Rolbevestigende hobby's

Pas ik nou in een hokje of niet?
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Rolbevestigende hobby's

Bericht door Jessy »

Vergeet ook niet dat de maatschappij, omgeving, en onze naasten, ongetwijfeld een rol spelen in onze interesses. Van kleins af aan zijn we "opgevoed" met normen en waarden die bepalen wat mannelijk of vrouwelijk is.
Op het moment dat we onze eigen gang gaan en uit het stereotype beeld treden wordt dat ineens vreemd bevonden. Niettemin zijn er ook genoeg bio-vrouwen met "mannelijke hobby's" hoor. Kijk voor de gein eens naar een voetbalwedstrijd op TV, en je zult genoeg dames in de tribunes spotten.
Silvia schreef:Daarom is het helaas zo dat je in feite bijna niets hebt aan lotgenotencontact... want de verschillen onderling zijn veel te groot.
Ieder mens is uniek, maar contact met lotgenoten heeft mij persoonlijk enorm geholpen. Het doet toch goed met mensen te kunnen praten waarvan je weet dat ze je begrijpen, zonder dat het schijn is. En zonder de lotgenoten die ik heb leren kennen op de lokale T&T avonden had ik de stap naar buiten waarschijnlijk nooit durven nemen. Dankzij hun is alles in beweging komen bij mij.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Silvia_weg
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 apr 2012, 19:29
Gender: Anders

Re: Rolbevestigende hobby's

Bericht door Silvia_weg »

Jessy schreef:Vergeet ook niet dat de maatschappij, omgeving, en onze naasten, ongetwijfeld een rol spelen in onze interesses. Van kleins af aan zijn we "opgevoed" met normen en waarden die bepalen wat mannelijk of vrouwelijk is.
Op het moment dat we onze eigen gang gaan en uit het stereotype beeld treden wordt dat ineens vreemd bevonden. Niettemin zijn er ook genoeg bio-vrouwen met "mannelijke hobby's" hoor. Kijk voor de gein eens naar een voetbalwedstrijd op TV, en je zult genoeg dames in de tribunes spotten.
Nee ik geloof niet in nurture. Nature overwint alles uiteindelijk. Nurture heeft op dit soort dingen veel minder invloed. ja behalve dan dat je doodongelukkig kunt worden omdat mensen je belachelijk maken omdat je anders bent.
Jessy schreef: Ieder mens is uniek, maar contact met lotgenoten heeft mij persoonlijk enorm geholpen. Het doet toch goed met mensen te kunnen praten waarvan je weet dat ze je begrijpen, zonder dat het schijn is. En zonder de lotgenoten die ik heb leren kennen op de lokale T&T avonden had ik de stap naar buiten waarschijnlijk nooit durven nemen. Dankzij hun is alles in beweging komen bij mij.
Nou heeeel weinig transen begrijpen mij hoor... 1 hooguit 2 transen van alle transen die ik heb ontmoet, weet wat er in mij omgaat. De rest begrijpt meestal niets van mij.
Laatst gewijzigd door Silvia_weg op 09 aug 2012, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erin
Berichten: 305
Lid geworden op: 31 mar 2012, 21:18
Gender: Anders
Locatie: NoordOostpolder

Re: Rolbevestigende hobby's

Bericht door Erin »

