Nieuwe chat! Zie dit topic.

Pingpongen tussen gender gevoel met somberheid als gevolg

Pas ik nou in een hokje of niet?
Gebruikersavatar
LunaWeisse
Berichten: 406
Lid geworden op: 24 dec 2015, 23:52
Gender: Trans MtF
Locatie: Amstelveen

Re: Pingpongen tussen gender gevoel met somberheid als gevol

Bericht door LunaWeisse »

Die laatste regel was een verwijzing naar intolerante familie, vaarbij ik soms denk was 'accept it already!'

Ik neem aan dat de situatie is als in de matrix, je krijgt nu een red en blue pill voorgeschoteld en de een veranderd me in een vrouw an de andere in neemt alle GD weg.
Als ik de insta-vrouw pil zou nemen, voelt het als een cheat, en dat zou het transitie process weg nemen waar ik me, als ik mezelf van een afstandje bekijk, naar uit kijk*. Als ik de man-zonder-gd-pil zou nemen zou dat een belangrijk deel van mezelf wegnemen, het deel dat alle creativiteit in mij heeft veroorzaakt, en ik zou dan eigenlijk mezelf niet meer zijn. dus sla ik die ook af.

Hoop dat het nu beter geformuleerd is.

*(dit is hoe ik nu, in een goede stemming er tegenover sta. misschien dat ik er later anders over denk, en in een andere stemming ook. Wel zou ik gelijk willen beginnen met een medische transitie.)
Horizons that host no scenery
Starless, unending skies
Then wakes the beastly void
...Starless unending skies
The dance of stardust stills
Drapes the mountains...

Winter Thrice!
Gebruikersavatar
anne-nienke
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 apr 2013, 18:32
Gender: Onzeker

Re: Pingpongen tussen gender gevoel met somberheid als gevol

Bericht door anne-nienke »

FullMoonSynch schreef: Ik neem aan dat de situatie is als in de matrix, je krijgt nu een red en blue pill voorgeschoteld en de een veranderd me in een vrouw an de andere in neemt alle GD weg.
Als ik de insta-vrouw pil zou nemen, voelt het als een cheat, en dat zou het transitie process weg nemen waar ik me, als ik mezelf van een afstandje bekijk, naar uit kijk*.

Hoop dat het nu beter geformuleerd is.

*(dit is hoe ik nu, in een goede stemming er tegenover sta. misschien dat ik er later anders over denk, en in een andere stemming ook. Wel zou ik gelijk willen beginnen met een medische transitie.)
Je hoeft je niet naar mij te verantwoorden hoor, ik ben nieuwsgierig. Daarbij komt dat ik me vaak afvraag hoe anderen daar over denken (of mee worstelen).

Net zoals de vraag: stel dat je alleen op een eiland zit, zou je dan nog steeds een vrouw willen zijn. Ik zou dan denken: wat maakt het uit...? Hoe je je voelt of hoe je je identificeert......wat heeft dat te maken met of je al dan niet alleen op een eiland zit....
Gebruikersavatar
LunaWeisse
Berichten: 406
Lid geworden op: 24 dec 2015, 23:52
Gender: Trans MtF
Locatie: Amstelveen

Re: Pingpongen tussen gender gevoel met somberheid als gevol

Bericht door LunaWeisse »

Hmm dat eiland is wel een leuke. Maakt niet uit eigenlijk, want of je overleeft hangt van je survival skills af. Ook dan zie ik mezelf als vrouw, eigenlijk.

Hier is er nog een, als je de optie krijgt om je leven overnieuw te starten of als vrouw, of als man zonder gd(andersom voor de FtM's), zou je dan een daarvan kiezen of afslaan. Het zou dus een reset zijn, dus je neemt geen van je herinneringen of ervaringen mee.

Het is heel tempting voor me om vrouw te zeggen. Want, ik heb soms best last dat ik mijn hele kindertijd en tienerjaren heb gemist als meisje. Deze kan ik eigenlijk niet zo goed beantwoorden maar ik ben wel benieuwd wat andere hier zouden doen.

