Nieuwe chat! Zie dit topic.

Rolbevestigende hobby's

Pas ik nou in een hokje of niet?
Silvia_weg
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 apr 2012, 19:29
Gender: Anders

Re: Rolbevestigende hobby's

Bericht door Silvia_weg »

Nou bij C&A en Wehkamp heb ik nog nooit gescoord...
Wel regelmatig bij Didi. heel soms superstar/esprit. Maar je moet gewoon heel goed kijken.

Ik vind het echt zo opmerkelijk dat de meeste M2F vrouwelijke hobbies e.d. lijken te krijgen en dat dat bij
mij echt precies andersom is.
Ik heb mijn hele leven al een teringhekel gehad aan voetbal maar heb voor het eerst dit jaar
(met plezier!!!) voetbal gekeken en heb voor het eerst ook bewondering kunnen hebben voor de spelers
wanneer ik ze zo hard zie knocken op het veld.
Ik weet nog steeds niet wat buitenspel is lol, en ik heb het al een aantal keer aan mannen gevraagd
die het me dan niet willen vertellen omdat het te mannelijk zou zijn voor me om dat te weten LOL
Die reageren vaak echt van: prima houden zo... moet je niet willen weten lol.

Ik denk dat het komt omdat ik eindelijk afstand kan doen van de dingen waar ik echt geen talent voor heb,
en dan met bewondering naar degenen kan kijken die dat wel hebben.
Terwijl ik vroeger echt een gevoel van falen had dat ik al dat soort dingen gewoon niet kon en totaal geen aanleg
voor had, krijg je nare associaties van.

Ik heb nog wel steeds "balangst" lol en loop met een grote boog om voetballende kinderen heen :)
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Rolbevestigende hobby's

Bericht door Jessy »

Silvia, er zijn winkels met meer keuze hoor, ook voor grote maten. Je moet ze even weten vinden, en dan ben je vertrokken.
Voor kleding slaag ik meestal wel bij C&A of H&M en ik ben zelf ook niet bepaald klein.
Voor schoenen (grote maat) ga ik naar een schoenenzaak hier in Limburg die echt alles hebben. Grote maten, verschillende breedtematen, kuitmaten (bij laarzen), noem maar op. En heel veel keuze. Niet de goedkoopste, maar vind er wel wat ik nodig heb.

Oh en als je je een keer verveelt Sil... klik hier :D
(ik zou het de rest afraden haha)
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Rolbevestigende hobby's

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ben wel blij dat ik eindelijk verlost ben van moeilijke maten, dan kun je nog eens iets leuks voor weinig shoppen
Irene
Silvia_weg
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 apr 2012, 19:29
Gender: Anders

Re: Rolbevestigende hobby's

Bericht door Silvia_weg »

Jessy schreef:Silvia, er zijn winkels met meer keuze hoor, ook voor grote maten. Je moet ze even weten vinden, en dan ben je vertrokken.
Voor kleding slaag ik meestal wel bij C&A of H&M en ik ben zelf ook niet bepaald klein.
Voor schoenen (grote maat) ga ik naar een schoenenzaak hier in Limburg die echt alles hebben. Grote maten, verschillende breedtematen, kuitmaten (bij laarzen), noem maar op. En heel veel keuze. Niet de goedkoopste, maar vind er wel wat ik nodig heb.

Oh en als je je een keer verveelt Sil... klik hier :D
(ik zou het de rest afraden haha)
C&A H&M werkelijk? Ik kan daar nooit wat vinden. Miss Etam heeft af en toe wel wat trouwens. Kwestie van goed rondspeuren en nieuwe collecties blijven volgen.
Voor schoenen ga ik naar grote maten winkels. Big shoe in Amsterdam heb ik wel mooie laarzen gekocht maar vergeleken met andere grote maten winkels vind ik hen wel echt veeeeel te duur. Je kunt daar voor 150 euro ballerina's kopen LOL. Te zot voor woorden :D
Kuitmaten bij laarzen is nogal eens een probleem. Ik heb gewoon smalle kuiten en de grote maten hebben vaak een te ruime schacht = niet mooi.

Haha bedankt voor de link! Als ik wiki niet had!
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Rolbevestigende hobby's

Bericht door Jessy »

Gelukkig ben ik niet echt iemand die heel veel schoenen koopt. Maar ik geef wel graag iets meer uit als ik er dan beter op loop.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Gebruikersavatar
Gabriël
Berichten: 598
Lid geworden op: 08 jun 2012, 16:28
Gender: Androgyne

Re: Rolbevestigende hobby's

Bericht door Gabriël »

Ik denk dat je mijn hobbies wel vrouwelijk kunt noemen:
- kleding ontwerpen en maken
- poppen sparen (niet alle soorten, alleen asian ball jointed dolls; andere poppen vind ik niks)
- buikdansen

Maar zo zie ik ze zelf eigenlijk niet. In elke hobby (zelfs buikdansen!) heb je ook mannen, en qua fashion designers heb je aan de top juist een hele hoop mannen! Niet dat ik die ambitie heb, maar toch.

