Psycho Informa groep

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
3B67-A22C
Berichten: 267
Lid geworden op: 18 aug 2015, 17:49
Gender: Vrouw

Re: Psycho Informa groep

Bericht door 3B67-A22C »

De psychologen die bij PIG werken werden evengoed opgeleid bij de VU om gender dysforie te kunnen diagnosticeren en volgen uiteindelijk hetzelfde protocol.
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 758
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Psycho Informa groep

Bericht door Ylse »

Sociosoof schreef: Nu een aantal vragen waar ik geen direct antwoord op kon vinden door te zoeken op het forum(misschien ook gewoon niet bekend ?)
- Kan ik de verwijsbrief naar het VU ook gebruiken om me in te schrijven bij de PIG, of moet ik dan een nieuwe verwijzing aanvragen ? (je kan bij inschrijving PIG je verwijsbrief toevoegen namelijk)
- Kan ik mijn banden met het VU zodra ik sta ingeschreven makkelijk beeindigen of zit ik er dan op een of andere manier aan gebonden ?(wilde eigenlijk zoiezo om te klagen over hun traject ingeschreven staan bij de VU, ook om anderen te helpen)
- Als ik eerder begin met hormonen, versnel of verlangzaamd dit dan mijn traject bij een officiele instelling ? ( heb gister via een contact de mogelijkheid gekregen binnenkort misschien door een huisarts voorgeschreven hormonen te bemachtigen, waarvan ik dus weet dat het veilig spul is)

Groeten,
Isabelle
Volgens mij kan je die brief gewoon gebruiken als verwijzing. Ik had een verwijsbrief voor het UMCG en had daar mijn intake ook al gehad. Omdat ik 16 maanden uit mijn neus mocht gaan peuteren ben ik verder gaan zoeken en kwam in Assen terecht. Daar heb ik die brieven laten zien en toen was het goed.

Ik heb, nadat ik mijn wensen bij het UMCG kenbaar had gemaakt, en nadat ik mijn RLE in Assen er al op had zitten, mij uit laten schrijven bij het UMCG. Deden ze helemaal niet moeilijk over. Ik was die gasten zo zat met hun verhaal dat alles nog maar even overgedaan moest worden om in aanmerking te komen voor mijn SRS dat ik ze telefonisch gemeld heb dat ze mijn plekje maar aan een ander moesten geven .

Ik denk dat het eerder beginnen met hormonen bij het PIG of De Vaart niet zo'n groot probleem zal zijn. Wees er wel open over.

Verder zal je waarschijnlijk toch wel uitleg moeten geven over waar jij staat in het traject en wat je wilt. Zowel de hulpverlening in Assen als in Woerden zullen zich zo veel mogelijk conformeren aan de WPATH richtlijnen, gewoon omdat zij ook gebonden zijn aan zorgvuldig handelen. Wel ben ik van mening dat ze in Assen maatwerk proberen te leveren. En dat betekent dat er ook gerust heel vervelende gesprekken plaats vinden om duidelijk te krijgen hoe jij in elkaar steekt en wat je drijfveren zijn. Eigenwijs gaan zitten doen gaat je dan waarschijnlijk wel tegenwerken.

Ik hoop dat je wat aan deze antwoorden hebt, ik heb de wijsheid hier ook niet in pacht en dit is geschreven vanuit mijn beleving met Alwin Man.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Re: Psycho Informa groep

Bericht door Isabelle »

Volgens mij kan je die brief gewoon gebruiken als verwijzing. Ik had een verwijsbrief voor het UMCG en had daar mijn intake ook al gehad. Omdat ik 16 maanden uit mijn neus mocht gaan peuteren ben ik verder gaan zoeken en kwam in Assen terecht. Daar heb ik die brieven laten zien en toen was het goed.

