Nieuwe chat! Zie dit topic.

Hoe maak je moeilijke onderwerpen makkelijk...?

Pas ik nou in een hokje of niet?
82c65d4a
Berichten: 123
Lid geworden op: 24 mei 2016, 16:18
Gender: Trans MtF

Re: Hoe maak je moeilijke onderwerpen makkelijk...?

Bericht door 82c65d4a »

howthesummerends schreef: Dat filmpje is onnodig gecompliceerd to be honest, en wel heel erg binair (helaas).
Och, als het eenmaal duidelijk is van de jam en de pindakaas kun je snel genoeg uitbreiden naar nutella en duo-penotti.

Overigens zijn boterhammen met pindakaas en jam 'a thing' in die contreien. Vandaar vermoedelijk die keuze
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Hoe maak je moeilijke onderwerpen makkelijk...?

Bericht door janine2363 »

Dit is een paradox,

Als de omhulling niet zo belangrijk is als de binnenkant, waar vindt ik de omhulling dan toch wel belangrijk
En als de omhulling wel belangrijk is, waarom vind ik het vreemd dat buitenstaanders dat ook vinden ?

En is het het lichaam als de omhulling van de ziel, of de kleding als omhulling van het lichaam
Of het gezin als omhulling van mij als individu, de familie om het gezin, de maatschappij om ...
is er ook een Russische poppenversie hiervan

Nu ik toch bezig ben. Het is niet "Pb" vs. "J", maar natuurlijk "Pb" vs. "Fe"
(Plumbum==lood vs. Ferrum==(oud)ijzer), kijk dàn had ik het wel gesnapt ;-)
Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe maak je moeilijke onderwerpen makkelijk...?

Bericht door Isabelle »

janine2363 schreef:Dit is een paradox,

Als de omhulling niet zo belangrijk is als de binnenkant, waar vindt ik de omhulling dan toch wel belangrijk
En als de omhulling wel belangrijk is, waarom vind ik het vreemd dat buitenstaanders dat ook vinden ?
hmmm leuke trigger :D
een paradox kan misschien een niet op te lossen vraagstuk zijn maar er over praten, kan wel heel interessant zijn.

Misschien is het iets als dit.

De omhulling is misschien niet zo belangrijk als de buitenkant, maar de omhulling kan wel belangrijk zijn voor de binnenkant.
Het gaat er hier om dat als een vergelijking aangeeft waarbij binnenkant het hard wint en voor een wens aangeeft van deze binnenkant.
Hoe belangrijk het omhulsel is voor mensen is bij iedereen verschillend en word bepaald door de gevoelens in de binnenkant(Vandaar dat de binnenkant altijd belangrijker is omdar hieruit de perceptie ontstaat van het omhulsel)

Waarom mensen de buitenkant vaak belangrijk vinden is veel door instinct en deels de evolutie van onze sociale interactie tussen mensen denk ik .
In het dierenrijk zie je veel dat bij het lokken van gelijksoortige uiterlijk een cruciale rol speelt. Zo ook bij de mens zie je terug dat uiterlijk in het algemeen vaak veel betekent bij het proces van het vinden van een partner, deels doordat we ons leiden door instinct en een soort diep sexueel verlangen en deels omdat sociaal een aantrekkelijke partner als succesvol wordt gezien.

