Getrouwd en kinderen, hoe verder?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Jorine
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 nov 2013, 17:12
Gender: Transgender
Locatie: Terneuzen

Re: Getrouwd en kinderen, hoe verder?

Bericht door Jorine »

Janneke schreef:Stel je bent al in de 50, je bent getrouwd en je hebt kinderen maar je besluit dat het allemaal anders moet...je gaat als vrouw leven. Is dat dan niet een heel erg egoistische beslissing tov van je partner en kinderen? Hoe ga je daar mee om?
Ja dan ben je 50 en je komt uit de kast. Heel heftig voor alle betrokkenen, je partner, je kinderen en natuurlijk zelf.
En ja je voelt je schuldig en egoistisch en worstelt met deze gevoelens en nog steeds.
Tegelijkertijd weet je ook dat je diegene wie je van binnen werkelijk bent en voelt, niet kan blijven ontkennen en verbergen.
Je beseft op een gegeven momdnt dat je op de vlucht voor jezelf bent, met een masker op loopt, zelf destructief bezig bent en uiteindelijk kan je niet meer verder en loop je vast.
Is bij mij nu kleine 2 jr geleden en sindsdien in een rollercoaster en zo ook mn partner, pas na suicidepoging adequate hulp voor ons beiden.
Nee ik beschouw niet als egoist, maar heb wel schuldgevoelens.
Mijn insteek is behoud van mn relatie met vrouw en kinderen en daar past een verdergaand traject/transitie niet in.
Zullen samen een acceptabel en leefbaar compromis moeten vinden. Dat vindt ik een logische stap bij een coming out op latere leeftijd met een relatie, kinderen, verantwoordelikkheden.
Zij hebben immers nooit een keuze kunnen maken.
Suddenly a bright spark in the dark
I wonder what it,s gonna be
Will i be a new person?
No, finally i will become the real me
Gebruikersavatar
Barbarella
Berichten: 1255
Lid geworden op: 15 jul 2012, 22:01
Gender: Vrouw

Re: Getrouwd en kinderen, hoe verder?

Bericht door Barbarella »

Toevallig is de "Vader"van een van mijn trouwste vrienden trans en heb ik dit dus indirect als transje in de kast meegemaakt. Het is niet makkelijk, niet voor de Moeder en ook niet voor de andere moeder, niet voor de kinderen. Soms word er een nieuwe balans gevonden soms niet. Dat is het meest eenduidige antwoord dat ik je kan geven. Maar er is, als je goed zoekt genoeg over te vinden op het forum.

Barbarella
Na mij de zondvloed!
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8029
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Getrouwd en kinderen, hoe verder?

Bericht door Emma »

Janneke schreef:Wat ik onlangs hoorde is dat er iemand was die gewoon nog aan Vaderdag deed? Ik begrijp dat dus echt niet.
Waarom niet? Ik ben toch niet opeens de moeder van mijn kinderen geworden? Ik heb niks met vaderdag maar de kinderen en de school van de kinderen wel. Grappig detail is dat dit jaar alle vaders van de kinderen uit de twee klassen geloof ik een redelijk genderneutraal vaderdagkado gekregen hebben.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
SandraK
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:27
Gender: Vrouw

Re: Getrouwd en kinderen, hoe verder?

Bericht door SandraK »

Ik heb een superleuke vaderdag gehad, compleet met leuke damescadeautjes. Hoe je het ook bekijkt, ik blijf de vader van mijn zoon, ben ik achter gekomen. Thuis ben ik pappa, buiten en voor de rest van de wereld ben ik Sandra. Het is een zoektocht hoe dit soort dingen aan te pakken en hier zijn we op uit gekomen.
Je kunt mijn avonturen volgen op: http://katja01.wordpress.com/" target="_blank
Gebruikersavatar
LisaM
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 mei 2013, 23:35
Gender: Vrouw

Re: Getrouwd en kinderen, hoe verder?

