Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door Anon20210626 »

hakuna ,

Alle doseringen van tabletten zijn tot nu toe opgegeven in het aantal mg werkzame stof in een tablet

Bij pleisters werkt het iets anders , Daar gaat het om de hoeveelheid werkzame stof in een eenheid , een pleister in combinatie met de opnamesnelheid door de huid . Een pleister wordt vervangen als die opnamesnelheid te laag wordt , de pleister bevat dan eventueel nog wel werkzame stof . Pas op met laten zitten , je kunt dan onbedoeld de dosis iets opvoeren en dat is niet altijd gunstig

Al deze medicaties worden vaak al in overmaat aangeboden . Dat heeft ook te maken met hoe hormonen hun werk doen in het lichaam . Het zijn niets anders dan 'sleutels 'die een fabriekje in je lichaam aan het werk zetten Hoe goed dit werkt hangt dus ook af van het aantal receptoren ('sloten dus ') in jouw lichaam , Heb je er daar weinig van heeft het geen zin om meer hormonen ter gaan slikken.

Je kunt concentraties , in dit geval van je hormoonwaarden op meerdere manieren aangeven
in dit geval picogram per milliliter otewel 0, 000 000 000 001 g per 0, 001 liter ( geeft een idee hoe weinig ......)

of in pmol per liter
mol is een eenheid die evenredig is met het aantal moleculen. het getal van avogadro etc


Ze zijn niet rechtstreeks te vergelijken , maar de omrekening is eenvoudig .
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Gebruikersavatar
LiliFee
Berichten: 153
Lid geworden op: 20 jul 2016, 15:24
Gender: Vrouw
Locatie: Duitsland

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door LiliFee »

Hakuna schreef:
Renée schreef:Dat had ik al begrepen , is mijn scheikunde van vroeger voor meer dingen goed als wat ik er al mee deed....
Ik begrijp er nu niks meer van. Het enige wat ik wel begrepen heb is dat er hier beweerd wordt dat 10 mg het zelfde effect zou hebben als 50 mg, alleen duurt het met de 10 mg dan langer om de T waarde onder de 1 te krijgen.
Inderdaad, zo werd het uitgelegd door mijn endo. Dat is overigens de geldende norm hier in Duitsland, vaak wordt begonnen met 5-10 mg Androcur en dat wordt dan na 3-6 mnd eventueel verhoogd (of verlaagd indien niet nodig).

Mijn endo legde me uit dat hij wel hoger kon doseren in he begin, alleen het probleem ligt m in het feit dat je dan in één keer al je testosteron op 0 hebt. Dat is niet fijn, want je hebt ófwel oestrogeen ófwel testosteron nodig. En in het begin heb je dus nog niet genoeg oestrogeen receptoren om er echt iets mee te kunnen, dus dan zit je met géén T en ook géén bruikbaar oestrogeen. Daardoor krijg je bijv. depressieve klachten.

Om die reden beginnen ze liever met een lagere androcur dosis, zodat je lichaam dus langzaam de overgang van het testosteron naar oestrogeen maakt en je er minder last van hebt.
Hakuna
Berichten: 195
Lid geworden op: 28 jul 2015, 15:35
Gender: Transgender

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door Hakuna »

oeps dubbelpost.
Laatst gewijzigd door Hakuna op 22 sep 2016, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Hakuna
Berichten: 195
Lid geworden op: 28 jul 2015, 15:35
Gender: Transgender

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door Hakuna »

eline-q schreef:
Inderdaad, zo werd het uitgelegd door mijn endo. Dat is overigens de geldende norm hier in Duitsland, vaak wordt begonnen met 5-10 mg Androcur en dat wordt dan na 3-6 mnd eventueel verhoogd (of verlaagd indien niet nodig).

Mijn endo legde me uit dat hij wel hoger kon doseren in he begin, alleen het probleem ligt m in het feit dat je dan in één keer al je testosteron op 0 hebt. Dat is niet fijn, want je hebt ófwel oestrogeen ófwel testosteron nodig. En in het begin heb je dus nog niet genoeg oestrogeen receptoren om er echt iets mee te kunnen, dus dan zit je met géén T en ook géén bruikbaar oestrogeen. Daardoor krijg je bijv. depressieve klachten.

Om die reden beginnen ze liever met een lagere androcur dosis, zodat je lichaam dus langzaam de overgang van het testosteron naar oestrogeen maakt en je er minder last van hebt.