Wanneer we als mensen partners zoeken op basis van innerlijk laten we denk ik onze echte menselijke kant zien en het geen wat ons laat uitsteken boven andere soorten, ons brein en vermogen daardoor sociale banden te vormen We gaan niet af op instinct maar laten ons leiden door de emotie en connectie die we voelen met anderen van onze soort. Dit is omdat we als mensen(sociale wezens) ons bewust zijn van het feit dat een relatie gebasseerd op enkel uiterlijk niet werkt wanneer we ons vastleggen op jarenlange relaties. Hoe mooi iemand ook is voor je zonder connectie is het niets meer dan bewondering en instinctief verlangen tot sexueel contact.
Het is dan ook niet raar dat mensen het uiterlijk belangrijk vinden, het is instinct.
Hoe mensen voor de rest met deze instictieve emoties omgaan ligt aan het brein. Wanneer iemand verder kijkt dan zijn eerste impressie van het uiterlijk en interesse toont in het innerlijk kandiegene een waar menselijke band vormen en iemand aardig of niet vinden, waar het uiteindelijk om gaat bij sociaal contact.
En is het het lichaam als de omhulling van de ziel, of de kleding als omhulling van het lichaam
Of het gezin als omhulling van mij als individu, de familie om het gezin, de maatschappij om ...
is er ook een Russische poppenversie hiervan
Ik vind dit eigenlijk waarheden achter elkaar en geen paradox.
Kleding kan het lichaam er anders uit laten zien en daardoor perceptie veranderen. Het lichaam is een omhulsel van de ziel.
Vandaar dat je mensen hebt die gewoonweg het dragen van vrouwen kleren leuk vinden(waarmee ik zelf lang mezelf in de ontkenning heb gehouden) en mensen die het lichaam niet vinden passen bij de ziel.

Het gezin, de familie, vrienden, de maatschappij zijn naar mijn idee sociale verbanden die gelegd worden. Op basis van een aantal connecties die je met elkaar hebt zijn deze belangrijk.

Individu:
Gericht op overleven, geluk en affectie.

Gezin, familie.
Kind en moeder : Bescherming > affectie (Als je als baby wordt geaddopteerd of als kind door niet biologische ouder wordt opgevoed kan de connectie met elkaar net zo sterk zijn qua affectie als met biologische ouders)

Vrienden.
Gedachtes, interesses of ideeën delen geeft on reden om te verbinden met anderen daardoor ontstaat ontspanning en geluk en daaruit weer affectie uiteindelijk.

Maatschappij :
Sociaal construct gebouwt op overleven. Veel in de maatschappij is ontstaan om het leven te verbeteren en elkaar te helpen.
Praat je met een cassiëre bij de supermarkt, kan ze affectie voelen tegenover jouw omdat jij iets koopt voor geld. Doordat zij haar diensten ruilt voor geld wat jij binnenbrengt kan zij dit weer uitgeven aan levensmiddelen en geluksartikelen. Jij voelt affectie naar haar omdat je haar nodig hebt in het proces van hen verkrijgen van levensmiddelen en geluksartikelen.
Hoe meer mensen bewust zijn van hoe dit werkt hoe een betere maatschappij we hebben. Een maatschappij waarin ieder beseft dat we elkaar constant nodig hebben.

Iemand een toevoeging opmerking ?

Groetjes,
Isabelle
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Hoe maak je moeilijke onderwerpen makkelijk...?

Bericht door janine2363 »

>> Iemand een toevoeging opmerking ?
Zeker ;-)

Héél erg mooi beschreven

En de omhulling (denk aan skelet) geeft stevigheid. Die stevigheid kan dienen
als anker, als startpunt. Het leven is een aan eenschakeling van te maken keuzes
maar om goed te kunnen kiezen (met je innerlijk als kompas) heb je een stevig
startpunt nodig.

>> De omhulling is misschien niet zo belangrijk als de buitenkant, maar de omhulling kan wel belangrijk zijn voor de binnenkant

Ook voor de Russische pop (dat was geen paradox meer inderdaad), op alle overgangen is communicatie
nodig, dat vereist een bepaalde compatibiliteit, of het ontbreken van storende factoren (De "stropdas"
op het sollicitatie gesprek gaat niet om de das zelf, het gaat om het wegnemen van alle dingen die de
aandacht afleiden van het doel: Communicatie. Maar dat is voor naar binnen als naar buiten, als je je
-echt- ongemakkelijk voelt door de das (te warm, te weinig lucht) dan werkt het averechts.

Zo! Weer een paradox die het "Pb"-tje legt (van "Pb" vs. "Fe", heeft er nog iemand interesse in chemie ;-)

Janine
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Hoe maak je moeilijke onderwerpen makkelijk...?