Bericht door LisaM »

Emma schreef:
Janneke schreef:Wat ik onlangs hoorde is dat er iemand was die gewoon nog aan Vaderdag deed? Ik begrijp dat dus echt niet.
Waarom niet? Ik ben toch niet opeens de moeder van mijn kinderen geworden? Ik heb niks met vaderdag maar de kinderen en de school van de kinderen wel. Grappig detail is dat dit jaar alle vaders van de kinderen uit de twee klassen geloof ik een redelijk genderneutraal vaderdagkado gekregen hebben.
Had je niet nog jonge kinderen? Met de tijd gaat dat wel veranderen denk ik, ze zullen je steeds minder als vader zien en steeds meer als 'ouder'.
Kinderen hebben geen vader/moeder nodig, maar twee ouders. Genoeg lesbische stellen met kinderen die bewijzen dat dat prima werkt...
Gebruikersavatar
Petratrans
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 feb 2013, 13:03
Gender: Transgender

Re: Getrouwd en kinderen, hoe verder?

Bericht door Petratrans »

Wat ik mij afvraag als je die leeftijd hebt of je er ooit goed uit gaat zien als vrouw.
En de verantwoording naar je partner, kinderen en werk etc.
Stel je wordt 85 jaar, dan zit de helft er al op. De laatste jaren van je leven zal het niet zoveel uit maken, dan is gezondheid belangrijker.
Dan kun je beter part time vrouw zijn.
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Getrouwd en kinderen, hoe verder?

Bericht door Anon20210626 »

sommigen zien op 30 niet uit en anderen op 60 perfect ............... leeftijd? iedereen is anders....
en de verantwoording ? als je getrouwd ben , kinderen hebt is dat ook niet leeftijdsgebonden ....

Een compromis hierin is altijd de moeite van het zoeken en vinden waard
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Getrouwd en kinderen, hoe verder?

Bericht door Anon20180501 »

Hai Petra

Ik word gezien als vrouw en ook als zodanig benaderd en behandeld maar dat ligt natuurlijk niet alleen aan mijn uiterlijk, stem en voorkomen, ook mijn gedrag, houding en de manier waarop en waarover ik praat creëert/bevestigt dat beeld. Als je 'natuurlijk' gezegend bent met een (mooi) vrouwelijk uiterlijk is dat meegenomen en dat maakt het leven als transvrouw beslist een stuk gemakkelijker maar verder zijn dergelijke kenmerken voor transvrouwen net zo'n groot issue of juist helemaal niet als voor elk ander.

Ik kan alleen spreken over mijn verantwoording t.a.v. mijn kinderen en natuurlijk zijn die niet komen te vervallen. Wel heb ik altijd rekening gehouden met hoe zij tegenover mij en mijn GD stonden en zoals eerder gezegd, als zij er niet mee om hadden kunnen gaan of het viel ze te zwaar op hun schouders had ik mijn transitie stopgezet. Zou moeilijk zijn geweest en nog vele persoonlijke problemen opgeleverd hebben maar de wetenschap dat ik dat voor mijn kinderen gedaan zou hebben zou mijn beslissing wel wat dragelijker gemaakt hebben. Neem ik onder voorbehoud aan... :?

Een goede gezondheid is zeker belangrijk - zo niet het belangrijkste - ongeacht je leeftijd. Mijn psychische gesteldheid schaadde altijd al mijn gezondheid en had dat blijven doen als ik mijn gevoelens had genegeerd en mijn transitie niet was begonnen. Dus dat laatste beetje leven dat me nog gegund is geniet ik liever volop dan halfbak als parttime vrouw. Zou voor mij ook geen gezonde keuze zijn geweest trouwens.

x'jes en liefs
Daniéla
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Getrouwd en kinderen, hoe verder?

Bericht door Raisa »

Renée schreef:sommigen zien op 30 niet uit en anderen op 60 perfect ............... leeftijd? iedereen is anders....
Over het algemeen geldt wel dat hoe later je begint hoe minder het resultaat is. Maar individuele verschillen zullen er altijd wel blijven. Zo heb ik eergisteren 'vuile kankertravestiet' aan mijn lijstje van dingen die geroepen worden kunnen toevoegen.
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Getrouwd en kinderen, hoe verder?

Bericht door Anon20210626 »

Maar dan nog , als de gevoelens en de psyche in dit hoekje vallen , kan je dat dan uitschakelen ' omdat je er toch niet meer uitziet ? ' Die is nieuw voor mij en staat haaks op al mijn ervaringen ......

Ik denk eerder het tegendeel . Het is er , het blijft en wordt eerder sterker als zwakker .......
Echter hoe er mee om te gaan zit wel een element van keuze in , zoals daniéla al aangaf .
En die situatie komt mij bekend voor
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.