En dan mijn hobbies waar juist meer mannen mee bezig zijn:
- (modulaire) synthesizers
- fotografie

Maar ook daarvan heb ik niet echt iets van, goh, dat zijn nou échte mannenhobbies.

En dan van die 'typische' mannen of vrouwen dingen zoals voetbal, sport kijken, soaps kijken, romantische films, daar moet ik sowieso allemaal niks van hebben. :P
En bij winkelen vind ik het nieuwe kleding/schoenen kopen aspect wel leuk, maar het winkelen zelf niet; te veel prikkels en irritaties vanuit de omgeving (mensen die in de weg staan, luid gepraat, flikkerende tl-balken, harde muziek, verschil warm-koud telkens als je een winkel in of uit gaat, visuele prikkels van de bergen spullen die je op zo'n dag tegen komt). Dus wat dat betreft ben ik blij dat er online shoppen bestaat.
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: Rolbevestigende hobby's

Bericht door Aster »

Op susan's is een soortgelijke draad en de MTF interesses in snelle auto's, vliegtuigen, motoren, leger activiteiten en prestaties, baseball en football en de volop gepraktiseerde interesses in 'shooting big guns' vliegen je daar om de oren.

Dit alles onder het mom van 'emancipatie' en ben je geinteresseerd in bloemen, make up, mode, kleding enz....dan ben je dus of een totale rolbevestigende trut of ouderwets en 'ongeëmancipeerd'....lol!
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Rolbevestigende hobby's

Bericht door Raisa »

Ik vind dat wel meevallen en ben van mening dat je het te zwart-wit neerzet. Er zijn zat mensen die een mix van interesses hebben die zowel stereotyp mannelijk als vrouwelijk zijn.
Ik ben bijvoorbeeld verzot op vliegen (en dat heeft echt niet alleen te maken met techniek of snelheid) maar houd ook van bloemen, de natuur, cultuur.

Wat mij betreft ben je pas een 'rolbevestigende trut' als je hobbies waar je heel je leven met plezier aan hebt gewerkt na een transitie inruilt voor stereotyp 'vrouwelijke' hobbies omdat je dat beter bij je nieuwe geslachtsrol vind passen. Dat ga je door een transitie heen en ben je uiteindelijk nog niet vrij om jezelf te zijn...
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: Rolbevestigende hobby's

Bericht door Aster »

Raisa schreef:
Wat mij betreft ben je pas een 'rolbevestigende trut' als je hobbies waar je heel je leven met plezier aan hebt gewerkt na een transitie inruilt voor stereotyp 'vrouwelijke' hobbies omdat je dat beter bij je nieuwe geslachtsrol vind passen. Dat ga je door een transitie heen en ben je uiteindelijk nog niet vrij om jezelf te zijn...
Mee eens. Dat soort kameleongedrag verbaast me nog meer dan er uitgesproken mannelijke hobbies op na houden.

Dergelijk kameleongedrag komt zo onecht of onoprecht over op mij.
Silvia_weg
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 apr 2012, 19:29
Gender: Anders

Re: Rolbevestigende hobby's

Bericht door Silvia_weg »

Genderdysforie in de zin van genderidentiteit staat blijkbaar doorgaans totaal los van aangeboren seksuele voorkeur en aangeboren gendertypisch gedrag.

Zowel bij M2F als bij F2M zie je vaak aangeboren mannelijk en vrouwelijk gedrag tegengesteld aan de genderidentiteit die zij voelen te hebben.

Genderdysforie heb je dus ook in verschillende sterkte's.

Iemand die als man geboren wordt maar op alle andere terreinen aangeboren vrouwelijk is zal meer te lijden hebben onder genderdysforie dan
degenen die goed uit de weg kunnen met hun genderrol op de identiteitsbeleving na.

Ik zou het heel prettig vinden als de VU daar nu eens heel terecht onderscheid in zou maken, en de behandeling daar op aanpassen.
De mate van genderdysforie wordt nu nog steeds gemeten aan de hand van de wens tot een ingrijpende fysieke ingreep en dat vind
ik een ernstige dwaling.

Ik kan me eigenlijk alleen maar identificeren met transseksuele vrouwen die aangeboren vrouwelijk zijn in hun psyche en sociale gedragingen en
ook een heteroseksuele (en dus niet lesbische voorkeur hebben) en degene ook die pas LATER in transitie gegaan zijn omdat ze eerder
niet de kans hadden.

Jonge transjes zullen zich niet in kunnen leven in mijn situatie en andersom.
Daarom is het helaas zo dat je in feite bijna niets hebt aan lotgenotencontact... want de verschillen onderling zijn veel te groot.

Het is ook wel heel bijzonder en zelfs een beetje bedenkelijk dat genderidentiteit blijkbaar los staat van gendertypisch gedrag en seksuele voorkeur.

Iemand die aangeboren mannelijk is en zichzelf vrouwelijk gedrag aan gaat leren... zal altijd een beetje onecht blijven overkomen.
Je kunt dan het beste nog gewoon jezelf zijn in de hoedanigheid van vrouw of man. Omdat mensen zich eerder storen aan onechtheid (en terecht)
dan aan iemand die duidelijk zichzelf is.