Kijk dit is nou een waardevolle toevoeging in dit topic in plaats van al dat off topic scheikunde geneuzel. Ik zal op 20 oktober as vragen (heb dan de dexa scan, tweede bloed onderzoek) aan de endo waarom ze dit niet in het VUmc in Nederland doen en ik heb zelf ervaren dat infaseren bij mij geleid heeft in het begin tot minder bijwerkingen (vermoeidheid).

Nu voel ik mij na 2 maanden HRT nog steeds prima zowel lichamelijk alsook psychisch. Hopelijk blijft dit ook zo na een half jaar of langer aan de HRT.
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door Anon20210626 »

" scheikunde geneuzel " en dank je wel Hakuna . Ik zal nog eens mijn best doen .....
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
3B67-A22C
Berichten: 267
Lid geworden op: 18 aug 2015, 17:49
Gender: Vrouw

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door 3B67-A22C »

Ik volg het met interesse hoor @Renée. Zit al tijden te piekeren wat in welke eenheid wordt uitgedrukt wordt en wat die eenheid precies betekent. Had maar een jaartje scheikunde en nam daarna vlug een alfa pakket, dus ik heb geen flauw benul.

@Hakuna.. Grappig, ik zit de dag erna dus voor mn tweede bloedmeting en dexascan bij VUmc. Ik wist dat we vrijwel gelijtijdig begonnen met hormonen, maar dit zit wel heel dicht op elkaar. Planden ze bij jou de endocrinoloog en psycholoog ook op verschillende dagen? Lekker is dat :(
Gebruikersavatar
Madeleine
Berichten: 539
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:06

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door Madeleine »

tanisha schreef:Eline-q lees je a.u.b even wat beter in over de hormonen en de waardes!

Testosteron onder de 3 is heel normaal
En oestrogeen tussen de 75 en 150 zijn waarden waar je zeer grote kans hebt op overgangsklachten dus die wil je juist op 400 hebben!
Mijn vermoeden is zelfs dat het niet volledig wegdrukken van je testosteron wel eens beter zou kunnen zijn voor de feminisering.
Voor mijn operatie had ik mijn dosis cypro. al teruggezet naar 25mg om toch op waardes van <1 uit te komen, na mijn operatie zit ik op 1,4....2,0 en heb ik in een jaar meer borstgroei dan alle jaren ervoor :dance:

Maar goed het is een vermoeden zonder referentiekaders :mrgreen:
Vroeger voelde ik mijzelf een "vreemde eend in de bijt", maar sinds ik het ben voel ik mijzelf heel normaal..:mrgreen:
Hakuna
Berichten: 195
Lid geworden op: 28 jul 2015, 15:35
Gender: Transgender

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door Hakuna »

Naomi schreef:
@Hakuna.. Grappig, ik zit de dag erna dus voor mn tweede bloedmeting en dexascan bij VUmc. Ik wist dat we vrijwel gelijtijdig begonnen met hormonen, maar dit zit wel heel dicht op elkaar. Planden ze bij jou de endocrinoloog en psycholoog ook op verschillende dagen? Lekker is dat :(
Bij mij worden de meeste afspraken in een dag ingepland omdat ik van ver moet komen. Kom helemaal uit het uiterste zuiden en ben samen met de trein en tram zo'n 3,5 tot 4 uur onderweg. Moet op 20 oktober as al de eerste trein hebben van 05:00 uur zodat ik vóór 10 uur in het VU mc ben, reis altijd iets vroeger omdat ik rekening wil houden met eventuele vertragingen. Moet er niet aan denken dat ik op een afspraak te laat kom.

Op 20 oktober heb ik op een dag in het VU mc het volgende op de agenda staan.

10 uur endocrinologie
11 uur psycholoog
13 uur dexascan
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door Emma »

Renée schreef:" scheikunde geneuzel " en dank je wel Hakuna . Ik zal nog eens mijn best doen .....
Ik dacht nog, ik zeg niks. Maar was net zo onaangenaam verrast. Als mensen hun best doen een antwoord te geven doe je dat niet af met 'geneuzel'. Ook al komt het niet in je kraam te pas.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
3B67-A22C
Berichten: 267
Lid geworden op: 18 aug 2015, 17:49
Gender: Vrouw

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door 3B67-A22C »

Hakuna schreef:reis altijd iets vroeger omdat ik rekening wil houden met eventuele vertragingen. Moet er niet aan denken dat ik op een afspraak te laat kom.
Ja heb ik ook, echt als de dood om een slag te missen. Ik ook twee uur onderweg van deur tot deur hoor, maar zal wel niet ver genoeg zijn :(