Valentijn: Operatie n knieval voor de maatschappij?

Pas ik nou in een hokje of niet?
Kitty
Berichten: 188
Lid geworden op: 30 mar 2012, 17:00

Re: Valtentijn: Operatie n knieval voor de maatschappij?

Bericht door Kitty »

marlies schreef:Misschien bedoelt ze ook wel dat als ze opgegroeid was in een wereld waarin vrouwen met penissen de normaalste zaak van de wereld was, dat ze dan wellicht niet een afkeer voor haar penis had ontwikkeld en de absolute noodzaak voor een SRS had gevoeld. Zolang we het moeten doen met een korte quote zonder context ipv de hele uitzending kunnen we slechts speculeren.
In mijn wereld is een vrouw met een penis wel de normaalste zaak ;)
Ik weet ook niet hoe die afkeer voor de penis psychologisch ontstaat.
het lijkt mij eerder dat je inwendige lichaam niet klopt met je fysieke lichaam (is bij mij ook zo).
Toch vind ik een ingreep nog te heftig.

Ikzelf wilde als kind altijd een meisje want ik voelde me n meisje, en ik begreep zelf niet waarom ik door de piem juist als jongen werd gezien.
Die manier van denken heb ik tot ver in mijn volwassenheid meegenomen...
Ik was ook nog zo jong dat ik helemaal niet met geslachtsdelen en dergelijke bezig was.

In je jeugd wordt je beoordeeld op je geslacht wanneer je zelf nog niet mondig genoeg bent om iedereen tegen te spreken.
Nu ik ouder ben en als vrouw leef... merk ik dat dat geslacht vrijwel nooit meer ter sprake komt. Niemand interesseert het iets.
Ik word ook nooit gevraagd over de SRS (behalve misschien door hulpverleners die dat ook moeten weten).

De enige groep mensen binnen de maatschappij die een pre-op vaak nog steeds als een man zien... zijn een grote groep post op transseksuelen.
Ik heb nog nooit zoveel ongepaste interesse en bemoeizucht meegemaakt bij mensen als bij sommige post op transseksuelen.
Die hebben soms ook heel starre ideeën over "hoe het hoort" en "hoe het moet". De Vu had deze houding tot voor kort ook.

Iets wat ik echt nooit heb begrepen. In je jeugd krijg je toch al zoveel te horen "hoe het hoort en moet" en juist daarom
ben ik ervan overtuigd dat je ook heus een vrouw kunt zijn met een piem. Ik bedoel, anders had ik toch nooit in transitie gegaan?

Wat Valentijn in feite doet... komt voor mij wel goed uit. Want ik hou ook niet van het hokjesdenken. Maar ik denk dat het
niet goed is voor transjes voor wie n SRS echt noodzakelijk is.
Laatst gewijzigd door Kitty op 04 mei 2012, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: Valtentijn: Operatie n knieval voor de maatschappij?

Bericht door Aster »

Ik heb Valentijn idd bij DWDD horen zeggen dat die SRS niet zoveel veranderd heeft.

Oftewel: ze was zichzelf en werd opnieuw zichzelf.

Wat ik me overigens wel afvraag.....hoe zou ze geleefd hebben als ze 15cm korter was geweest? Misschien stealth?
Kitty
Berichten: 188
Lid geworden op: 30 mar 2012, 17:00

Re: Valtentijn: Operatie n knieval voor de maatschappij?

Bericht door Kitty »

Aster schreef:
Kitty schreef: Ik geloof echt dat de eventuele non-acceptatie in de maatschappij echt te danken is aan transen zelf. Niet zozeer door Valentijn.
Maar bijvoorbeeld transen die maar blijven beweren vrouw te willen worden, en die niet beweren vrouw te zijn geweest vanaf de geboorte.
.
Het hangt er volstrekt vanaf hoe de TS in kwestie er uit ziet, klinkt, wat voor motoriek die heeft enz.
Van een vrouwelijk ogende, klinkende, bewegende TS wordt idd snel aangenomen 'dat de natuur een foutje heeft gemaakt' wat gladgestreken is door HRT en SRS.
Vrouwelijk vanaf de geboorte wordt dan als geloofwaardig gezien.

