Veiligheid? Discriminatie? Oh, U bent T. Laat maar dan.

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6823
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Veiligheid? Discriminatie? Oh, U bent T. Laat maar dan.

Bericht door Eva »

Al een aantal jaren vul ik trouw de vragenlijst van Pink Panel in. Dat is een initiatief van Artikel 1 Midden Nederland. Vandaag kreeg ik het verzoek om ook dit jaar de vragenlijst in te vullen. Er waren wel wat punten waarvoor mijn aandacht werd gevraagd.
Allereerst pakken we de verspreiding van de enquête dit jaar anders aan, vanwege de teruglopende respons van onze leden. Om niet alleen afhankelijk te zijn van het bestaande ledenbestand, gaan we de enquête breed uitzetten en vragen of samenwerkingspartners (jullie!) de enquête onder hun achterban willen verspreiden in zowel Amersfoort als Utrecht.
Och, waarom niet; ik plaats wel eens vaker een oproep voor derden hier. Dan volgt:
Op deze manier hopen we een completer beeld te krijgen van wat er onder de doelgroep speelt.
Let op het woord doelgroep. Er volgt nog wat meer uitleg over hoe nuttig dit allemaal is, zoals voor de terugkoppeling naar de gemeenten. En dan komt de klapper:
Voorheen waren de enquêtes van het Pink Panel voor de hele LHBT-groep ontworpen, met soms aparte vragen voor de T-groep. Echter bleek dat de problemen en situaties waar transgenders tegenaan lopen moeilijk te vergelijken zijn met die van LHB's en ook niks te maken (hoeven te) hebben met hun geaardheid. Daarom hebben we besloten om deze enquête alleen te richten op tolerantie omtrent seksuele geaardheid.
Wel, ik heb twee pogingen gedaan de enquête in te vullen maar heb al snel geërgerd afgehaakt. Dit is zo overduidelijk NIET-T gericht dat ik er verdrietig van word. Met Art.1 heb ik (althans mensen die ik ken met problemen) heel goede ervaringen. Ook bij het festival, eerder dit jaar, hebben zij een prominente rol gespeeld, waarvoor alle waardering. Maar aan het slot van hun bericht ga ik geen gevolg geven:
Nu is dus mijn vraag of jullie de enquête ook onder jullie achterban onder de aandacht willen brengen? Bijvoorbeeld op jullie website, interne mail of een klein berichtje in jullie nieuwsbrief?
Ik vind een en ander geen aanmoediging de enquête hier breed te promoten.

Iemand die (puur op grond van seksuele geaardheid dus) die enquête wil invullen vindt vast de weg wel. Zo niet dan krijg je via een PB van mij het adres.
Misschien kijk ik er niet neutraal genoeg naar, maar ik voel me voor schut gezet.

Opnieuw een helder signaal dat transgenders voor zichzelf moeten zorgen.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Veiligheid? Discriminatie? Oh, U bent T. Laat maar dan.

Bericht door Eveliene »

Ik heb het al zo vaak gedacht en nu blijkt alweer dat we nergens bij mogen horen. Transgenders als de buitenbeentjes van de maatschappij die zelfs al niet meer bij de LHBT groep horen.
Op een COC avond in Leeuwarden kreeg ik al eens de vraag wat ik daar kwam doen want ik hoorde daar niet werd me verteld.

Idd moeten transgenders voor zichzelf zorgen Eva, het is te gek voor woorden.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6823
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Veiligheid? Discriminatie? Oh, U bent T. Laat maar dan.

Bericht door Eva »

Het is simpel, Eveliene. Van nature horen we niet bij elkaar. LHB ben je voor het leven. Voor een groot deel van transgendermensen is het een fase waarin herkenning, erkenning en medische correctie de levenslijn aangeven. Gelukkig zijn er nogal wat post-ops die actief blijven, maar een vrij groot deel van hen laat het transverleden achter zich. Is het een andere manier van denken? Van voelen? Het lijkt er op dat we (LHB+T) feitelijk niet tot elkaar veroordeeld zouden moeten zijn, wat praktisch (subsidiegedacht) vaak wel zo is.
Ik wil nog wel benadrukken dat er in dit land wel degelijk (enkele) COC-afdelingen zijn waar de T van LHBT serieus genomen wordt.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Veiligheid? Discriminatie? Oh, U bent T. Laat maar dan.

