Danielle schreef:Dat je überhaupt de COGIATI durft te noemen in deze context geeft aan dat je er waarde aan hecht. Als je 'm echt zo onzinnig vind dan zou je deze test niet eens noemen. En als je het werk van Ten Broeke een beetje kent dan zou je weten dat ze juist voorstaat dat genderverschillen onzin zijn en dat iedereen lekker moet doen waar ze zich prettig bij voelen.
Maar goed ik had gezegd dat ik niet verder zou gaan in deze discussie en ga nu daad bij woord voegen.
Ja, ik durf COGIATI te noemen, juist vanwege het stereotype ervan, dat het alsnog een lijstje is dat mij beschrijft. Maar mijn punt lijkt je te ontgaan. Dat is namelijk dat stereotype vrouwen die zich daar gelukkig mee voelen geen bestaansrecht hebben in de ogen van Asha. En inderdaad vat je goed samen dat Ten Broeke (op basis van dom gegoochel met labeltjes en scheeflopende vergelijkingen met andere culturen) stelt dat er geen sekseverschillen zijn, terwijl die er vanzelfsprekend wel zijn. Vandaar dat sekseverschillen en ook transseksualiteit waarneembaar zijn in het brein en er natuurlijk ook een set hormonaal (itt cultureel) ingegeven gedragingen bij hoort. De ontkenning van die sekseverschillen is de kern van de bespottelijkheid van Ten Broeke, dus goed dat je het noemde.
Sorry hoor, maar als er geen sekseverschillen zijn, waarom zou je dan überhaupt in transitie willen? Dan maakthet toch ook niet uit en is genderdysforie een vorm van aanstelleritus? Of zie ik dat verkeerd? In de laatste instantie delegitimeert Ten Broeke met die ontkenning de noodzaak van in transitie gaan, zoals er weer andere activisten zijn die genderdysforie uit de DMS5 willen hebben. Daar zijn transseksuelen niet mee geholpen, lijkt me zo en ik zou het om die reden zelfs als transfoob willen definiëren: rechtstreeks indruisend tegen ons belang.
Ik vind het jammer dat je de inhoudelijke discussie niet op argumenten weet te voeren en bijvoorbeeld aan mij kunt laten zien hoe het kan zijn dat er weliswaar geen verschillen tussen de sekses zijn, maar dat transitie toch legitiem en noodzakelijk is. Of waarom het in ons belang is om genderdysforie uit de DSM5 te halen, wat Asha ook wel ziet zitten. Kan ze wel leuke stukjes schrijven over de
juiste aanspreekvormen, maar dan ben je aan het eind van de dag alsnog zo transfoob als de neten.
Ik vind het ook niet zo leuk om een discussie te moeten voeren met iemand die zich bedient van onware frames (dat ik Cogiati serieus neem) en hooghartige poses als "ik ga de discussie niet voeren". Als je die niet wilt voeren schrijf je toch niets? Zulke retoriek is niet zo constructief voor het debat en voegt nog minder toe dan Asha ten Broeke.