Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
3B67-A22C
Berichten: 267
Lid geworden op: 18 aug 2015, 17:49
Gender: Vrouw

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door 3B67-A22C »

Haha, ik zit op dezelfde dosis van 50, twee maanden erop nu en kan nog niet eens een volle pan met twee handen vasthouden.

Ik wil MEEER van dit, mijn lichaam juicht ervan. In oktober afspraak en dan ga ik vragen of ik allebei naar 100 mag opschroeven
Gebruikersavatar
LiliFee
Berichten: 153
Lid geworden op: 20 jul 2016, 15:24
Gender: Vrouw
Locatie: Duitsland

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door LiliFee »

Naomi schreef:Haha, ik zit op dezelfde dosis van 50, twee maanden erop nu en kan nog niet eens een volle pan met twee handen vasthouden.

Ik wil MEEER van dit, mijn lichaam juicht ervan. In oktober afspraak en dan ga ik vragen of ik allebei naar 100 mag opschroeven
Laat je alsjeblieft informeren... Meer Androcur betekent niet dat je ineens 'sneller' vervrouwelijkt. Hier in Duitsland is de standaard dosis 10 mg, en bij de meeste transgenders is dat meer dan genoeg om het testosteron zo ver te reduceren dat er bijna niks meer over is. 100 mg vergroot alleen de kans op permanente leverschade.

Helaas is er bij hormonen maar één factor die écht belangrijk is: Tijd! gewoon wachten, het komt allemaal vanzelf. Wees zuinig op je lichaam!
3B67-A22C
Berichten: 267
Lid geworden op: 18 aug 2015, 17:49
Gender: Vrouw

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door 3B67-A22C »

Maar 100 van t blockers en estradiol is toch de standaard dosis in Nederland? Ze zetten me nu op de halve dosis van allebei, omdat ze aan moesten kijken of het wel allemaal lekker zou gaan met mijn hart. Mijn asat, alat en gamma waarden zijn prima, ik drink weinig tot geen alcohol en mijn hartklachten verdwenen zelfs volledig, dus volgens mij kan ik probleemloos naar 100.

Van t blockers wist ik dat een kleinere dosis ook al volstaat, prima. Maar estradiol omhoog kan toch wel? Ik moet eerlijk bekennen dat ik mijn Systen pleisters nu langer laat zitten, omdat ik begreep dat ze na 3.5 dagen nog steeds oestrogeen afgeven. Ik wil mijn bloedwaarde oestrogeen gewoon minimaal op 400 hebben.

Geen zorgen hoor, ik laat me goed informeren en doe wat de dokter zegt :)

Maar misschien is dat "meer, meer, meer" een beetje een onwetenschappelijk gevoeltje en ben zeker niet van plan om dingen te doen die slecht zijn voor mijn lijf.
JacquelineM
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 jan 2016, 12:04
Gender: Vrouw
Locatie: Epe

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door JacquelineM »

Voor wat betreft de cyproteron: Nee, Naomi, NEE. Straks kun je niet eens meer een vork vasthouden om een gehaktballetje aan te prikken. Waar blijf je dan met je kookkunsten :character-oscar:
Estradiolpleisters 100 laat ik ook gewoon langer zitten. Ze laten wel eens voortijdig geheel of gedeeltelijk los en dat kun je dan zo compenseren. Ik heb er ook wel eens 4 tegelijk op :shock:
Smakelijke groet van Jacqueline.
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door Anon20210626 »

De dosis voor cypro was vroeger inderdaad 100 mg maar enkele jaren geleden heeft men dat verlaagd naar 50 omdat voor bijna iedereen meer als voldoende is . Als het werkt , waarom zou je verhogen ? Je krijgt alleen maar meer kans op problemen en lager als onmeetbaar gaat toch niet .
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Hakuna
Berichten: 195
Lid geworden op: 28 jul 2015, 15:35
Gender: Transgender

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door Hakuna »

eline-q schreef: Meer Androcur betekent niet dat je ineens 'sneller' vervrouwelijkt. Hier in Duitsland is de standaard dosis 10 mg, en bij de meeste transgenders is dat meer dan genoeg om het testosteron zo ver te reduceren dat er bijna niks meer over is. 100 mg vergroot alleen de kans op permanente leverschade.

Heb je daar ook een bron van? Dat de Duitse genderteams 10 mg voorschrijven ipv 50 of 100 mg. Ik kan doorgaans alleen informatie vinden dat de meeste Europese gendertemas 50 mg voor schrijven en in Amerika en Thailand hogere doseringen hanteren, maar ze gebruiken daar dan ook geen Androcur.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8023
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door Emma »

Hakuna schreef: Ik kan doorgaans alleen informatie vinden dat de meeste Europese gendertemas 50 mg voor schrijven en in Amerika en Thailand hogere doseringen hanteren, maar ze gebruiken daar dan ook geen Androcur.
Dan is het dus ook geen hogere dosis. Cypro en spiro zijn volslagen onvergelijkbaar.

Verder is 50mg cypro inderdaad de standaard dosis. Met meer gaat het niet beter worden, je bent hoogstens eerder moe of depressief, en je prolactine zou wel eens omhoog kunnen schieten. Dat wil je niet.

Ook voor de estradiol geldt niet zomaar meer is beter. Net als het schuim op het afwaswater: het is een teken dat je meer afwasmiddel gebruikt hebt dan nodig. Het doet helemaal niks.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
3B67-A22C
Berichten: 267
Lid geworden op: 18 aug 2015, 17:49
Gender: Vrouw

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door 3B67-A22C »

Dank voor de reacties, verhelderend. Een transvriendin van me woont bij me om de hoek en ligt twee maanden "voor" op me met hormonen, zij krijgt van allebei honderd voorgeschreven, had van haar begrepen dat het de standaarddosis was. Maar aan het begin van mijn traject, bij mijn intake, was mijn hartconditie al ter sprake gekomen en de impact van hormonen daarop. Oestrogeen is wel goed, is de reden dat vrouwen onder de veertig geen infarct krijgen, maar er kan ook sprake zijn van een verhoogde kans op trombose en naar aanleiding van dat gesprek werd me te kennen gegeven dat ik van allebei minder toegediend zou krijgen. Van honderd naar vijftig dus, voor allebei. Dat is zoals ik het begreep althans.

Ik maakte me er natuurlijk zorgen over of een lagere dosis wel voldoende effect zou hebben, want ik wil er wel het maximale uit halen zeg maar. Mijn schrikbeeld is dat ik minder fysieke (en andere) feminisering dan mogelijk zou ondervinden als gevolg van een lagere dosis. De endo die ik bij de VU sprak vertelde me toen, dat je eigenlijk maar vijf procent van de oestrogeen nodig hebt om de borstgroei al te triggeren en dat recent onderzoek uitwees dat lagere doses cyproteronacetaat het testosteron peil al naar onmeetbaar brengen. Maar dat tegelijk vroeger de norm voor de bloedwaarde van oestrogeen op 200 lag, terwijl ze die tegenwoordig graag op 400 willen zien. Klopt deze informatie? Ik vond het wat verwarrend, want waartoe dient dat oestrogeen overschot dan?

Hoe kan je bepalen wat de maximale dosering is dat het niet overbodig wordt? Klinkt net als vitamine c, het overschot daaraan plas je gewoon weer uit, dus daar kan ik me wel wat bij voorstellen.

Misschien snap ik er niets van hoor
Hakuna
Berichten: 195
Lid geworden op: 28 jul 2015, 15:35
Gender: Transgender

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door Hakuna »

Voor mij is het ook allemaal verwarrend, in de standard of care worden ook allerlei verschillende doseringen aanbevolen en elke endo verteld ook weer een ander verhaal.

Welke effecten hebben nu de standaard systen 100 pleisters? En is het waar dat een pleister langer dan 4 dagen mee kan?
En is het waar dat 10 of 25 mg Cypro het zelfde effect heeft als de standaard dosering van 50 mg (of zoals voorheen 100 mg) ?

Allemaal vragen waar ik zowel op dit forum alsook op internet maar weinig concreets over kan vinden.
Anon20190209
Berichten: 298
Lid geworden op: 30 apr 2014, 22:10
Gender: Vrouw

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door Anon20190209 »

Meten is weten..... ;)

Zou eerst de volgende bloedtest afwachten alvorens te gaan denken aan een hogere dosis hormonen.. want als bijvoorbeeld testosteron kleiner dan 1 is heeft het helemaal geen zin om meer te gaan slikken!

Zelfde geldt eigenlijk ook voor estradiol eerst meten dan weten... en vooral heel belangrijk hoe voel je je op dit moment met huidige dosering ;)