partner's gevoel

Pas ik nou in een hokje of niet?
Engel
Berichten: 976
Lid geworden op: 11 feb 2013, 22:15
Gender: Vrouw
Locatie: Wijk bij Duurstede
Contacteer:

Re: partner's gevoel

Bericht door Engel »

Sinds dat in december mijn GD kwartje gevallen is vind ik dat ik te langzaam ga. Mijn psychiater zegt dat ik snel genoeg ga. Mijn vrouw vind nu dat ik te snel ga. In april voor het eerst in vrouwenkleren binnen, nu gisteren(dus 3 mnd later) voor het eerst met het mooie weer de hele dag in een korte rok gelopen door de tuin. 's avonds zei ze pas dat ze het niet meer leuk vond. Flinke woorden gehad. Het doet zeer, ik wil niemand pijn doen mijn vrouw niet en zeker mijn dochter ook niet. Toen ik het in december vertelde zei mijn vrouw heel lief" we hebben al zoveel overleefd dan zullen we dit ook wel overleven" nu heeft ze een grens dat ze niet met mij over straat gaat. Ben egoïstisch, alles moet om mij draaien etc al deze vooroordelen ken ik wel maar het ergste pijn doet mij de opmerking je bent geen vrouw en je zult ook nooit een vrouw worden. Ze kan niet begrijpen dat ik geen keuze heb.

Nu is mijn vraag is dit een onderdeel van de acceptatie/ontkenning. En gaat/kan dit nog goed komen en ga ik echt te snel. Ligt het aan mij dat ik niet snap dat mijn omgeving niet zo snel kan dan ik? Heb soms het idee dat ik in een sneltrein zit die over zoveel kilometer tegen een betonnen muur gaat knallen.

Gelukkig ga ik a.s. vrijdag extra naar mijn psychiater met haar kan ik er wel goed overhebben.
Afbeelding
http://ei.50plusser.nl" target="_blank
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: partner's gevoel

Bericht door Eva »

Ja, Engel. Het lijkt er inderdaad op dat je even iets te snel gaat. Een heel gebruikelijk verschijnsel, overigens. Ik heb eens een partner horen zeggen "Hij zit op de sneltrein, maar ik op de stoptrein". Dat is een hard gelag, maar zo ervaart jouw vrouw dat kennelijk momenteel ook. Dat andere stel is er inmiddels redelijk uit gekomen, doordat zij (de biovrouw) meer inbreng kreeg in het leven en de ontwikkeling van de betreffende trans.
Geef haar wat tijd, Engel en vooral: probeer de figuurlijke ademnood te compenseren. Dat jij geen keus hebt is helder, maar probeer te voorkomen dat zij wel een keuze gaat maken.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Freetouch
Berichten: 2550
Lid geworden op: 22 mei 2013, 02:29
Gender: Vrouw
Locatie: Pays Bas

Re: partner's gevoel

Bericht door Freetouch »

Wat vervelend engel...

Het te snel gaan is een bekend probleem... zeker als je altijd als man door het leven ging...
Als je als man al erg unisex was geweest zou het een stuk makkelijker zijn gegaan...

Wat dacht je ervan om gewoon eens met haar aan de tafel te gaan zitten en haar te vragen hoe dat zij er tegenaan kijkt en te vragen wat ze weet van transseksualiteit?
praten is vaak het begin van stappen vooruit...
Ik praat er heel veel over met mijn vrouw, puur omdat ik wil weten hoe zij zich voelt, want als je verwacht dat zij jou begrijpen, zul je ook hun moeten begrijpen...
bij ons is het nu zo, dat ze ook nog eens meedenkt over hoe het proces te versnellen...
“good enough”
Engel
Berichten: 976
Lid geworden op: 11 feb 2013, 22:15
Gender: Vrouw
Locatie: Wijk bij Duurstede
Contacteer:

Re: partner's gevoel

Bericht door Engel »

@Eva, dank je voor de lieve reactie. Ik zal er beter aan moeten werken. Tenslotte is 33 jaar huwelijk niet niets.
Ben de laatste tijd steeds bezig met mijn eigen stapjes en ben erg blij als ik weer een stapje gezet heb en denk dan meteen aan het volgende stapje maar denk inderdaad te weinig aan haar moet ik toch leren.

@Thegirlinme, dank we praten wel misschien soms wel teveel. Ik heb alle informatie en links op het bureaublad staan maar ze wil het gewoon nog niet lezen. Ze wil wel mee naar een gesprek met de VUmc als er iemand bij moet zijn die jouw het beste kent. Ze zegt dat ze tegen die tijd wel eens de informatie gaat lezen. Ik heb het er soms doelbewust niet over om haar te sparen want het gaat er bijna elke dag wel over.
Afbeelding
http://ei.50plusser.nl" target="_blank
Freetouch
Berichten: 2550
Lid geworden op: 22 mei 2013, 02:29
Gender: Vrouw
Locatie: Pays Bas

Re: partner's gevoel

Bericht door Freetouch »

Te veel praten is niet mogelijk...
Maar praat je of vertel je?

Praten is 2 richtingen verkeer, en vertellen is jij verteld waar je mee zit enz. maar het blijft over jou gaan... vergeet niet dat je partner ook met vanalles zit, en ook die onderwerpen moet je continue bespreken...