Van een mannelijk ogende, klinkende en bewegende TS wordt een dergelijke uitspraak hooguit vaag knikkend met een glazige blik aangenomen....uit beleefdheid.
Want je ziet iemand min of meer denken 'ja...duh!'
Is me heel vaak opgevallen als ik TS docu's op TV zag.
Okay !
Maar de BEDOELING van acceptatie is juist dat transjes die minder passabel zijn of wat mannelijker overkomen ook kunnen rekenen op begrip.
En niet alleen degenen die van zichzelf al overtuigend genoeg zijn?
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: Valtentijn: Operatie n knieval voor de maatschappij?

Bericht door Aster »

Kitty schreef: Okay !
Maar de BEDOELING van acceptatie is juist dat transjes die minder passabel zijn of wat mannelijker overkomen ook kunnen rekenen op begrip.
When hell freezes over ben ik bang....ik kom zelf wel es transen/post ops tegen waarbij ik alle zeilen moet bijzetten om me niet te vergissen in de aanspreekvorm.
marlies
Gast

Re: Valtentijn: Operatie n knieval voor de maatschappij?

Bericht door marlies »

Aster schreef:Ik heb Valentijn idd bij DWDD horen zeggen dat die SRS niet zoveel veranderd heeft.

Oftewel: ze was zichzelf en werd opnieuw zichzelf.

Wat ik me overigens wel afvraag.....hoe zou ze geleefd hebben als ze 15cm korter was geweest? Misschien stealth?
Een vriendin van me (niet trans) is hooguit 5 cm korter dan Valentijn en wordt nooit voor man aangezien. Valentijn had met haar huidige lengte en uiterlijk (sure er zit wat jongensachtigs in haar gezicht, maar dat zie je vooral ook omdat je het weet) ook prima stealth kunnen zijn. Maar dan had die film er niet geweest moeten zijn en had ze niet beroemd als model moeten worden. En ze had het moeten willen natuurlijk.
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: Valtentijn: Operatie n knieval voor de maatschappij?

Bericht door Aster »

marlies schreef:
Aster schreef:Een vriendin van me (niet trans) is hooguit 5 cm korter dan Valentijn en wordt nooit voor man aangezien. .
Ik las es een interview met een lange bio vrouw in de Libelle die zich niet alleen over veel te korte dameskleding beklaagde maar ook dat ze op basis van haar lengte regelmatig voor een man/ts aangezien wordt.

Je vriendin is een bio vrouw en Valentijn niet.

Voor een MTF is lichaamslengte wel degelijk vaak een issue in die zin dat ze vaak korter zouden willen zijn om als TS minder op te vallen.
marlies
Gast

Re: Valtentijn: Operatie n knieval voor de maatschappij?

Bericht door marlies »

Sure, maar ik denk dat het zeer zelden doorslaggevend is. Met haar uiterlijk had Valentijn prima stealth kunnen zijn. Voor de meesten op straat ligt de conclusie 'die zal wel transseksueel zijn' helemaal niet voor de hand namelijk.
Kitty
Berichten: 188
Lid geworden op: 30 mar 2012, 17:00

Re: Valtentijn: Operatie n knieval voor de maatschappij?

Bericht door Kitty »

Aster schreef:
marlies schreef:
Aster schreef:Een vriendin van me (niet trans) is hooguit 5 cm korter dan Valentijn en wordt nooit voor man aangezien. .
Ik las es een interview met een lange bio vrouw in de Libelle die zich niet alleen over veel te korte dameskleding beklaagde maar ook dat ze op basis van haar lengte regelmatig voor een man/ts aangezien wordt.

Je vriendin is een bio vrouw en Valentijn niet.

Voor een MTF is lichaamslengte wel degelijk vaak een issue in die zin dat ze vaak korter zouden willen zijn om als TS minder op te vallen.
Ja klopt helemaal.
Het is een optelsom. Mannelijke trekjes in het gezicht, een eventueel haarprobleem... lengte... brede schouders... enz enz
marlies
Gast

Re: Valtentijn: Operatie n knieval voor de maatschappij?

Bericht door marlies »

Trouwens: heeft de typefout Valtentijn altijd al in het onderwerp gestaan en valt het me nu pas op, of is die er achteraf nog weer ingezet?
Kitty
Berichten: 188
Lid geworden op: 30 mar 2012, 17:00

Re: Valtentijn: Operatie n knieval voor de maatschappij?

Bericht door Kitty »

marlies schreef:Trouwens: heeft de typefout Valtentijn altijd al in het onderwerp gestaan en valt het me nu pas op, of is die er achteraf nog weer ingezet?
Sorry heb het gecorrigeerd. Ik schrijf erg slordig op fora sorry.
Ik zag laatst dat ik ook al transseksaliteiet oid had geschreven ;)