Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door Anon20190122 »

Ik zou willen zeggen roep niet te hard om meer androcur zoek eerst eens uit wat testosteron in het vrouwelijke lichaam doet en wat het voor je gaat betekenen als je testosteron geheel op 0 komt!

Misschien snap je dan ook de reden waarom je het testosteron niveau tussen de 1 en 2 wil hebben.
Gebruikersavatar
LiliFee
Berichten: 153
Lid geworden op: 20 jul 2016, 15:24
Gender: Vrouw
Locatie: Duitsland

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door LiliFee »

Naomi schreef: Ik maakte me er natuurlijk zorgen over of een lagere dosis wel voldoende effect zou hebben, want ik wil er wel het maximale uit halen zeg maar. Mijn schrikbeeld is dat ik minder fysieke (en andere) feminisering dan mogelijk zou ondervinden als gevolg van een lagere dosis. De endo die ik bij de VU sprak vertelde me toen, dat je eigenlijk maar vijf procent van de oestrogeen nodig hebt om de borstgroei al te triggeren en dat recent onderzoek uitwees dat lagere doses cyproteronacetaat het testosteron peil al naar onmeetbaar brengen. Maar dat tegelijk vroeger de norm voor de bloedwaarde van oestrogeen op 200 lag, terwijl ze die tegenwoordig graag op 400 willen zien. Klopt deze informatie? Ik vond het wat verwarrend, want waartoe dient dat oestrogeen overschot dan?
Oestrogeen is ontzettend gevaarlijk spul! De richtwaarden zijn een testosteron van onder de 1 ng/ml, met oestrogeen tussen de 75 en 150 pg/ml. Dat werkt al enorm feminiserend. Meer oestrogeen zorgt alleen voor een (veel) grotere kans op trombose, zeker bij waarden rond de 400 pg/ml. Laat je alsjeblieft door een goede endo behandelen, en niet door een huisarts die nog niet van de hoed en de rand weet.

Uiteindelijk speel je met je eigen leven. Meer hormonen betekent niet sneller of beter resultaat, het betekent alleen maar meer kans op (gevaarlijke) bijwerkingen. Zoals trombose, borstkanker en leverschade.
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door Anon20190122 »

Eline-q lees je a.u.b even wat beter in over de hormonen en de waardes!

Testosteron onder de 3 is heel normaal
En oestrogeen tussen de 75 en 150 zijn waarden waar je zeer grote kans hebt op overgangsklachten dus die wil je juist op 400 hebben!
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door Emma »

Naomi schreef:Dank voor de reacties, verhelderend. Een transvriendin van me woont bij me om de hoek en ligt twee maanden "voor" op me met hormonen, zij krijgt van allebei honderd voorgeschreven, had van haar begrepen dat het de standaarddosis was. Maar aan het begin van mijn traject, bij mijn intake, was mijn hartconditie al ter sprake gekomen en de impact van hormonen daarop. Oestrogeen is wel goed, is de reden dat vrouwen onder de veertig geen infarct krijgen, maar er kan ook sprake zijn van een verhoogde kans op trombose en naar aanleiding van dat gesprek werd me te kennen gegeven dat ik van allebei minder toegediend zou krijgen. Van honderd naar vijftig dus, voor allebei. Dat is zoals ik het begreep althans.

Ik maakte me er natuurlijk zorgen over of een lagere dosis wel voldoende effect zou hebben, want ik wil er wel het maximale uit halen zeg maar. Mijn schrikbeeld is dat ik minder fysieke (en andere) feminisering dan mogelijk zou ondervinden als gevolg van een lagere dosis. De endo die ik bij de VU sprak vertelde me toen, dat je eigenlijk maar vijf procent van de oestrogeen nodig hebt om de borstgroei al te triggeren en dat recent onderzoek uitwees dat lagere doses cyproteronacetaat het testosteron peil al naar onmeetbaar brengen. Maar dat tegelijk vroeger de norm voor de bloedwaarde van oestrogeen op 200 lag, terwijl ze die tegenwoordig graag op 400 willen zien. Klopt deze informatie? Ik vond het wat verwarrend, want waartoe dient dat oestrogeen overschot dan?

Hoe kan je bepalen wat de maximale dosering is dat het niet overbodig wordt? Klinkt net als vitamine c, het overschot daaraan plas je gewoon weer uit, dus daar kan ik me wel wat bij voorstellen.

