VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door LauraB »

Enige echte oplossing is een volledige ommeslag naar een normaal behandel en declaratie traject. Je zult niet zo snel zien dat een ziekenhuis de mededeling moet doen "wij kunnen waarschijnlijk binnenkort door geld gebrek geen nierpatienten meer aannemen" Voor elke bezoek, van intake wat de problemen zijn, tests, symptoombestrijding, operatie en nazorg, overal is een DBC en een declaratie voor. Geen grote pot met gedoneerd geld voor hartpatienten, een pot voor leverpatiënten, een pot voor mensen met chronische pijnklachten, pot voor mensen met een gebroken been, pot voor mensen met een gekneusde pink of een pot voor mensen met een gekneusde duim. Nee alles word per cliënt, per bezoek, per behandeling gedeclareerd.

Zo zou er voor transgender ook een DBC voor de screening, voor een diagnose gesprek, voor een controle bij de endo, voor intake bij de chirurg, voor de SRS enz moeten zijn. Dan is de zorg kostendekkend en kan het ziekenhuis de donaties, die vaker gedan worden, netzoals bij andere afdelingen gestoken worden in verbetering van b.v. een OK die voor alle afdelingen gebruikt en ten goede komt. Of voor de herinrichting van een gezamelijke verblijfsruimte zodat de opgenomen cliënten tijdens hun verblijf zich niet hoeven te vervelen of geen televisie hoeven te kijken op een 53 cm tvje uit de jaren 90tig.
Laatst gewijzigd door LauraB op 18 dec 2013, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door LauraB »

chanellepore schreef:Wat een erg bericht om te lezen! Wat ik jammer vind is dat er een aantal mensen heel erg negatief zijn naar de vu. Met betrekking tot mijn traject zijn ze heel behulpzaam tot dusver. Ik denk niet dat het geld voor een nieuwe balie voortkomt uit de pot voor extra zorg aan transgenders; en zowel, de polikliniek moest kennelijk toch meer uitbreiden om meer van ons te kunnen zien! Ik denk dat we onze pijlen meer op zorgverzekeraars moeten richten dan op de vu. Ondanks alles is deze poli er wel voor ons...
De mensen op de werkvloer doen heel veel goed werk voor ons, iets waar we echt blij om en trots op kunnen zijn. Dit zegt echter niets over het beleid achter deze mensen. Die balie is een ander verhaal, mar een goed voorbeeld is dat de operatiekamer kosten die gemaakt worden bij de SRS NIET in rekening gebracht worden bij de zorgverzekeraar. Deze worden betaald uit donaties. Stoppen deze donaties, dan moet OF opeens de prijs van een SRS flink omhoog of kan er niet meer geopereerd worden....
Rense
Berichten: 208
Lid geworden op: 06 feb 2013, 13:53
Gender: Trans FtM
Locatie: Nijmegen

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Rense »

LauraB schreef:De mensen op de werkvloer doen heel veel goed werk voor ons, iets waar we echt blij om en trots op kunnen zijn. Dit zegt echter niets over het beleid achter deze mensen. Die balie is een ander verhaal, mar een goed voorbeeld is dat de operatiekamer kosten die gemaakt worden bij de SRS NIET in rekening gebracht worden bij de zorgverzekeraar. Deze worden betaald uit donaties. Stoppen deze donaties, dan moet OF opeens de prijs van een SRS flink omhoog of kan er niet meer geopereerd worden....
Ik vraag me dan meteen af 'hoe is dit tot stand gekomen?'. Het VU zal dit beleid heus niet voor de lol gevoerd hebben. Zagen ze een kans zo meer operaties uit te voeren? Ik zou niet willen spreken van wanbeleid zonder te weten waarom dit soort keuzes gemaakt zijn. Ik ben best kritisch over de VU, maar wil wel het hele verhaal weten bij zoiets.



