Nieuwe chat! Zie dit topic.

De te bewandelen route

Pas ik nou in een hokje of niet?
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: De te bewandelen route

Bericht door Emma »

Er is bij sommige transmensen (ik ken ze overigens niet) de opvatting dat als je 'het' niet vanaf je geboorte al wist, je geen echte trans bent. Dat is natuurlijk volslagen onzin. Helaas leeft het wel verder in de hoofden van sommige mensen die pas op 'latere' leeftijd achter de oorzaak van hun verwarring komen, maar uit angst voor afwijzing van een of ander genderteam, krampachtig aan het idee vasthouden dat ze het wel eerder geweten moeten hebben en een verhaal gaan ophangen.

Ik ben zelf niet gelovig opgevoed maar ik heb genoeg van de verschillende stromingen in het Christendom meegekregen om te weten dat er ook wat dat betreft niet één waarheid is. Maak je er geen zorgen over. Een God die voor liefde staat is er niet om je tot het uiterste te tergen. Je moet goed voor je lichaam zorgen, maar dat kan niet bepaald als je je er niet in thuis kunt voelen. En over Deuteronomium 22:5 zijn de meningen ook nogal verdeeld, dat gaat volgens sommigen niet eens over kleding, laat staan dat er duidelijkheid is over wat je moet als je een vrouw in een mannenlichaam of andersom bent. Ik ken best streng gereformeerde mensen die vinden dat ik als transvrouw, ook pre-op, beslist geen mannenkleding meer mag dragen.

Ik vermoed dat als je eerlijk tegenover jezelf bent, en je verder volgens je eigen definitie als een goed Christen leeft, er niet zo veel aan de hand is.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: De te bewandelen route

Bericht door Ilse »

Apoc Revolution schreef:
Dat ik dit pas op mijn negentiende ontdekt heb, betekent niet dat deze gevoelens minder geldig zijn........

........En om de situatie nog eens extra moeilijk te maken, heb ik ook nog eens conflicten aangezien ik Christen ben en niet weet hoe God hier over denkt. Hij kan het me niet aandoen om me te laten leven als iets wat ik niet wil zijn, dan zou mijn relatie met Hem kapot gaan. Ik begrijp volledig hoe kwellend dit is voor anderen die het weten sinds hun kinder/tiener jaren en gedwongen moeten wachten tot ze ouder zijn voor andere hormonen. Maar wat ik het ergste vind van allemaal is dat ik hier nooit voor gekozen heb en totaal machteloos ben. Het is toch te absurd voor woorden om te moeten leven in een lichaam wat tegen je wensen in gaat en waar je geen controle over hebt?
Allereerst je hoeft je niet te verontschuldigen voor dat jij het pas op jou 19e ontdekt hebt, nergens voor nodig en jou gevoelens zijn zeker niet minder geldig.
Het is al mooi en goed dat je er nu bent achtergekomen en hoe jij dit in die laatste zinnen verwoord van iemand van jou leeftijd, nou petje af en dat zijn mijn inziens ware woorden en omschrijf je het goed.
Groetjes,
Ilse
Gebruikersavatar
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: De te bewandelen route

Bericht door Eveliene »

Jammer Apoc dat je het pas op je 19de ontdekt hebt, een paar jaar eerder en je had aan de puberteitsremmers gekund maar leg je daar toch maar bij neer want het is niet anders. Veel mensen weten het eerder of later en wachten nog tientallen jaren om er voor uit te komen dat ze zich in het geboorte geslacht niet thuis voelen. Het is een kleine troost om te weten dat je niet de enige bent maar vreemd is het zeker niet. Nu is het voor jou zaak om jezelf te zijn in je gewenste geslacht en daar volop van te genieten.
Mark
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 jul 2015, 19:11
Gender: Onzeker

Re: De te bewandelen route

Bericht door Mark »

@ Daniéla, dank je voor je antwoord. Gisteren heb ik dit ook besproken met m'n psycholoog en ze vertelde mij hetzelfde. Dit gaf veel rust. Nu ik het hoor van jou is dit enkel weer een bevestiging. Ik merk dat ik er niet meer zo heel erg over hoef na te denken en dat er een ruimte aan het ontstaan is waarin het mag/kan verschijnen. Geen idee hoe dit gaat uitpakken. Het lijkt op een reis in mijzelf, waarin ik nog van alles tegen ga komen in mijzelf. Vandaag mijn oorbellen weer terug in gedaan :-)

Aan alle anderen bedankt voor jullie reageren. Ik ben gelukkig niet opgegroeid met een strenge godsovertuiging, "thank god!!"
Apoc Revolution
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 apr 2015, 17:53
Gender: Transgender

Re: De te bewandelen route

Bericht door Apoc Revolution »

Emma schreef:Er is bij sommige transmensen (ik ken ze overigens niet) de opvatting dat als je 'het' niet vanaf je geboorte al wist, je geen echte trans bent. Dat is natuurlijk volslagen onzin. Helaas leeft het wel verder in de hoofden van sommige mensen die pas op 'latere' leeftijd achter de oorzaak van hun verwarring komen, maar uit angst voor afwijzing van een of ander genderteam, krampachtig aan het idee vasthouden dat ze het wel eerder geweten moeten hebben en een verhaal gaan ophangen.