Misschien snap ik er niets van hoor
De standaarddosering voor cypro is echt al een tijdje 50. Die 100 staat nog wel in oude protocollen, maar zowel VUmc als Haga hanteren sinds een jaar of 3 de 50mg per dag. Iets zegt mij dat die vriendin een andere arts heeft gevonden voor de hormonen... En anders is er expliciet besloten te verhogen.

Tot een jaar of wat geleden was 200 voor de estradiol inderdaad de norm. Men was bang voor een te hoge prolactinewaarde, maar is tot het besef gekomen dat dat vooral veroorzaakt wordt door progestagenen (waar cyproteronacetaat ook toe behoort). Dus is men wat minder conservatief geworden en is de streefwaarde nu 400.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
LiliFee
Berichten: 153
Lid geworden op: 20 jul 2016, 15:24
Gender: Vrouw
Locatie: Duitsland

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door LiliFee »

tanisha schreef:Eline-q lees je a.u.b even wat beter in over de hormonen en de waardes!

Testosteron onder de 3 is heel normaal
En oestrogeen tussen de 75 en 150 zijn waarden waar je zeer grote kans hebt op overgangsklachten dus die wil je juist op 400 hebben!
Geen idee wat de verschillen zijn, maar duitse endocrinologen denken er dus heel anders over dan de nederlandse, klaarblijkelijk. Hier wordt 250 pg/ml oestradiol over het algemeen gezien als veel te veel, laat staan van 400.

En wat betreft testosteron: dat moet ik thuis ff nakijken, hoe dat bij mijn laatste bloedwaardes zat.
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door Anon20190122 »

Die opvatting hadden ze hier vroeger ook dankzij dat gepruts ben ik door een hormonale hell heengegaan! :fpalm:
Gebruikersavatar
LiliFee
Berichten: 153
Lid geworden op: 20 jul 2016, 15:24
Gender: Vrouw
Locatie: Duitsland

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door LiliFee »

tanisha schreef:Die opvatting hadden ze hier vroeger ook dankzij dat gepruts ben ik door een hormonale hell heengegaan! :fpalm:
Hobbels de Bobbels! Ofzo :P

Okay... Er zijn dus verschillende manieren om het Oestradiol te meten: namelijk per pg/ml (picogram per mililiter) OF per molariteit (pmol/l). Even voor de helderheid: dat zijn dus hele andere dingen!

DUSSS nu komt de grote wisseltruuk! :dance: --> http://www.endmemo.com/medical/unitconv ... radiol.php

Klaarblijkelijk nemen ze in Duitsland pg/ml en bij het VU nemen ze pmol/l. Vandaar dus alle ophef!

Voor de helderheid: ik zit omgerekend ook rond de 400 pmol/l. Wat neerkomt op ongeveer 110 pg/ml, wat dan weer overeenkomt met het midden van de vrouwelijke cyclus. hèhè, we zijn eruit :D

(@emma: 400 pg/ml ligt dus rond de 1500 pmol/l, wat wel degelijk VEEL te veel is, hehe) :o
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door Anon20210626 »

Dat had ik al begrepen , is mijn scheikunde van vroeger voor meer dingen goed als wat ik er al mee deed....
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Hakuna
Berichten: 195
Lid geworden op: 28 jul 2015, 15:35
Gender: Transgender

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door Hakuna »

Renée schreef:Dat had ik al begrepen , is mijn scheikunde van vroeger voor meer dingen goed als wat ik er al mee deed....
Ik begrijp er nu niks meer van. Het enige wat ik wel begrepen heb is dat er hier beweerd wordt dat 10 mg het zelfde effect zou hebben als 50 mg, alleen duurt het met de 10 mg dan langer om de T waarde onder de 1 te krijgen.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door Emma »

Hakuna schreef:
Renée schreef:Dat had ik al begrepen , is mijn scheikunde van vroeger voor meer dingen goed als wat ik er al mee deed....
Ik begrijp er nu niks meer van. Het enige wat ik wel begrepen heb is dat er hier beweerd wordt dat 10 mg het zelfde effect zou hebben als 50 mg, alleen duurt het met de 10 mg dan langer om de T waarde onder de 1 te krijgen.
Geen idee waar je dat uit haalt. De quote van Renée gaat over de ontdekking dat er verschillende eenheden zijn om bloedwaarden in uit te drukken, niet over de dosering van medicijnen.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]