Trans activism

Pas ik nou in een hokje of niet?
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1428
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Trans activism

Bericht door Alice »

Een kleine kanttekening.

Herinnerd iemand zich de film ‘Boys Don’t Cry’?

Ooit kennis gemaakt met transmannen waar van de ene werkzaam was bij de brandweer en ander als zeeman.
Beide waren werkzaam in z.g. ‘mannenberoepen’, waar nu ook vrouwen werkzaam zijn, maar beide werden gepest op het werk om het trans zijn.

Zijn er transmannen werkzaam in de bouwvak?
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 867
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Trans activism

Bericht door Simão »

Ik ben bekend met "Boys don´t cry".

Ik denk dat je in "mannen beroepen" ook te maken hebt met vooral machos. Die gewoonlijk ook respectloos met vrouwen omgaan...

Transmannen worden over het algemeen minder snel herkend en daardoor niet beoordeeld, wat zich dan ook uit in minder geweld naar ze, maar ik denk dat er inderdaad waarheid zit in het feit dat ze wellicht niet "erbij horen" als er geen piemel is.
Ik heb al eerder aangegeven dat ik geen moeite heb met mening bijstellen.
Toch denk dat hier gaat om macho mannen die veel harder oordelen en graag neerhalen. Ik ben echt van mening dat het probleem van geweld en respectloosheid naar anderen en dan vooral vrouwen en transgenderpersonen zit in een zeker machismo en niet in het feit dat iemand een man is. Want ook jongens met kleine piemels bv hebben last van de machos, die daar dan weer waarde aan hechten, niet van álle mannen.
Ik heb soms het idee dat de macho denkt dat zijn macht in zijn piemel zit. Zo is verkrachting ook echt machtsvertoon.


Overgens vind ik het raar dat transvrouwen er altijd zo uitgepikt worden, Ik ken zoveel cisvrouwen die ook zo als man aangezien kunnen worden.
En erger, dat gebeurt dan ook en die worden dan uit de damestoliet gezet bv. door mannen....
Waarom moet een vrouw voor een man aan een bepaald beeld voldoen? Dat vind ik heel ergerlijk. Ik weet wel dat dit best cultuur bepaald is. Het plaatselijke schoonheids ideaal heeft onbewust toch enorme invloed.

Hier in Portugal begint het nu een beetje te komen maar door de dictatuur is er lang totaal geen aandacht besteed aan vrouwen, laat staan schoonheid daarvan, en "een halve kerel" is hier meer de norm en daarom ook volkomen geaccepteerd, dan een "beauty".
Sowieso hebben ze hier vaak te kampen met overbeharing dat ook op het gezich zichtbaar is, en niet iedereen haalt van alles weg.
Dat dit het eerste was dat mij opviel, zegt wel iets over cultuurbepaald schoonheids ideaal...
Ik ben er iniddels aan gewend en daarom maak ik me dubbel kwaad als transvrouwen aangekeken worden op hun uiterlijk.

Ik hoop dat door de diversiteit in jullie land het schoonheidsideaal ook wat gaat veranderen.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Trans activism

Bericht door Jer158 »

Ik herinner mij zeker Boys don't cry... Waarschijnlijk is dat de eerste keer dat ik iets over een transgender zag, op héél jonge leeftijd. Zou mij niets verbazen als die film een van de redenen is dat ik als de dood ben voor als man presenteren maar niet passabel zijn.

Mannen en vrouwen in het algemeen hebben met verschillende vormen van geweld te maken. Waar vrouwen veel last hebben van seksueel gerelateerd geweld, hebben mannen meer last van fysiek geweld (op de vuist gaan). Volgens mij is een van de problemen qua geweld richting transmannen danwel -vrouwen dat transpersonen door transfoben veelal worden gezien als hun biologische geslacht, getuige uitspraken als "Oh, dus je bent eigenlijk een man" richting een MTF, bijv. Transmannen krijgen net als vrouwen meer te maken met seksueel gerelateerd geweld en transvrouwen net als mannen met fysiek geweld. Dat is althans de indruk die ik krijg uit verhalen, en de statistieken waar transvrouwen veel vaker in elkaar geslagen worden enzo.

M.i. een van de slechts twee voordelen (voor mij) van biologisch vrouw zijn: minder snel in elkaar geslagen worden. Daar heb ik nogal eens dankbaar gebruik van gemaakt. De enige keer dat ik met fysiek geweld te maken heb gehad, was het omdat ik passte voor jongen.
Hung her from the branches of a mango tree
82c65d4a
Berichten: 123
Lid geworden op: 24 mei 2016, 16:18
Gender: Trans MtF

Re: Trans activism

Bericht door 82c65d4a »

Nick schreef:
Nate_0 schreef:
Nick schreef:

Waar halen jullie o.a. deze info. a.u.b. ?
Cijfers uit Amerika tonen duidelijk aan dat transvrouwen een veel groter risico lopen op geweld dan transmannen.
Hoi Nate,

Ik snap je mening wel. ...
... laat ik er toch een andere mening op na.
...

