Stemoperatie in Nederland

Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Stemoperatie in Nederland

Bericht door Anon20190122 »

Yep!
Gebruikersavatar
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: Stemoperatie in Nederland

Bericht door Anon20180730 »

oke :) alleen dan begrijp ik het nog steeds niet helemaal goed
Gebruikersavatar
Cait
Berichten: 561
Lid geworden op: 19 mar 2014, 05:18
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Nederland

Re: Stemoperatie in Nederland

Bericht door Cait »

Dan hadden zij het waarschijnlijk over de inwendige operatie.Als zij het hebben over blikkerig. Ze hebben2 operaties . Inwendig en uitwendig . Inwendig is klemmen en uitwendig is frequentie verhoging
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Stemoperatie in Nederland

Bericht door Anon20190122 »

Vreemd genoeg is mijn stem door de jaren heen steeds hoger geworden en op het punt dat mijn stem als vrouwelijk wordt ervaren!
Gebruikersavatar
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: Stemoperatie in Nederland

Bericht door Anon20180730 »

je hebt dus vast geen idee hoe dat komt? Heb je 't laten meten? of is heteen super mooi idee in je hoofd
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Stemoperatie in Nederland

Bericht door Anon20190122 »

20 jaar zo praten als geleerd bij logopedie en hormonen wat anders kan ik ook niet bedenken!
Ik krijg ook mevrouw door de telefoon en dat vindt ik eigenlijk de mooiste test!
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: Stemoperatie in Nederland

Bericht door Amy »

Die operatie ga je niets aan hebben als het alleen de toonhoogte/frequentie aanpast. Resonantie is veel belangrijker en zo ver ik weet kunnen ze dat (nog) niet aanpassen met een operatie, dat moet je echt zelf doen door te oefenen.
Janice
Berichten: 601
Lid geworden op: 13 jul 2013, 16:11
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Stemoperatie in Nederland

Bericht door Janice »

Ik heb zat voorbeelden van die operaties gehoord, en ze helpen wel degelijk, zeker met een beetje logopedie on the side is het het zeker waard. En volgens mij zijn de risico's, kans op complicaties ook niet zo heel hoog, mits je het bij een arts laat doen die er veel ervaring mee heeft. Wat naar mijn idee het VU niet heeft... maar ik ben ook niet zo heel bekend met de KNO artsen van het VU, dus ik kan het mis hebben. Ik vindt een stemoperatie eigenlijk ook helemaal niet in hun straatje passen van "doe maar normaal dan doe je al gek genoeg".
Gebruikersavatar
Cait
Berichten: 561
Lid geworden op: 19 mar 2014, 05:18
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Nederland

Re: Stemoperatie in Nederland

Bericht door Cait »

er zijn 2 KNo artsen die de stem operatie doen in het VU. Dr rinkel en zijn collega die ik niet ken. Je hebt dus 2 soorten operaties, afhankelijk van de patient. De uitwendige operatie: deze willen ze het liefst samen doen met een adamsappel reductie omdat voor de uitwendige operatie OOK in het keel gebied gesneden word om daarna met niet resonerende draden het strottenhoofd te klemmen waardoor je lagere stembereik weggehaald word. Hierdoor word meergaans je stem oppervlakkig omdat je bereik gewoon kleiner word daardoor.
De uitwendige operatie gaat via laser in de keel, ze "snijden" de zijkanten van de stembanden met de laser en hechten dit aan elkaar (de hechtingen zijn oplosbaar en verdwijnen na een poos) . Hierdoor worden je stembanden korter en word je gehele bereik hoger. De KNO zegt hierover dat het verschild per patient van 30hz naar 120 hz.

Amy.................................Niet om lullig te zijn, maar je hebt duidelijk niet zo veel kaas gegeten over resonantie en stemgebruik... Het aantal HZ bepaald je toonhoogte, een bepaalde trilling veroorzaakt trillingen in verscheidene holtes. Als je stem hoger is, gebruik je automatisch minder borstresonans, dit staat niet los van elkaar. Een stemoperatie om je gehele stembereik te verhogen (inwendige operatie) of zoals ze het bij Yeson voice center doen. verhoogd dus je algehele HZ. Hierdoor is er ook minder trilling in de borst holtes---> minder borst resonans. Natuurlijk hoef je dat niet te trainen. Denk je dat alle vrouwen in de wereld dat ook getraint hebben? of mensen die automatisch hoger praten?

Liefs Caitlyn
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: Stemoperatie in Nederland

Bericht door Amy »

Caitlyn schreef:er zijn 2 KNo artsen die de stem operatie doen in het VU. Dr rinkel en zijn collega die ik niet ken. Je hebt dus 2 soorten operaties, afhankelijk van de patient. De uitwendige operatie: deze willen ze het liefst samen doen met een adamsappel reductie omdat voor de uitwendige operatie OOK in het keel gebied gesneden word om daarna met niet resonerende draden het strottenhoofd te klemmen waardoor je lagere stembereik weggehaald word. Hierdoor word meergaans je stem oppervlakkig omdat je bereik gewoon kleiner word daardoor.
De uitwendige operatie gaat via laser in de keel, ze "snijden" de zijkanten van de stembanden met de laser en hechten dit aan elkaar (de hechtingen zijn oplosbaar en verdwijnen na een poos) . Hierdoor worden je stembanden korter en word je gehele bereik hoger. De KNO zegt hierover dat het verschild per patient van 30hz naar 120 hz.

Amy.................................Niet om lullig te zijn, maar je hebt duidelijk niet zo veel kaas gegeten over resonantie en stemgebruik... Het aantal HZ bepaald je toonhoogte, een bepaalde trilling veroorzaakt trillingen in verscheidene holtes. Als je stem hoger is, gebruik je automatisch minder borstresonans, dit staat niet los van elkaar. Een stemoperatie om je gehele stembereik te verhogen (inwendige operatie) of zoals ze het bij Yeson voice center doen. verhoogd dus je algehele HZ. Hierdoor is er ook minder trilling in de borst holtes---> minder borst resonans. Natuurlijk hoef je dat niet te trainen. Denk je dat alle vrouwen in de wereld dat ook getraint hebben? of mensen die automatisch hoger praten?

Liefs Caitlyn
Oke ik weet er niets van. Wil je mijn stem eens horen?

Maar wat je zegt dat je boven een bepaalde toonhoogte je borst resonantie niet meer kunt gebruiken klopt wel alleen wat ik er van weet is dat doorgaans hoger als het gemiddelde bereik van een vrouwen stem. Ik heb dat gebruikt om mezelf die controle over de spieren bij mijn strottenhoofd aan te leren zodat ik die resonantie onder controle kon krijgen. Op die toonhoogte praten is echt veel te hoog of in ieder geval bij mij was dat heel hoog, dat hou je niet lang vol en klinkt heel raar.

Je stem hoeft trouwens niet eens zo hoog te zijn om als vrouwenstem opgepikt te worden, er zijn ook vrouwen met een vrij lage stem die je toch als vrouwelijk oppikt. De resonantie moet goed zijn, dat maakt het meeste verschil.
Resonantie wordt bepaald door hoe groot je strottenhoofd is, of beter de ruimte daarbinnen, het werkt als een klankkast zeg maar. Je hebt een aantal spieren bij je strottenhoofd waarmee je daar controle op uit kunt oefenen en als je dat lukt stelt de rest niet zo veel meer voor. Zo heb ik het ervaren.

Cis vrouwen hoeven dat niet te trainen want hun strottenhoofd groeit niet tijdens hun puberteit, die hebben heel dit probleem niet.