Ik ben mijn brein; deel 37497

Pas ik nou in een hokje of niet?
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Ik ben mijn brein; deel 37497

Bericht door Anon20180501 »

Ook deskundigen kunnen het er maar niet over eens worden; Man of vrouw - biologisch of aangeleerd/ingepeperd?

Neurowetenschapper Gina Rippon beweert dat het mannelijke en vrouwelijke brein enkel verschillen door de invloed die hun omgeving en genderstereotypen erop uitoefenen.

Opvallend in het artikel; hoewel er geen verschil zou zijn tussen mannen~ en vrouwenhersenen zijn ze er toch. Minuscuul, dat wel.

Wat natuurlijk niet aan bod komt want het betreft ons (een kleine minderheid) is of Genderdysforie en dan vooral de bewustwording daarvan een gevolg is van het wel of niet in opstand komen tegen die genderstereotypen en of dat dan komt omdat je hersenen toch mannelijk dan wel vrouwelijk zouden zijn vanaf de geboorte, ook al is het maar een beetje...??

Het is maar het zoveelste onderzoekje, eerdere meer op GD gerichte onderzoeken wezen juist op het tegenovergestelde, maar het artikel zette me toch weer aan tot nadenken omdat ik het best een interessant onderwerp vind maar dat verder geen enkel invloed heeft op mijn beslissing en dat ook nooit gehad heeft.
Laatst gewijzigd door Anon20180501 op 12 mar 2014, 19:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Ik ben mijn brein; deel 37497

Bericht door Fay »

ja hey, ken dalijk de hele GD in de prullebak en heb ik me voor niets 37 jaar druk lopen maken

Fay
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Ik ben mijn brein; deel 37497

Bericht door Lise »

Ik vind vooral het laatste stukje wel interessant:

"Ze meent dat een onderscheid maken van hoe kinderen spelen - door meisjes poppen en jongens auto's te geven - een invloed zou kunnen hebben op hoe de hersenen zich ontwikkelen. "Ik denk dat genderverschillen op het vlak van speelgoed een slechte zaak is. Veel mensen vinden het triviaal. Ze zeggen dat meisjes het leuk vinden prinsessen te zijn. Maar deze dingen zijn doorslaggevend bij de ontwikkeling van de hersenen en verstikken potentieel."

"Het speelgoed van jongens is educatiever dan dat van meisjes, dat meer op verzorging gebaseerd is. Zo stuur je al heel vroeg een boodschap uit van wat er in de toekomst van het kind verwacht wordt", meent Rippon. "

Vrienden van vrienden van mij (die ik verder niet persoonlijk ken, ik weet de achterliggende reden ook niet) voeden hun kinderen helemaal bewust zo gender-neutraal mogelijk op. Daar worden ze door die vrienden van mij een beetje raar op aangekeken; daar heb ik ooit nog een flinke discussie over gehad. Maar misschien is het helemaal niet zo'n verkeerd concept.
Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: Ik ben mijn brein; deel 37497

Bericht door Alexandra »

"Je kan geen brein oprapen en zeggen 'Dat zijn de hersenen van een meisje, dat van een jongen' op dezelfde manier zoals je dat met een skelet kan. Ze zien er hetzelfde uit."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8072950" target="_blank
The average brain weight of the adult male was 1336 gr; for the adult female 1198 gr. Based on more than 8000 autopsies of male and female patients. :roll:

Er zijn genoeg anatomische verschillen. Vrouwen hebben een grotere/dikkere hersenbalk. Het gebied van Broca en het gebied van Wernicke, en het limbisch systeem zijn allemaal groter bij vrouwen. Bij mannen is het onderste wandbeenslobje weer groter dan bij vrouwen. Dit in combinatie met het gewicht van de hersenen, kun je aardig voorspellen of hersenen tot een vrouw of man behoorde.
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Ik ben mijn brein; deel 37497

Bericht door Veronica »

Dus de hersenen van ons (MtF) dus minder moeten wegen dan van een normale man?

In ieder geval, ik voel mij een vrouw maar toch speelde ik met lego en auto's, en dat geldt vast voor meerdere onder ons.

Weer een theorie in de prullenbak ;)
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Ik ben mijn brein; deel 37497

Bericht door Lise »

Sasha schreef:
"Je kan geen brein oprapen en zeggen 'Dat zijn de hersenen van een meisje, dat van een jongen' op dezelfde manier zoals je dat met een skelet kan. Ze zien er hetzelfde uit."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8072950" target="_blank
The average brain weight of the adult male was 1336 gr; for the adult female 1198 gr. Based on more than 8000 autopsies of male and female patients. :roll:
Dit zijn gemiddeldes, geen binaire verschillen. Als je een persoon van 1 meter 90 voor je hebt, is de kans een stuk groter dat het een man is dan een vrouw, maar je weet het natuurlijk niet zeker...
Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: Ik ben mijn brein; deel 37497

Bericht door Alexandra »

Dit is weer populaire pseudo-wetenschap, want ik zie geen enkele link in het artikel naar die zogenaamde wetenschappelijk studie. Is het peer-reviewed? ik lees alleen maar een persoonlijke overtuiging.
Lise schreef:Dit zijn gemiddeldes, geen binaire verschillen. Als je een persoon van 1 meter 90 voor je hebt, is de kans een stuk groter dat het een man is dan een vrouw, maar je weet het natuurlijk niet zeker...
Gemiddeld inderdaad, dus de verschillen zijn normaal gesproken nog groter in gewicht. Kan ook niet anders, omdat de schedel van een vrouw een kleiner volume heeft dan van een man. 1300cc voor vrouwen en 1600cc voor mannen. Tenzij je trans bent. ;)
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Ik ben mijn brein; deel 37497

Bericht door Anon20180501 »

Hai Lise

8000 mensen lijkt me wel een representatief aantal waardoor uitersten in het onderzoek weinig tot geen invloed zullen hebben op de gemiddelde uitkomsten.
Bovendien zullen extremen bij zowel de mannen als de vrouwen voorkomen waardoor je ze onderling tegen elkaar kan wegstrepen.

x'jes en liefs
Daniéla
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Ik ben mijn brein; deel 37497

Bericht door Veronica »

Wikipedia heeft ook een mooi artikel over de menselijke hersenen.

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Menselijke_hersenen
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Ik ben mijn brein; deel 37497

Bericht door Lise »

Daniéla schreef:Hai Lise

8000 mensen lijkt me wel een representatief aantal waardoor uitersten in het onderzoek weinig tot geen invloed zullen hebben op de gemiddelde uitkomsten.
Bovendien zullen extremen bij zowel de mannen als de vrouwen voorkomen waardoor je ze onderling tegen elkaar kan wegstrepen.

x'jes en liefs
Daniéla
Oh nee, zo bedoelde ik het ook niet, tuurlijk, mannen zijn gemiddeld zwaarder, langer, groter, in alles. Meer dat ik dacht dat dat artikel claimde dat als je een opengesneden brein voor je hebt liggen op je keukentafel (gatver..) je niet met zekerheid kan zeggen dat het m of v is, omdat er geen absolute verschillen zijn. Tuurlijk, je kan het op je keukenweegschaaltje leggen (idem gatver) en dan kan je waarschijnlijk een hele goede schatting maken, maar dat er geen absolute verschillen zijn, een onderdeeltje hier of een onderdeeltje daar. Ik zeg natuurlijk niet dat wat mevrouw zegt waar is hoor, geen idee..