Hormonen en Roken

Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: Hormonen en Roken

Bericht door Hedwich »

Raisa schreef:De endocrinologen op de VU zijn overigens niet alleen tegen roken, ook met zelfmedicatie schijn je volgens hen vrijwillig je doodsvonnis te tekenen.
Het vermanende van al die artsen is ook gewoon een rol die ze aannemen. Dat kan om verschillende redenen zijn: even een "overkill" met de beste bedoelingen voor de patiënt, maar ik heb het ook wel eens meegemaakt toen ik mijn medicatie bij een andere dan de eigen apotheek wou halen...
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Hormonen en Roken

Bericht door Jeste »

Arike schreef:Volgens deze folder van de VU ;) hoef je pas uiterlijk 12 weken voor je SRS te stoppen met roken 8-)

(btw.: om overbodige misverstanden en discussies hier te voorkomen 8-) : ik beweer hier dus niet dat peuken gezond zijn ;) )
Tegen mij werd er bij het intakegesprek gezegd dat stoppen met roken moest. Zoals dat werd gezegd begreep ik dat dat vanaf de aanvang van de HRT moest. Gelukkig rook ik toch niet veel. Het is bij mij zeer wisselend en zeker niet dagelijks. Eigenlijk alleen als ik alcohol drink.
Eigenlijk ben ik steeds voorzichtiger gaan worden met mijn gezondheid. Ik ben bang dat ik ga vermannelijken door ongezond leven. Ik eet altijd gezond, dus veel fruit en groente (is nog lekker ook). Elke dag actief bezig zijn met fietsen of wandelen. Veel drinken, voornamelijk thee, water en alcoholvrij bier.
Wel drink ik regelmatig alcohol, en soms best wel veel, maar dat houd ik toch wel binnen de perken. Soms een paar dagen achter elkaar (en daarmee bedoel ik natuurlijk niet de hele dag door) en dan weer 5 of 6 dagen niet. Soms heb ik gewoon trek en soms niet. Is ook afhankelijk van wat ik te doen heb.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Hormonen en Roken

Bericht door Arike »

Is alcohol ook al ongezond? ;)
Dan wordt het leven wel saai hoor ;) 8-)
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
MissJoan
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 mei 2012, 21:38
Gender: Vrouw

Re: Hormonen en Roken

Bericht door MissJoan »

Bier is volgens mij wel goed voor je!!:P Maar drink bijna nooit bier haha.. maar idd leven wordt wel saai :shock:
Maar ff,, :P ben nu gestopt en gelukkig maar veel te duur en ook met het oog op de toekomst.
Ik was eerder al 3maand gestopt maar toch weer begonnen door de wachtlijst eigenlijk en nog een aantal dingen waar ik wel es mee te maken krijg.
Gebruikersavatar
leonie
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 apr 2012, 11:49
Gender: Trans MtF
Locatie: 81170 - le riols - regio Languedoc-Roussillon, Midi-Pyreneeën - frankrijk ( post - op )

Re: Hormonen en Roken

Bericht door leonie »

Verleden jaar 29 augustus had ik een intake gesprek met Dokter Heylens van het UZ gent , die zei me simpel , ofwel stop je met roken en gaan we verder met hormonen enz... ofwel blijf je roken en ..........geen hormonen
ik rookte al 45 jaar , geen sigaretten maar van die fijne sigarilootjes , la paz .
30 augustus , de dag na men intake , ben ik naar de farmacie gegaan , heb me niquitine gekocht , 20 dagen pleisters geplakt , dagelijks een nieuwe , en sindsdien rook ik niet meer , nu dus al meer dan 8 maanden ( ho wat gaat de tijd toch snel )

Buiten het feit dat roken en hormonen nemen een heel slechte combinatie is , ben ik toch heel blij dat ik nu van het roken vanaf ben , financieel koste me dat 45 € per week , nu ga ik in vervanging naar de dameskapper , brushing , 24 € .

Zit niet meer te hoesten en puffen , verpest de lucht niet meer voor andere mensen , men luchtpijpen zijn nu terug wat open .
Neen , ben echt blij dat ik daarvan verlost ben , geniet nu ten volle men 3de maand van androcur en dermestril100

groetjes
leonie
Het leven begint op het moment waarop je je niets meer aantrekt van wat andere mensen over je denken!!!
jocyn
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 apr 2012, 11:35
Gender: Vrouw

Re: Hormonen en Roken

Bericht door jocyn »

Wat ontzettend goed van je Leonie :wship:
Gebruikersavatar
Hexley
Berichten: 134
Lid geworden op: 02 apr 2012, 11:17
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Hormonen en Roken

Bericht door Hexley »

Nou na zestien maanden een "probleempje" met de benen en dan stop je, zonder hulpmiddelen toch wel vrij makkelijk hoor.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Hormonen en Roken

Bericht door Jeste »

Opeens denk ik er aan dat ik in de wachtkamer zat in het VUmc. Er kwam een arts binnen om iemand te roepen. Diegene was echter niet in de wachtkamer, ze bleek buiten te zijn om te ....... roken
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
MissJoan
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 mei 2012, 21:38
Gender: Vrouw

Re: Hormonen en Roken

Bericht door MissJoan »

Haha dat is een goede, betrapt:P maar natuurlijk niet leuk dat die gene nog wel rookt
Jeste schreef:Opeens denk ik er aan dat ik in de wachtkamer zat in het VUmc. Er kwam een arts binnen om iemand te roepen. Diegene was echter niet in de wachtkamer, ze bleek buiten te zijn om te ....... roken
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: Hormonen en Roken

Bericht door Hedwich »

Volgens mij hangt zo'n stringente eis van de endo ook af van je gezondheid / leeftijd op dat moment. Ik ken wel wat T's die paffenderwijs zijn doorgestoomd tot vlak voor de operatie en daarna weer vrolijk verder door zijn gaan roken als een ketter.