Vegetarisch eten?

Voor alle leuke en minder serieuze zaken in het leven!
Gebruikersavatar
anne-nienke
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 apr 2013, 18:32
Gender: Onzeker

Re: Vegetarisch eten?

Bericht door anne-nienke »

Marjanne schreef: Precies (B12), en als je een (chronisch) tekort van jezelf hebt, kun je ook via de huisarts B12-prikken krijgen. Wel alleen voor mensen met een chronisch te laag B12-niveau doordat ze bijv. slecht lichamelijk B12 kunnen opnemen. Wat de Ap betreft, voor een mainstream supermarkt hebben ze best goede dingen, waaronder vegetarische kaas voor op brood (de mosterd-, bieslook en nootachtige gatenkaas van het huismerk) en de pasta (hun geraspte kaas) :)
De AHXL heeft heel erg veel.....daar kan je het meeste wel krijgen volgens mij. Zelfs zakken gedroogde bonen en lijnzaad is geen probleem.

Owja, dat is nog meteen een ding, veel bonen in blik.....daar zit zout in (0.5 gram zout per 100 gram bonen). In blik is wel makkelijk, maar zonder zout is niet te vinden. Is het enige alternatief zelf gedroogde bonen te gaan weken? Ik heb het idee dat je al snel over de max 6 gram zout per dag zit.
Gebruikersavatar
AnjaE
Berichten: 132
Lid geworden op: 17 apr 2016, 18:54
Gender: Transgender
Locatie: Zuidoost-Brabant

Re: Vegetarisch eten?

Bericht door AnjaE »

anne-nienke schreef:Was is jou favoriete gerecht?
Ikzelf hou van redelijk basic eten. Maak veel salades met vleesvervangers (de Tivall range) met daarbij (oeps) pasta of aardappeltjes. Maar niet veel. Lichte dressing erover en klaar :)
anne-nienke schreef:Owja, dat is nog meteen een ding, veel bonen in blik.....daar zit zout in (0.5 gram zout per 100 gram bonen). In blik is wel makkelijk, maar zonder zout is niet te vinden. Is het enige alternatief zelf gedroogde bonen te gaan weken? Ik heb het idee dat je al snel over de max 6 gram zout per dag zit.
Heb je gekeken bij het "reformvak" van de supermarkt? Jeweetwel, waar ook de glutenvrije en andere dingen liggen? Daar hebben ze ook een (kleine) natriumarme range aan groenten in pot. Ik pak er altijd mijn sauzen (mayo en ketchup, niet verder vertellen) want ik vind ze "gezouten" niet lekker. En een reformwinkel zou het ook kunnen hebben, nu ik eraan denk, al heb ik daar zelf niet zo'n ervaring mee.
Gebruikersavatar
anne-nienke
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 apr 2013, 18:32
Gender: Onzeker

Re: Vegetarisch eten?

Bericht door anne-nienke »

Marjanne schreef:
Heb je gekeken bij het "reformvak" van de supermarkt? Jeweetwel, waar ook de glutenvrije en andere dingen liggen? Daar hebben ze ook een (kleine) natriumarme range aan groenten in pot. Ik pak er altijd mijn sauzen (mayo en ketchup, niet verder vertellen) want ik vind ze "gezouten" niet lekker. En een reformwinkel zou het ook kunnen hebben, nu ik eraan denk, al heb ik daar zelf niet zo'n ervaring mee.
Hey, Dat heb ik nog niet gezien. Gedroogde bonen kopen zie ik nog niet zo zitten. Ik zal eens kijken wat ze in dat schap hebben staan. Ik woon redelijk in de buurt van een AHXL, daar is het reformvak best wel groot. Wat ik nu doe is de bonen afspoelen met schoon water, dan raak je vast een deel van het zout kwijt.
Gebruikersavatar
anne-nienke
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 apr 2013, 18:32
Gender: Onzeker

Re: Vegetarisch eten?

Bericht door anne-nienke »

Marjanne schreef: Ikzelf hou van redelijk basic eten. Maak veel salades met vleesvervangers (de Tivall range) met daarbij (oeps) pasta of aardappeltjes. Maar niet veel. Lichte dressing erover en klaar :)
Is dat lekker? Ik ben zelf niet echt een fan van vlees vervangers....ik krijg de neiging om er mayo en zout op te doen.... :oops: Op de een of andere manier lijkt het mentaal voor mij ook makkelijker om geen vlees te eten en ook geen dingen die er op lijken.....
Gebruikersavatar
AnjaE
Berichten: 132
Lid geworden op: 17 apr 2016, 18:54
Gender: Transgender
Locatie: Zuidoost-Brabant

Re: Vegetarisch eten?

