Borstvergroting weer in basispakket...

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Borstvergroting weer in basispakket...

Bericht door Eveliene »

Ik zou al blij zijn als je een flink deel via de belastingteruggave terug kon krijgen maar helaas bestaat die mogelijkheid ook niet meer.
Veerle Mertens
Berichten: 94
Lid geworden op: 05 jun 2014, 18:17
Gender: Vrouw

Re: Borstvergroting weer in basispakket...

Bericht door Veerle Mertens »

Het opnemen van een borstvergroting in de basis verzekering is geen goed idee, in hoe verre moet de maatschappij mee betalen aan deze ''cosmetische'' ingreep. Buiten het feit dat biologische vrouwen een borstvergroting ook niet vergoed krijgen vindt ik dat wij als transgenders al meer dan genoeg vergoed krijgen. Je mag best zelf iets mee betalen aan je transitie.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Borstvergroting weer in basispakket...

Bericht door Emma »

Veerle Mertens schreef:Het opnemen van een borstvergroting in de basis verzekering is geen goed idee, in hoe verre moet de maatschappij mee betalen aan deze ''cosmetische'' ingreep. Buiten het feit dat biologische vrouwen een borstvergroting ook niet vergoed krijgen vindt ik dat wij als transgenders al meer dan genoeg vergoed krijgen. Je mag best zelf iets mee betalen aan je transitie.
Tja, als je dat doorvoert dan krijg je een verschil tussen de 'arme' transen en de 'rijke'. Lijkt mij persoonlijk geen fijne situatie.
Of er een verschil mag zijn met bio-vrouwen, daar is over te praten. Ik vind dat zij, als zij om wat voor reden dan ook in dezelfde situatie zitten, ook vergoeding moeten krijgen. We hebben het niet over miljoenen dat dat kost. En er is een voorzet gedaan over criteria. Ook daar moet nog het nodige over gezegd worden, maar het is een begin.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Suikerklontje
Berichten: 163
Lid geworden op: 10 mar 2016, 19:57
Gender: Genderfluid

Re: Borstvergroting weer in basispakket...

Bericht door Suikerklontje »

Sorry maar kleine borsten of niet de perfecte borsten is een luxe probleem. Bijna geen enkele vrouw is tevreden met haar borsten. Je mag inderdaad best iets zelf betalen. We hebben het hier al stukken makkelijker dan bijvoorbeeld Amerika.

Het is geen verschil tussen rijke en arme transen, maar mensen. Dit verschil is er altijd al geweest.
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Borstvergroting weer in basispakket...

Bericht door Danielle »

Veerle Mertens schreef:Het opnemen van een borstvergroting in de basis verzekering is geen goed idee, in hoe verre moet de maatschappij mee betalen aan deze ''cosmetische'' ingreep. Buiten het feit dat biologische vrouwen een borstvergroting ook niet vergoed krijgen vindt ik dat wij als transgenders al meer dan genoeg vergoed krijgen. Je mag best zelf iets mee betalen aan je transitie.
De Zorgautoriteit zegt in haar eigen advies zelf dat zonder borsten een man-vrouw transitie is mislukt en eigenlijk zinloos is geweest. In het advies staat ook dat cisvrouwen met geen klierweefsel ook in aanmerking komen voor een constructie.

Daarnaast: waarom moet na een amputatie wegens kanker een reconstructie wel vergoed worden? Want dat kan je ook gewoon zelf betalen, de behandeling voor kanker heeft al genoeg gekost, daar zouden ze al blij mee moeten zijn. Mag je best zelf wat voor over hebben. Of telt gevoel van vrouwelijkheid (dat wordt nameliklrals argument aangevoerd vóór vergoeding) bij borstkankerpatienten meer omdat ze zieliger zijn, want kanker?

Waarom wordt de masectomie bij transmannen dan wel vergoed? Dan kan die vergoeding ook wel uit de basisverzekering. Zoiets cosmetisch kunnen ze best zelf betalen. Er zijn zat cismannen met moobs, die krijgen ook geen borstverkleining.