Jessy schreef:Vergeet ook niet dat de maatschappij, omgeving, en onze naasten, ongetwijfeld een rol spelen in onze interesses. Van kleins af aan zijn we "opgevoed" met normen en waarden die bepalen wat mannelijk of vrouwelijk is.
Op het moment dat we onze eigen gang gaan en uit het stereotype beeld treden wordt dat ineens vreemd bevonden. Niettemin zijn er ook genoeg bio-vrouwen met "mannelijke hobby's" hoor. Kijk voor de gein eens naar een voetbalwedstrijd op TV, en je zult genoeg dames in de tribunes spotten.
Dat is ook mijn ervaring in m'n ouderlijk gezin en m'n familie. Een meisje hoort zich op een bepaalde manier te gedragen en een jongen ook. Dit is in de tijd wel minder geworden, of ik ben er inmiddels minder gevoelig voor, dat kan ook, maar nog geen jaar geleden was iemand erg verbaasd over het feit dat ik niet van voetbal houd. Dat hoort toch wel als man...............
Het kan dus best zijn dat een deel van m'n genderdysforie hiermee te maken heeft, dus oa moeite heb met de genderrol in de maatschappij zoals die de rolverdeling oplegt. Daarnaast had ik me waarschijnlijk prettiger gevoeld in een vrouwenlichaam. Maar in mijn gezin doen we niet aan jongens en meisjes dingen dus die druk heb ik hier thuis niet. Ik heb laatst samen met m'n zoontje sieraden gemaakt..............En dat ik niet continu nagellak op heb heeft te maken dat dit problemen geeft in m'n mannenrol binnen de maatschappij, dus hier bepaald de "norm van de maatschappij" gedeeltelijk mijn gedrag :(

Dat ik erg veel interesse heb in de techniek (computers, electronica, zenders, modelbouw) zie ik niet als een rolbevestigende hobby omdat ik me niet mannelijk voel door dit te doen. Het voelt als mezelf en waarschijnlijk zou ik dit ook doen als ik vrouw zou zijn......... Denk ik........ Want hoe zou het geweest zijn als ik als meisje geboren was en meteen "meisjes speelgoed" gekregen had. Ziedaar, de mogelijke invoed van de maatschappij.
Groetjes
Elise
Gender: van beide kanten iets.
Silvia_weg
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 apr 2012, 19:29
Gender: Anders

Re: Rolbevestigende hobby's

Bericht door Silvia_weg »

Elise schreef:
Jessy schreef:Vergeet ook niet dat de maatschappij, omgeving, en onze naasten, ongetwijfeld een rol spelen in onze interesses. Van kleins af aan zijn we "opgevoed" met normen en waarden die bepalen wat mannelijk of vrouwelijk is.
Op het moment dat we onze eigen gang gaan en uit het stereotype beeld treden wordt dat ineens vreemd bevonden. Niettemin zijn er ook genoeg bio-vrouwen met "mannelijke hobby's" hoor. Kijk voor de gein eens naar een voetbalwedstrijd op TV, en je zult genoeg dames in de tribunes spotten.
Dat is ook mijn ervaring in m'n ouderlijk gezin en m'n familie. Een meisje hoort zich op een bepaalde manier te gedragen en een jongen ook. Dit is in de tijd wel minder geworden, of ik ben er inmiddels minder gevoelig voor, dat kan ook, maar nog geen jaar geleden was iemand erg verbaasd over het feit dat ik niet van voetbal houd. Dat hoort toch wel als man...............
Het kan dus best zijn dat een deel van m'n genderdysforie hiermee te maken heeft, dus oa moeite heb met de genderrol in de maatschappij zoals die de rolverdeling oplegt. Daarnaast had ik me waarschijnlijk prettiger gevoeld in een vrouwenlichaam. Maar in mijn gezin doen we niet aan jongens en meisjes dingen dus die druk heb ik hier thuis niet. Ik heb laatst samen met m'n zoontje sieraden gemaakt..............En dat ik niet continu nagellak op heb heeft te maken dat dit problemen geeft in m'n mannenrol binnen de maatschappij, dus hier bepaald de "norm van de maatschappij" gedeeltelijk mijn gedrag :(

Dat ik erg veel interesse heb in de techniek (computers, electronica, zenders, modelbouw) zie ik niet als een rolbevestigende hobby omdat ik me niet mannelijk voel door dit te doen. Het voelt als mezelf en waarschijnlijk zou ik dit ook doen als ik vrouw zou zijn......... Denk ik........ Want hoe zou het geweest zijn als ik als meisje geboren was en meteen "meisjes speelgoed" gekregen had. Ziedaar, de mogelijke invoed van de maatschappij.
Hoi Elise!!

