Dutasteride.

Janice
Berichten: 601
Lid geworden op: 13 jul 2013, 16:11
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Dutasteride.

Bericht door Janice »

Dutasteride is dit middel alleen via de huisarts verkrijgbaar of kan ik me ook tot de endocrinoloog van het VU wenden?
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8027
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Dutasteride.

Bericht door Emma »

Iedere arts kan het voorschrijven, maar het is Nederland erg ongebruikelijk om maar een arts te stappen, te zeggen welk medicijn je wilt en dan een recept mee te krijgen. En dan geef ik je bij je huisarts nog de meeste kans...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Janice
Berichten: 601
Lid geworden op: 13 jul 2013, 16:11
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Dutasteride.

Bericht door Janice »

Dan langsgaan bij je huisarts in dit geval, je probleem uitleggen en dan met een suggestie komen is toch niet zo vreemd? Dutasteride lijkt op Finasteride alleen is het wat sterker. Ik las net inderdaad ook dat finasteride gewoon via de huisarts wordt gegeven, dus ik zie geen reden waarom ik het niet zou kunnen krijgen?
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8027
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Dutasteride.

Bericht door Emma »

Omdat je huisarts wellicht niet aan je hormoonhuishouding wil sleutelen en dan liever aan een endocrinoloog overlaat. Ga er niet van uit dat je het krijgt, dan kan het alleen maar meevallen.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Janice
Berichten: 601
Lid geworden op: 13 jul 2013, 16:11
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Dutasteride.

Bericht door Janice »

Als de huisarts mij nee op het rekest geeft zou dat wel jammer zijn, aangezien de endocrinoloog van het VU denk ik niet in een behandeling van Androcur en Finasteride/Dutasteride gelooft.
Gebruikersavatar
Beardelady
Berichten: 324
Lid geworden op: 01 jan 2015, 11:32
Gender: Vrouw

Re: Dutasteride.

Bericht door Beardelady »

Janice schreef:Als de huisarts mij nee op het rekest geeft zou dat wel jammer zijn, aangezien de endocrinoloog van het VU denk ik niet in een behandeling van Androcur en Finasteride/Dutasteride gelooft.
Het volgende zou een reden kunnen zijn dat je endocrinoloog niet gelooft in deze combinatie. Androcur brengt de algehele testo waarden omlaag. DHT, een x-maal potenter hormoon, die voor kaalheid en typische mannelijke 'features' zorgt, wordt gemaakt van testo. Met lage testo is er dus mogelijk geen noodzaak om DHT te gaan blokken ;)
Janice
Berichten: 601
Lid geworden op: 13 jul 2013, 16:11
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Dutasteride.

Bericht door Janice »

Het verminderen van haaruitval is een secundair effect van de Androcur. Aangezien ik nog steeds last van haaruitval heb en ik niet weet hoe hoog mijn DHT waardes zijn lijkt het mij verstandig om over te stappen naar een middel wat de DHT primair aanpakt zoals Finasteride of Dutasteride. Het kan namelijk heel goed zijn dat ik over gevoelig ben voor DHT en dat wat na de Androcur overblijft toch blijft zorgen voor haaruitval. Bijkomend is bewezen dat Finasteride haarzakjes repareert en voor terug groei zorgt, dat doet Andorcur niet.
Gebruikersavatar
Beardelady
Berichten: 324
Lid geworden op: 01 jan 2015, 11:32
Gender: Vrouw

Re: Dutasteride.

Bericht door Beardelady »

Janice schreef:Het verminderen van haaruitval is een secundair effect van de Androcur. Aangezien ik nog steeds last van haaruitval heb en ik niet weet hoe hoog mijn DHT waardes zijn lijkt het mij verstandig om over te stappen naar een middel wat de DHT primair aanpakt zoals Finasteride of Dutasteride. Het kan namelijk heel goed zijn dat ik over gevoelig ben voor DHT en dat wat na de Androcur overblijft toch blijft zorgen voor haaruitval. Bijkomend is bewezen dat Finasteride haarzakjes repareert en voor terug groei zorgt, dat doet Andorcur niet.

Tot mijn weten kunnen haarzakjes niet "gerepareerd" worden. In het algemeen "slapen" haarzakjes van tijd tot tijd. DHT heeft het effect dat haarzakjes in permanente "slaap" zijn. Na enige tijd kunnen deze haarzakjes niet meer waken, ook niet door het gebruik van Finasteride of Dutasteride.

Werkt Dutasteride? Zeer zeker, maar ook lage testo werkt. Net als alle hormonen heeft het tijd nodig.

Maar ik ben ook kalende en maak mij er ook zorgen om.
Janice
Berichten: 601
Lid geworden op: 13 jul 2013, 16:11
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Dutasteride.

Bericht door Janice »

Klopt hormonen hebben tijd nodig maar voor dit specifieke probleem ben ik de verwachte tijdsduur allang overschreden, het probleem zou op z'n minst minder moeten worden en dat is nog niet het geval. Vandaar dat ik op zoek ben naar andere oplossingen. Gebruik jij Dutasteride en of in combinatie met Androcur? en wat bedoel je precies met lage testo werkt ook?
Gebruikersavatar
Beardelady
Berichten: 324
Lid geworden op: 01 jan 2015, 11:32
Gender: Vrouw

Re: Dutasteride.

Bericht door Beardelady »

Wat ik bedoelde met lage testo werkt ook is het volgende. Ongeveer 10% van testo in je lijf wordt omgezet in DHT. Lage testo betekent dus ook lage DHT, omdat DHT alleen maar vanuit test omgezet wordt door je lijf ;) Een van de redenen waarom kaalheid zeer zeldzaam is bij vrouwen!