Ik heb, nadat ik mijn wensen bij het UMCG kenbaar had gemaakt, en nadat ik mijn RLE in Assen er al op had zitten, mij uit laten schrijven bij het UMCG. Deden ze helemaal niet moeilijk over. Ik was die gasten zo zat met hun verhaal dat alles nog maar even overgedaan moest worden om in aanmerking te komen voor mijn SRS dat ik ze telefonisch gemeld heb dat ze mijn plekje maar aan een ander moesten geven .

Ik denk dat het eerder beginnen met hormonen bij het PIG of De Vaart niet zo'n groot probleem zal zijn. Wees er wel open over.

Verder zal je waarschijnlijk toch wel uitleg moeten geven over waar jij staat in het traject en wat je wilt. Zowel de hulpverlening in Assen als in Woerden zullen zich zo veel mogelijk conformeren aan de WPATH richtlijnen, gewoon omdat zij ook gebonden zijn aan zorgvuldig handelen. Wel ben ik van mening dat ze in Assen maatwerk proberen te leveren. En dat betekent dat er ook gerust heel vervelende gesprekken plaats vinden om duidelijk te krijgen hoe jij in elkaar steekt en wat je drijfveren zijn. Eigenwijs gaan zitten doen gaat je dan waarschijnlijk wel tegenwerken.

Ik hoop dat je wat aan deze antwoorden hebt, ik heb de wijsheid hier ook niet in pacht en dit is geschreven vanuit mijn beleving met Alwin Man.
Bedankt voor je antwoorden Ylse.

Hoop dat die verwijzing ook in mijn geval ergens anders dan het VU te gebruiken is.
Scheelt weer wat regelen.
De uitleg geven waar ik sta en wat mijn drijfveren zijn, heb ik geen problemen mee , graag zelfs.
Het enige wat ik graag wil is iemand die een beetje begrip kan tonen i.p.v alles ter twijfel stelt en opnieuw probeert te ontdekken wat ik allang weet.
Ik zal niet eigenwijs gaan doen tegen iedereen, wel goed aangeven dat ik een lang diagnose traject niet op prijs stel. Vervelende gesprekken kan ik wel hebben, als ze maar ergens heen gaan en niet constant dezelfde vragen stellen en de zelfde antwoorden opleveren zoals je veel hoort.

Zal ook wel aangeven dat hoe zij het wenden of keren , ik voor mezelf al 'groen licht' heb voor hormonen en alleen het op een zo veilig mogelijke manier wil doen.
Het gaat om het hoe niet om het wat.
Srs is iets waar ik zoiezo niet perse behoefte aan heb. Het gaat mij om mezelf mooi voelen en presenteren niet mezelf perse bevestigen in een totaal plaatje van een vrouw.
Want zoals ik eerder heb gezegd ik voel me mezelf, niet man of vrouw.

Groeten,
Isabelle
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Psycho Informa groep

Bericht door Anon20180501 »

...wel goed aangeven dat ik een lang diagnose traject niet op prijs stel.
Zo stond ik er ten tijde van mijn aanmelding bij de P.I.I. ook in Isabelle, ik leefde al 11 jaar als mezelf, had al 5 jaar VUmc achter de rug en deed al 1 jaar aan zelfmedicatie onder begeleiding van mijn huisarts, maar toch was een ingekort traject niet mogelijk, ondanks dat ook mijn huisarts dat had geadviseerd. (overigens staan ook zorgverzekeraars er op dat het hele traject doorlopen wordt/is)

Blijf gewoon jezelf en zeg wat je voelt en denkt, dat kan bij de P.I.I. en daar houdt men ook rekening mee gedurende het traject.
Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Re: Psycho Informa groep

Bericht door Isabelle »

Ja, gisteren er veel over gepraat met mijn moeder en een goede vriend van me die ooit bij een aantal psychologen heeft gelopen vanwege slaap problemen ,etc. Mijn moeder en die vriend van mij zeggen ook dat ik er niet met alleen maar negatieve gevoelens jegens hun moet ingaan, dat ga ik dan ook niet doen.
Ze zijn er uiteindelijk ook gewoon om te helpen natuurlijk en gewoonweg gebonden aan bepaalde regels/ een protocol die ook voor zoals je zegt zorgverzekeraars er nou eenmaal zijn binnen het systeem wat er nu staat.

