Vrouwelijkheid

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
jocyn
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 apr 2012, 11:35
Gender: Vrouw

Re: Vrouwelijkheid

Bericht door jocyn »

De meeste jonge transen willen helemaal niet op TV dus wat je op TV ziet is geen goed voorbeeld.
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: Vrouwelijkheid

Bericht door Aster »

marlies schreef:Omdat vrouwen die geen uitgesproken vrouwelijke hobbies hebben niet snel naar het Vivaforum of het Libelleforum zullen gaan. Of moet ik een aantal (niet transseksuele) vriendinnen van me gaan vertellen dat ze eigenlijk mannen zijn?

De mensen die ik ken en kinderen hebben laten hun kinderen volkomen vrij in hun keus in speelgoed, bezigheden, hobbies, het kiezen van vriendjes en vriendinnetjes enz.
Er wordt ze niets opgedrongen, 'aangeboden' of 'uitgelegd'. Ook niet qua kledingkeuze.

En misschien leef ik wel in een hele bijzondere omgeving hoor....maar de jongetjes kiezen standaard voor jongenspeelgoed etc en de meisjes voor meisjesspeelgoed etc.
En surprise, surprise: hun ouders zijn zonder uitzondering geëmancipeerd. Vaak hun grootouders ook.

Misschien moeilijk te begrijpen maar er bestaat wel degelijk iets als standaardgedrag, speelgoedkeus etc bij jongen én bij meisjes. En ook bij mannen en vrouwen.

Zoals Valentijn in de TV uitzending vertelde altijd met Barbies en meisjes en make up te spelen is ook standaard gedrag geweest voor een jong genderkind.
jocyn
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 apr 2012, 11:35
Gender: Vrouw

Re: Vrouwelijkheid

Bericht door jocyn »

Ja, als je niet met barbies hebt gespeeld ben je geen echte trans en moet je eigenlijk naar het gesticht.
marlies
Gast

Re: Vrouwelijkheid

Bericht door marlies »

Aster schreef:
marlies schreef:Omdat vrouwen die geen uitgesproken vrouwelijke hobbies hebben niet snel naar het Vivaforum of het Libelleforum zullen gaan. Of moet ik een aantal (niet transseksuele) vriendinnen van me gaan vertellen dat ze eigenlijk mannen zijn?

De mensen die ik ken en kinderen hebben laten hun kinderen volkomen vrij in hun keus in speelgoed, bezigheden, hobbies, het kiezen van vriendjes en vriendinnetjes enz.
Er wordt ze niets opgedrongen, 'aangeboden' of 'uitgelegd'. Ook niet qua kledingkeuze.
Allereerst, wat je nu zegt staat weer volledig los van waar je op reageert. Het ging over vrouwen op het libelleforum en nu gaat het ineens over kinderen.

En misschien leef ik wel in een hele bijzondere omgeving hoor....maar de jongetjes kiezen standaard voor jongenspeelgoed etc en de meisjes voor meisjesspeelgoed etc.
En surprise, surprise: hun ouders zijn zonder uitzondering geëmancipeerd. Vaak hun grootouders ook.

Misschien moeilijk te begrijpen maar er bestaat wel degelijk iets als standaardgedrag, speelgoedkeus etc bij jongen én bij meisjes. En ook bij mannen en vrouwen.
Dat ontken ik niet. Ik ben het met je eens dat meisjes vaak eerder naar bepaalde dingen grijpen uit zichzelf en jongens eerder naar bepaalde andere dingen. Maar het is geen mal, het gaat totaal niet altijd op. Bovendien, mijn ouders waren ook wel geemancipeerd. Toch weet ik nog wel dat ik in de kleuterklas de poppenhoek leuk vond en er als 5-jarige heel snel achter kwam dat dat niet de bedoeling was en dat dus maar niet meer moest doen. Je onderschat hoe sterk dat soort signalen kunnen zijn, zelfs op die leeftijd al. Sommige kinderen trekken dan de conclusie 'oh, ik ben dan blijkbaar een meisje!', anderen (zoals ik) niet. Ik dacht dat ik beter m'n best moest doen in jongen zijn, dus dat deed ik.

En trouwens, een (niet-trans) meisje dat op die leeftijd toch liever met autotjes speelt? Is daar dan wat mis mee? Of mag het dan wel?
Zoals Valentijn in de TV uitzending vertelde altijd met Barbies en meisjes en make up te spelen is ook standaard gedrag geweest voor een jong genderkind.
Waarbij het belangrijk is om op te merken dat Valentijn zelf wél snapt dat haar leven geen meetlat is om anderen langs te leggen.
Gebruikersavatar
Merel77
Berichten: 607
Lid geworden op: 25 mar 2012, 22:45
Gender: Vrouw

Re: Vrouwelijkheid

Bericht door Merel77 »

Aster schreef:
marlies schreef:Ik snap niet helemaal waar de aanname dat de TV een representatief beeld schept vandaan komt.
De kandidaten voor dat soort NL TV docu's werden en worden altijd gescoord uit het VU bestand.

