcontracten van de grote zorgverzekeraars VGZ, CZ, Achmea en Menzis. Deze zorgverzekeraars vergoeden logopedisten slechts 75% van het tarief dat de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) noodzakelijk acht om de kwaliteit van de logopedische zorg in Nederland op peil te houden. Naast de kwaliteit van de geleverde zorg komt met deze lage vergoeding bovendien het voortbestaan van veel praktijken in gevaar.

Bovengenoemde zorgverzekeraars zeggen: Slikken of stikken. De logopedisten zeggen: Een goede behandeling vereist een toereikende vergoeding!

Niet tekenen van de contracten die deze verzekeraars ‘aanbieden’ betekent dat mensen die in 2014 logopedie nodig hebben zelf een groot deel van de rekening moeten betalen. Deze bijdrage kan oplopen tot wel €24,- per behandeling. Hiermee komt de toegankelijkheid van de logopedische zorg (een voorziening uit het basispakket!) in het geding. De Nederlandse logopedisten vinden dit onaanvaardbaar. Door deze petitie te tekenen steunen jullie alle mensen die logopedie nodig hebben.

Daarom vraag ik jullie: “Teken voor logopedie en draag bij aan het verzekeren van kwalitatief goede logopedische zorg in 2014" Je doet dit door de petitie in te vullen (en de bevestigingsmail te beantwoorden) op: http://www.petities24.com/logopedie_com ... _verzekerd" target="_blank

p.s. Willen jullie dit bericht aan jullie relaties doorsturen, of verspreiden via facebook en LinkedIn?

""
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Gebruikersavatar
Miazara
Berichten: 372
Lid geworden op: 02 jul 2013, 19:26
Gender: Trans MtF

Re: Logopedie in 2014?

Bericht door Miazara »

De logepodie praktijk waar ik bij zit gaat het contract ook niet ondertekenen. Ik heb al nagezocht en bij zilveren kruis achmea vergoeden ze bij een niet gecontracteerd logepodist maar 14,50. Ik zelf kan echter niet switchen dus ik vind dit zwaar klote, maar heb wel begrip for de logepodisten, dit speelt al wat meer jaren en de tarieven gaan maar niet omhoog.

In totaal hebben 40% van de praktijken aangegeven niet het contract te ondertekenen. Ook vind ik het smerig van de verzekeraars dat ze richting de klanten zeggen, we vergoeden het totale bedrag maar ze stellen in de contracten een maximum op de prijs neer die veelste laag is.

Er is nog kans dat de verzekeraars hierbij het bedrag willen verhogen. Maar dat is nog onzeker.

/Signed (, obvious for me.. grmbl situation)
Laatst gewijzigd door Miazara op 15 nov 2013, 14:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Code Sorceress
Gebruikersavatar
Bianca
Berichten: 236
Lid geworden op: 27 sep 2013, 20:10
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Haarlem

Re: Logopedie in 2014?

Bericht door Bianca »

Wow, dit is echt toeval!
Ik ben namelijk in contact gekomen met een logopedist, en die vertelde me vandaag zo'n beetje hetzelfde.
Er zijn nog maar een aantal welke het volledig gaan vergoeden:
ONVZ/VVAA/PNO,
De Amersfoortse/Ditzo/BeterDichtbij
Salland/HollandZorg/ Energiek
Volmachten: IAK-ASR/Nedasco-ASR/Aevitae-ASR

DSW/Stad Holland

oh en btw, /signed!
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6823
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Logopedie in 2014?

Bericht door Eva »

Getekend.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: Logopedie in 2014?

Bericht door Venka »

Ik had hem al getekend via Facebook
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Logopedie in 2014?

Bericht door Raisa »

Hoog tijd voor mij om over te stappen naar de zorgverzekering van de HEMA dus.
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: Logopedie in 2014?

Bericht door Venka »

Raisa schreef:Hoog tijd voor mij om over te stappen naar de zorgverzekering van de HEMA dus.
Die is toch ook gelieerd aan grote zorgverzekeraar dus dan maakt het toch niet uit of je bij de Hema of bij 1 van de grote verzekeraars zit.
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Logopedie in 2014?

Bericht door Raisa »

Volgens hun polis bieden ze een volledige vergoeding van logopedie.
Gebruikersavatar
Miazara
Berichten: 372
Lid geworden op: 02 jul 2013, 19:26
Gender: Trans MtF

Re: Logopedie in 2014?

Bericht door Miazara »

Raisa schreef:Hoog tijd voor mij om over te stappen naar de zorgverzekering van de HEMA dus.
Lijkt me niet verstandig, als ik me goed herinner brengt hema de verzekeringen onder bij achmea en inshared afhankelijk van welke verzekering je neem. En achmea is 1 van de verzekeraars die wurg contracten maakt met logepodisten..

Ik heb even opgezocht, maar HEMA vergoed alleen volledig van gecontracteerde zorgverleners. Daarnaast weet ik 80% zeker dat ze die bij Achmea onderbrengen..
Laatst gewijzigd door Miazara op 15 nov 2013, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Code Sorceress
Gebruikersavatar
Miazara
Berichten: 372
Lid geworden op: 02 jul 2013, 19:26
Gender: Trans MtF

Re: Logopedie in 2014?

Bericht door Miazara »

Raisa schreef:Volgens hun polis bieden ze een volledige vergoeding van logopedie.
Dat zegt achmea ook. Maar in de contracten die achmea maakt met logepodisten mogen de logepodisten niet tarieven hanteren hoger dan een bepaald bedrag zijn. Die tarieven liggen te laag en dat heeft nu na een paar jaar een soort van bom laten ontploffen. Maar ze laten aan ons gewoon weten 'het volledig te vergoeden van logepodisten die een contract met ons hebben'. en juist dat contract is het probleem.
Code Sorceress