Ik houd wel van dit soort gedachten experimenten :)
Horizons that host no scenery
Starless, unending skies
Then wakes the beastly void
...Starless unending skies
The dance of stardust stills
Drapes the mountains...

Winter Thrice!
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Pingpongen tussen gender gevoel met somberheid als gevol

Bericht door Jessy »

Het is inderdaad een heel verkeerde vraag. Bovendien zal ons antwoord gebaseerd zijn op de gevoelens die we nu hebben.
Lydia schreef:Zou jij die pil slikken? Ik namelijk niet, want dan ben ik ik niet meer.
Toch zou ik iemand zijn die het zwaar overweegt en er wellicht voor zou gaan. Ik ben asperger en transseksueel die met een hoop angsten en remmingen als gevolg van asperger niet uit de kast durft komen. Ik ben doodongelukkig als gevolg van nergens normaal sociaal te kunnen functioneren als asperger, en mezelf als transseksueel presenteren maakt dat nog een stap moeilijker. Elke dag in mijn leven is een heftig gevecht, en doodvermoeiend, na mijn werk ben ik doodop en ik heb geen druppel energie meer om voor mezelf nog iets te doen (maar als alleenstaande zal ik veel uren moeten blijven werken). Niets tegen werken, maar ik heb daarbuiten echt niets meer.
Als ik zo doorga zoals nu is de kans enorm groot dat ik niet oud word. Ik heb nu enorm veel steun aan mijn ouders, maar dat zijn de enige mensen die betekenis in mijn leven hebben. Als zij weg zijn, heb ik niets meer en zal er ook niet veel wil om te leven meer zijn.
Zou ik een pil slikken waarmee ik normaal kan functioneren, en daardoor een kans hebben om gelukkig te zijn? JA!
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Gebruikersavatar
anne-nienke
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 apr 2013, 18:32
Gender: Onzeker

Re: Pingpongen tussen gender gevoel met somberheid als gevol

Bericht door anne-nienke »

FullMoonSynch schreef:Hmm dat eiland is wel een leuke. Maakt niet uit eigenlijk, want of je overleeft hangt van je survival skills af. Ook dan zie ik mezelf als vrouw, eigenlijk.

Hier is er nog een, als je de optie krijgt om je leven overnieuw te starten of als vrouw, of als man zonder gd(andersom voor de FtM's), zou je dan een daarvan kiezen of afslaan. Het zou dus een reset zijn, dus je neemt geen van je herinneringen of ervaringen mee.

Het is heel tempting voor me om vrouw te zeggen. Want, ik heb soms best last dat ik mijn hele kindertijd en tienerjaren heb gemist als meisje. Deze kan ik eigenlijk niet zo goed beantwoorden maar ik ben wel benieuwd wat andere hier zouden doen.
Voor mij hetzelfde.
FullMoonSynch schreef: Ik houd wel van dit soort gedachten experimenten :)
Ik ook.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Pingpongen tussen gender gevoel met somberheid als gevolg

Bericht door Anon20230219 »

Tja ik herken dit al te goed en wordt voor deze somberheid zelf nu begeleid.
Ik zelf vind mij als vrouw geweldig om te zien maar beleef dit allemaal nog in veilige omgeving.
Dus ben best weleens somber over hoe gaat de buitenwacht dit oppakken?
Ondanks dat ik toch wel vrouwelijke trekjes heb ondanks mijn mannen bestaan al nu dus ik hoop dat het voor velen in mijn omgeving niet echt een hele grote schok zal zijn.
Dus dat pingpongen is zeker heel erg herkenbaar en vind het dan ook mooie posting van Elise,
Minne
Berichten: 186
Lid geworden op: 04 aug 2012, 10:29
Gender: Trans FtM

Re: Pingpongen tussen gender gevoel met somberheid als gevolg

Bericht door Minne »