Bericht door Eveliene »

Dat klopt, in Hoorn en Zwolle ben je als transgender gewoon welkom in het COC.
Freetouch
Berichten: 2550
Lid geworden op: 22 mei 2013, 02:29
Gender: Vrouw
Locatie: Pays Bas

Re: Veiligheid? Discriminatie? Oh, U bent T. Laat maar dan.

Bericht door Freetouch »

Hoewel ik dus echt wel Lesbienne ben, zal je mij nooit zien op een gay event...
T-zijn is idd een ander iets, je T-aandoening kan hersteld worden, waardoor je later in je eigen geslacht kunt gaan leven.
Ik begrijp ook heel goed dat mensen die T zijn, na hun SRS een gewoon leven gaan leiden...

Als je Gay of lesbienne bent, tja, dat is dus niet te herstellen...
Maar wat als je door je T-zijn opeens Lesbienne bent.... eerst T nu lesbienne... uit enkele verhalen heb ik al begrepen dat je dan ook weer buiten de boot valt.

Dus je hebt gelijk Eva, Tijd voor een eigen organisatie die dan ook een deel van de subsidies zal weghalen bij dat soort organisaties....
“good enough”
Gebruikersavatar
Merel77
Berichten: 607
Lid geworden op: 25 mar 2012, 22:45
Gender: Vrouw

Re: Veiligheid? Discriminatie? Oh, U bent T. Laat maar dan.

Bericht door Merel77 »

thegirlinme schreef:Hoewel ik dus echt wel Lesbienne ben, zal je mij nooit zien op een gay event...
T-zijn is idd een ander iets, je T-aandoening kan hersteld worden, waardoor je later in je eigen geslacht kunt gaan leven.
Ik begrijp ook heel goed dat mensen die T zijn, na hun SRS een gewoon leven gaan leiden...

Als je Gay of lesbienne bent, tja, dat is dus niet te herstellen...
Maar wat als je door je T-zijn opeens Lesbienne bent.... eerst T nu lesbienne... uit enkele verhalen heb ik al begrepen dat je dan ook weer buiten de boot valt.

Dus je hebt gelijk Eva, Tijd voor een eigen organisatie die dan ook een deel van de subsidies zal weghalen bij dat soort organisaties....
Als lesbienne val ik wel en niet buiten de boot. In eerste instantie zie ik er niet uit als een T, dus val ik niet buiten de boot. Ten tweede denk ik dat er toch wel verrassend veel lesbiennes zijn die er helemaal niet zo moeilijk over doen. Waar het probleem zit is die paar die er wel moeilijk over doen. Daar moet je echt wel voor oppassen. Die willen je wel wat aandoen. Of omdat ze zien dat je aandacht krijgt van vrouwen (en dat kunnen ze niet hebben want een tranny mag niet vrouwelijker zijn, of beter in de smaak liggen), of ze zien je net zoals sommige mannen als de goedkoopste van de goedkoopste hoer en dan willen ze je platneuken. Nou, een man heeft tenminste nog geleerd dat je respect moet hebben voor vrouwen, vrouwen leren dat niet.
Als je dan met een vriendengroepje bent. Je gaat samen logeren ofzo en er is 1 zo iemand bij, nou dan voel ik me niks op mijn gemak. Het vervelende is dat niemand van het groepje dat dan echt doorheeft, ook niet als ik dat voorzichtig probeer aan te geven, maar mijn intuitie op dat punt zit altijd goed. Ik ben me dan continue bewust van waar die persoon zich bevindt, want owee als dat mens je achterna komt als je even naar de wc moet ofzo. Dat soort dingen. En als er iets gebeurd waarmee je dan je gelijk krijgt, dan denk je weer: had ik maar ongelijk gehad, want dan is het eigenlijk toch wel te laat.
Gebruikersavatar
MrsBobbyJamesEwing
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 okt 2013, 21:36
Gender: Trans MtF

Re: Veiligheid? Discriminatie? Oh, U bent T. Laat maar dan.

