Aankomende maandag sollicitatie...

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
vhBxl
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 dec 2013, 11:43
Gender: Trans MtF

Re: Aankomende maandag sollicitatie...

Bericht door vhBxl »

LisaM schreef:
Jolanda schreef:Het voordeel van de IT-wereld is dat het absoluut geen machocultuur is, ondanks dat er een overschot aan mannen is. Tenminste, dat is mijn ervaring. Dat scheelt vast.
Het zijn vaak de mannetjes die problemen geven...
Ik werk nu op een IT-dienst. We zijn met 30 personen in het team, waarvan 3 vrouwen (myself included). Het enige "mannelijke" in de groep is dat er dezer dagen over de voetbal gepraat wordt :p Ze zijn zeer respectvol tegen de vrouwen en behandelen ons vrouwen als gelijken naar mijn ervaring. Onder mekaar zelfs zijn ze niet echt de macho aan het uithangen. Ja er is eens het occasionele geplaag (en naargelang hoe goed ze mekaar kennen, kunnen ze wat harder tegen mekaar zijn) maar er is geen enkele alpha male in de groep :)

Ik heb gesolliciteerd als vrouw, ik had mijn cv zelfs letterlijk gezet dat ik trans ben (reden was dat ik nog bezig was met voornaamswijziging hier in België maar wel al als vrouw leefde). Door als vrouw te solliciteren en onder mijn nieuwe naam (ook al was het nog niet officieel), gaf ik direct duidelijkheid over alles en dat werd geapprecieerd. Ik heb 2 sollicitatiegesprekken gehad waar ze maar 1 echte vraag hadden over het hele trans zijn. Bij het eerste gesprek was het gewoon van "wanneer is je naam officieel veranderd?" en bij het tweede gesprek (ander bedrijf) vroegen ze "wanneer ben je dan officieel van geslacht veranderd in de toekomst?" omdat dat blijkbaar invloed had op het standaard pensioenspaarplan dat ze als extralegaal voordeel gaven. Bij de andere gesprekken werd er niet eens over gesproken, ook al kan je het aan mijn kop zien dat ik trans ben :p

Robyn, doe waar je je het beste bij voelt. Hou er rekening mee dat als ze je ooit aannemen, je het wel zal moeten vertellen. Als je het nu direct vertelt riskeer je inderdaad een kans op afwijzing daardoor maar dat is de harde realiteit helaas. Je kan ook wachten met het vertellen maar dan stel je hun reactie eigenlijk alleen maar uit. Als ze nu slecht zouden reageren, is de kans reëel dat het ook zo zal zijn als je uit de kast komt. Je kan uiteraard eerst eens aftasten in een eerste gesprek of er wel überhaupt een extra gesprek zal volgen met mogelijk contractaanbod.

Wat ik heb geleerd uit mijn sollicitatiegesprekken is dat duidelijkheid enorm helpt. Maakt niet uit wanneer je het vertelt maar wees duidelijk. "ik denk dat ik trans ben" komt veel minder duidelijk over dan "ik ben vrouw en ga ook zo door het leven gaan". Ook voor mijn sollicitatiegesprekken hielp het. Er was aankondiging van mijn komst als nieuwe collega voor dat mijn eerste werkdag plaatsvond (ik was nog niet aanwezig op die teamvergadering gezien ik er nog niet werkte). Men had toen aangekondigd eerst dat er een nieuwe vrouwelijke collega ging komen (ik dus) en later in de vergadering had men blijkbaar gezegd dat ik trans ben. Nu ik er paar maand werk, kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat transgender, gender in het algemeen, mijn verleden en al diene bazaar rond trans zijn, nog nooit in een gesprek naar voor is gekomen. Iedereen kent me gewoon als Elke en enkel mijn bazen en de mensen van HR kennen mijn verleden zoals mijn oude naam. Maar doordat ik gewoon duidelijk was en altijd zei "hallo, ik ben Elke" (en gezien ik in la belle Bruxelles werk, zeer vaak "bonjour, je m'appelle Elke"), werd het zo "normaal" dat ik 1 van de vrouwen in het team ben dat zelfs mijn bazin toegaf na maand en half dat ze het al bijna vergeten was dat ik trans ben...

Ik weet dat ik een succesverhaal heb maar ik wil ook maar duidelijk maken dat het niet altijd slecht hoeft af te lopen. Afhankelijk van je leefsituatie kan je wel/niet in je nieuwe genderrol gaan solliciteren en eender welke optie is goed. Zolang jij je er maar goed bij voelt! Een gelukkige werknemer is een goede werknemer. Ik heb nog geen officiële evaluatie gehad maar mijn bazin heeft me al toevertrouwd dat collega's heel blij zijn met het werk dat ik al lever ook al werk ik in (voor mij althans) relatief nieuwe technologie en ligt de lat dus hoog. Ik zou daar nooit toe in staat zijn moest ik niet mezelf kunnen zijn op het werk. Zoek je geluk dus en ga solliciteren zoals je zelf denkt dat het beste is. Beide opties (direct vertellen of later vertellen) hebben beiden voor- en nadelen.
Gebruikersavatar
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Aankomende maandag sollicitatie...