Dit is wel herkenbaar, en ik werd persoonlijk een stuk blijer en rustiger op het moment dat ik zei, fuck het, ik ben een man. Heb ik zin om een rok aan te doen? Dan ben ik een man die een rok aan wil doen. Wil ik een sjaal gaan breien? Dan ben ik een man die een sjaal breit. Tuurlijk zijn er soms nog onzekerheden, vooral tijdens het proces als je het idee hebt dat je jezelf moet valideren ten opzichte van zorgverleners en je omgeving, en als mensen om je heen het niet snappen('maar je bent nu toch een man? waarom kijk je dan geen voetbal? Omdat ik een man ben die niet van voetbal houdt!), maar dan geef ik mezelf een mep voor m'n hoofd en herhaal ik; fuck het, ik ben een man, ik ben mezelf, ik ben zo'n soort man. Dingen simpeler maken werkt voor mij wel, niet te veel in m'n eigen hoofd gaan zitten. En als ik het maar met genoeg vertrouwen breng, gaan de mensen om me heen ook wel mee.
Gebruikersavatar
Ronja
Berichten: 129
Lid geworden op: 22 jan 2018, 22:07
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hen
Locatie: Nederland

Re: Pingpongen tussen gender gevoel met somberheid als gevol

Bericht door Ronja »

SophiaW schreef:Hoi lieve Elise,

Je kunt je ook afvragen hoe het dan komt dat je zo blij was met hoe je je zag als vrouw. Dat betekent toch dat je vanbinnen héél graag eruit zou willen zien als een vrouw. Alleen jij bepaald wie je echt bent. Stel dat je door magie de keuze hebt om een vrouw te zijn met 'alles erop en eraan' zonder problemen. Zou je dat dan doen?

Het is trouwens heel normaal dat je zulke twijfels hebt hoor. Het is ook wel een hele grote en moeilijke stap in je leven, een transitie. En je kunt dat ook niet zomaar ongedaan maken, fysiek misschien wel maar op sociaal gebied is het toch erg lastig.

Je kunt je afvragen, of je als man zijnde gelukkig bent met jezelf en of je gelukkig zou kunnen zijn op misschien een andere manier. Maar als je het gevoel hebt dat je als vrouw veel gelukkiger zou zijn, dan zou ik toch je hart volgen en de stappen nemen die voor jou goed voelen. En dan moet je niet denken aan dingen als: hoe gaat mij dat ooit lukken? o.i.d. Ik heb toen ik mezelf nog aan het ontdekken was ook vaak gedacht dat het echt onmogelijk was en vreselijk moeilijk en dat ik er totaal niet uit zou zien. Maar het is allemaal erg meegevallen, zeker als ik het vergelijk met hoe moeilijk ik dacht dat het zou zijn. Dat zal voor jou ook zo zijn waarschijnlijk.

Je schrijft ook dat het voor je voelt als "het is maar een droom.". Voor mij was het ook altijd een droom, die ik nooit zou vervullen omdat het "niet kon". Maar toch, een droom is iets wat je heel erg graag wilt. Het feit dat je zó graag een vrouw zou willen zijn, zegt eigenlijk al heel veel. En voor mij was het dat ik er over droomde omdat ik het zo erg graag wilde, omdat ik eigenlijk ook gewoon een vrouw vanbinnen was, en ik kon er niet meer tegen om door de maatschappij als man behandeld te worden. Ik zag mezelf ook als een 'man' in de spiegel. Gewoon omdat ik een 'mannengezicht' had. Tja daar kan ik niet zo makkelijk omheen. Maar ik begon wel langzaam aan gedurende de transitie meer vrouwelijke eigenschappen in mijn gezicht te ontdekken, en daar word ik telkens zó blij van.

Ik begrijp dat het allemaal erg moeilijk is om de knoop door te hakken en dat er zoveel twijfels zijn. Zoals je het in je bericht omschrijft is het echt je droom en wens om vrouw te zijn, en voel je je blij met jezelf als je de vrouw in je ziet. Maar als je toch besluit om niet in transitie te gaan, is dat ook een goede beslissing. Alles wat je kiest is goed! Ik weet wel zeker dat als je ervoor kiest om je droom waar te maken, je alleen maar een mooier mens kan worden.

Liefs Sophia :hbeat:
Stel dat je door magie de keuze hebt om een vrouw te zijn met 'alles erop en eraan' zonder problemen. Zou je dat dan doen? Dat was een van de vragen. Op dit moment is mijn antwoord glashard JA! Meteen!

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk