Nieuwe chat! Zie dit topic.

Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
JacquelineM
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 jan 2016, 12:04
Gender: Vrouw
Locatie: Epe

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door JacquelineM »

Hoi Hakuna, ik ben ontzettend benieuwd naar jouw bloedwaardes. Toen ik met mijn HRT begon, nu ruim 2 jaar geleden onder begeleiding van mijn huisarts, zei hij dat mijn bloed het meest zou gaan lijken op dat van een pré-menopauze vrouw, die zwaar aan de anabole steroïden verslingerd is. Er is toen helaas geen nulwaardebepaling gedaan, maar 1 en 4 maand geleden (ik laat mijn bloed 3 a 4-maandelijks controleren in het Gelreziekenhuis) waren mijn estradiolwaardes mooi (zo rond de 400 pmol/l) maar mijn testosteron is nooit onder de 35 (nmol/l) gekomen. Dat zijn volgens mij waardes die Superman en de Hulk niet zouden misstaan ( :shock:) maar niet passen bij een MtF-transgender. Voor de volledigheid: ik gebruik 2x per week een Estradiol100-pleister en dagelijks 50 mg Spironolactone, 100 mg Utrogestan (progesteron) en 1 mg Finasteride. Het lijkt mij dat een pre-op MtF-transgender zonder SRS (of in ieder geval testikelverwijdering) niet de lage testosteronwaardes van een cis-vrouw kan bereiken, maar misschien heb ik het verkeerd en werkt Androcur (cyproteronacetaat) veel beter dan Spiro. Half augustus mag ik voor het eerst naar de endo in het VUmc; hopelijk word ik dan wijzer. Houd ons op de hoogte. Groetjes, Jacqueline.
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door Amy »

JacquelineM schreef:Hoi Hakuna, ik ben ontzettend benieuwd naar jouw bloedwaardes. Toen ik met mijn HRT begon, nu ruim 2 jaar geleden onder begeleiding van mijn huisarts, zei hij dat mijn bloed het meest zou gaan lijken op dat van een pré-menopauze vrouw, die zwaar aan de anabole steroïden verslingerd is. Er is toen helaas geen nulwaardebepaling gedaan, maar 1 en 4 maand geleden (ik laat mijn bloed 3 a 4-maandelijks controleren in het Gelreziekenhuis) waren mijn estradiolwaardes mooi (zo rond de 400 pmol/l) maar mijn testosteron is nooit onder de 35 (nmol/l) gekomen. Dat zijn volgens mij waardes die Superman en de Hulk niet zouden misstaan ( :shock:) maar niet passen bij een MtF-transgender. Voor de volledigheid: ik gebruik 2x per week een Estradiol100-pleister en dagelijks 50 mg Spironolactone, 100 mg Utrogestan (progesteron) en 1 mg Finasteride. Het lijkt mij dat een pre-op MtF-transgender zonder SRS (of in ieder geval testikelverwijdering) niet de lage testosteronwaardes van een cis-vrouw kan bereiken, maar misschien heb ik het verkeerd en werkt Androcur (cyproteronacetaat) veel beter dan Spiro. Half augustus mag ik voor het eerst naar de endo in het VUmc; hopelijk word ik dan wijzer. Houd ons op de hoogte. Groetjes, Jacqueline.
Lijkt me dat je dosis spiro veel te laag is. Bij mijn laaste meting die ik mocht inzien was mijn T waarde 0,5 en bij de nulmeting was het 25. Dus het kan wel degelijk goed omlaag gewerkt worden. Ik ervaar trouwens ook totaal geen problemen met vermoeidheid of libido met een T waarde van 0,5.

Ik gebruik 50mg cyproteron acetaat en 2x 2mg estradiol hemihydraat per dag. Ik heb ook een tijdje 2x 2mg estradiol valeraat gebruikt en daar mee kreeg ik weer testosteron klachten. Daarmee lijkt het er op dat de oestrogeen ook bijdraagt aan het verlagen van mijn T niveau.
Hakuna
Berichten: 195
Lid geworden op: 28 jul 2015, 15:35
Gender: Transgender

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door Hakuna »

Heb inmiddels ervaren dat 25 mg niet meer lijdt tot vermoeidheidsklachten, maar zal eens proberen wat er gebeurd als ik naast de 25 mg de andere helft van de tablet nog eens ga delen in 12,5 mg. Deze kleinere dosering wil ik dan vlak voor het slapen gaan innemen zodat ik dan op een dag zo'n 37,5 mg aan Cyproteronacetaat binnengekregen heb. Ik probeer erachter te komen bij welke dosering de vermoeidheid toeslaat. Kan zijn dat als de dosering boven de 40 mg komt dat dan die vervelende bijwerking bij mij toeslaat.

Middag tijdens de maaltijd 25 mg
Nacht voor het slapen gaan 12,5 mg
Totaal 37,5 mg op 24 uur.

Wil toch bereiken om het maximale effect uit de Cyproteronacetaat te halen met zo min mogelijke vermoeidheid.
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door Anon20210626 »

Waarom is dat 'totaal ongewenst ? " . Wat doe je dagelijks dan? Valt het werk je zwaar? Zou je daar geen andere weg in kunnen vinden ?

Als het gewoon wandelen en fietsen is , pas dan gewoon je tempo aan en de afstand aan naar je mogelijkheden. Ik ben een paar dagen later als jij gestart ofschoon ik op dezelfde dag mijn medicatie meekreeg . Dit in verband met de vierdaagse van mijn dochter , die ik als pakezel dus meeliep. Ik ben dus vier dagen later op vrijdag gestart . Volgend jaar zit die 4 daagse zeker weer in de planning , of als pakezel of voor de eerste keer officieel als vrouw , maar dat is een ander verhaal .