Je hoeft geen oplossing te hebben, maar interesse in haar en haar dingen is net zo belangrijk als jou GD!
Laatst gewijzigd door Freetouch op 24 jul 2013, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
“good enough”
Engel
Berichten: 976
Lid geworden op: 11 feb 2013, 22:15
Gender: Vrouw
Locatie: Wijk bij Duurstede
Contacteer:

Re: partner's gevoel

Bericht door Engel »

Hoi,
Dank je voor dit antwoord. Denk dat ik me een beetje moet schamen omdat ik bang ben dat is dus veel vertel omdat ik er zo vol van ben maar luisteren doe ik niet echt zo goed.
Afbeelding
http://ei.50plusser.nl" target="_blank
Joyce
Berichten: 357
Lid geworden op: 31 mar 2012, 13:55
Gender: Vrouw
Locatie: Wezep

Re: partner's gevoel

Bericht door Joyce »

Hoi Engel

Ik ben al 36 jaar getrouwd en denk dus dat het aardig vergelijkbaar ben. Daarnaast het echtpaar waar Eva het over had waren wij, mijn echtgenote heeft ter eren van het transgender festival in Amersfoort enkele weken geleden een interview afgegeven met de titel “hij zit in de sneltrein en ik in de stoptrein”.

Wat Thegirlinme ook al aangeeft discussieer veel maar wel in een twee richtingen.
Laat ze ook mee beslissen en vraag haar om adviezen, zo betrek je haar in jou proces.
Zo heeft mijn echtgenote samen met mijn dochter bv mijn naam bepaald, die vonden zij beter passen bij mijn persoonlijkheid dan die ik zelf uitgekozen had.
Ook vraag ik haar regelmatig om kledingadvies en ben al een paar keer terug gevloten.
Ook een bijzonder onderwerp is hoe je het aan naaste familie en bekenden moet vertellen, maak daar een plan in en bespreek dat.
Wij zijn samen naar diverse familieleden gegaan en hebben samen verteld wat de toekomst zal zijn, vooral samen vertellen. Komt bij de familie ook nog eens beter over omdat jou verhaal dan bevestigd wordt, waardoor er een veel grotere acceptatie is.

Je kan je partner ook een mee nemen naar T-Amersfoort (a.s. vrijdagavond weer) dan springt ze niet gelijk in het openbaar in het diepe, maar in een redelijk ‘beschermde’ omgeving.
Ze kan dan met lotgenoten praten en daardoor ook andere meningen en opvattingen horen.
Ik zou haar zeker meenemen naar het VU, alleen al haar verhaal daar kunnen doen en ook zien dat het echt een serieuze zaak is kan haar goed doen.

Zorg dat je in je kleding je zo veel mogelijk causaal kleed, want hoe gewoner hoe meer acceptatie.
Geen potten verf op je ogen, geen hakken van 20 cm geen rokken net onder het kruis, die tijd heb je helaas gemist en daar zal je mee moeten leven.
Probeer wel een goed beeld neer te zetten, dus geen harige benen, lopen met bescheiden passen, gracieuze bewegingen en geen trillend basgeluid als stem.

Wat betreft dat laatste volg ik logopedie. Ik ben dat gaan doen met de achtergrond dat dit een omkeerbaar proces was, juist dit omkeerbare was het argument voor mijn echtgenote hierin toe te stemmen. En nog meer, lang haar kan kort worden, gaatjes in oren valt niemand op enz.

Ik hoop dat ik je hiermee wat ondersteuning gegeven te hebben en wens je veel geluk toe om om samen uiteindelijk dezelfde trein te pakken.

Liefs Joyce
Engel
Berichten: 976
Lid geworden op: 11 feb 2013, 22:15
Gender: Vrouw
Locatie: Wijk bij Duurstede
Contacteer:

Re: partner's gevoel

Bericht door Engel »

Hoi Joyce,
Dank je hier voor je lange reactie heb ik zeker wat aan trouwens ook aan al de andere lieve reacties.Doet me zeer goed. Ik vind het ongelooflijk mooi om te horen dat sommige huwelijken het al heel lang volhouden. Voor mijn huwelijk van 33 jaar zal ik nu best meer moeten knokken dan dat ik tot nu toe deed temeer omdat mijn vrouw en dochter best heel goed reageerde, misschien dat ik het daarom nu zo vond tegen vallen de reactie van mijn vrouw. Ik had het rokje van haar de week tevoren gekregen. Kleed me verder zo causaal dat het bijna nog niemand op valt op mijn werk. Wil zeker graag mijn vrouw meenemen bijv naar Amersfoort is lekker dichtbij voor ons, maar vooralsnog wil ze nog niets lezen van wat ik op het bureaublad klaargezet heb en liever wil ze ook niet dat we het er elke dag over hebben. Maar ze wil wel mee naar het gespek in de VUmc. Moet dus langzamer gaan tenslotte is het voor haar nog allemaal redelijk nieuw.
Afbeelding
http://ei.50plusser.nl" target="_blank
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: partner's gevoel

Bericht door Ilse »

hoi engel,

ik wilde graag reageren op jou verhaal, maar omdat in mijn reactie nogal wat persoonlijke dingen staan heb ik hiervoor een apart topic aangemaakt in het verborgen deel, zie Vervolg partners gevoel

http://www.t-nederland.nl/forum/viewtop ... 445#p32888

groetjes Mieke
Groetjes,
Ilse
Engel
Berichten: 976
Lid geworden op: 11 feb 2013, 22:15
Gender: Vrouw
Locatie: Wijk bij Duurstede
Contacteer:

Re: partner's gevoel

Bericht door Engel »

Hoi Mieke,
Dat voor je reactie, is wel allemaal heel erg herkenbaar. Zal (vanavond) een reactie geven via het gesloten deel.
Afbeelding
http://ei.50plusser.nl" target="_blank
Plaats reactie