Bericht door AnjaE »

anne-nienke schreef:Is dat lekker? Ik ben zelf niet echt een fan van vlees vervangers....ik krijg de neiging om er mayo en zout op te doen.... :oops: Op de een of andere manier lijkt het mentaal voor mij ook makkelijker om geen vlees te eten en ook geen dingen die er op lijken.....
Hahaa mayo en zout, niet nodig voor mij, ik vind ze zo best lekker maar ieder zo z'n smaak. Tsja, en of ze op vlees lijken... Net zoveel als schnitzels of kipnuggets of hamburgers... Nee dus, wat mij betreft ;) Tofu daarentegen kan ik helemaal niet tegen.
Gebruikersavatar
anne-nienke
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 apr 2013, 18:32
Gender: Onzeker

Re: Vegetarisch eten?

Bericht door anne-nienke »

Marjanne schreef:
anne-nienke schreef:Is dat lekker? Ik ben zelf niet echt een fan van vlees vervangers....ik krijg de neiging om er mayo en zout op te doen.... :oops: Op de een of andere manier lijkt het mentaal voor mij ook makkelijker om geen vlees te eten en ook geen dingen die er op lijken.....
Hahaa mayo en zout, niet nodig voor mij, ik vind ze zo best lekker maar ieder zo z'n smaak. Tsja, en of ze op vlees lijken... Net zoveel als schnitzels of kipnuggets of hamburgers... Nee dus, wat mij betreft ;) Tofu daarentegen kan ik helemaal niet tegen.
Nu heb ik wel ineens zin in friet en een kroket....:D. Hihi

Maar goed, misschien moet ik eens wat vlees vervangers kopen en het eens proberen, wie weet is het wel heerlijk.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Vegetarisch eten?

Bericht door Anon20190501 »

Zelf vind ik biologisch eten belangrijker dan vegetarisch, alhoewel ik de hoeveelheid dierlijke eiwitten wel sterk beperk. Vegetarische voeding is echter niet altijd gezond. Veel vleesvervangers, burgers, schijven etcetera zijn gewoon über-processed producten en evengoed van slechts "industriële" kwaliteit.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
anne-nienke
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 apr 2013, 18:32
Gender: Onzeker

Re: Vegetarisch eten?

Bericht door anne-nienke »

Sigy schreef:Zelf vind ik biologisch eten belangrijker dan vegetarisch, alhoewel ik de hoeveelheid dierlijke eiwitten wel sterk beperk. Vegetarische voeding is echter niet altijd gezond. Veel vleesvervangers, burgers, schijven etcetera zijn gewoon über-processed producten en evengoed van slechts "industriële" kwaliteit.
Ik merk al dat er veel verschillende redenen zijn om een bepaald eet patroon aan te nemen. Mijn reden is primair.....voor mezelf, omdat ik me goed wil voelen.

Om maar recepten te delen:

Tomaten soep (ben nog aan het experimenteren):

1x winterwortel
1x zoute aardappel
2x ui
1.5 kg rijpe tomaten
1x blikje tomaten pure
1x pot zon gedroogde tomaten.
2x rode paprika
4x bak grote champignons
Knoflook naar smaak
Basilicum naar smaak
Tijm naar smaak

Bereiding:
Bak uien en champignons (grof gesneden) heel langzaam gaar. Kook (ong 2 liter water) wortel en aardappel (in stukjes gesneden). Als de wortel en aardappel gaar zijn voeg toe (gesneden): Parprika, tomaten en knoflook (rauw). Laat even pruttelen. Pureer alles met de staaf mixer tot het een glade soep is (je kan er voor kiezen om de tomaten eerst te ontvellen). Laat weer eventjes pruttelen. Voeg de gebakken champignons en ui toe. Voeg de zongedroogde tomaten toe (gesneden). Zet het vuur uit en laat de soep afkoelen buiten de koelkast, pas als het afgekoeld is kan het de vriezer in.
Gebruikersavatar
AnjaE
Berichten: 132
Lid geworden op: 17 apr 2016, 18:54
Gender: Transgender
Locatie: Zuidoost-Brabant

Re: Vegetarisch eten?

Bericht door AnjaE »

anne-nienke schreef:4x bak grote champignons
Vier bakken champignons, lees ik dat goed? :o Sjampi's zijn overigens wel lekker hoor!

Je zegt iets over afkoelen en de vriezer in, da's voor later uiteraard, maar eet je jouw soep warm of koud, gazpacho style?

Dank voor het recept! Ik moet eens wat meer gaan experimenteren ;)
Gebruikersavatar
anne-nienke
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 apr 2013, 18:32
Gender: Onzeker

Re: Vegetarisch eten?

Bericht door anne-nienke »

Marjanne schreef:
anne-nienke schreef:4x bak grote champignons
Vier bakken champignons, lees ik dat goed? :o Sjampi's zijn overigens wel lekker hoor!

Je zegt iets over afkoelen en de vriezer in, da's voor later uiteraard, maar eet je jouw soep warm of koud, gazpacho style?

Dank voor het recept! Ik moet eens wat meer gaan experimenteren ;)
Jah, het mag best minder uiteraard. Maar meestal kom ik uit op een liter of 5 aan soep (6 tot 8 porties). Ik zit er over te denken om een deel te vervangen door bijvoorbeeld een aubergine. Daarnaast, ze krimpen enorm. Nadeel van de tomaten soep is dat het snel wat zuur kan zijn.