Borstvergroting weer in basispakket...

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Borstvergroting weer in basispakket...

Bericht door Danielle »

Ik heb het hele ding doorgwerkt, althans de delen met betrekking tot borstvergroting. Ik vind dat ze zichzelf wel een beetje tegen spreken. Aan de ene kant zeggen ze dat afwezigheid van borsten passabiliteitsproblemen kan veroorzaken en de transitie daardoor als mislukt is te beschouwen. Aan de andere kant worden de gevallen die in aanmerking komen zo nauw afgekaderd dat ze zelf al toegeven dat transvrouwen er toch al buiten zullen vallen.

Ik ga de ontwikkelingen wel actief volgen en mogelijk het genderteam/plastisch chirurg raadplegen als er meer duidelijkheid gaat zijn. Ik zit volgens mij namelijk aardig op het randje als het gaat om de eisen voor vergoeding (geen borstplooi, minder dan 1 cm klierweefsel). Maar ik reken me niet rijk. Eerder arm, als blijkt dat het een vergroting me zesenhalfduizend gaat kosten.

Enfin, ik heb het hele stuk getracht enigszins behapbaar samen te vatten op mijn blog: http://wp.me/p25gRL-tH
Mijn transitieblog: Fading Gender
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: Borstvergroting weer in basispakket...

Bericht door Ilse »

Renée schreef:Er is toen niets mee gedaan , nu zie ik ook niets gebeuren op dit vlak .
Ik ben ook bang dat jij gelijk hebt.
het is ook best een gemiste kans dat er niet meer bereikt is door een transvisie of tnn dan wat nu beschreven is in het advies van 2016.
Groetjes,
Ilse
Nuraya
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 okt 2013, 19:50
Gender: Trans MtF

Re: Borstvergroting weer in basispakket...

Bericht door Nuraya »

Heeft dit nieuws nou wel of geen invloed op vergoeding van aangezichtschirurgie?
Suikerklontje
Berichten: 163
Lid geworden op: 10 mar 2016, 19:57
Gender: Genderfluid

Re: Borstvergroting weer in basispakket...

Bericht door Suikerklontje »

Danielle schreef:Ik heb het hele ding doorgwerkt, althans de delen met betrekking tot borstvergroting. Ik vind dat ze zichzelf wel een beetje tegen spreken. Aan de ene kant zeggen ze dat afwezigheid van borsten passabiliteitsproblemen kan veroorzaken en de transitie daardoor als mislukt is te beschouwen. Aan de andere kant worden de gevallen die in aanmerking komen zo nauw afgekaderd dat ze zelf al toegeven dat transvrouwen er toch al buiten zullen vallen.

Ik ga de ontwikkelingen wel actief volgen en mogelijk het genderteam/plastisch chirurg raadplegen als er meer duidelijkheid gaat zijn. Ik zit volgens mij namelijk aardig op het randje als het gaat om de eisen voor vergoeding (geen borstplooi, minder dan 1 cm klierweefsel). Maar ik reken me niet rijk. Eerder arm, als blijkt dat het een vergroting me zesenhalfduizend gaat kosten.

Enfin, ik heb het hele stuk getracht enigszins behapbaar samen te vatten op mijn blog: http://wp.me/p25gRL-tH
6500 euro? Ik weet niet waar jij je borsten wou gaan doen?
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Borstvergroting weer in basispakket...

Bericht door Veronica »

Suikerklontje schreef:
Danielle schreef:Ik heb het hele ding doorgwerkt, althans de delen met betrekking tot borstvergroting. Ik vind dat ze zichzelf wel een beetje tegen spreken. Aan de ene kant zeggen ze dat afwezigheid van borsten passabiliteitsproblemen kan veroorzaken en de transitie daardoor als mislukt is te beschouwen. Aan de andere kant worden de gevallen die in aanmerking komen zo nauw afgekaderd dat ze zelf al toegeven dat transvrouwen er toch al buiten zullen vallen.

Ik ga de ontwikkelingen wel actief volgen en mogelijk het genderteam/plastisch chirurg raadplegen als er meer duidelijkheid gaat zijn. Ik zit volgens mij namelijk aardig op het randje als het gaat om de eisen voor vergoeding (geen borstplooi, minder dan 1 cm klierweefsel). Maar ik reken me niet rijk. Eerder arm, als blijkt dat het een vergroting me zesenhalfduizend gaat kosten.

Enfin, ik heb het hele stuk getracht enigszins behapbaar samen te vatten op mijn blog: http://wp.me/p25gRL-tH
6500 euro? Ik weet niet waar jij je borsten wou gaan doen?
Niet bepaald een bizar hoog prijs hoor, kan goedkoper maar ik denk dat Danielle de Nederlandse prijzen bedoelde en die zijn wel vaker hoger dan elders (zoals die van de adamsappel correctie bijvoorbeeld)
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Silvia
Berichten: 584
Lid geworden op: 01 sep 2013, 14:16
Gender: Vrouw
Locatie: Zoetermeer

Re: Borstvergroting weer in basispakket...

Bericht door Silvia »

VU zei iets van 4300 euro ...
Everyone is Perfect in their Own Way


Afbeelding
Gebruikersavatar
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht

Re: Borstvergroting weer in basispakket...

Bericht door diederique »

Er hangt bij de borstvergroting heel veel af van het implantaat dat wordt gebruikt. Niet alleen "druppel" of "rond" scheelt, maar ook het fabrikaat en het type (hoog, laag, vulling en textuur van het oppervlak etc) bepaald althans bij bijvoorbeeld (Mentor, Motiva etc) in hoge mate de prijs. Kan maar zo tot 1000 euro schelen.

Ik ga het niet meer afwachten met mijn, door het wegvallen van de Androcur, tot AA geslonken voorgevel.
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Borstvergroting weer in basispakket...

Bericht door Danielle »

Ik baseer me op het bedrag dat in dat concept advies wordt genoemd voor het plaatsen van borstprotheses. Er staat ergens ook een verwijzing naar de bijbehorende dbc-code waar dat tarief aan hangt. Ik heb zelf nog niet heel uitgebreid gezocht naar mijn opties en mogelijkheden, wat ik wel zo snel heb gezien is prijzen vanaf zo'n € 2500 voor een vergroting. In vergelijking daarmee is 6500 veel maar niet onrealistisch.

Daarentegen, als ik het vergelijk met een SRS vind ik het wel een boel geld. Voor die operatie heeft het VU zo'n € 9.500 gedeclareerd bij mijn verzekeraar. Dan lijkt zesduizend voor een korte routine operatie die poliklinisch kan, of met een kort verblijf, best veel. Het prijsverschil zal 'm vast, zoals Diederique zegt, in de kosten van de implantaten zitten.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Janice
Berichten: 601
Lid geworden op: 13 jul 2013, 16:11
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Borstvergroting weer in basispakket...

Bericht door Janice »

Ik heb niet alle geposte stukken of inbreng gelezen maar zit het nou in het basispakket of komt het erin of is van beide geen sprake? ik zie wel dat ik aan de criteria voldoe...
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Borstvergroting weer in basispakket...

Bericht door Veronica »

Janice schreef:Ik heb niet alle geposte stukken of inbreng gelezen maar zit het nou in het basispakket of komt het erin of is van beide geen sprake? ik zie wel dat ik aan de criteria voldoe...
Dus jij hebt helemaal geen borstgroei?

Aangezien van wat ik begrijp moet je bij wijze van "zo plat als een plank" zijn om aan de voorwaarden te voldoen.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding