Wanneer begonnen jullie te twijfelen?

Pas ik nou in een hokje of niet?
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Wanneer begonnen jullie te twijfelen?

Bericht door Jeste »

Misha schreef:Ik vind het zo fijn om te lezen dat niet iedereen dit al van jongs af aan wist.
Dat had ik nou ook. En daarbij komt nog dat ik het erg verhelderend vond dat er hier (en op de voorganger van dit forum) regelmatig wordt geschreven over dat het niet zo zwart-wit vrouw óf man hoeft te zijn.

En voor Sunny; Mooi opgeschreven in je voorgaande posts.
Sunny schreef:Mijn punt was dat je gewoon moet kunnen zijn wie je bent, en je niet tegen moet laten houden door negatieve reacties uit een community die je zou moeten steunen, of de missconcepties die je zelf onbewust hebt.
Dat je moet kunnen zijn wie je bent mis ik bij steeds meer mensen. Ook op het gebied van hele andere dingen dan genderzaken. Mensen zijn steeds meer op elkaar gaan lijken. Ze spiegelen zich steeds meer aan anderen, die zich ook weer aan anderen spiegelen. We houden elkaar voor de gek.
Maar laat ik niet te veel afdwalen van het onderwerp.

Vanaf eind jaren 90 begon ik het vrouwelijke in mij te zien. Tegelijkertijd was er de tegenstrijdigheid dat ik van een heleboel dingen die als vrouwlijk gezien worden helemaal niet hield en nog steeds niet houd. Die onduidelijkheid hield me tegen om stappen te zetten. Pas begin 2012 is dat gebeurd en wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb. Ook al heb niets met de typische vrouwelijkheid, zoals dat door een groot deel van de maatschappij wordt verwacht; ik kan het me niet meer voorstellen om als man door het leven te gaan.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Sunny
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 apr 2012, 06:30
Gender: Vrouw

Re: Wanneer begonnen jullie te twijfelen?

Bericht door Sunny »

Emma schreef:Weet dat Dr Who niet je punt was. Maar het 'laat' weten en dat er mensen zijn die het naar eigen zeggen al wel vroeg wisten en een beetje neerkijken op hen die er pas laat mee komen, dat was wel een punt dat je wilde maken toch? Ik ben een 'laatbloeier' maar kom er wel achter dat er veel meer hints zijn geweest die ik genegeerd heb dan me lief is. Maakt me niet minder een laatbloeier ;-)
Oh nee, dat was niet mijn punt! Het is makkelijk om van het topic af te dwalen als de kost zo zwaar wordt, dus ik zal me daar een beetje in verloren hebben. Sorry!
Wat ik oorspronkelijk wilde zeggen is niet dat men neerkijkt op laatbloeiers, maar dat als iemand die net diens genderdysforie heeft erkent steun of informatie zoekt in de queer community, die persoon er bedacht op moet zijn dat er zelfs daar vele mensen zijn die een minder dan schone motivatie hebben wanneer ze "advies" dispenseren.

Ik heb dat vaak gezien en persoonlijk ondervonden. Wat ik dus eigenlijk wilde zeggen is dat, ook al stuit je op een groep mensen die jouw specifieke problemen kennen, het niet automatisch betekend dat ieder lid ervan zich als een beter mens gedraagt dan degenen die je erheen hebben gejaagd. Voor mensen voor wie dit allemaal nieuw is kan dat heel schadelijk zijn.