Ik ben zelf niet gelovig opgevoed maar ik heb genoeg van de verschillende stromingen in het Christendom meegekregen om te weten dat er ook wat dat betreft niet één waarheid is. Maak je er geen zorgen over. Een God die voor liefde staat is er niet om je tot het uiterste te tergen. Je moet goed voor je lichaam zorgen, maar dat kan niet bepaald als je je er niet in thuis kunt voelen. En over Deuteronomium 22:5 zijn de meningen ook nogal verdeeld, dat gaat volgens sommigen niet eens over kleding, laat staan dat er duidelijkheid is over wat je moet als je een vrouw in een mannenlichaam of andersom bent. Ik ken best streng gereformeerde mensen die vinden dat ik als transvrouw, ook pre-op, beslist geen mannenkleding meer mag dragen.

Ik vermoed dat als je eerlijk tegenover jezelf bent, en je verder volgens je eigen definitie als een goed Christen leeft, er niet zo veel aan de hand is.
Juist, in sommige gevallen kan het zelfs elitisme zijn. Maar het zou geen race moeten zijn, wat je in het heden doet is waar het om gaat. Ik weet niet precies wat ik moet denken over die vers, geldt dat alleen voor cismensen of ook voor transmensen? Ik zou het raar vinden als transmensen geen kleding van de andere sekse mogen dragen, want je lichamelijke geslacht werd al bepaald voordat je geboren was en je hebt er geen zeggen over. Waarom zou ik me er dan aan moeten houden? Het is oneerlijk, en dat is de reden waarom ik dit (de situatie) nooit zal accepteren. God kijkt naar de harten van mensen, ik kan mij niet voorstellen dat Hij mijn lichaam en hoe ik me wil uiten via kleding, etc belangrijker vind dan 'Ik' wat van binnen zit. Zelfs als Hij het er niet mee eens zou zijn om wat voor reden dan ook, ik heb de vrije wil om te zijn wie ik wil zijn. Dat is aan iedereen gegeven, anders zouden we net zo goed slaven zijn. In het Christendom is er eigenlijk wel één waarheid en dat is Christus zelf, maar goed, dit zou God toch moeten begrijpen.
Ilse schreef:
Apoc Revolution schreef:
Dat ik dit pas op mijn negentiende ontdekt heb, betekent niet dat deze gevoelens minder geldig zijn........

........En om de situatie nog eens extra moeilijk te maken, heb ik ook nog eens conflicten aangezien ik Christen ben en niet weet hoe God hier over denkt. Hij kan het me niet aandoen om me te laten leven als iets wat ik niet wil zijn, dan zou mijn relatie met Hem kapot gaan. Ik begrijp volledig hoe kwellend dit is voor anderen die het weten sinds hun kinder/tiener jaren en gedwongen moeten wachten tot ze ouder zijn voor andere hormonen. Maar wat ik het ergste vind van allemaal is dat ik hier nooit voor gekozen heb en totaal machteloos ben. Het is toch te absurd voor woorden om te moeten leven in een lichaam wat tegen je wensen in gaat en waar je geen controle over hebt?
Allereerst je hoeft je niet te verontschuldigen voor dat jij het pas op jou 19e ontdekt hebt, nergens voor nodig en jou gevoelens zijn zeker niet minder geldig.
Het is al mooi en goed dat je er nu bent achtergekomen en hoe jij dit in die laatste zinnen verwoord van iemand van jou leeftijd, nou petje af en dat zijn mijn inziens ware woorden en omschrijf je het goed.
Dankjewel. Het was meer een manier om te laten zien dat iedereen anders is, ook transmensen. Mensen die dat lezen en twijfelen of ze wel echt trans zijn of niet omdat ze niet aan bepaalde criteria voldoen, hoeven zich geen zorgen te maken. Uiteindelijk kan alleen jij zelf bepalen of je trans bent of niet. Verontschuldigen is inderdaad niet nodig en dat zou ik sowieso niet doen.
Eveliene schreef:Jammer Apoc dat je het pas op je 19de ontdekt hebt, een paar jaar eerder en je had aan de puberteitsremmers gekund maar leg je daar toch maar bij neer want het is niet anders. Veel mensen weten het eerder of later en wachten nog tientallen jaren om er voor uit te komen dat ze zich in het geboorte geslacht niet thuis voelen. Het is een kleine troost om te weten dat je niet de enige bent maar vreemd is het zeker niet. Nu is het voor jou zaak om jezelf te zijn in je gewenste geslacht en daar volop van te genieten.
Ja het is zeker jammer. Maar nu dat ik het weet, wil ik er zo snel mogelijk wat aan doen. Ik vind het al niet leuk dat mijn lichaam aangetast is, maar het mag absoluut niet erger worden. Ik hoop dat ik snel doorverwezen wordt naar VUmc.
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: De te bewandelen route

