In de media

Voor alle leuke en minder serieuze zaken in het leven!
fran-2
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 apr 2012, 18:26
Gender: Transgender
Locatie: Tielt, Belgie

Re: In de media

Bericht door fran-2 »

Waarom worden wij altijd gelinkt aan de holebi groep, ik zie echt het verband niet.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Gabriël
Berichten: 598
Lid geworden op: 08 jun 2012, 16:28
Gender: Androgyne

Re: In de media

Bericht door Gabriël »

Ik zie het verband ergens wel. Tuurlijk, transgender zijn is geen seksuele orientatie. Dus het is niet hetzelfde als holebi. Maar er is een raakvlak.
Heel kort door de bocht:
De meesten zijn eerst hetero en na de transitie homo, of andersom. (in de zin van bijvoorbeeld een vrouw-naar-man transgender die op mannen valt, wordt voor transitie als hetero gezien en daarna als homo).
En beide krijgen veel te maken met discriminatie. Door onwetendheid.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6823
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: In de media

Bericht door Eva »

Ik kom er niet uit. De mensen die we uit de COC-wereld en aanverwante organisaties kennen zijn ons dierbaar, maar soms wringt er iets. Moeilijk om de vinger op te leggen.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: In de media

Bericht door NaomiClareNL »

Afgelopen zaterdag in München tijdens de parade had ik voor het eerst het gevoel deel uit te maken van de familie LGBT, niet alleen als toekomstige L maar ook als T. Heb dit nooit zo ervaren in Nederland maar misschien gaat dat de komende weken nog veranderen aangezien ik nooit behoefte heb gehad om "aapjes" te gaan kijken tijdens roze zaterdag of de canal parade in Amsterdam.
Verder begin ik te merken dat er bij redelijk veel met name oudere L een weerstand bestaat tegen L die ook T is. Acceptatie gaat maar zover in die groep. Het begrip cotton ceiling is daar voor uitgevonden in Canada, je wordt geaccepteerd als vrouw maar tot aan de (katoenen) onderbroek, dan ben je opeens weer een man voor ze. En daar zijn de laatste maanden bijzonder bittere discussies over gevoerd met met name radicale feministen die aanhangster zijn van Janice Raymond maar nu beginnen ook niet radicaal feministische L zich te roeren en te klagen dat ze "gedwongen" worden met ons naar bed te gaan door zekere feministische websites.
Vind het persoonlijk dus niet zo vreemd dat veel T totaal niets aan verwantschap voelen met LGB zelfs als ze daar onder vallen...
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3666
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: In de media

Bericht door Irene_de_Vreede »

Er is 1 wezenlijk verschil tussen Holebi's en transgenders, je seksuele voorkeur is een privé aangelegenheid die normaal gesproken geen enkele invloed heeft op je maatschappelijke leven, dat is voor transgenders volkomen anders, dat transgenders ook holebi kunnen zijn (of per definitie zijn) maakt hen nog niet verwant aan die groep.
Irene
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6823
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: In de media

Bericht door Eva »

Misschien is er nog een verschil. Gay (of hoe je het ook noemen wilt) ben je voor het leven. T-zijn is anders.
Ik probeer het even simpel te houden, met alle beperkingen van dien.
Een doorsnee travestiet is dat zo nu en dan. De een vaker dan de ander, maar je leeft dan min of meer gewoon verder in je geboortegeslacht.
Een transseksueel is dat meestal ook maar tijdelijk. Het streven is je lichaam aangepast te krijgen naar je werkelijke geslacht en daarna komt je leven in rustiger vaarwater. Ik ben heel blij met de voormalige transen die zich nog wel manifesteren, maar een belangrijk deel is tevreden en activisme wordt al snel minder. Heel begrijpelijk.

Wat ik probeer uit te leggen is dat LHB van nature stabiel is en T-zijn niet altijd. Meestal niet, zelfs.
Misschien is dat een van de redenen waarom T-organisaties niet altijd heel stabiel zijn (en blijven!).
Gay-organisaties hebben een brede basis en gewoonlijk een stabiele achterban. Dat ze ons hebben binnengehaald (zo voel ik dat een beetje) is wel te verklaren en het is voor overheden makkelijker om subsidie toe te kennen aan een oeroude organisatie als het COC. Van twee gay-organisaties weet ik dat het deel T uit de subsidiepot ook serieus aan T wordt besteed.
Daarom werken wij tweetjes ook graag samen met die organisaties.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: In de media

Bericht door NaomiClareNL »

Eerste Hollywood regisseur komt uit de kast als transgender:
Larry Wachowski (the Matrix en binnenkort Cloud Atlas) blijkt al een aantal jaren als Lana door het leven te gaan. Gezien de links was dit niet geheel en al geheim.
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: In de media

Bericht door Raisa »

Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: In de media

Bericht door Jeste »

Dat was even vrolijk wakker worden met die "Jan, Jans en de Kinderen"-strips.
Gisteren las ik echter weer eens wat dingen waar niet vrolijk van werd.

Weer eens aandacht voor show, niet voor VU-problematiek:

Omdat het Gay Pride-week is in Amsterdam besteed De Volkskrant daar aandacht aan.
Transgender wordt daar ook weer eens bij betrokken. Staat er een uitgebreid artikel over "Gayicoon Amanda Lepore heeft duurste lijf ter wereld" (krant van 1-8) en in een ander artikel staat "Ze is geboren als man en heeft zich op haar 26e laten ombouwen :evil: tot vrouw" (krant van 31-7).
Dat soort dingen staan wel uitgebreid in de krant, terwijl er allerlei problemen zijn waar transgenders mee te maken hebben. Het zou goed zijn als daar eens een groot artikel over zou verschijnen. Bijvoorbeeld over het monopolie van de, door de overheid aangewezen, genderteams en de wachtlijsten. Over zorgverzekeraars die vrije keuze voor een zorgverlener tegenwerken en op slinkse wijze vergoedingen schrappen. En over het alleen kunnen kunnen kiezen tussen levenslang testosteronremmers slikken of SRS, maar niet voor het laten verwijderen van de testikels.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6823
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: In de media

Bericht door Eva »

Raisa schreef:Weer opgeduikeld: transseksualiteit in Jan, Jans en de Kinderen...
Grandioos!
Nu die prentjes maar eens opgeslagen. Zal wel copyright op zitten, maar soit.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)