Trans activism

Pas ik nou in een hokje of niet?
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Trans activism

Bericht door Anon20180311 »

Elise schreef:
Naomi schreef: Maar het is inderdaad zo dat ik feminisme ook een vies woord vind. Met name dat tweede golf slachtofferfeminisme, dat niet alleen TERFS, maar ook Asha ten Broeke voortbracht.
Ik denk dat zolang een feministische stroming in het kader van de emancipatie van de vrouw gaat dicteren hoe een vrouw zich wel of niet zou moeten gedragen, het de plank volledig mis slaat. Er is pas iets bereikt als vrouwen zelf kunnen bepalen hoe ze hun vrouw-zijn willen invullen. Feminisme zou meer op die keuze vrijheid gericht moeten zijn, ander blijft het in een soort ideologie hangen.
Hoi Elise,

Ik ben het volkomen met je eens. Maar stel me nu, toch wel de vraag: hoe iemand dit alles beleefde voor zijn/haar traject der man/vrouw zijn.

Grtz Nick
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
3B67-A22C
Berichten: 267
Lid geworden op: 18 aug 2015, 17:49
Gender: Vrouw

Re: Trans activism

Bericht door 3B67-A22C »

Danielle schreef:Wacht, je noemt Asha ten Broeke een fopwetenschapper, maar je neemt de COGIATI serieus? Ik haak af uit deze discussie. Dit wordt van hetzelfde niveau als een antivaxxer proberen uit te leggen hoe vaccinaties werken. Dat lukt ook niet.
Beter lezen schat, ik neem COGIATI niet serieus en gaf dat volgens mij ook uitstekend aan, maar scoor er alsnog hoog op; heel veel van die totale cliché's zijn dus op mij persoonlijk van toepassing, definiëren mijn vrouwelijkheid. Volgens mij maakte ik vrij duidelijk dat dat totaal stereotype is, dat ik technische vrouwen en agressieve chauffeuses zeker niet minder vrouwelijk vind, maar dat ik dus stereotype ben en ook geen zin heb om me daarvoor te moeten schamen vanwege de Asha ten Broekes van deze wereld, die mijn persoonlijke gevoel van vrouwelijkheid delegitimeren met hun standpunten over prinsessenjurkjes.

Je beschuldigt me van dingen die ik niet stelde en gaat me dan met een antivaxxer vergelijken? Ik vind dat een klein beetje over mijn grens. Niet nodig, houd het bij argumenten graag, want oneerlijk framen en zonder onderbouwing diskwalificeren kunnen we allemaal.

ik schreef:
Het zegt niets want onwetenschappelijk en stereotype, maar ik scoor dus HOOG op de COGIATI test.
wat is daar onduidelijk aan?
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Trans activism

Bericht door Danielle »

Dat je überhaupt de COGIATI durft te noemen in deze context geeft aan dat je er waarde aan hecht. Als je 'm echt zo onzinnig vind dan zou je deze test niet eens noemen. En als je het werk van Ten Broeke een beetje kent dan zou je weten dat ze juist voorstaat dat genderverschillen onzin zijn en dat iedereen lekker moet doen waar ze zich prettig bij voelen.

Maar goed ik had gezegd dat ik niet verder zou gaan in deze discussie en ga nu daad bij woord voegen.
Mijn transitieblog: Fading Gender
82c65d4a
Berichten: 123
Lid geworden op: 24 mei 2016, 16:18
Gender: Trans MtF

Re: Trans activism

Bericht door 82c65d4a »

Nick schreef:
fenke schreef:
Of omdat er te weinig voor gebudgetteerd wordt. Vergeet niet dat de meeste mensen nog steeds van mening zijn dat behandeling voor GD optioneel is.
Hoi Femke,

Optioneel = " in België " naar eigen vrije wil/ keuze. Wat mij persoonlijk betreft :" gelukkig maar". Men kan en mag niemand verplichten tot,..................
Het ging voor mij om de betekenis van 'optioneel' als in 'niet noodzakelijk', iets extra's. Ruim de helft van de bevolking schijnt GD behandeling als overbodig en niet-noodzakelijk te zien.
3B67-A22C
Berichten: 267
Lid geworden op: 18 aug 2015, 17:49
Gender: Vrouw

Re: Trans activism

Bericht door 3B67-A22C »

Danielle schreef:Dat je überhaupt de COGIATI durft te noemen in deze context geeft aan dat je er waarde aan hecht. Als je 'm echt zo onzinnig vind dan zou je deze test niet eens noemen. En als je het werk van Ten Broeke een beetje kent dan zou je weten dat ze juist voorstaat dat genderverschillen onzin zijn en dat iedereen lekker moet doen waar ze zich prettig bij voelen.

Maar goed ik had gezegd dat ik niet verder zou gaan in deze discussie en ga nu daad bij woord voegen.
Ja, ik durf COGIATI te noemen, juist vanwege het stereotype ervan, dat het alsnog een lijstje is dat mij beschrijft. Maar mijn punt lijkt je te ontgaan. Dat is namelijk dat stereotype vrouwen die zich daar gelukkig mee voelen geen bestaansrecht hebben in de ogen van Asha. En inderdaad vat je goed samen dat Ten Broeke (op basis van dom gegoochel met labeltjes en scheeflopende vergelijkingen met andere culturen) stelt dat er geen sekseverschillen zijn, terwijl die er vanzelfsprekend wel zijn. Vandaar dat sekseverschillen en ook transseksualiteit waarneembaar zijn in het brein en er natuurlijk ook een set hormonaal (itt cultureel) ingegeven gedragingen bij hoort. De ontkenning van die sekseverschillen is de kern van de bespottelijkheid van Ten Broeke, dus goed dat je het noemde.