JA precies!
De maatschappij beperkt mensen vaak in wie en hoe ze zijn...maar de maatschappij leert je geen aanleg of interesses en talenten aan. Die zitten in je geaardheid, net als genderidentiteit.

Ik stoor me er vaak wel aan dat zaken die krom zijn recht worden gepraat.
Gebruikersavatar
Erin
Berichten: 305
Lid geworden op: 31 mar 2012, 21:18
Gender: Anders
Locatie: NoordOostpolder

Re: Rolbevestigende hobby's

Bericht door Erin »

Hmmmm........ volgens mij zijn we het allemaal wel met elkaar eens als ik het zo lees.

Vanmorgen ben ik bezig geweest met de kozijnen van ons huis te schilderen......... een paar huizen verderop was de buurvrouw bij haar huis de kozijnen aan het schilderen....... is dit mannelijk of vrouwelijk.............. (ik beschouw schilderen nu even als hobby ;-) ) De meeste beroepsmatige schilders zijn mannen. Is het nu een mannenklus of niet, wat vind de maatschappij hier van?
Zelf weet ik het wel, ik maak hier geen verschil (meer) tussen. Nu ben ik ook nog een deel van diezelfde maatschappij, wie in de maatschappij bepaalt nu eigenlijk wat bij de vrouw hoort en wat bij de man :roll: Zo, dit is nu moeilijk genoeg geworden.
Groetjes
Elise
Gender: van beide kanten iets.
Minne
Berichten: 186
Lid geworden op: 04 aug 2012, 10:29
Gender: Trans FtM

Re: Rolbevestigende hobby's

Bericht door Minne »

Maakt het echt uit? Volgens mij is er niet echt zoiets als collectief 'de maatschappij' Tuurlijk, je zou op straat 100 mensen kunnen vragen 'je huis schilderen, is dat mannelijk of vrouwelijk of geen van beiden?' en dan zal daar een bepaalde uitkomst uit komen, maar betekent dat dat de meerderheid vind dat het een genderbepalende activiteit is? Je huis moet geschilderd, dus je schildert je huis. Mijn ouders hebben laatst nog hun huis geschilderd, de kozijnen werden gedaan door m'n zwager want hij bood dat aan en dat was lekker makkelijk, mijn moeder heeft de rest gedaan. M'n pa kan goed schilderen, maar kan wegens z'n gezondheid niet zo lang staan. Is mijn moeder dan mannelijk bezig en mijn vader vrouwelijk? Er zijn altijd omstandigheden, en eigenlijk vind m'n ma schilderen ook gewoon leuker! Ik kan je vertellen dat ze geen moment stil hebben gestaan bij de vraag of ze genderbepalend bezig waren. Het huis moest geschilderd, en dat was dat.

Wat ik probeer te zeggen, ik weet niet of we ons zo veel moeten aantrekken van die rolbevestigende hobbies. We doen toch wat we leuk vinden, net als bio mannen en vrouwen? Ik ken genoeg mannen die niet van voetbal houden, en ik ken genoeg vrouwen die die mannen onder de tafel kunnen zuipen ;) Ik ken mannen die graag kleding maken en één man die bijzonder goed kan borduren, terwijl zijn vriendin ernaast zit te gamen. Ik ken ook een man die graag jurken maakt, en dan daarna direct doorfietst naar zwaardvechten. De 'maatschappij'...wie zijn dat? Je vrienden, familie en kennissen? Die kennen je toch. De me nsen op straat? Die zie je waarschijnlijk nooit meer, en niet vaak genoeg om je wat aan te trekken van wat ze vinden. En vaak genoeg zijn mensen toch meer met zichzelf bezig dan met anderen om zich heen. Mensen die anderen op straat naschreeuwen omdat ze anders zijn, ahjoh, ik ben een keer nageschreeuwd omdat ik uitgroei in m'n blonde haar had. Dat soort types verzinnen toch wel wat.

