Vreselijke stem

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: Vreselijke stem

Bericht door Anon20190516 »

Ook ik heb via mijn huisarts logopedie geregeld.ik begon hier al vrij snel in mijn diagnostiek mee..ik geloofde er in het begin niet in dat het iets zou worden,maar nu na een half jaar is mijn stem zo veranderd.ze had opnames gemaakt van mijn stem de 1e keer toen ik vrouwelijk probeerde te praten(echt waardeloos klonk dat)en na een half jaar,klinkt als een totaal ander persoon...aan de telefoon is het tegenwoordig standaard mevrouw en in het dagelijks leven in winkels en dergelijke,ook mevrouw of gewoon geen aanspreektitel.geloof me,je zal versteld van jezelf staan.dus heb geduld en oefen goed met je logopedist(e)het komt goed...knuff Rikki :D
Offline
Veerle Mertens
Berichten: 94
Lid geworden op: 05 jun 2014, 18:17
Gender: Vrouw

Re: Vreselijke stem

Bericht door Veerle Mertens »

Een operatie zal ik heel terughoudend mee zijn! De resultaten vallen vaak tegen en er zijn enorm veel risico's aan verbonden. Een oud collega van me (ook transvrouw) had zich
er ook aan laten opereren. Toch ging het goed mis en heeft ze nu een hele zware rokers stem. Ik zelf heb geen logopedie gehad maar ''oefende'' al vanaf mijn 13e. Gelukkig heb een
overtuigende en zeer vrouwelijke stem maar die kreeg ik niet cadeau.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8021
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Vreselijke stem

Bericht door Emma »

De laatste tijd wordt de Wendler Glottoplasty vaak uitgevoerd. Dit is met een paar kleine verschillen dezelfde ingreep als het Yeson Voice Center doet. Je hoeft dus niet meer naar Korea. Deze ingreep is nog steeds niet risicoloos maar wel een stuk minder risicovol. Gaat het mis, dan heb je voor zover ik weet zo goed als je oude stem nog.
Logopedie blijft noodzakelijk trouwens. Zo'n operatie knijpt alleen de laagste frequenties van je stem af. Doe je niks en blijf je als vanouds praten, dan klink je alleen maar als een man met een wat hogere stem. Ik heb al een paar voorbeelden meegemaakt. Zonde.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Bregje
Berichten: 243
Lid geworden op: 05 okt 2015, 22:12
Gender: Vrouw

Re: Vreselijke stem

Bericht door Bregje »

Ik zoek ook nog steeds goede logopedie in de buurt. Wat lastig is dat zeg. Mijn huisarts adviseerde me om contact op te nemen met het VUmc, want die hadden vast wel een lijstje logopedisten. Nou niet dus. In ieder geval niet bij het genderteam. Die beantwoorden gewoon met: misschien kun je het vragen bij afdeling logopedie. (En dan mag ik daar de contactgegevens weer van gaan zoeken. Ik vrees dat die het ook niet weten, maar ga het toch proberen).
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: Vreselijke stem

Bericht door Ilse »

Hoi Bregje,

Deze mevrouw moet je hebben binnen het VUmc. zij heeft mij toen geholpen.

Logopedie:
mw. M.J. Coerts, afdeling Foniatrie/Logopedie
VUmc, de Boelelaan 1117
1007 MB Amsterdam
telefoon (020) 444 0969
Groetjes,
Ilse
Gebruikersavatar
Bregje
Berichten: 243
Lid geworden op: 05 okt 2015, 22:12
Gender: Vrouw

Re: Vreselijke stem

Bericht door Bregje »

Bedankt Ilse,

Ik ga haar morgen meteen contacteren.
Gebruikersavatar
Jennifer-Fernanda
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 nov 2013, 23:25
Gender: Trans MtF
Locatie: Arnhem

Re: Vreselijke stem

Bericht door Jennifer-Fernanda »

In februari 2015 heb ik een verwijzing gehad om mijn stembanden te laten controleren op de afdeling KNO van het VUmc, en ook kreeg ik een test bij Mevr. Coerts en zij stuurde gegevens over mijn stem door naar de logopediste bij mij in Arnhem. (www.logopediearnhemzuid.nl) .
Nu ruim een jaar later en veel oefenen ben ik zelf toch nog niet tevreden met mijn stem en heb op 29 april een afspraak gemaakt bij KNO-arts Rico Rinkel van het VUmc. Hij vond mijn stem ook te mannelijk en hij gaat nu alles in orde maken voor een stembandoperatie (Wendler glottoplasty). Ze doen dit rechtstreeks via mijn mond, want mijn adamsappel is totaal niet te zien en er is een kans dat die wat scheef komt te staan als ze het via die kant opereren. Ik zal achteraf wel wat last hebben van mijn kaken, maar dat trekt wel weer bij.
Nienke
Berichten: 359
Lid geworden op: 25 dec 2014, 09:32
Gender: Trans MtF

Re: Vreselijke stem

Bericht door Nienke »

Bregje schreef:Ik zoek ook nog steeds goede logopedie in de buurt. Wat lastig is dat zeg. Mijn huisarts adviseerde me om contact op te nemen met het VUmc, want die hadden vast wel een lijstje logopedisten. Nou niet dus. In ieder geval niet bij het genderteam. Die beantwoorden gewoon met: misschien kun je het vragen bij afdeling logopedie. (En dan mag ik daar de contactgegevens weer van gaan zoeken. Ik vrees dat die het ook niet weten, maar ga het toch proberen).

Ik ben zelf naar logopedie flevoland gegaan, daar hebben de dames ook veel ervaring met transgenders, ik kom er al ruim een half jaar en zie nu al verschil..

groetjes Nienke
Gebruikersavatar
Nisss
Berichten: 223
Lid geworden op: 17 aug 2016, 21:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Vreselijke stem

Bericht door Nisss »

Ik werk momenteel bij een callcentre dus voor mij was dit een goed moment om zelf te oefenen. Ik heb zelf gelezen over operaties dat het best veel risico's kan hebben. Als dit jou laatste redmiddel is dan zeg ik doen. Ik adviseer je om te lezen op internet naar hoe anderen het hebben gedaan.

Wat voor mij werkte hoeft niet voor iedereen te werken.
Voordat ik daar op in ga. Ik had een zware stem (echte bassss) en ik ben niet naar logopodie gegaan.

In het kort. Adamsappel oefeningen zodat ze getraind worden omhoog te blijven (zoek op Google naar shortcut to female voice). Veel lezen en veel opnames doen zodat ik op minimaal +/- 230hz (piano c4#) kom qua hoogte. Leren hoe je vrouwelijker kan spreken (na paar keer had ik het al door) en veel lezen.
Het duurde mij ongeveer 1 jaar en nu wordt ik altijd als vrouw aangesproken aan de telefoon.

Het is zwaar en wel eentje die heel belangrijk is. Als ik het kan.. Kan iedereeeeeen het!!


Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Cait
Berichten: 561
Lid geworden op: 19 mar 2014, 05:18
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Nederland

Re: Vreselijke stem

Bericht door Cait »

@Nisss Ik heb mij er niet zo over ingelezen wat betreft de adamsapple trainen met hoog blijven, wat voor theoretisch effect heeft dat , dat de appel hoog blijft ? En wat zou het nadeel daarvan zijn ? Verder is 230 hz wel echt een mooie hoogte, en wat zijn je laagste punten als je normaal spreekt , en hoogste ?
Mijn basistoon is 185hz en laagste is 170 en hoogste 270 , meestal spreek ik dus tussen 170 tot 220 hz me't normaal spreken