Ik ga met een positief gevoel van: je weet nooit wie je tegenkomt, erin.
Een aantal gesprekken met mensen voeren heb ik niks op tegen.
Het enige wat ik wel al weet van mezelf is dat wanneer ik zo'n gesprek heb van : ja het is wel een beetje duidelijk wat er aan de hand is , je bent transgender en ik heb die erkenning een beetje, dat ik wel voor mezelf kies en de tijd die ik in mijn ogen verlies doordat zij een protocol moeten volgen niet ga uit zitten voor een zorgverzekeraar of om hun eigen zekerheid nog een paar keer extra te bevestigen.
Op dat moment begin ik gewoon aan hormonen.
Er wordt luchtig gepraat over de duur van het traject, ook door vrienden van me. Waarom zou je niet kunnen wachten voor een extra 1,5 jaar ?
Nou simpel, Ik weet waar ik aan toe ben, dat Informed consent bestaat, dat de wachttijden tussen fases onacceptabel zijn, de zorg niet genoeg op maat wordt verstrekt en dat veel in het traject niet voor mijn zekerheid bestaat maar eerder voor die van hen.
Internet geeft tegenwoordig een schat aan informatie, mensen kunnen tegenwoordig meer zekerheid zelf vinden als ze dat willen en kunnen, dit besef moet bij hen ook een beetje gaan doordringen vind ik.
Er komt dan een tijd dat ik mezelf afvraag voor wie ik dan die tijd opgeef, het is toch jaren van je leven waarover je spreekt, mijn jaren waarin ik stappen die ik wil maken en zeker van ben, ook kan maken.
Ik wil zoiezo veel eerder mezelf als vrouw gaan presenteren(ook omdat ik weet dat ik dit best overtuigend kan doen) en zodra dit ook daadwerkelijk een feit is en mezelf met zelfvertrouwen aan de wereld kan tonen is voor mij, net als in jullie geval (danielë en anderen) de reden dat ik daadwerkelijk fysieke en hormonale veranderingen kan maken, niet iets dat ik in hun handen wil leggen. Het is tenslotte mijn lichaam.
Ik eis op dat moment mijn zelfbeschikking zelf op als mens.

Laten we maar hopen dat deze zelfbeschikking ook officieel snel van de grond komt, dat zou mij en veel mensen intens gelukkig maken denk ik.

Groeten,
Isabelle
Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Re: Psycho Informa groep

Bericht door Isabelle »

sorry, Daniëla niet Danielë stom van me :o
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1427
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Psycho Informa groep

Bericht door Alice »

Zelfbeschikking, Informed consent is nog al wat over geschreven. Je komt vaak uit bij Frederique zij liet en laat zich duidelijk over dit onderwerp horen.

http://www.continuum.nl/persoonlijk/opi ... vuldigheid

Commentaar op artiekel
https://www.oneworld.nl/love/hos-bis-le ... -kan-beter

Frederique Retsema, (ex?) secretaris http://www.vereniging-genderdiversiteit.nl

Spreekster tijdens de Free Pathh bijeenkomst http://www.freepathh.nl/node/46

En ze heeft veel gepost over dit onderwerp op
http://www.travestie.org/forum/search.p ... frederique
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Psycho Informa groep

Bericht door Anon20180501 »

Sociosoof schreef:sorry, Daniëla niet Danielë stom van me :o
Maakt niet uit hoor Isabelle, je mag me zelfs Daniéla noemen... :)
Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Re: Psycho Informa groep

Bericht door Isabelle »