Ik wil je probleem niet bagataliseren, hoor! Maar ik denk dat wij meer bezig zijn met wat genderbepalend is dan bio mannen en vrouwen, en dat we ons daarom misschien niet zo veel moeten aantrekken van wat mannelijk en vrouwelijk is, en gewoon doen wat je leuk vind, en laten wat je niet leuk vind. Tenslotte denk ik dat ik voor de meesten spreek als ik zeg dat we al lang genoeg toneelgespeeld hebben!
Gebruikersavatar
Erin
Berichten: 305
Lid geworden op: 31 mar 2012, 21:18
Gender: Anders
Locatie: NoordOostpolder

Re: Rolbevestigende hobby's

Bericht door Erin »

Dat schilderen had ik slechts als voorbeeld hoor ;) ik heb vandaag wel geschilderd maar het schoot me zo te binnen toen ik m'n buurvrouw bezig zag en aan dit draadje dacht.
Sietse schreef:Wat ik probeer te zeggen, ik weet niet of we ons zo veel moeten aantrekken van die rolbevestigende hobbies. We doen toch wat we leuk vinden,
Volgens mijn heb je het mooi samengevat, laat ik het daar ook maar op houden.
Groetjes
Elise
Gender: van beide kanten iets.
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Rolbevestigende hobby's

Bericht door Arike »

La-Clau schreef:Is in de zon op een bankje aan de dijk gaan zitten en wachten op het vertrek van de allereerste A380-861 lijndienst (A6-EDU, Emirates 01-08-2012) als mannelijk te omschrijven?
Of is het gewoon een geval van luchtvaartidioterie van mij?

Claudia
Afgelopen donderdag, op de terugweg van mijn hersteloperatie, kijk ik bij het uitkomen van de schipholtunnel ff naar links en zie de kist (toch nog onverwacht ;) ) gewoon aan de G-pier staan. Een moment flitste nog door mijn gedachten om mijn chauffeuse te vragen bij afrit Aalsmeer ff te keren voor een foto-momentje :P. Maar bedacht me dat het nu reguliere lijndienst is, en dat vond ik nu goede reden om de enigszins pijnlijke rit toch zo snel mogelijk thuis te eindigen ;)

@Madeleine : mooi gekiekt zo in de lucht , ik had 'm op FB ook al zien staan btw (bij gebrek aan snelle camera wil dit bij mij nou niet altijd lukken)
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Rolbevestigende hobby's

Bericht door Raisa »

Arike schreef:Maar bedacht me dat het nu reguliere lijndienst is
Dat was ook mijn reden om niet naar de eerste landing te gaan (en waarschijnlijk een parkeerbon te krijgen omdat agenten als vliegen op stroop afkomen op dergelijke spotter events). Het was ook niet nodig, want 2 dagen later zagen Ris en ik vanuit mijn kamer het gevaarte landen op de aalsmeerbaan.

Een die dagen zijn we samen gaan cloudsurfen boven Utrecht, een hobby waar de meest mannelijke én vrouwelijke stereotype aspecten aan bod komen. Help! wat ben ik nu? ;)
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: Rolbevestigende hobby's

Bericht door Aster »

Dit is interessant. Een voormalige bio mannelijke bodybuilder, inmiddels een non op TG aan de hormonen, wil als vrouw(elijke bodybuilder) wedstrijden doen tegen bio vrouwelijke bodybuilders.

Persoonlijk vind ik dat de bio v BB gelijk heeft als ze zegt dat het oneerlijk is om div redenen temeer omdat ze duidelijk hoorbaar aan haar stem geen steroiden/testo gebruikt (heeft)

http://www.youtube.com/watch?v=P28n8rVsB9c#" target="_blank!