Dit is mijn persoonlijke mening en ervaringen
Heb jij eigenlijk bronnen voor punt 1 t/m 4? Waar haal je die info vandaan?

Nick, af en toe struikel ik een beetje over je manier van discussiëren. Je vraagt iedereen te pas en te onpas naar bronnen en onderzoek om dan vervolgens, nadat bronnen zijn aangedragen, het weg te zetten als een mening en dan jouw mening naar voren te schuiven.
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Trans activism

Bericht door Anon20180311 »

fenke schreef:
Nick schreef:
Nate_0 schreef:
Cijfers uit Amerika tonen duidelijk aan dat transvrouwen een veel groter risico lopen op geweld dan transmannen.
Hoi Nate,

Ik snap je mening wel. ...
... laat ik er toch een andere mening op na.
...

Dit is mijn persoonlijke mening en ervaringen
Heb jij eigenlijk bronnen voor punt 1 t/m 4? Waar haal je die info vandaan?

Nick, af en toe struikel ik een beetje over je manier van discussiëren. Je vraagt iedereen te pas en te onpas naar bronnen en onderzoek om dan vervolgens, nadat bronnen zijn aangedragen, het weg te zetten als een mening en dan jouw mening naar voren te schuiven.
@ Fenke, Sorry, na bijna 1 jaar lid, vroeg ik dit enkel en alleen 2x Op dit draadje. De/mijn reden, "op dit draadje " is hier trouwens duidelijk te lezen. Mijn bronnen, zijn vooral persoonlijke levenservaringen en ervaringen van lotgenoten die ik al meer dan 20j ken . En dat kunnen alleen trans-mannen laten kennen, maar die durven dit niet vaak genoeg /niet veel mannen durven zeggen, " ik kreeg slaag ", zeggen liever " ik sloeg die voor rot". Terwijl dit niet klopt met de "realiteit" en de meeste trans-mannen eveneens een " vrouwelijke opvoeding kenden en fysiek altijd ergens vrouwelijk zullen zijn en blijven ( ondanks de testo= geen wonder middel der,.......)


Grtz Nick
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Trans activism

Bericht door Anon20180311 »

Trans activisme = is voor de beide geslachten der GD nodig.
En ja ik ben een trans-man en kom eveneens op voor trans-mannen en mijn trans-man zijnde.
En daar is niets mis mee.

Wat mijn "vorm van discussiëren" betreft : sorry eventueel, maar ik ben het ook niet steeds eens met iemands vorm/manier van discussiëren ( iedereen is anders). Persoonlijk doe ik het dan ook niet/niet langer, daar er toch alleen maar zinloze ruzie van komt. Bij deze neem ik dan ook afstand van dit " draadje " Alvast bedankt voor jullie begrip/respect.

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 867
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Trans activism

Bericht door Simão »

Nick, je hoeft niet weg te blijven omdat iemand eens op de man speelt en niet op de bal.

Wat de vorm van discussieën betreft, die is helemaal niet zo gek.
We gaan allemaal uit van onze eigen mening die gevormd is door jarenlange ervaring en wat je opneemt uit eigen omgeving en wat je leest bv.
Als iemand dan iets beweert dat erg afwijkt van je mening, wil je graag weten hoe dat komt. Een verzoek om een bron is niet altijd een weigering om iemand te geloven, maar ook een kans om na te zoeken waar zo´n andere mening vandaan komt dan.
Iemand voelt niet altijd de behoefte om je eigen mening te ondersteunen met een bron, immers die heb je over jaren via verschillende wegen samengesteld en is niet gebaseerd op 1 bron.

Discussiëren kan juist zo fijn zijn omdat anderen mensen dingen belichten die je zelf nog niet zo gezien of meegemaakt hebt en kan je uitdagen om je meer of breder te verdiepen in de materie.

Wat betreft Amerika, dat is een land dat in sommige gevallen wel handig is als voorbeeld. Er leven mensen uit diverse culturen, er is een bijbelbelt, en ook een intellectuele groep en er zijn vooral ook veel meer LGBT en intersex personen (cijfers wat transgender personen betreft verschillen, maar volgens deze bron 14 miljoen ), waardoor er makkelijker patronen, overeenkomsten en verschillen te herkennen zijn. Zijn kunnen er zo 100 pakken die in de bijbelbelt wonen. In Nederland of België gaat dat echt niet lukken en verhalen van een paar zijn dan voor onderzoek niet genoeg voor een conclusie.