Bericht door Amy »

Apoc Revolution schreef:...
Dat is aan iedereen gegeven, anders zouden we net zo goed slaven zijn.
...
Uhm ik vind dat je best wel een slaaf bent als je zo erg die dingen van dat geloof probeert te volgen...
Denk voor jezelf en laat die onzin achter je, zo denk ik er over.
Apoc Revolution
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 apr 2015, 17:53
Gender: Transgender

Re: De te bewandelen route

Bericht door Apoc Revolution »

Amy schreef:
Apoc Revolution schreef:...
Dat is aan iedereen gegeven, anders zouden we net zo goed slaven zijn.
...
Uhm ik vind dat je best wel een slaaf bent als je zo erg die dingen van dat geloof probeert te volgen...
Denk voor jezelf en laat die onzin achter je, zo denk ik er over.
Voor mij is dat geen onzin, het geeft me juist hoop op een betere toekomst. En ik kies er voor om het te volgen dus ik kan geen slaaf zijn.
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: De te bewandelen route

Bericht door Amy »

Apoc Revolution schreef:
Amy schreef:
Apoc Revolution schreef:...
Dat is aan iedereen gegeven, anders zouden we net zo goed slaven zijn.
...
Uhm ik vind dat je best wel een slaaf bent als je zo erg die dingen van dat geloof probeert te volgen...
Denk voor jezelf en laat die onzin achter je, zo denk ik er over.
Voor mij is dat geen onzin, het geeft me juist hoop op een betere toekomst. En ik kies er voor om het te volgen dus ik kan geen slaaf zijn.
Precies, voor jou. Misschien een idee om dat er bij te melden dat jij denkt dat het zo is als je over van die dingen (die ik en mogelijk ook andere mensen onzin vinden) als god dit en god dat begint te praten?
Apoc Revolution
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 apr 2015, 17:53
Gender: Transgender

Re: De te bewandelen route

Bericht door Apoc Revolution »

Amy schreef:Precies, voor jou. Misschien een idee om dat er bij te melden dat jij denkt dat het zo is als je over van die dingen (die ik en mogelijk ook andere mensen onzin vinden) als god dit en god dat begint te praten?
Dan heb jij niet goed gelezen, want dat heb ik ook gedaan. Dit zei ik in het begin:
Apoc Revolution schreef: En om de situatie nog eens extra moeilijk te maken, heb ik ook nog eens conflicten aangezien ik Christen ben en niet weet hoe God hier over denkt.
Het is vanzelfsprekend dat als ik dat zeg, ik daar zo over denk. Toen Emma daarop reageerde, ging ik er nog wat dieper op in. Als jij of anderen dat onzin vinden, prima. Ik wilde alleen laten weten dat het lastiger kan zijn voor mensen die gelovig zijn. Misschien een idee om voortaan beter te lezen voordat je reageert?
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: De te bewandelen route

Bericht door Amy »

Apoc Revolution schreef:
Amy schreef:Precies, voor jou. Misschien een idee om dat er bij te melden dat jij denkt dat het zo is als je over van die dingen (die ik en mogelijk ook andere mensen onzin vinden) als god dit en god dat begint te praten?
Dan heb jij niet goed gelezen, want dat heb ik ook gedaan. Dit zei ik in het begin:
Apoc Revolution schreef: En om de situatie nog eens extra moeilijk te maken, heb ik ook nog eens conflicten aangezien ik Christen ben en niet weet hoe God hier over denkt.
Het is vanzelfsprekend dat als ik dat zeg, ik daar zo over denk. Toen Emma daarop reageerde, ging ik er nog wat dieper op in. Als jij of anderen dat onzin vinden, prima. Ik wilde alleen laten weten dat het lastiger kan zijn voor mensen die gelovig zijn. Misschien een idee om voortaan beter te lezen voordat je reageert?
Dat heb je alleen bij de eerste post gedaan. De tweede kwam op mij een beetje over alsof je probeerde iemand te bekeren ofzo en ja dan kun je weerstand verwachten...

Edit: en je verklaart daar niet eens dat jij er zo over denkt, je zegt alleen dat je christen bent en dan begin je.