Hormonen en Roken

Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Hormonen en Roken

Bericht door Jessy »

Je maakt mij niet wijs dat dit enkel het resultaat is van roken.
Verder ben ik het eens met wat gezegd is. Je bent gestopt, dat is al een hele goede stap. Verder zoveel mogelijk vermijden, en het komt wel goed. Als je je druk gaat maken om een keer per ongeluk iets in te ademen, bedenk je dan maar eens wat er nog meer voor rotzooi in de lucht zit. Ik wil je niet laten schrikken, maar je bent goed bezig dus 'Sit back, and enjoy the ride' ;)
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Marina1993
Berichten: 242
Lid geworden op: 26 mar 2012, 13:33
Gender: Intersekse vrouw

Re: Hormonen en Roken

Bericht door Marina1993 »

Waarom ken ik dan transen die roken tydens de HRT en gewoon de effecten ervan krijgen?
jocyn
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 apr 2012, 11:35
Gender: Vrouw

Re: Hormonen en Roken

Bericht door jocyn »

Marina, stop met zeuren! Roken is slecht voor je en je zult zien dat je mooier wordt zonder te roken.
Marina1993
Berichten: 242
Lid geworden op: 26 mar 2012, 13:33
Gender: Intersekse vrouw

Re: Hormonen en Roken

Bericht door Marina1993 »

Ik zeur niet ik wil gewoon duidelijkheid! Maar jij komt met een verhaal dat het door roken helemaal niet meer werkt.. ik weet dat je zo fel reageert omdat je anti-roken bent, maar als transen die roken ook gewoon resultaten hebben ookal roken ze dan klopt dat verhaal toch niet??
En by the way ik heb al gerookt tijdens HRT dus ben toch al te laat
jocyn
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 apr 2012, 11:35
Gender: Vrouw

Re: Hormonen en Roken

Bericht door jocyn »

Er is nog een reden om niet te roken en dat is je stem. Roken heeft een heel slechte invloed op je stem en bij transen is de stem vaak de zwakste schakel in het dagelijkse leven. Je conclusie dat je te laat bent omdat je al gerookt hebt tijdens de HRT is niet waar. Als je stopt dan zal de nicotine binnen korte tijd uit je bloed verdwenen zijn en dan kunnen de oestrogenen hun werk weer doen. Stoppen is dus altijd goed. Als je rookt heeft ook je huid er ernsig onder te lijden, je wordt veel sneller oud van roken en je krijgt rimpels (http://www.huidinfo.nl/roken%20en%20de%20huid.html" target="_blank).

Transen die roken en stoppen zullen betere resultaten zien van de hormonen, dat staat duidelijk in het stukje wat ik je gaf.
Merle
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 apr 2012, 15:07
Gender: Trans MtF

Re: Hormonen en Roken

Bericht door Merle »

Marina, ik zou je er echt niet te druk over maken, hoor. Als je het eerste linkje van Jocyn bekijkt, dan zie je sowieso dat het niet op transvrouwen slaat, maar op cisgender vrouwen die een (menopauze) HRT ondergaan. In tegenstelling tot hun hebben wij transvrouwen te maken met veel hogere doseringen van oestrogenen. Er is natuurlijk ook wel heel wat voor nodig om een mannelijk lichaam dat helemaal onder de testosteron zit/zat te vervrouwelijken. Door die hogere dosering kan rookgedrag dan ook minder grip krijgen op de HRT, maar dat betekent natuurlijk ook weer niet dat er helemaal geen negatief effect is. Het is dus hartstikke goed (en knap! ;)) dat je bent gestopt met roken, en vooral ook zo tijdig, want de grootste veranderingen - van wat ik heb begrepen, hoor - vinden niet in de eerste weken van de HRT plaats, maar daarna.
Met veel liefs,
Merle
jocyn
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 apr 2012, 11:35
Gender: Vrouw

Re: Hormonen en Roken

Bericht door jocyn »

Merle, helaas moet ik je tegen spreken. Transvrouwen slikken over het algemeen 2 x 2mg Progynova per dag met als doel dezelfde oestrogeenwaardes te krijgen als cisgender vrouwen. Heel soms wordt er 3 x 2mg Progynova voorgeschreven. Jouw conclusie dat doordat er een hogere dosering gegeven wordt minder negatieven gevolgen te verwachten zijn door te roken is dus echt niet juist. Als er al een hogere dosis Progynova gegeven wordt dan is het risico op zeer akelige bijwerkingen zoals bloedstollingen als je rookt veel groter.
Merle
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 apr 2012, 15:07
Gender: Trans MtF

Re: Hormonen en Roken

Bericht door Merle »

Oké, als dat het geval is: I stand corrected. ;)

Maar~ Het onderzoek richtte zich toch specifiek op oraal ingenomen oestrogenen? Ik kan me helemaal niet voorstellen dat cisgender vrouwen in HRT ook zulke hoge doseringen van orale oestrogenen zouden gebruiken. Zou dat niet heel erg veel zijn bovenop de natuurlijk geproduceerde oestrogenen?

En wat betreft het effect van rookgedrag op hogere doseringen van orale oestrogenen moet je ook twee elementen scheiden: effectiviteit(medisch eventjes heel incorrect: 'de vervrouwelijking') en medische complicaties. Dat het risico op medische complicaties toeneemt is een gegeven, ja. Daarin zal ik je absoluut niet tegenspreken, zeker wat betreft trombose. Misschien had ik het dan ook geen 'negatief effect' in mijn vorig berichtje moeten noemen, maar gewoon 'effect'. Maar een grotere hoeveelheid orale oestrogenen heeft wel een grotere kans om effectiever te zijn in dezelfde negatieve anti-oestrogene omgeving, niet waar? Of zie ik dat nu echt helemaal verkeerd? - Kan hoor; ben geen bioloog. ;)
Met veel liefs,
Merle
jocyn
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 apr 2012, 11:35
Gender: Vrouw

Re: Hormonen en Roken

Bericht door jocyn »

Helaas is het zo dat nicotine de boosdoener is en meer oestrogenen toedienen om dan meer vervrouwelijking te krijgen is een illusie. Het aantal receptoren in ons lichaam bepaalt de effectiviteit van HRT voor het grootste gedeelte, niet alleen de dosis oestrogenen. Het beste voorbeeld is dat oudere transen veel minder effect hebben van 2 x 2mg dan jongere en dat heeft alles te maken met receptoren. Nicotine blokkeert/vermindert de werking van oestrogenen.
Merle
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 apr 2012, 15:07
Gender: Trans MtF

Re: Hormonen en Roken

Bericht door Merle »

:geek:

Maar blokkeert nicotine dan de receptoren, of doet het 'iets' met de oestrogenen? Dus: wordt de (ontvangst)antenne geblokkeerd, of de zending verstoord?
Met veel liefs,
Merle