Wat eten we vandaag?

Voor alle leuke en minder serieuze zaken in het leven!
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Hedwich »

Recepten... klinkt goed. Ik heb zelf ook wel es een bui.
marlies
Gast

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door marlies »

Klinkt goed. Helemaal als er ook leuke simpele dingen voorbij komen :P (Tijd voor een "Leer Marlies koken" topic? :roll: )
La-Clau
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 mar 2012, 18:47
Gender: Transgender
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door La-Clau »

Nou, zal ik dan simpel beginnen Marlies? Het koken van water of zo?
:evil:

Claudia
If only I could find a way, I'd feel like I'm the one you believe I am
But it gets harder every day for me, to hide behind this dream you see: Someone I'll never be
Gebruikersavatar
Madeleine
Berichten: 539
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:06

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Madeleine »

Nou om te beginnen een recept om water te koken dan, ik moet er op wijzen dat er ook andere (gevorderde) manieren voor zijn maar die behandelen we later in de week :mrgreen:

http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/b ... 13181.html" target="_blank
Vroeger voelde ik mijzelf een "vreemde eend in de bijt", maar sinds ik het ben voel ik mijzelf heel normaal..:mrgreen:
Romy Danielle
Berichten: 99
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:28
Gender: Vrouw

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Romy Danielle »

Madeleine schreef:Nou om te beginnen een recept om water te koken dan, ik moet er op wijzen dat er ook andere (gevorderde) manieren voor zijn maar die behandelen we later in de week :mrgreen:

http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/b ... 13181.html" target="_blank
LOL, bestaat dat echt, grappig, ik zie het alleen wel gloeiend fout gaan, dat worden brandwonden.
"Neem een waterkoker en doe hier de benodigde hoeveelheid water in. Zet de waterkoker aan. Zodra het water een temperatuur heeft van ca. 100 graden gaat het water koken en is het water klaar. Gekookt water vormt een uitstekende basis om o.a. koffie of thee te zetten."

1. Wat is een waterkoker?
2. Hoeveel is "benodigde hoeveelheid"?
3. Hoe meet je dat de temperatuur 100 graden heeft bereikt, ff voelen ... dat wordt brandwondencentrum Beverwijk ben ik bang :D
Gebruikersavatar
Willy
Berichten: 185
Lid geworden op: 29 mar 2012, 16:24
Gender: Anders
Locatie: Elburg

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Willy »

Het zou wel handig zijn als je met pasen al een eitje kan koken, dus:

HOE KOOK JE EEN EI?
Hoe kook je een ei? Het lijkt een beetje de vraag voor koken voor beginners les 1. Aan het koken van een ei lijkt weinig te kunnen mislukken. Maar om de kunst van koken van een lekker eitje onder de knie te krijgen is er best wel wat te weten.
Wat heb je nodig?
Een pan, eieren en water. Hoe ingewikkeld kan het zijn? Toch beginnen dan de vragen:
Prik je een gaatje in het ei?
Er bestaan speciale eierprikkers om een klein gaatje in de eierschil te prikken voordat je het gaat koken. In de brede kant van het ei bevindt zich een kleine ruimte met lucht. Tijdens het koken van het ei wordt die lucht verwarmd en zet uit. Deze lucht verlaat het ei door porieën in de schil van het ei. Dit gebeurt langzaam en zorgt ervoor dat je een deuk in je ei kunt krijgen. Het inprikken van een ei zorgt dus voor een mooi rond ei.
Koud of heet water?
Doe je eerst de eieren in de pan en vul je de pan vervolgens met koud water of breng je eerst het water aan de kook en voeg je dan de eieren toe?
Als je de eieren met koud water op zet dan worden de eieren langzaam verwarmd en stolt het eiwit langzaam. Dit zorgt ervoor dat je eiwit zacht blijft en niet rubberachtig wordt, zoals ook kan gebeuren als je het te lang kookt.
Een voordeel van het toevoegen van de eieren aan kokend water is dat het makkelijker is om de precieze kooktijd te meten. De eieren zullen wel eerder barsten.
De eieren opzetten met koud water lijkt dus de beste optie. Zorg dat de eieren ruim onder water liggen met nog een paar centimeter water erboven.
Moet er zout in het water?
Om te verkomen dat je hele ei leegloopt als het barst kun je zout in het water doen. Zout zorgt ervoor dat het eiwit sneller stolt en het barstje wordt gedicht.
Het koken
Breng het water met de eieren aan de kook. Kookt het water zeg het vuur dan zo laag dat het water nog net blijft bubbelen.
Hoelang koken ?
Onderstaande tabel geldt voor eieren uit de koeling. Voor de kooktijd is het ook van belang hoe groot het ei is. Dit staat aangegeven op de verpakking. Aangegeven is de kooktijd in minuten. Het gaat om eieren die je in een pan met koud water aan de kook brengt en je meet vanaf het moment dat het water kookt.
Als je de eieren in al kokend water legt, dan tel je een kleine minuut bij de kooktijd op.

Wat gebeurt er als je het te lang kookt?
Het eiwit wordt taai en rubberachtig en het eigeel krijgt een groenige of grijsachtige waas.
Alternatieve methode
Breng de eieren met koud water aan de kook. Sluit de pan af met een deksel en haal de pan van het vuur. Laat de pan 25 minuten staan. Spoel de eieren onder koud water af.
Kan je je ei makkelijk pellen?
Hoe makkelijker het is om je ei te pellen, hoe ouder het ei is. Bij een vers ei is het moeilijk de schil te verwijderen.
Spoelen onder koud stromend water?
Als je na de gewenste kooktijd de eieren laat schrikken onder koud stromend water dan stop je daarmee het kookproces. Bovendien zijn eieren makkelijker te pellen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
My life just out of the closet ...
marlies
Gast

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door marlies »

La-Clau schreef:Nou, zal ik dan simpel beginnen Marlies? Het koken van water of zo?
:evil:

Claudia
Moet dat dan? :shock:

Ik heb het al die tijd gewoon rauw uit de kraan gedronken! Geen wonder dat ik zo vaak ziek ben geweest de laatste tijd...
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Hedwich »

@Marlies: vaker op bezoek gaan bij mensen die wel kunnen koken!
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Jessy »

Yay! Eitje koken! Straks eens oefenen, kan ze alleen nog maar bakken tot nu toe :lol:
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Arike »

marlies schreef: Moet dat dan? :shock:

Ik heb het al die tijd gewoon rauw uit de kraan gedronken! ...
Dat betekent dus kouwe thee drinken ;) ;)
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"