geslachtswijziging GBA

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
sofie
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 apr 2012, 12:42
Gender: Trans MtF

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door sofie »

NaomiClareNL schreef:Minstens zo eng is het feit dat je na je geslachtswijziging een vlaggetje achter je naam krijgt in de digitale Gemeentelijke Basisadministratie waardoor je er zo uit te filteren bent, onder andere door het CBS. Net als destijds de Joden omdat het toenmalige Bevolkingsregister je religie registreerde....
Over dat vlaggetje. Op basis van artikel 81 lid 3 van de Wet gemeentelijke basis administratie persoonsgegevens (gba) kun je schriftelijk verzoeken om oude gegevens te laten overschrijven. Tevens kun je dan een verzoek indienen om de aanduiding van het aktenummer S in jouw gegevens te wijzigen naar een T zodat niet te herleiden valt dat je geslacht en voornamen zijn gewijzigd.
Het is maar dat je het weet. Ik heb eind vorig jaar zorgvuldig de hele procedure door gemaakt. Ik beschik nu ook over een volledige lijst van instanties die mee liften op de GBA en daardoor op de hoogte zijn van de wijziging; daarin komt het CBS niet voor.
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Hedwich »

Sofie,

Is het misschien interessant als je hier uit de doeken doet hoe je hele GBA-wijziging is verlopen en hoe je het hebt aangepakt. Voor de mee-lezers.
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Arike »

Hee Sofie!
Leuk je hier ook te zien schrijven!! :P
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door NaomiClareNL »

Interessant Sofie maar kan het CBS dan je gegevens niet meer herleiden? Want daar gaat het me dan om.

Als het CBS dit gegeven dan inderdaad niet meer kan herleiden dan verklaart dat natuurlijk ook waarom ze maar 900 transen in de werkzame leeftijd hebben in dat onderzoek van eind vorig jaar.
En dat er zeker 900 transen zijn die niet weten dat het veranderd kan worden, hmmm.
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
sofie
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 apr 2012, 12:42
Gender: Trans MtF

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door sofie »

Voor Hedwig, Naomi en alle anderen die willen lezen hoe mijn procedure van mijn naamswijziging in z'n werk ging.
Na mijn geslachtsverandering in november 2010, ben ik in de lente van 2011 op zoek gegaan naar een advocaat in mijn gemeente om de procedure voor mij te verzorgen. Je hebt nu eenmaal een advocaat nodig om jouw verzoek voor de rechter te brengen.
Geen van de in Capelle aan den IJssel gevestigde advocaten had er zin an. De een had het te druk en de ander stelde dat hij de materie dan moest gaan bestuderen en gaf me een telefoonnummer van een confrere die het ook niet wilde doen.
Via het internet (http://www.naamswijziging.nl" target="_blank) kwam ik in contact met Blat Advocaten in Zeist. Ik vulde een soort aanmeldingsformulier in en werd vrij snel daarna teruggebeld door een medewerkster van dat kantoor. Zij legde mij de procedure uit.

De eerste fase bestaat uit het verzamalen van stukken die nodig zijn ter onderbouwing van het verzoek. Op de eerste plaats is dit een origineel en authentiek afschrift van de geboorteakte, niet ouder dan 3 maanden. Dit afschrift moet worden aangevraag bij de Gemeente waar je geboren bent.
Een tweede document is een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie (GBA) van de gemeente waar je op dat moment woont. Uit dit uittreksel moet de nationaliteit blijken. Bij de aanvraag moet je dit echt aangeven! Het derde document is een kopie van je paspoort.
Nadat ik al deze documenten ter beschikking van Blat Advocaten had gesteld, ontving ik een voorschotnota ten bedrage van € 1.150,50. Het was toen 26 april 2011.
Kort daarna moest ik een medische machtiging tekenen waarmede ik Blat Advocaten machtigde om medische inlichtingen te doen
verstrekken met name door medici die betrokken zijn geweest bij de geslachtsveranderende operatie, alsmede het voortraject daarvan.

Op 29 april 2011 ontving ik bericht van de advocaat dat men - gebruik makend van mijn getekende medische machtiging - een verklaring zou aanvragen bij het VU Medisch Centrum.
Op 4 mei 2011 werd deze verklaring door het VU Medisch Centrum afgegeven en aan mijn advocaat gestuurd. Die verklaring is door twee medici ondertekend.
Citaat uit de verklaring: "Op grond van de overtuiging van ons genderteam en van ondergetekende dat betrokkene (ik dus) lid is van het vrouwelijk geslacht, heeft deze persoon (ik) een psychologische, endocrinologische en plastisch chirurgische behandeling ondergaan om een zo volledig mogelijke aanpassing aan het vrouwelijke geslacht te bewerktstelligen. De plastisch chirurgische behandeling hield een orchidectomie en een vaginaplastiek in. Dit laatste sluit uit dat dat betrokkene zich verder niet als man kan voortplanten.", einde citaat.