En ja, ik heb ongeveer dezelfde ervaringen die je beschrijft. Ik denk dat ik ook een laatbloeier ben maar, achteraf gezien, is het eerder eerlijk zijn tegen mezelf dan het besef wie ik ben dat later is gekomen. Jonger of ouder hoort niet uit te mogen maken.
Lise schreef:Wat een super-goede analyse, Sunny, vooral deze alinea! Mooi verwoord. De angst voor het onbekende en het anders zijn zal ook wel gewoon evolutionair zijn, ooit had dat natuurlijk ook nut.
De oplossing is voor mij trouwens wel wat ingewikkelder dan tegen mezelf proberen zeggen dat ik fantastisch ben, maar dat is een ander verhaal.
Dank je :)
Als "jezelf fantastisch vinden" een oplossing of zelfs maar een optie was, dan zou de wereld er heel anders uitzien - maar het kan geen kwaad het gezegd te hebben ;P
Instinctieve afkeer voor wat "anders" is, is inderdaad een evolutionair iets; in het prille begin competeerde wij met een gros andere mensensoorten, en toen we eenmaal rijken begonnen te bouwen leek het de heersende elite een goed idee om die praktijk verder door te zetten.

Het is tevens de standaard reactie van mensen die zich aan hun vingernagels vasthouden aan wat ze kennen, en dus vaak heel ver gaan om in elk geval te denken dat ze de wereld zo houden zoals zij het zien - alles dat daar niet in past is een schending van "hoe het hoort te zijn." Het gevaar is dat als zo een persoon ontdekt dat hij of zij afwijkt van de "norm", dat soms ook deel uit gaat maken van die persoon hun realiteit - maar alleen zoals hun het ervaren hebben en, wederom, iedereen wiens ervaring daar niet in past, is een schending.
Jeste schreef:Dat je moet kunnen zijn wie je bent mis ik bij steeds meer mensen. Ook op het gebied van hele andere dingen dan genderzaken. Mensen zijn steeds meer op elkaar gaan lijken. Ze spiegelen zich steeds meer aan anderen, die zich ook weer aan anderen spiegelen. We houden elkaar voor de gek.
Maar laat ik niet te veel afdwalen van het onderwerp.

Vanaf eind jaren 90 begon ik het vrouwelijke in mij te zien. Tegelijkertijd was er de tegenstrijdigheid dat ik van een heleboel dingen die als vrouwlijk gezien worden helemaal niet hield en nog steeds niet houd. Die onduidelijkheid hield me tegen om stappen te zetten. Pas begin 2012 is dat gebeurd en wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb. Ook al heb niets met de typische vrouwelijkheid, zoals dat door een groot deel van de maatschappij wordt verwacht; ik kan het me niet meer voorstellen om als man door het leven te gaan.
Het is heel goed dat je precies weet wat wel en niet bij jouw past, en toch door bent gegaan!

Ik wil hier echt niet elke sociale opvatting deconstrueren, ook al lijkt dat inmiddels misschien zo, maar een van de dingen waar transgendermensen tegenaan kunnen lopen zijn genderrollen. Zoals de gedachte dat je óf man óf vrouw moet zijn, is ook dat mannen geen jurken mogen dragen en vrouwen niet op straat mogen roken een kunstmatige constructie.

Tot ongeveer hun tiende jaar huilen jongetjes evenveel als meisjes, maar jongens krijgen vanaf die leeftijd te horen dat ze dat niet meer mogen. Van speelgoed tot aan kleuren worden de twee genders van jongs af aan al gescheiden - roze is voor meisjes, blauw voor jongens. Meisjes krijgen barbies en huishoudspeelgoed, en jongetjes krijgen transformers en lego.
Als een man in een verhitte discussie begint te schreeuwen is dat normaal; als een vrouw dat doet is ze "hysterisch," "emotioneel" en "onredelijk." Als een vrouw verkracht is, is de meest gestelde vraag en de allereerste reactie van het publiek: "hoe was ze gekleed?" In fictie is het altijd de vrouw die "gered" moet worden, hoezeer het plot ons ook probeert te zeggen dat ze "sterk" is.
Mannen lijden daar ook onder, maar dat is een ander verhaal (en geen fictie ;) ). Ik het begin probeerde ik mezelf ook te kwantificeren in conservatieve termen; van "zijn mijn gebaren wel vrouwelijk genoeg" tot aan "ik moet echt heel vaak naar de WC, dat is vrouwelijk, toch?" ... We hebben allemaal zo onze neuroses. ... Wat? Kijk me niet zo aan :P