De groep transvrouwen is prima af te bakenen in deze zaak. En ik vind het ook prima verdedigbaar om transvrouwen wel een borstvergroting te vergoeden en cisvrouwen met kleine borsten niet. Passabiliteit is een balans: een weging van factoren die doen uitkomen of iemand je als man óf vrouw 'leest'. Een boezem kan behoorlijk wat gewicht in die afweging leggen. Zeker als je moet compenseren voor breed postuur, een vierkante kaaklijn of andere mannelijke trekken.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Rianne62
Berichten: 85
Lid geworden op: 01 mei 2015, 06:02
Gender: Trans MtF
Locatie: Zoetermeer

Re: Borstvergroting weer in basispakket...

Bericht door Rianne62 »

Danielle schreef:
Veerle Mertens schreef:Het opnemen van een borstvergroting in de basis verzekering is geen goed idee, in hoe verre moet de maatschappij mee betalen aan deze ''cosmetische'' ingreep. Buiten het feit dat biologische vrouwen een borstvergroting ook niet vergoed krijgen vindt ik dat wij als transgenders al meer dan genoeg vergoed krijgen. Je mag best zelf iets mee betalen aan je transitie.
De Zorgautoriteit zegt in haar eigen advies zelf dat zonder borsten een man-vrouw transitie is mislukt en eigenlijk zinloos is geweest. In het advies staat ook dat cisvrouwen met geen klierweefsel ook in aanmerking komen voor een constructie.

Daarnaast: waarom moet na een amputatie wegens kanker een reconstructie wel vergoed worden? Want dat kan je ook gewoon zelf betalen, de behandeling voor kanker heeft al genoeg gekost, daar zouden ze al blij mee moeten zijn. Mag je best zelf wat voor over hebben. Of telt gevoel van vrouwelijkheid (dat wordt nameliklrals argument aangevoerd vóór vergoeding) bij borstkankerpatienten meer omdat ze zieliger zijn, want kanker?

Waarom wordt de masectomie bij transmannen dan wel vergoed? Dan kan die vergoeding ook wel uit de basisverzekering. Zoiets cosmetisch kunnen ze best zelf betalen. Er zijn zat cismannen met moobs, die krijgen ook geen borstverkleining.

De groep transvrouwen is prima af te bakenen in deze zaak. En ik vind het ook prima verdedigbaar om transvrouwen wel een borstvergroting te vergoeden en cisvrouwen met kleine borsten niet. Passabiliteit is een balans: een weging van factoren die doen uitkomen of iemand je als man óf vrouw 'leest'. Een boezem kan behoorlijk wat gewicht in die afweging leggen. Zeker als je moet compenseren voor breed postuur, een vierkante kaaklijn of andere mannelijke trekken.
Hoi Danielle,

Ik snap jouw weerwoord heel erg goed en vind ook dat een transvrouw met kleine borsten geholpen moet worden, mits zij daar onder gebukt gaat. Maar wil je alstublieft geen vergelijk maken met borstkankerpatiënten? Ik maak dit van heel dicht bij mee, bij 3 vriendinnen, en het is een ware hel waar zij en hun gezinsleden doorheen gaan.

Groetjes,
Rianne
Link naar mijn blog: http://www.opentopvrouw.com/
"Transvrouw in de blender en meer"
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Borstvergroting weer in basispakket...

Bericht door Emma »

Ik snap dat er een taboe rust op vergelijken met kanker, maar door dat te doen laat je wel zien hoe absurd het is om wel het een, maar niet het ander te doen. Verder kun je je afvragen waarom dat taboe er is. Is ALS of MS of SLE minder erg dan? Allemaal aandoeningen waar je vroeger of later dood aan gaat, nog steeds, en waarbij de kwaliteit van leven hard achteruit holt. En er zijn ook nog steeds mensen die aan genderdysforie dood gaan. GD wens ik ook niemand toe.

Ik denk dat je gewoon over dit soort dingen moet kunnen praten, zolang het maar met het bijbehorende respect gebeurt.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Borstvergroting weer in basispakket...

Bericht door Danielle »

Rianne62 schreef:
Hoi Danielle,

Ik snap jouw weerwoord heel erg goed en vind ook dat een transvrouw met kleine borsten geholpen moet worden, mits zij daar onder gebukt gaat. Maar wil je alstublieft geen vergelijk maken met borstkankerpatiënten? Ik maak dit van heel dicht bij mee, bij 3 vriendinnen, en het is een ware hel waar zij en hun gezinsleden doorheen gaan.

Groetjes,
Rianne
Ninja'd door Emma, maar wat zij dus ook zegt.

Dit is precies wat ik bedoel met 'zielig, want kanker'. Ik ken ook mensen met kanker, heb er een boel familie aan verloren en een jonge vriendin (nog geen 30) zit momenteel in de borstkankerbehandelmolen.

Maar ik ga het niet als taboe benaderen. Kanker is een ziekte als alle andere. Daar moet rationeel over gepraat kunnen worden. Het is niet zo dat als de kankerkaart getrokken wordt alles aan behandeling blindelings geoorloofd moet zijn en alle rationele discussie gestaakt. Een aantal levende kankerpatiënten die ik ken denken er ook zo over, die zijn het beu om als zielig te worden gezien en dat er van ze verwacht wordt dat ze ten koste van levenskwaliteit voor levensverlenginging kiezen.

Dus als ik een relevante vergelijking met kanker kan maken, zoals in deze discussie, dan doe ik dat.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Borstvergroting weer in basispakket...

Bericht door Anon20180311 »

Emma schreef:Ik snap dat er een taboe rust op vergelijken met kanker, maar door dat te doen laat je wel zien hoe absurd het is om wel het een, maar niet het ander te doen. Verder kun je je afvragen waarom dat taboe er is. Is ALS of MS of SLE minder erg dan? Allemaal aandoeningen waar je vroeger of later dood aan gaat, nog steeds, en waarbij de kwaliteit van leven hard achteruit holt. En er zijn ook nog steeds mensen die aan genderdysforie dood gaan. GD wens ik ook niemand toe.

Ik denk dat je gewoon over dit soort dingen moet kunnen praten, zolang het maar met het bijbehorende respect gebeurt.
Hoi dames,

Na het lezen van dit draadje, stel ik me eveneens een paar vragen: Wat met "transvrouwen" die eventueel, jammer genoeg eveneens prostaat kanker kunnen/ kennen. Trouwens bij de bio- mannen is dit idem, teelbal kanker/ erectie problemen. Bij de trans-mannen ? Wie betaald wat ? En tegen welke prijs ? Met andere woorden één teelbal, verliezen door,..........is erg zeer erg. Er geen kennen door/om,................ ( teelbal prothese) ? Idem erectie, een erectie probleem kennen is erg," er geen natuurlijke kunnen kennen door GD ( erectieprothese) ? " Die erboven op om de 5 à 6j aan vernieuwing toe is, slijtage gebruik. En GD, zonder enige vorm/onvoldoende behandeling = even dodelijk/dodelijker dan welke "ziekte" dan ook, naar mijn mening.

Als mijn reactie op het fout draadje zit :fpalm: Maar wou dit toch even kwijt.

Grtz Nick :hug2:
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Suikerklontje
Berichten: 163
Lid geworden op: 10 mar 2016, 19:57
Gender: Genderfluid

Re: Borstvergroting weer in basispakket...

Bericht door Suikerklontje »

Waar haalt iedereen de onzin vandaan dat cisvrouwen ook 'geholpen' mogen worden. Nogmaals, grotere borsten is een luxe probleem. Je wilt grotere borsten. Een ander vindt kleine borsten prima.