Zorg is overigens in het algemeen wat ingewikkelder dan het simpelweg declareren van iedere handeling bij de verzekering. Er liggen altijd afspraken tussen verzekeringen en ziekenhuizen aan ten grondslag maar meestal merkt de patient daar niks van. Een voorbeeld van hoe dat mis kan gaan:
http://www.omroepgelderland.nl/web/nieu ... rHQITNwbbU" target="_blank
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door LauraB »

Iets dat historisch gegroeid is om het zo te doen. Bij de oprichting van 'de afdeling'toen er ook nog niet van een echte afdeling te spreken was, was de enige manier door 'het initiatief' te starten door donaties en giften. Het opzetten van een unieke en experimentele behandeling. Echter moet je dit op een gegeven moment ontgroeien, meestal is dit het moment dat het van een experiment bij enkele personen, naar een algemeen opengestelde behandeling gaat. Iets wat voor afdeling k al ergens begin jaren 90 was. Men is echter door gegaan op de bekende en tot een jaar of 5 geleden 'werkende' weg.
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1428
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Alice »

LauraB schreef:Iets dat historisch gegroeid is om het zo te doen. Bij de oprichting van 'de afdeling'toen er ook nog niet van een echte afdeling te spreken was, was de enige manier door 'het initiatief' te starten door donaties en giften. Het opzetten van een unieke en experimentele behandeling. Echter moet je dit op een gegeven moment ontgroeien, meestal is dit het moment dat het van een experiment bij enkele personen, naar een algemeen opengestelde behandeling gaat. Iets wat voor afdeling k al ergens begin jaren 90 was. Men is echter door gegaan op de bekende en tot een jaar of 5 geleden 'werkende' weg.
Dit is goed samengevat !!!
Neem ook ingedachte de toezichthouders met een 'ons-kent-ons' gerelateerd zijn aan het Genderteam.

Alice
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
kmmy
Berichten: 127
Lid geworden op: 19 mei 2012, 00:19
Gender: Vrouw

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door kmmy »

Kan iemand me uitleggen waarom de verzekeraar van ieder persoon niet iedere behandeling afzonderlijk vergoed? Dat zijn ze toch verplicht? Ik snap dit verhaal echt heel slecht van dat er te weinig geld is. Waarom is het niet zo. Hoe meer patienten. Hoe meer ze verdienen bij het VU MC?
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Fay »

Verdienen zit er nie bij mbt behandeling, de afdeling kost alleen maar geld

Fay
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Arike »

Stuur iedereen dan maar naar Thailand; kostprijs is daar lager en dan verdient er nog iemand aan... Klinkt als win-win ;-)
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door LauraB »

kmmy schreef:Kan iemand me uitleggen waarom de verzekeraar van ieder persoon niet iedere behandeling afzonderlijk vergoed? Dat zijn ze toch verplicht? Ik snap dit verhaal echt heel slecht van dat er te weinig geld is. Waarom is het niet zo. Hoe meer patienten. Hoe meer ze verdienen bij het VU MC?
Normaal wel, maar als je geen DBCs realiseert kun je de behandeling van de cliënt niet declareren bij zijn/haar verzekering. Simpelweg bestaat er geen behandeling voor transseksuelen. Daarom worden er voor sommigen dingen, zoals vergoeding van permanente ontharing van het gelaat, via uitspraken van het CVZ vergoed in plaats via de overheidsregeling basisverzekering.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6823
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: VUMC heeft geen geld behandeling transgenders

Bericht door Eva »

De cijfers die ik lees zijn onduidelijk. Niet lang geleden werd het Amsterdamse genderteam 'gered' met een injectie van 6 miljoen. Dat blijkt nu 3 miljoen te zijn geweest, terwijl er 10 miljoen nodig is. Het zal best. Natuurlijk zijn er kasstroomprojecties, maar dien krijgen wij niet te zien.
Het aantal aanmeldingen schijnt enorm toe te nemen. Als die cijfers kloppen zelfs explosief. Dat wordt wat lastig voor zorgverzekeraars, nietwaar? Zij zullen toch voor het leeuwendeel van de kosten moeten opdraaien en boekhoudkundige trucs zullen niet toereikend blijven.
Ik begin dieper na te denken over de complottheorie die rondgonst. Zorgverzekeraars hebben het genderteam van het VUmc met klem verzocht het persbericht van vandaag op te houden totdat de nieuwe wetgeving een feit is. Om meerdere redenen logisch. Beweringen van de staatssecretaris komen in een heel nieuw daglicht te staan en het vertrouwen dat het VUmc een voldoende stabiele organisatie is om een en ander te begeleiden zou in de senaat wel eens keihard gesneuveld kunnen zijn.
Maar er is meer. Wat willen die transen nou eigenlijk? Man worden? Vrouw worden? Fysiek kost dat veel centjes, maar we kunnen ze natuurlijk wel een plezier doen door hun paspoort aan te passen. Daar is de helft vast ook wel tevreden mee. Toch?
Mensen toch, wat worden er dan plotseling veel problemen opgelost.
Maar goed; zoals ik ergens anders al schreef; dat is natuurlijk niet meer dan een complottheorie.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)