Alice schreef:Zelfbeschikking, Informed consent is nog al wat over geschreven. Je komt vaak uit bij Frederique zij liet en laat zich duidelijk over dit onderwerp horen.

http://www.continuum.nl/persoonlijk/opi ... vuldigheid

Commentaar op artiekel
https://www.oneworld.nl/love/hos-bis-le ... -kan-beter

Frederique Retsema, (ex?) secretaris http://www.vereniging-genderdiversiteit.nl

Spreekster tijdens de Free Pathh bijeenkomst http://www.freepathh.nl/node/46

En ze heeft veel gepost over dit onderwerp op
http://www.travestie.org/forum/search.p ... frederique

Helemaal met Frederique eens. zo sta ik er ook tegenover.
Voel me als persoon achter gesteld in een proces wat juist voor mij het belangrijkst is.

Ook genderexpressie heb ik zowat boeken over geschreven op mijn computer en ook op reddit.
Hoewel ik er zelf ontzettend veel van houd om rokjes, jurkjes, make-up en hakken te dragen.
Dit betekent niet dat dit altijd zo hoeft te zijn, voor anderen niet en zeker voor mezelf niet altijd later.
Begrippen zoals Tomboys bestaan er in de wereld(hoewel ik dit niet graag i.v.m. stigma in de mond neem)
Als biologische vrouw, ben je vrij in jezelf presenteren zoals je wilt maar als trans moet je, je gevoel bewijzen door je te wurmen door hoepels van verwachting.
Heb zelf vroeger ook me beweegt binnen de punkscene en daar werd het feit dat niet alle vrouwen perse zich heel vrouwelijk(Zeg ik heel voorzichtig) opstellen. Kisten, wijde broeken, mannen kleding, assertief gedrag , het is niet allemaal zo simpel nou eenmaal met man en vrouw.

Gender en Gender expressie zijn dingen waar je niet als medische staf aan moet gaan zitten. Het stimuleerd alleen maar stigmatisering binnen de maatschappij en onderdrukt mensen in het zijn wie ze willen zijn.
Je kan wel psycholoog zijn en denken dat je mensen een beetje kan doorgronden en diagnosticeren maar zolang je zelf geen open mind hebt over Gender en genderexpressie, is er voor mij moeilijk een gesprek te voeren met je.
Ik snap heel goed dat ze het idee hebben dat sommigen trans mensen zich zelf het moeilijk maken door niet te conformeren aan de standaard modellen van man en vrouw die zij voor ogen hebben, maar aan de andere kant is dat de keus van de persoon zelf in hoe deze persoon zichzelf voelt en wil uiten.
De hypocritie waarin aan de ene kant de hele maatschappij de roze poppen afdeling en blauwe auto afdeling in de speelgoed winkel durft te bekritiseren uit een idee van gelijkheid tussen man en vrouw(vooral psychologen die denken er open minded in te staan vaak en artikelen erover schrijven) en aan de andere kant wel hun ware aard laten doorschemeren in hoe ze met het onderwerp transgender (proces van het VU en oordelen over of iemand wel gemakkelijk is in de andere rol) behandelen is belachelijk.


Ben heel lang een Lurker op reddit geweest maar een maand terug daar ook actief mijn mening over van alles gaan geven omdat ik richting de coming out fase kwam naar mijn directe omgeving(close vrienden/moeder)
Post er nu niet veel meer, meer met echte dingen bezig i.p.v alleen ideeën.
Mijn reddit account : https://www.reddit.com/user/socialnietze
voor geinteresseerden.

Groeten,
Isabelle



groeten
Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Re: Psycho Informa groep

Bericht door Isabelle »

Daniéla schreef:
Sociosoof schreef:sorry, Daniëla niet Danielë stom van me :o
Maakt niet uit hoor Isabelle, je mag me zelfs Daniéla noemen... :)
:fpalm: :fpalm: :fpalm:
Verrek ik ben echt stupid :D