Maar wat ik bedoel is dat feminisme niet alleen belangrijk is voor vrouwen. Het brengt tevens het besef dat "je vrouw voelen" iets veel diepers is dan maniertjes, karaktereigenschappen en gedweeheid in een maatschappij die jou ten onrechte dicteert wat jij wel en niet met je leven mag doen. Je bent een vrouw, en je hoort niet in de keuken. Je hoeft geen roze te dragen, beleefd te zijn en als een of andere patser naar je fluit dan verdient hij een oor vol en JIJ bent degene die hem dat moet geven. Zeg die prins dat hij zichzelf mag redden, als hij dan toch niks beters te doen heeft. Je hebt evenveel te zeggen als welke man of vrouw dan ook.
En als je er qua gender ergens buiten of tussenin valt, dan verplicht je dat eveneens tot helemaal niks; niet voor jezelf, en zeker niet voor anderen.
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Wanneer begonnen jullie te twijfelen?

Bericht door Jeste »

Sunny schreef:Wat ik oorspronkelijk wilde zeggen is niet dat men neerkijkt op laatbloeiers, maar dat als iemand die net diens genderdysforie heeft erkent steun of informatie zoekt in de queer community, die persoon er bedacht op moet zijn dat er zelfs daar vele mensen zijn die een minder dan schone motivatie hebben wanneer ze "advies" dispenseren.
In de queer community merkte ik overigens dat er daar juist vrij veel mensen waren die er pas laat achter kwamen. Dat merkte ik op uit gesprekken die ik wel eens had toen ik dat soort feestjes bezocht.
Sunny schreef:En als je er qua gender ergens buiten of tussenin valt, dan verplicht je dat eveneens tot helemaal niks; niet voor jezelf, en zeker niet voor anderen.
Precies, zeker niet voor anderen. Ook al begrijpen die er weinig van. Mensen die ik van vroeger ken snappen niet goed waar ik mee bezig ben. Ze blijven het maar over "hem" en "hij" hebben. Dat zit er gewoon zo erg ingebakken. Sinds de tijd dat ik begon te twijfelen is er maar weinig veranderd. Ik zag er vaak al uit als een androgyn meisje, maar ik stelde me als jongen voor. Dat beeld zat daardoor dus vast in het hoofd van anderen en is er niet meer uit te krijgen.
Daarbij zijn er verwachtingen van mensen, na een coming out. Er werd mij wel gevraagd of ik m'n haar ging laten groeien. Mooi niet dus.
Gelukkig woon ik inmiddels in een andere buurt, waardoor ik veel mensen van vroeger uit het oog ben verloren. De buren hier kennen me gelukkig van het begin af aan als de buurvrouw, dus dat zit bij hen vast in hun hoofd.

En ook al dwaal je van het topic af, Sunny; Ik vind het fijn dat je zo doordacht aan het schrijven bent.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Sunny
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 apr 2012, 06:30
Gender: Vrouw

Re: Wanneer begonnen jullie te twijfelen?

Bericht door Sunny »

Dank je, en ook voor je begrip. Het is misschien een hele kluif voor sommigen, maar ik vind het belangrijk. De voornaamste klachten die ik heb gehoord of heb gelezen -soms van door decennia heen, is een soort van irritatie over dat er van mensen tegenwoordig steeds meer verwacht wordt dat ze anderen, telkens met een meer "exotische" toestand, moeten accepteren; dat de (social) media en het nieuws en zelfs games of muziek hen steeds vaker confronteren met het leed van een minderheid waar ze zelf onbewust aan bijdragen - alleen al door te ontkennen dat deze bestaat.

Datgene waarover ze klagen zou natuurlijk weggaan als ze er zelf niet zo moeilijk meer over deden, en verhitte vooroordelen schieten als paddenstoelen uit de grond omdat zelfs de mensen die klagen dat iedereen in een hokje gestopt moet worden, zichzelf ook het veiligste voelen in een hokje - net als de rest.
Wat mij betreft is het geen kwestie van diversiteit accepteren (hoewel het een mooi begin is), maar accepteren dat niemand past in de hokjes die we ons vandaag nog steeds aandoen.

Zoals inderdaad je haar laten groeien na een coming out. Probeer het eens voor mensen te deconstrueren:
Jij: "Hallo, ik ben x persoon, geboren met 'mannelijke' genitaliën maar soort van vrouw."
Konthoofd: "Waarom trek je dan geen jurk aan en laat je je niet haar groeien?"
Jij: "Omdat dat iets is dat JIJ verwacht, en niet veel te maken heeft met wie ik ben."
Konthoofd: "Maar hoe moet ik je dan aanspreken?"
Jij: "Bij mijn naam zou wel prettig zijn."
Konthoofd: "Maar wat hebbie dan tussen je benen?"

-_-

Het is een fundamenteel probleem om anderen niet te kunnen zien voor wie ze zijn, maar mensen hun hele persoonlijkheid terugbrengen op hun geslacht - en het is interessant waarom mensen hier zo agressief op reageren, want tegelijk wordt niemand graag oppervlakkig genoemd, of ervan beschuldigd om alleen al in onbewuste termen anderen te classificeren als "kan ik er wel of geen seks mee hebben?"

Het is fijn om te horen dat je nu op een betere plek woont. Zoals je zei kunnen aannames hardnekkig zijn en een hoop verzuren, en het is treurig dat je überhaupt bent weggedreven, in essentie. Maar het lijkt beter te worden, en dat jij een betere plek hebt gevonden zegt ook heel wat.

Wat mij betreft ben je gewoon jij zoals ik je ken of (nog) niet of helemaal niet. Men zou je naam horen te vragen, je aanspreekvorm en that's it; het blijft me verbazen hoeveel belangrijker mensen het vinden wat je tussen je benen hebt dan wat je hobby's zijn of je favoriete eten. Ondanks alle haat impliceert dat meer over alle anderen dan over jou.
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Wanneer begonnen jullie te twijfelen?

Bericht door Jeste »

Sunny schreef:Het is fijn om te horen dat je nu op een betere plek woont. Zoals je zei kunnen aannames hardnekkig zijn en een hoop verzuren, en het is treurig dat je überhaupt bent weggedreven, in essentie. Maar het lijkt beter te worden, en dat jij een betere plek hebt gevonden zegt ook heel wat.
Gelukkig is de rede van mijn verhuizing dat ik centraler wilde wonen. Ik woonde eerst in de Zaanstreek, maar het leek me fijner om meer in de stad te wonen. Ik had het vooral helemaal gehad met de slechte OV-verbindingen en de bijbehorende reistijden. Verder voelde ik me steeds minder thuis in de Zaanstreek. Het lijkt een wereld op zich. Op zich helemaal niet ver weg van de Amsterdamse binnenstad, maar toch zo anders,
Onbegrip van anderen in mijn oude leefomgeving had ik niet, maar het lukte ze dus echter niet om mij te gaan zien hoe ik werkelijk ben. Toen dat plotseling wegviel merkte ik hoe fijn dat was.
Dat ze mij als jongen bleven zien kan ik eigenlijk nog best wel begrijpen. Ondanks dat ik er, zoals ik al schreef, al vaak als een androgyn meisje bij liep bleef ik maar twijfelen over het maken van die echte grote omslag. Ondertussen bleef ik me toch maar als jongen voorstellen.
Sommige mensen zeiden zelfs dingen als "kerel" en "gozer" tegen me. Als ik dan vervolgens in de spiegel keek, dacht ik: hoe komen ze erbij? Tegelijkertijd begon ik daaardoor wel te twijfelen. Ben ik toch niet vrouwelijk genoeg? Zal het toch niet beter zijn om m'n uiterlijk meer aan te passen? Hoe zullen de psychologen tegen mij aankijken? Gelukkig heb ik die aanpassingen uiteindelijk niet gedaan en ben ik bij mijzelf gebleven.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.