Oud roze

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: Oud roze

Bericht door Aster »

EvaVanA schreef:Wat ontzettend jammer dat jij niet bij die bijeenkomst was, Aster. Je had daar een heel positieve bijdrage kunnen leveren!
Het is me helaas ontgaan anders was ik zeker gekomen ja.

Misschien dat landelijk de 'onderlinge verhoudingen' of het beleid van bejaardentehuizen verschilt...dat kan...maar ik weet dat de Rietvinck in de Jordaan een 'roze afdeling' heeft en ik weet ook dat Het Sarphatihuis, waar Ramses Shaffy woonde, ook uitgesproken 'andersvoelenden vriendelijk' is.

Van de Flesseman op Wallen, bedoeld voor bejaarde Wallenbewoners weet ik het niet zo. In die kringen kan men idd nogal homo/ts foob zijn.
Denk aan Mientje, de vrouw van inmiddels overleden Haring Arie, beruchte hoer op de Wallen indertijd en hij was een beruchte pooier/crimineel.
Erg kleurrijk maar verrassend narrowminded tov andersvoelenden.

Ik zelf ben van een generatie die de indertijd verworven vrijheden, emancipatie enzenz nu al door de plee getrokken ziet worden m.n in de grote steden.
En niet alleen vwb homo's, maar ook vrouwen, joden, hondenbezitters enzenz.

Dus ja, ik maak me als andersvoelende zorgen over de toekomst ja.

In de jaren 60, 70, 80, 90 trokken andersvoelenden vanuit de provincie naar de grote steden om daar ongehinderd te kunnen leven; inmiddels is die 'exodus' andersom.

Andersvoelenden die, als ze het zich financieel etc kunnen permitteren vanuit de grote steden naar de provincie trekken om aldaar ongehinderd te kunnen leven als zichzelf.
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: Oud roze

Bericht door Aster »

Hedwich schreef:Geen behoefte om oud te worden. Het leven is zo al vervelend genoeg. Afhankelijk zijn van anderen, die het beste met me voor hebben, is me altijd slecht bevallen.
Je bent toch jong en gezond? Dan kun je je leven en de regie daarover toch zelf in de hand nemen?
marlies
Gast

Re: Oud roze

Bericht door marlies »

Dat klinkt wel heel depri Hedwich :( :hug2:
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: Oud roze

Bericht door Aster »

Het is wel een gegeven feit dat voor veel homo's en lesbo's de levensfases volkomen anders verlopen na de leeftijd van pak em beet 30 dan voor hetero's.
Kinderen, gezin, enzenzenz. dat hebben veel homo's en lesbo's niet. Ik ken een paar homo's die mid 30 in een soort voortijdige midlife crisis terecht zijn gekomen; die zien hun heteroleeftijdgenoten een gezin opbouwen enzenz waardoor er een splitsing ontstaat tussen hetero en homo levenswijzen.

Transseksuelen daarentegen wél, in ieder geval hebben die vaak kinderen, ook vaak een vrouw als partner.

Maar die gaan dan als 'lesbisch stel' met al dan niet ozo geslaagde kleinkinderen het bejaardentehuis in...
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: Oud roze

Bericht door Aster »

marlies schreef:Ik heb wel eens gedacht wat nou als ik later oud en knetterdement ben en vergeet dat ik trans ben. Dat ik dan denk dat ik lichamelijk altijd al vrouw ben geweest of misschien juist wel denk een man te zijn.
Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd ja!
De VU behandeld transen sinds mid jaren 70 en die waren toen bij aanvang van de behandeling al niet zo piepjong meer dus moeten er nu tamelijk veel (hoog)bejaarde TS'en zijn waarbij onderzoek kan worden gedaan naar ouder worden/evt dementie en post srs. Voor zover ze nog leven dan...