Op 10 mei 2011 ontving ik een concept van het "VERZOEK TOT WIJZIGING KUNNE IN GEBOORTEAKTE EX ART. 1:28 BW ALSMEDE VERZOEK TOT WIJZIGING VAN DE VOORNAAM EX ART. 1:28b LID 2 BW".
Op 31 mei 2011 werd het verzoekschrift bij de Rechtbank ingediend.

Op 29 juni 2011 ontving ik van de advocaat bericht dat de Rechtbank het verzoek tot wijziging van kunne en voornaam had gehonoreerd. In de uitspraak wordt de wijziging van de voornaam en de geslachtsaanduiding gelast.
De beslissing staat gedurende een periode van 3 maanden open voor hoger beroep. Dus 3 maanden wachten tot het echt allemaal voor elkaar is.

Op 3 oktober 2011 belandde er een brief van de Dienst Burgerzaken van de Gemeente Den Haag in mijn bus. Deze dienst deel mij mede dat op mijn geboorteakte een vermelding betreffende de wijziging van vermelding geslacht en voornaam was geplaatst.

Op 7 oktober 2011 ontving ik een brief van de Gemeente waar ik woonachtig ben (Capelle aan den IJssel). In die brief werd medegedeeld dat de wijziging van geslacht en voornamen was verwerkt in de gemeentelijke basis administratie (GBA). In die brief werd ook gemeld dat op basis van artikel 81 lid 3 van de Wet gemeentelijke basisadministratie schriftelijk kon worden verzocht om de oude gegevens te overschrijven. Tevens kon worden verzocht om de aanduiding van het aktenummer S te wijzigen naar een T, waardoor niet te herleiden valt dat men van geslacht en voornaam is gewijzigd. Uiteraard heb ik dit verzoek gedaan.

Op 12 oktober 2011 deelde de Gemeente Capelle aan den IJssel mede, dat de historische gegevens waren overschreven. Bij de brief was een keurig overzicht gevoegd van de nieuwe registratie in de gemeentelijke basisadministratie. Nergens is vast te stellen dat er sprake is geweest van een geslachts en naamsverandering. De lijst bevat ook een overzicht van de instanties die meeliften op de GBA. Die instanties krijgen dus automatisch bericht. Mijn burgerservicenummer is gelijk gebleven. Het is te veel om al die instanties hier te vermelden. Zij vallen in het overzicht onder Categorie 14 Afnemersindicatie.
Ook enkele zorgvrezekeraars vallen onder Categorie 14, waaronder ook mijn eigen zorgverzekeraar. Ook de belastingdienst lift mee.

Ja, en dan is het echt zo ver. Sofia Maria is niet meer weg te denken, oh ja, en ze noemen mij Sofie.

Dan begint het wijzigen van de namen en geslacht bij diverse instanties, paspoort, verzekeringen, rijbewijs, kentekenbewijs, bankrekeningen, abonnementen. Sommigen doen niet moeilijk, anderen willen stukken zien. Ik stuurde ze dan de beschikking van de rechtbank in kopie.
Al met al een lange procedure van ruim 6 maanden, gevolgd door een nasleep van af en toe zich aandienende relaties die je vergeten was.

Capelle aan den IJssel, 10 juni 2012,
Sofie
sofie
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 apr 2012, 12:42
Gender: Trans MtF

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door sofie »

Hallo Naomi,

In de lijst met instanties welke automatisch bericht krijgen van de wijziging van kunne en voornamen, komt het CBS niet voor.
Ik denk dan ook dat de conclusie gerechtvaardigd is dat het CBS put uit andere bronnen, volkstelling, enquetes, ik noem maar wat. Maar wanneer je gegevens eenmaal in het GBA zijn overschreven is er niets meer dat er op duidt dat je ooit eerder in je leven van het andere geslacht was.
Het enige document waarin de wijzigingen te traceren zijn, is de geboorteakte. Ik denk dan ook niet dat het CBS alle geboorteaktes gaat bestuderen. Zij zullen hun informatie opvragen vanuit het GBA.
Groetjes,
Sofie.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6817
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Eva »

Kijk, dat is nou een geweldig nuttige bijdrage, Sofie. Dank je wel!
Ik schrik wel een beetje van die voorschotnota van 1.150,50 euro. Was het daarmee afgerond of kwam daar achteraf nog wat bij?
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door NaomiClareNL »

Bedankt Sofie voor de uitgebreide bijdrage!
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Hedwich »

Alvast bedankt, Sofie! Later ff doorlezen...
sofie
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 apr 2012, 12:42
Gender: Trans MtF

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door sofie »

Hallo Eva,
Het was een vast bedrag. In het bedrag zat ook het griffierecht van € 258. De rest is honorarium voor de advocaat,
Liefs van Sofie