Sorry hoor, maar als er geen sekseverschillen zijn, waarom zou je dan überhaupt in transitie willen? Dan maakthet toch ook niet uit en is genderdysforie een vorm van aanstelleritus? Of zie ik dat verkeerd? In de laatste instantie delegitimeert Ten Broeke met die ontkenning de noodzaak van in transitie gaan, zoals er weer andere activisten zijn die genderdysforie uit de DMS5 willen hebben. Daar zijn transseksuelen niet mee geholpen, lijkt me zo en ik zou het om die reden zelfs als transfoob willen definiëren: rechtstreeks indruisend tegen ons belang.

Ik vind het jammer dat je de inhoudelijke discussie niet op argumenten weet te voeren en bijvoorbeeld aan mij kunt laten zien hoe het kan zijn dat er weliswaar geen verschillen tussen de sekses zijn, maar dat transitie toch legitiem en noodzakelijk is. Of waarom het in ons belang is om genderdysforie uit de DSM5 te halen, wat Asha ook wel ziet zitten. Kan ze wel leuke stukjes schrijven over de juiste aanspreekvormen, maar dan ben je aan het eind van de dag alsnog zo transfoob als de neten.

Ik vind het ook niet zo leuk om een discussie te moeten voeren met iemand die zich bedient van onware frames (dat ik Cogiati serieus neem) en hooghartige poses als "ik ga de discussie niet voeren". Als je die niet wilt voeren schrijf je toch niets? Zulke retoriek is niet zo constructief voor het debat en voegt nog minder toe dan Asha ten Broeke.
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Trans activism

Bericht door Anon20180311 »

fenke schreef:
Nick schreef:
fenke schreef:
Of omdat er te weinig voor gebudgetteerd wordt. Vergeet niet dat de meeste mensen nog steeds van mening zijn dat behandeling voor GD optioneel is.
Hoi Femke,

Optioneel = " in België " naar eigen vrije wil/ keuze. Wat mij persoonlijk betreft :" gelukkig maar". Men kan en mag niemand verplichten tot,..................
Het ging voor mij om de betekenis van 'optioneel' als in 'niet noodzakelijk', iets extra's. Ruim de helft van de bevolking schijnt GD behandeling als overbodig en niet-noodzakelijk te zien.
Hoi Fenke,

Uit welke studie haal je deze cijfers " Ruim de helft van de bevolking" ?

Grtz Nick
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
82c65d4a
Berichten: 123
Lid geworden op: 24 mei 2016, 16:18
Gender: Trans MtF

Re: Trans activism

Bericht door 82c65d4a »

Nick schreef:
fenke schreef:
Nick schreef:
Hoi Femke,

Optioneel = " in België " naar eigen vrije wil/ keuze. Wat mij persoonlijk betreft :" gelukkig maar". Men kan en mag niemand verplichten tot,..................
Het ging voor mij om de betekenis van 'optioneel' als in 'niet noodzakelijk', iets extra's. Ruim de helft van de bevolking schijnt GD behandeling als overbodig en niet-noodzakelijk te zien.
Hoi Fenke,

Uit welke studie haal je deze cijfers " Ruim de helft van de bevolking" ?

Grtz Nick
Bijvoorbeeld in https://www.scp.nl/dsresource?objectid= ... 3&type=org pagina 29 - alhoewel het daar gaat om iets minder dan de helft (mijn geheugen was net even fout).
3B67-A22C
Berichten: 267
Lid geworden op: 18 aug 2015, 17:49
Gender: Vrouw

Re: Trans activism

Bericht door 3B67-A22C »

Hey Fenke, als ik het goed lees vindt een ruime meerderheid van de nederlanders een geslachtsoperatie een goed idee en vindt maar 39% van de Nederlanders dat we het zelf moeten betalen. Dat is wat er op pagina 29 staat althans.
82c65d4a
Berichten: 123
Lid geworden op: 24 mei 2016, 16:18
Gender: Trans MtF

Re: Trans activism

Bericht door 82c65d4a »

Naomi schreef:Hey Fenke, als ik het goed lees vindt een ruime meerderheid van de nederlanders een geslachtsoperatie een goed idee en vindt maar 39% van de Nederlanders dat we het zelf moeten betalen. Dat is wat er op pagina 29 staat althans.
Maar 39%? Ik lees dat als 39% vindt behandeling niet noodzakelijk, ik vindt dat nogal veel. Geeft ook aan dat de acceptatie maar erg oppervlakkig is (39% neemt het niet serieus).
3B67-A22C
Berichten: 267
Lid geworden op: 18 aug 2015, 17:49
Gender: Vrouw

Re: Trans activism

Bericht door 3B67-A22C »

Ja,maar gelukkig niet meer dan de helft (iets met half vol en half leeg mompelt)