Ik hoor van collega's uit andere stadsdelen wel es eea over (hoog)bejaarde transen in de zorg.....en dat betreft dan alleen mv transen...die hun verbittering, verwarring of een heel erg laat verwerkingsproces of wat dan ook verbouwen tot negatieve (fantasie)verhalen.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6822
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Oud roze

Bericht door Eva »

Aster, we zijn in Amersfoort bezig met de voorbereidingen voor een transgenderfestival. Niet zo groots als destijds in Casa400, overigens.
Ik begin het gevoel te krijgen dat dit onderwerp een factor zou kunnen worden. Wat denk jij? Ik zou je dan daarbij wel graag een prominente rol willen toebedelen, al dan niet publiek.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Oud roze

Bericht door Raisa »

Aster schreef:Transseksuelen daarentegen wél, in ieder geval hebben die vaak kinderen, ook vaak een vrouw als partner.
Daar ben ik het niet mee eens, omdat dit niet bepaald een algemene weerspiegeling van de transen in Nederland is.
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: Oud roze

Bericht door Aster »

EvaVanA schreef:Aster, we zijn in Amersfoort bezig met de voorbereidingen voor een transgenderfestival. Niet zo groots als destijds in Casa400, overigens.
Ik begin het gevoel te krijgen dat dit onderwerp een factor zou kunnen worden. Wat denk jij? Ik zou je dan daarbij wel graag een prominente rol willen toebedelen, al dan niet publiek.
Eh, ik ben geen deskundige hoor...en ik werk in de Thuiszorg= niet intramuraal. Wat bedoel je met 'een prominente rol'?
Judiana
Berichten: 986
Lid geworden op: 26 mar 2012, 12:54
Gender: Transgender

Re: Oud roze

Bericht door Judiana »

Hedwich schreef:Geen behoefte om oud te worden. Het leven is zo al vervelend genoeg. Afhankelijk zijn van anderen, die het beste met me voor hebben, is me altijd slecht bevallen.
herkenbaar :(
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: Oud roze

Bericht door Aster »

Trouwens....ik heb een hoogbejaarde dame als client, een soort Mary Dresselhuys in het kwadraat.
Deftig, sjiek, lichtelijk excentriek, typisch iemand die indertijd in de heersende klasse is geboren. En ze is vreselijk aardig.

In de jaren 30 wilde ze graag haar rijbewijs halen en wilde dat zélf betalen.

Daarom ging ze tot groot ongenoegen van haar ouders en familie als verkoopster bij de Bijenkorf werken en werd in haar omgeving prompt met de nek aangekeken....een dame van haar stand die zich zó verlaagde door als winkeljuffrouw te gaan werken, dat kon echt niet.
Ze vond het enig werk en ze was er zo enthousiast over dat ze haar zusje 'aanstak' die daar óók als verkoopster ging werken. "Kind, het was énig bij de Bijenkorf en we waren hele vlijtige verkoopsters!'
Ik geloof het graag, want ze is vreselijk sympatiek en aardig.

Ze vertelde me dat hun huwelijkskansen binnen hun kringen afnamen omdat ze zo rigoureus met 'de conventies' braken en zelf bepaalden wat ze deden wat ze leuk vonden.

Ze zijn uiteindelijk wel getrouwd met 'ruimdenkende' mannen en hebben tot hun pensioen 'geheel vrijwillig' (want echtgenoten verdienden geld als water) als verkoopster bij de Bijenkorf gewerkt.

En ik heb een bejaarde, inmiddels lichamelijk zeer beperkte client bij wie het andersom werkte; ze was decades lang schoonmaakster bij een sjieke familie en raakte door de jaren heen bevriend met haar bazin (van dezelfde leeftijd)
Geheel tegen de toen heersende normen in werden ze vriendinnen.

En diezelfde ex bazin is nu degeen die haar regelmatig naar voor afspraken naar het ziekenhuis brengt, boodschappen voor haar doet en voor haar kookt.

Deze vrouw heeft haar vriendschap met haar schoonmaakster door de jaren heen met hand en tand verdedigd en liet haar gewoon niet vallen, no matter what.

Van dit soort verhalen word ik altijd blij.