Nu?, ach ja ik merk wel dat ik wat slik .......

Ik weet , in mijn werk ,dat ik het zwaar ga krijgen . Ik moet veel lopen en de arbeid is soms pittig . Echter , ik wil ook gewoon verder in mijn transitie en zal dus op andere manieren zoeken naar wegen om verder te gaan .
Overigens gisteren even 28 verdiepingen traplopen binnen een uurtje , omdat de lift het weer buiten werking was gesteld ( blijven lachen grrrrrr). Dit was niet prettig maar mijn collega lag de dag daarvoor na 14 verdiepingen al op apegapen omdat er wat materiaal omhoog moest . Ik werk in de installatietechniek en pendelde gisteren dus tussen kelder begane grond en de 7e verdieping om een luchtbehandelingskast aan de praat te krijgen . Ik kon het helaas niet deels via telecom doen , daar er gepuzzeld moest worden ..........

Een transitie e n dus begin HRT zal gewoon af en toe ongemakkelijkheden opleveren . Ik zou zeggen slik gewoon in eerste instantie wat voorgeschreven is en geef je lichaam de kans om daar aan te wennen , neem de ook reeds voorspelde !!!!! terugval voor lief . Je zal nu eenmaal veranderingen in je lichaam ondergaan want dat is nu juist wat je wilt . Dat daar ook andere dingen bij komen zal je min of meer moeten accepteren.

Maar ook redelijk wat slaap per etmaal ( en daar moet ik zelf nog aan werken ) , een gezond gewicht (ok dat is wel in orde) geven ook wat basis om dit te doorstaan .

Je bent net begonnen , give it a chance ............
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Hakuna
Berichten: 195
Lid geworden op: 28 jul 2015, 15:35
Gender: Transgender

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door Hakuna »

Renée schreef:Waarom is dat 'totaal ongewenst ? " . Wat doe je dagelijks dan? Valt het werk je zwaar?
De reden waarom die bijwerking van vermoeid zijn ongewenst is is dat het de hele dag als onprettig aanvoelt en ik met 50 mg het gevoel had ''verlamd'' te zijn, dat heb ik nu met 25 mg totaal niet Maar ik wil dan ook uitzoeken waar het omslag punt lig, als blijkt zoals ik al schreef bij 37,5 mg nog steeds geen vermoeidheid optreed dan weet ik dat ik met een dosis net onder de 40 mg voldoende heb, zal dit dan ook met de psycholoog en endo bespreken bij het volgende consult.
Renée schreef: Je bent net begonnen , give it a chance ............
Dat doe ik ook, maar ik luister toch ook naar signalen van mijn lichaam.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door Emma »

Tja, als je meteen naar de signalen van je lichaam wilt luisteren... Met HRT doe je iets waar je lichaam het totaal niet mee eens is, in ieder geval in het begin. Dan zou je dus meteen moeten stoppen. Je speelt nu voor zachte heelmeester en je weet wat voor wonden die maken.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
3B67-A22C
Berichten: 267
Lid geworden op: 18 aug 2015, 17:49
Gender: Vrouw

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door 3B67-A22C »

Heeft dat zin om je t-blockers in stukjes verspreid te nemen? Volgens mij is dat grote onzin om te doen, want je bouwt een spiegel op. Er zijn ook vormen van toediening van cyproteronacetaat, dat je bijvoorbeeld eens in de zoveel tijd een grote dosis toegediend krijgt en dan een tijd niet. Volgens mij is het per definitie onverstandig en ook niet ongevaarlijk om op eigen gelegenheid te gaan experimenteren met dosering en toediening.
Gebruikersavatar
LiliFee
Berichten: 153
Lid geworden op: 20 jul 2016, 15:24
Gender: Vrouw
Locatie: Duitsland

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door LiliFee »

Laat je altijd begeleiden door een goede endo! Ik ben overigens nu aan de 12,5 mg Cypro, wat voor mij genoeg is. Uiteindelijk gaat het om de T-waardes, niet om het pilletje wat je neemt.
3B67-A22C
Berichten: 267
Lid geworden op: 18 aug 2015, 17:49
Gender: Vrouw

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door 3B67-A22C »

@Hakuna, ik vroeg het voor de zekerheid na aan een vriendin van me (een arts), die me wist te vertellen dat het 1,5 uur na inname kost om een plateau te maken van cypro, met een halfwaarde tijd van drie dagen. Dat betekent dat het per dag in afzonderlijke porties opdelen ervan geen enkel verschil maakt.
Hakuna
Berichten: 195
Lid geworden op: 28 jul 2015, 15:35
Gender: Transgender

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door Hakuna »

Naomi schreef:@Hakuna, ik vroeg het voor de zekerheid na aan een vriendin van me (een arts), die me wist te vertellen dat het 1,5 uur na inname kost om een plateau te maken van cypro, met een halfwaarde tijd van drie dagen. Dat betekent dat het per dag in afzonderlijke porties opdelen ervan geen enkel verschil maakt.

Dit was mij ook al opgevallen, maar heb wel gemerkt dat ik met infaseren van dit middel wel minder last heb gehad van de vermoeidheid, zodat mijn lichaam kan wennen aan dit middel. Zit nu dan ook weer op 37,5 mg (3/4 van de tablet) en zal de komende week weer proberen over te stappen op de volledige 50 mg. Maar dan de tablet in 4 stukjes verdeeld over de dag innemen.

Hoop voor het volgende consult in het VUmc op 22 augustus weer normaal op 50 mg te zitten, maar dan hopelijk met zo weinig mogelijk vermoeidheid.