Hoogopgeleide MtF's tussen de 20 en 35

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Hoogopgeleide MtF's tussen de 20 en 35

Bericht door Eveliene »

Volgens de psych van het GGZ heb ik een test uitslag van 105 maar voor mijn eigen gevoel zit ik daar dik onder, zo is mijn geheugen een vergiet en heb ik alijd het gevoel het domste kleutertje van de klas te zijn. In mijn schooltijd zat ik dan ook meer naar buiten te staren en wist ik nergens antwoord op te geven. Stress van het gepest of gewoon doordat ik nooit oplette en altijd met andere dingen bezig was.
Hoe ik dan ook aan mijn MBO diploma ben gekomen mag Joost weten want ik weet me geen dag uit die tijd te herinneren. Een hoog iq zegt me ook weinig, ik ken mensen genoeg die hoog opgeleid zijn en maar over één onderwerp kunnen praten en verder weinig weten en dan heb ik toch liever het gezelschap van iemand die van alles iets weet en regelmatig het nieuws bekijkt of leest zodat je ook echt over iets serieus kan praten in plaats van een hele avond of dag praten over jurkjes en make-upjes. Daarnaast is voor mij een flinke dosis humor toch ook behoorlijk belangrijk want je wil ook kunnen lachen om simpele dingen omdat lachen je juist door een hormonale depressie kan trekken en het leven zoveel leuker maakt.
Gebruikersavatar
Sylvana
Berichten: 39
Lid geworden op: 28 sep 2013, 15:32
Gender: Vrouw

Re: Hoogopgeleide MtF's tussen de 20 en 35

Bericht door Sylvana »

Amy schreef:Ik weet dat dit inmiddels 2 weken oud is maar ik wil toch iets vragen.
Voor diegene die al die opleidingen hebben gedaan en behaald, waar haalde je de motivatie vandaan?
Ik heb zelf altijd enorme motivatie problemen gehad als het ging om opleidingen. Ik had na de basisschool advies gekregen om HAVO of VWO te doen maar heb dat niet gedaan gewoon omdat ik er totaal geen zin in had. Ik heb daarna VMBO, MBO en een HBO opleiding gedaan maar vooral omdat het van me verwacht werd, ik heb er ook nooit veel moeite in gestoken. De HBO opleiding heb ik overigens afgebroken omdat ik motivatie en geld problemen had toen.
Dit alles was denk ik wel helemaal anders geweest als ik niet in het verkeerde lichaam geboren was maar ik weet ook dat het geen zin heeft om daar over na te denken want dat verander ik toch niet.

Nu vraag ik me wel af of ik nu de enige ben die hier zo'n problemen mee gehad heeft of zijn er meer met dit soort ervaringen?
Hoi Amy,

Ik herken je verhaal wel. Heb ook op de middelbare school nooit zo mijn best gedaan. Na het VMBO heb ik wel nog de HAVO gedaan en vervolgens ben ik een HBO opleiding begonnen. Ik zit nu in mijn laatste jaar, maar ik had een soort schakeltraject gestart waardoor ik een jaar langer over mijn studie doe, maar na mijn HBO opleiding gelijk aan een master op de Uni zou kunnen beginnen. Nu moet ik zowel een scriptie voor de Uni als voor de HBO inleveren om aan de master te mogen starten.

Helaas ga ik waarschijnlijk alleen mijn scriptie voor de HBO inleveren en de master niet doen, ondanks ik een jaar extra hiervoor heb gestudeerd. Ik vond het nu eigenlijk wel eens tijd om te kijken of een transitie mij gelukkig kan maken. Ik wil dat graag ook doen als ik niet meer op school zit, dat lijkt me te stressvol. Dus ik hoop eigenlijk gewoon mijn HBO af te ronden en dan een transitie te gaan beginnen. Op die manier zitten mijn genderproblemen mijn studieresultaten ook in de weg.

Groetjes,

Sylvia
YS62
Berichten: 203
Lid geworden op: 24 mar 2013, 18:29
Gender: Vrouw
Locatie: Tussen Rotterdam en Gouda

Re: Hoogopgeleide MtF's tussen de 20 en 35

Bericht door YS62 »

Eveliene schreef:Volgens de psych van het GGZ heb ik een test uitslag van 105 maar voor mijn eigen gevoel zit ik daar dik onder, zo is mijn geheugen een vergiet en heb ik alijd het gevoel het domste kleutertje van de klas te zijn. In mijn schooltijd zat ik dan ook meer naar buiten te staren en wist ik nergens antwoord op te geven. Stress van het gepest of gewoon doordat ik nooit oplette en altijd met andere dingen bezig was.
Hoe ik dan ook aan mijn MBO diploma ben gekomen mag Joost weten want ik weet me geen dag uit die tijd te herinneren. Een hoog iq zegt me ook weinig, ik ken mensen genoeg die hoog opgeleid zijn en maar over één onderwerp kunnen praten en verder weinig weten en dan heb ik toch liever het gezelschap van iemand die van alles iets weet en regelmatig het nieuws bekijkt of leest zodat je ook echt over iets serieus kan praten in plaats van een hele avond of dag praten over jurkjes en make-upjes. Daarnaast is voor mij een flinke dosis humor toch ook behoorlijk belangrijk want je wil ook kunnen lachen om simpele dingen omdat lachen je juist door een hormonale depressie kan trekken en het leven zoveel leuker maakt.

Heb ook met diverse HBO'rs en mogelijk nog wel hoger opgeleiden te maken gehad en zelden zo'n stelletje vooringenomen mensen meegemaakt.
Geloof speelde hier wel een rol en het achterbakse, het(ver) oordelen dat was niet bepaald mijn ding.
Als levenservaring iets om te onthouden om te ervaren niets gemist mi.
Ik wil echter niet beweren dat iedere HBO'r zo is want dat is uiteraard niet zo.

Verder onderschrijf ik je reactie en is het heel herkenbaar.