Dus in die zin is het een representatief beeld.
Ehm... ik ben ook regelmatig gevraagd om op tv te komen en dat ging niet altijd via het genderteam. Soms wel, maar meestal niet. Meestal gaat het via T&T, Transvisie e.d. en dan ook voornamelijk via via. Dus een vrijwilliger van Transvisie wordt bijvoorbeeld gevraagd: ken jij nog iemand enz enz.
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: Vrouwelijkheid

Bericht door Aster »

jocyn schreef:Ja, als je niet met barbies hebt gespeeld ben je geen echte trans en moet je eigenlijk naar het gesticht.
Dat zijn jouw woorden.

Maar als je als passabele, mannelijke hetero man hebt kunnen functioneren en er verder 0,0 vrouwelijks aan je persoonlijkheid, karakter, voorkeuren, hobbies etc te ontdekken valt...en je mensen in je omgeving de schok van hun leven gaat bezorgen door te vertellen dat je je een vrouw 'voelt'...dan moet je niet verbaast zijn dat daar maar weinig mensen in mee kunnen gaan.

Behalve bij het VU en transen dan.
Gebruikersavatar
hX2eDVx3
Berichten: 345
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:34
Gender: Man

Re: Vrouwelijkheid

Bericht door hX2eDVx3 »

jocyn schreef:Ja, als je niet met barbies hebt gespeeld ben je geen echte trans en moet je eigenlijk naar het gesticht.
Ik moest lachen :D
marlies
Gast

Re: Vrouwelijkheid

Bericht door marlies »

Aster schreef:
jocyn schreef:Ja, als je niet met barbies hebt gespeeld ben je geen echte trans en moet je eigenlijk naar het gesticht.
Dat zijn jouw woorden.

Maar als je als passabele, mannelijke hetero man hebt kunnen functioneren en er verder 0,0 vrouwelijks aan je persoonlijkheid, karakter, voorkeuren, hobbies etc te ontdekken valt...en je mensen in je omgeving de schok van hun leven gaat bezorgen door te vertellen dat je je een vrouw 'voelt'...dan moet je niet verbaast zijn dat daar maar weinig mensen in mee kunnen gaan.

Behalve bij het VU en transen dan.
Dat is het gebrek van die andere mensen, niet van diegene zelf of de transen die het wel begrijpen. Misschien is het gewoon wel een mannelijke vrouw (kan, mag) of is diegene een leven lang aangeleerd om zich mannelijk te gedragen.

Ik krijg al m'n leven lang 'wijf' naar me gesmeten vanwege mn voorkeuren wat betreft TV-series/films/etc. Vanwege de manier waarop ik liep en zat. Omdat ik voetbal stom vond. En meer van dat soort dingen.

Tegelijkertijd zit ik in de IT (mannenwereld!), ben ik fors gebouwd, drink ik graag 'n biertje (geen zoete witte wijn, dus man!), is mijn gevoel voor humor niet echt vrouwelijk te noemen, etc.

Dus zeg het maar? In welk van beide hokjes pas ik?
jocyn
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 apr 2012, 11:35
Gender: Vrouw

Re: Vrouwelijkheid

Bericht door jocyn »

Marissa schreef:
jocyn schreef:Ja, als je niet met barbies hebt gespeeld ben je geen echte trans en moet je eigenlijk naar het gesticht.
Ik moest lachen :D
Zo was het ook bedoeld :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :hbeat:
jocyn
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 apr 2012, 11:35
Gender: Vrouw

Re: Vrouwelijkheid

Bericht door jocyn »

Aster schreef:
jocyn schreef:Ja, als je niet met barbies hebt gespeeld ben je geen echte trans en moet je eigenlijk naar het gesticht.
Dat zijn jouw woorden.

Maar als je als passabele, mannelijke hetero man hebt kunnen functioneren en er verder 0,0 vrouwelijks aan je persoonlijkheid, karakter, voorkeuren, hobbies etc te ontdekken valt...en je mensen in je omgeving de schok van hun leven gaat bezorgen door te vertellen dat je je een vrouw 'voelt'...dan moet je niet verbaast zijn dat daar maar weinig mensen in mee kunnen gaan.

Behalve bij het VU en transen dan.
Ik vind het ook nogal vreemd dat een niet passabele trans verwacht dat de hele wereld rekening houdt met haar. Je moet er gewoon rekening mee houden dat de wereld het niet begrijpt en dat je daardoor risico's neemt. :!: