Borstvergroting weer in basispakket...

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Madeleine
Berichten: 539
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:06

Re: Borstvergroting weer in basispakket...

Bericht door Madeleine »

Suikerklontje schreef:Nogmaals, grotere borsten is een luxe probleem.
Eens, maarrrrr...

Toch heb je het helemaal fout in mijn opinie.

Er is nogal een fundamenteel verschil tussen kleine borsten in verhouding met je torso en bijvoorbeeld een 85AA cup die ergens in Tanner stadium 3/4 blijft hangen.
In dat laatste geval kan een borstvergroting wel degelijk erg wenselijk zijn.
Vroeger voelde ik mijzelf een "vreemde eend in de bijt", maar sinds ik het ben voel ik mijzelf heel normaal..:mrgreen:
Suikerklontje
Berichten: 163
Lid geworden op: 10 mar 2016, 19:57
Gender: Genderfluid

Re: Borstvergroting weer in basispakket...

Bericht door Suikerklontje »

Het feit dat je zegt dat het 'wenselijk' is geeft aan dat het een luxe probleem is. Alles wordt in NL betaald. Dus het is niet raar dat een borstvergroting ook verwacht wordt betaald te worden.

Tis nog steeds een luxe probleem.
Gebruikersavatar
Claire
Berichten: 1129
Lid geworden op: 05 feb 2013, 00:21
Gender: Vrouw
Locatie: Almere

Re: Borstvergroting weer in basispakket...

Bericht door Claire »

Suikerklontje schreef:Het feit dat je zegt dat het 'wenselijk' is geeft aan dat het een luxe probleem is. Alles wordt in NL betaald. Dus het is niet raar dat een borstvergroting ook verwacht wordt betaald te worden.

Tis nog steeds een luxe probleem.
Ach ja dat vinden andere mensen weer van srs operaties.
Zo is er altijd wat om gezellig over te kletsen. :D
Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.

:hug: :hug2:
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: Borstvergroting weer in basispakket...

Bericht door Amy »

Suikerklontje schreef:Het feit dat je zegt dat het 'wenselijk' is geeft aan dat het een luxe probleem is. Alles wordt in NL betaald. Dus het is niet raar dat een borstvergroting ook verwacht wordt betaald te worden.

Tis nog steeds een luxe probleem.
Jij hebt al een borstvergroting gehad en hebt er wel voor moeten betalen?
Suikerklontje
Berichten: 163
Lid geworden op: 10 mar 2016, 19:57
Gender: Genderfluid

Re: Borstvergroting weer in basispakket...

Bericht door Suikerklontje »

Amy schreef:
Suikerklontje schreef:Het feit dat je zegt dat het 'wenselijk' is geeft aan dat het een luxe probleem is. Alles wordt in NL betaald. Dus het is niet raar dat een borstvergroting ook verwacht wordt betaald te worden.

Tis nog steeds een luxe probleem.
Jij hebt al een borstvergroting gehad en hebt er wel voor moeten betalen?
Yep, en toen me werd aangegeven dat je kan proberen het vergoed te krijgen heb ik dat geweigerd. Alles wordt al betaald en ik vind het een luxe probleem. Liever gaat dat geld naar een nuttiger doel.

Zo hebben ook mijn beide zussen een borstvergroting/lift laten doen voor hun eigen redenen. Het vergoed krijgen is niet eens bij hun opgekomen. Je wilt als een vrouw gezien worden? Probeer je dan niet in een speciaal hokje te stoppen zodat je wel gratis krijgt wat je graag zou willen.
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Borstvergroting weer in basispakket...

Bericht door Anon20210626 »

Principes zijn altijd makkelijk als je ze kan betalen .....
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Borstvergroting weer in basispakket...

Bericht door Emma »

Suikerklontje schreef:Het feit dat je zegt dat het 'wenselijk' is geeft aan dat het een luxe probleem is. Alles wordt in NL betaald. Dus het is niet raar dat een borstvergroting ook verwacht wordt betaald te worden.

Tis nog steeds een luxe probleem.
De hele behandeling is als je zo redeneert dan een luxe probleem, een economisch verhaal. We hebben in Nederland echter een keuze gemaakt om het hele traject wel te vergoeden. Dus kun je het een luxe probleem vinden maar zo zit het Nederlandse zorgstelsel nu eenmaal niet in elkaar. We vergoeden ook levensverlengende behandelingen, terwijl dat vanuit economisch oogpunt natuurlijk volslagen onverantwoord is. Om het over tegenhanger euthanasie maar niet te hebben.

Wat ik daar mee wil zeggen: behandeling en vergoeding van behandelingen wordt gedaan op basis van morele en ethische argumenten, niet op economische. "Luxe" is niet het criterium, maar de vraag of we het ethisch verantwoord vinden om een vrouw, cis of trans doet er niet toe, met kleine borsten rond te laten lopen. Of dat we het ethisch verantwoord vinden om een vrouw zónder borsten door het leven te laten gaan. Op de eerste vraag is het antwoord altijd 'ja' geweest, dus heb je dat maar zelf te betalen. Op de tweede vraag is het antwoord nog steeds 'nee', ondanks het feit dat om economisxhe redenen een jaar of 10 geleden is besloten om zo goed als alle plastisxhe chirurgie niet meer te vergoeden. Dat laatste wordt nu gedeeltelijk teruggedraaid.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Borstvergroting weer in basispakket...

Bericht door Danielle »

Renée schreef:Principes zijn altijd makkelijk als je ze kan betalen .....
Ja, dat. Het bedrag dat in het advies wordt genoemd, van ruim zes duizend euro. Is voor mij niet bij elkaar te sparen, ondanks een fulltime baan. Dus ik strijd hiervoor.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Suikerklontje
Berichten: 163
Lid geworden op: 10 mar 2016, 19:57
Gender: Genderfluid

Re: Borstvergroting weer in basispakket.

Bericht door Suikerklontje »

Al wordt het ooit wel vergoed, good for you. Maar ik vindt het onnodig dat er geld opzij gezet wordt voor een luxe probleem. FFS bijvoorbeeld vind ik een operatie die wel vergoed zou mogen worden. Nee. Ik heb het niet nodig. Maar sommige hebben zo'n mannelijke kaaklijn dat dat het een stuk moeilijker maakt om als vrouw door het leven te gaan. Of een stem operatie? Net zo iets.

Je wilt als vrouw door het leven gaan? Streef dan niet naar je eigen perfectie. Zoveel vrouwen vinden hun borsten te groot. Waarom denk je dat vergroting bestaat? Wat jullie doen is elke vrouw met kleine borsten neer zetten als niet 'passable' voor jullie eigen onzekerheden. De wens voor grotere borsten begrijp ik. Het neerzetten als een eis, zoals SRS, snap ik niet.

Sinds zo'n mijn 22e begon mijn transitie naar vrouw. Op mijn 24e werd ik ook zo gezien. Desondanks ziet iedereen de SRS als een officiele 'dan ben je 'echt' een vrouw'. Dus sociaal heb je de SRS nodig om volledig als vrouw gezien te worden. Dit is niet zo met borsten.

Mocht het dus ooit zo zijn dat je wel voor SRS moet betalen dan is dat met de redenatie van hierboven dus eigenlijk een goed iets. Alleen moet je er dan zelf meer moeite voor doen. Dat je dan klaagt, dat kan ik dan wat beter begrijpen. Maar nu wordt logopedie, hormonen, SRS en mogelijke andere operaties vergoed en loopt iedereen te zeiken omdat ze graag nog meer in hun open handje willen ontvangen. Een vergoeding is een plus. Extra. Een cadeautje. Geen eis.

Ik ben er niet op tegen omdat ik het geld heb (the fuck man, ik heb er net zo goed voor moeten sparen met een beginners loontje. Woonde pas op mijzelf. Duidelijk stond ik er al anders in, of ik was niet gaan sparen, had wat ruimer geleefd en vaker nieuwe kleding en schoenen gekocht. Maak het niet andermans probleem dat jij moeite hebt met sparen). Maar ga er tegenin omdat jullie zelf je eigen onzekerheden, en die van andere vrouwen, onderuit schoppen. Ik ken mijn zus niet als een echt meisjes meisje. Voor jullie is ze kennelijk nooit volledig vrouw geweest met haar Atje die ze haar hele leven opvulde. Ja, het maakte haar onzeker maar het maakte haar net zo min minder vrouw dan dat dit het bij jullie doet.
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: Borstvergroting weer in basispakket...

Bericht door Amy »

Ik vind dat wij als transvrouwen geen eerlijke kans krijgen om borsten te onwikkelen omdat wij na de puberteit pas de juiste hormonen in ons lichaam krijgen en zo ver ik weet belemmert dat onze borst groei nog al. Helemaal geen luxe probleem dus maar gewoon veroorzaakt door onze aandoening.

Hoe het voor cis vrouwen zit interesseert me niet zo veel, misschien als het door een of andere afwijking zo is dat ze geen of bijna geen borsten hebben dan oke.