Als je naar moorden kijkt, valt een en ander dan ook wel weer in een ander perspectief wat aantallen betreft, maar blijft toch dat er meer transvrouwen dan transmannen vermoord worden. Dit kun je makkelijk opzoeken als je googled op "moord transgender" of iets dergelijks.
De actrice Jen Richard is van mening dat het komt omdat mannen transvrouwen wel interessant vinden om seks mee te hebben, maar zich vervolgens toch onzeker (in manlijkheid aangetast) of vies voelen en dan de oorzaak maar wegnemen en dat is de transvrouw vermoorden.
Ik denk zelf dat er een kern van waarheid inzit omdat het erg overeenkomt met homofobie.


Ik weet niet goed hoe er verandering in gebracht kan worden.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Trans activism

Bericht door Nate_0 »

Nick, ik snap wat je bedoelt maar in dit geval is het dus zo dat het lastig zeggen is of het geweld tegen deze mannen is ontstaan vanuit het trans zijn. Er zijn immers waarschijnlijk genoeg bio mannen die ook geslagen/verkracht/misbruikt zijn en op zo'n moment gaat het dus los staan van het transgender zijn. Daar zou dus onderzoek naar gedaan moeten worden.

Silmao, die theorie wordt volgens mij vrij algemeen geaccepteerd, ik heb 'm een aantal crime scene documentaires ook als motief gehoord.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 867
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Trans activism

Bericht door Simão »

Okee, ik had het niet eerder hardop uitgesproken gezien door anderen, maar ik kijk dan ook niet naar crime scene docu´s ofzo. Ik gebruik logica en dan kom je er ook wel op uit. Met name dus omdat het zo op homofobie lijkt.
Heel triest en nogmaals, ik zou niet weten wat je er tegen kunt doen. Het is gewoon erg dat er zulke mannen zijn.

Ik heb hele kleine stukjes meegekregen van Maxim Hartman die zich hard maakt voor "de echte man" maar daar wordt ik echt niet goed van. Laat er alsjeblieft minder "echte mannen" komen en meer "mietjes". Ik denk dat de wereld daar beter van wordt.
Hoewel er dan ook weer beweerd wordt dat vrouwen op zich "een echte man" willen.
Maar wat ik eerder geloof is dat ze gewoon een rots in de branding willen en wellicht uiterlijk een leuke stoere vent. Maar niet persee eentje die geen emoties toont en stijf staat van ingehouden agressie ofzo.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
82c65d4a
Berichten: 123
Lid geworden op: 24 mei 2016, 16:18
Gender: Trans MtF

Re: Trans activism

Bericht door 82c65d4a »

Simão schreef:Nick, je hoeft niet weg te blijven omdat iemand eens op de man speelt en niet op de bal.
Feedback is niet hetzelfde als op de man spelen. Ik snap best dat Nick het niet kwaad bedoelt, anders had ik wel anders uitgepakt.
Wat de vorm van discussieën betreft, die is helemaal niet zo gek.
We gaan allemaal uit van onze eigen mening die gevormd is door jarenlange ervaring en wat je opneemt uit eigen omgeving en wat je leest bv.
Als iemand dan iets beweert dat erg afwijkt van je mening, wil je graag weten hoe dat komt. Een verzoek om een bron is niet altijd een weigering om iemand te geloven, maar ook een kans om na te zoeken waar zo´n andere mening vandaan komt dan.
Sorry, maar het komt nogal eens over als een poging te ontkrachten wat er gezegd is. We zitten hier niet op wikipedia. Van anderen vragen bronnen te geven voor hun mening is ongepast, al helemaal als je het zelf nooit doet.

Wat je daarna zegt staat dan weer haaks op wat je net schreef:
Iemand voelt niet altijd de behoefte om je eigen mening te ondersteunen met een bron, immers die heb je over jaren via verschillende wegen samengesteld en is niet gebaseerd op 1 bron.
Dan moet Nick daar ook niet naar vragen. Zoals je zegt, ik pik her en der dingen op en mix dat met ervaringen, net als iedereen en kan echt niet onthouden waar ik een bepaalde mening vandaan heb of hoe die gevormd is. Als Nick dan bronnen vraagt dan is het net alsof je mening aan de kant geveegd wordt.
Discussiëren kan juist zo fijn zijn omdat anderen mensen dingen belichten die je zelf nog niet zo gezien of meegemaakt hebt en kan je uitdagen om je meer of breder te verdiepen in de materie.
En daarom moet Nick niet elke keer om bronnen vragen.
Nick schreef: Wat mijn "vorm van discussiëren" betreft : sorry eventueel, maar ik ben het ook niet steeds eens met iemands vorm/manier van discussiëren ( iedereen is anders).

Dan zeg je er gewoon wat van. Dat doe ik ook; door naar bronnen te vragen kegel veeg je iemands mening van tafel zonder hem in de discussie te betrekken.
Persoonlijk doe ik het dan ook niet/niet langer, daar er toch alleen maar zinloze ruzie van komt. Bij deze neem ik dan ook afstand van dit " draadje " Alvast bedankt voor jullie begrip/respect.
Moet ik me nu schuldig voelen? Passief-agressieve manipulatie.