Bericht door Anon20180501 »

(van "Pb" vs. "Fe", heeft er nog iemand interesse in chemie ;-)
(lichaams-)geurtjes, ze trekken aan of stoten af en zijn te manipuleren, puur natuur vs. schone schijn...
Parfumerieën als koppelbazen, je innerlijke kompas/instinct is er eigenlijk niet op berekend...
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Hoe maak je moeilijke onderwerpen makkelijk...?

Bericht door janine2363 »

>> (lichaams-)geurtjes, ze trekken aan of stoten af en zijn te manipuleren

Ik heb ooit eens gelezen (even diep graven in mijn geheugen) dat aantrekking
of afstoting van geur ook weer afhangt van een vrouw haar fase, i.e. dat bij
de eisprong, dus als ze vruchtbaar is, op een of ander manier zweetlucht
aantrekkelijk(er) wordt.

>> manipuleren, puur natuur vs. schone schijn
Nu herinner ik me ook weer van middelbare school scheikunde, dat je puur
geconcentreerde zweetlucht (butaanzuur) kan veranderen in puur geconcentreerde
ananas lucht (ver-esteren met glycerol ?), Net zo verschrikkelijk wat mij betreft,
maar waarschijnlijk een perfect lokmiddel voor mijn dochter het "suikerbeest"

Vraag je me niet waarom ik de aandrang heb om dit op te schrijven, vast zo'n
"memory lane" ding, want ik zit nu met een big smile me nog meer (door mij
veroorzaakte) rampen uit scheikunde lessen te herinneren ... ... Ik heb iemands
haar oranje gemaakt met een kalium permanganaat + aluminium bom.. POEF ! ;-)

Oftewel "Hoe maak je moeilijke onderwerpen totaal onbegrijpelijk door helemaal
off-track te gaan"
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Hoe maak je moeilijke onderwerpen makkelijk...?

Bericht door Anon20180501 »

Ik vind ansjovis en olijven niet te eten maar een ansjovisje ín een olijfje een delicatesse,
een perfecte combinatie die ik niet zelf bedacht heb maar klaar lag om geproefd te worden.

Komt het daar eigenlijk niet gewoon altijd op neer, op geëxperimenteer..??
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Hoe maak je moeilijke onderwerpen makkelijk...?

Bericht door janine2363 »

>> Ik vind ansjovis en olijven niet te eten maar een ansjovisje ín een olijfje een delicatesse
:-) Dit is een gemiste kans om weer on-topic te komen, ik zou als voorbeeld "Pb" en "J" gebruikt :-)

>> Komt het daar eigenlijk niet gewoon altijd op neer, op geëxperimenteer..??
En durven experimenteren !!! Daar ben ik zelf helemaal niet goed in. Het moet eerst in mijn hoofd
bestaan en dan kan ik het doen. Gelukkig heb ik een onbeperkt verbeeldings vermogen, dus het komt
nog goed met me.

Ah nu ben ik weer on-topic, want dit was ook wat Isabelle schreef, toch, waarom de buitenkant telt
Dat is de experimenteer tafel in deze metafoor.

Janine
 
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Hoe maak je moeilijke onderwerpen makkelijk...?

Bericht door Anon20180501 »

Janine schreef...

Daar ben ik zelf helemaal niet goed in. Het moet eerst in mijn hoofd
bestaan en dan kan ik het doen.
Off-topic (i guess.?? :) ) maar kijk eens naar het uiterlijk en het gedrag en de emoties van anderen, herken je er jezelf in en voel je er iets bij dan bestaat het al in je hoofd, zie; Spiegelneuronen

Alleen soms weet je dat nog niet, toen ik 10 jaar geleden las van deze ontdekking en het onderzoek wat ze er naar deden ben ik via mijn huisarts terecht gekomen bij het Radboudziekenhuis in Nijmegen met de vraag of mijn depressiviteit (in mijn geval, er zijn nog andere stoorfactoren) invloed kan hebben gehad op dit systeem en dat het daarom zo lang heeft geduurd voordat ik me bewust werd van mezelf. Mijn huisarts vond het zeer aannemelijk klinken, net zoals het Radboud maar die mochten geen informatie verstrekken gedurende het onderzoek, waarvan akte, wederzijds...

Back on track... waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan? :)