Bericht door MrsBobbyJamesEwing »

Hoewel het heel vervelend is dat Pink Panel minder T-gericht is geworden, en er idd, helaas, ook LHB's zijn die zich naar kunnen gedragen is het imo veel te kort door de bocht om te gaan zeggen dat LHBT-organisaties of events vaak of heel vaak T-onvriendelijk zijn.
In mijn beleving is dat, gelukkig helemaal niet het geval.
Ongeacht wat voor standpunt je hebt over de term 'LHBT' zijn er volgens mij een hoop organisaties waar je mensen uit al die groepen zult vinden, en evt ook LHB mensen die, ook al hebben ze een heel andere weg afgelegd, toch in zekere zin meer accepterend zijn en meer met je zullen kunnen relaten dan het overgrote deel van de samenleving.
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: Veiligheid? Discriminatie? Oh, U bent T. Laat maar dan.

Bericht door Venka »

Ik heb a.s. vrijdag mijn eerste afspraak met iemand van het Coc Twente-Achterhoek,in een café nota bene en ik hou helemaal niet van café,s.Ik begrijp ook niet waarom het gesprek in een café moet,hoezo privacy.Het zal mij niks verbazen als ze geen kantoor hebben of zo.Deze afdeling van het Coc is - in mijn ogen - echt een LHB organisatie maar ze zeggen dat ze een LHBT organisatie zijn.Ik ken iemand die hulp zocht in de regio maar werd door deze Coc afdeling netjes door verwezen naar Transvisie wan thet Coc kon niks voor haar doen want zei doen niks met T maar wel jezelf verkopen als LHBT organisatie.Dus a.s vrijdag word een pittig gesprek want ik laat mij niet afschepen met een of ander - vrouwelijk geslachtsdeel - smoesje.Niks doen voor T,s in de regio maar wel een transgender café in Almelo en Hengelo organiseren,gedoemd om te mislukken dus en wie deze 2 steden kent weet dat het 2 hopeloze steden zijn om uit te gaan.Organisatie als http://www.lgbtgroningen.nl/" target="_blank vind ik nou een echte LHBT organisatie.
Coc Nijmegen en Coc Leiden zijn in mijn ogen een veel meer LHBT organisatie en ik heb het idee dat midden-Nederland ook aan de weg timmert om de T meer ruimte en aandacht te geven.Maar als ik eerlijk ben vind ik niet dat de T bij het Coc thuis hoort.Wat heeft transgender nou te maken met LHB zijn,tuurlijk zijn er raak vlakken maar T zijn gaat vele malen verder dan als je LHB bent.LHB ben je voor je leven en T ook maar het word niet altijd uitgedragen want je gaat op een geven moment op in de massa van jouw nieuwe geslacht en dan is die T van ondergeschikt belang.Dat geld ook voor de voorlichters van het Coc,er word gesproken over diversiteit in de samenleving maar wat weet een homoseksueel nou wat een transgender door maakt.Er over spreken kan natuurlijk maar het gevoel hoe het in werkelijkheid is als je T bent weten ze niet.
Venus
Berichten: 188
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:56
Gender: Androgyne

Re: Veiligheid? Discriminatie? Oh, U bent T. Laat maar dan.

Bericht door Venus »

Ik heb de site van COC Twente-Achterhoek eens bekeken. Maar volgens mij kunnen ze 'Achterhoek' ook schrappen van hun naam. Als er al iets georganiseerd wordt, dan is het meeste in Twente. Dat is minstens een uur rijden voor mij. Soms zie ik Winterswijk staan, is al iets dichterbij. Maar als ik dan toch een uur moet rijden, dan liever naar Nijmegen. Wat dat betreft woon ik nogal ongelukkig, maar het is niet anders.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6823
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Veiligheid? Discriminatie? Oh, U bent T. Laat maar dan.

Bericht door Eva »

Pink Panel heeft me bericht dat er voor transgenders iets anders komt. Iets nieuws.
We wachten dat dus even af.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)