Bericht door Eveliene »

Mijn vriendin Sandy heeft tijdens de grote vakantie vorig jaar al haar collega's en baasjes een mail gestuurd dat ze na de vakantie als vrouw op het werk zou komen met een link erbij naar een site over genderdysforie. Toen de vakantie afgelopen was kreeg ze te horen dat de bijna alle collega's het erg moedig vonden en was het voor de collega's en baasjes klaar. Ze werkt op de ict afdeling van een ROC met op één na allemaal mannen en de enige die haar afwijst is een lesbische vrouw die genderdysforie ziet als een fetish. Nu nog steeds gaat het op het werk heel goed en is de enige die problemen maakt de lesbische vrouw die daarvoor al een aantal waarschuwingen van collega's en manager heeft gehad.

Oh yes ik ben trots op mijn meisie :)
Robyn
Berichten: 539
Lid geworden op: 21 feb 2014, 22:26
Gender: Trans MtF

Re: Aankomende maandag sollicitatie...

Bericht door Robyn »

dank jullie voor de reacties :) ik ga nu nog door het leven als man, ik heb de 30e mijn eerste diagnostische gesprek. Dus ik kan nog niet als vrouw solliciteren. Ik zit dus te denken dat het verstandigste is om voorlopig mijn mond dicht te houden. Iig bij het eerste gesprek aangezien ik de komende maanden alleen maar een paar gesprekken heb, zal ik het niet meteen vertellen, of ze moeten vragen of er nog iets is waar ze rekening mee moeten houden, dan vertel ik dat ik in behandeling ben voor gender dysforie.

Dit is het eerste gesprek in maanden en ik weet nog steeds niet wat ik zal doen.
Groetjes,
Robyn
Robyn
Berichten: 539
Lid geworden op: 21 feb 2014, 22:26
Gender: Trans MtF

Re: Aankomende maandag sollicitatie...

Bericht door Robyn »

Eerste gesprek gehad met 2 van de 4 werknemers. Heel positief, ik ben eerlijk geweest over mijn sterke en minder sterke punten en ze gaan voor mij brainstormen en een functie verder uitstippelen. :) voor nu maar afwachten.
Groetjes,
Robyn
Gebruikersavatar
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: Aankomende maandag sollicitatie...

Bericht door Anon20180730 »

super, so far so good :)
Gebruikersavatar
Janna
Berichten: 343
Lid geworden op: 13 sep 2013, 13:55
Gender: Transgender
Locatie: Lelystad

Re: Aankomende maandag sollicitatie...

Bericht door Janna »

Fijn Robyn!

Begrijp ik nu goed dat je het (nog) niet verteld hebt?
Voorheen Jolanda, daarvoor... Ach, dat is lang geleden.
Robyn
Berichten: 539
Lid geworden op: 21 feb 2014, 22:26
Gender: Trans MtF

Re: Aankomende maandag sollicitatie...

Bericht door Robyn »

Ik heb nog niet verteld wat er speelt (was orienterend gesprek) ze weten al wel dat ik onzeker ben, niet lekker in mn vel zit en bij een psych loop (en dan nog zijn ze positief over mij)
Groetjes,
Robyn
Gebruikersavatar
Janna
Berichten: 343
Lid geworden op: 13 sep 2013, 13:55
Gender: Transgender
Locatie: Lelystad

Re: Aankomende maandag sollicitatie...

Bericht door Janna »

Bijzonder. :)

Dan zou je mededeling een volgende keer zelfs positief ontvangen kunnen worden. Je hebt namelijk de oorzaak van je onzekerheid en dergelijke al helder en je doet er al wat aan.
Voorheen Jolanda, daarvoor... Ach, dat is lang geleden.
Robyn
Berichten: 539
Lid geworden op: 21 feb 2014, 22:26
Gender: Trans MtF

Re: Aankomende maandag sollicitatie...

Bericht door Robyn »

Ja ik heb de weg dan al iets geplaveid idd
Groetjes,
Robyn
vhBxl
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 dec 2013, 11:43
Gender: Trans MtF

Re: Aankomende maandag sollicitatie...

Bericht door vhBxl »

Het feit dat je bij een psych loopt komt over als dat je actief bezig bent met waarom je niet lekker in je vel zit. Dat is stukken beter dan dat je zou zeggen "ik voel me niet goed in mijn vel en doe er niets aan" ;)