Levertijden oestrogeen pleisters

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
JacquelineM
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 jan 2016, 12:04
Gender: Vrouw
Locatie: Epe

Re: Levertijden oestrogeen pleisters

Bericht door JacquelineM »

Hoi Naomi, ik plak de estradiolpleisters altijd op het 'bovenste buitenste bilkwadrant'. De huid is daar relatief dun en eronder zit voldoende vetweefsel om het estradiol op te slaan. Injecties worden daar ook vaak toegediend.
Verder heeft die plek het voordeel dat je met blote benen of zelfs bikini in de zon kunt gaan om vitamine D aan te maken. Uv-licht breekt estradiol af, vandaar dat ze in alu-folie verpakt zitten en op de handleiding vermeld staat dat je ze niet in direct zonlicht moet plaatsen.
Zonnige groet, Jacqueline M.
3B67-A22C
Berichten: 267
Lid geworden op: 18 aug 2015, 17:49
Gender: Vrouw

Re: Levertijden oestrogeen pleisters

Bericht door 3B67-A22C »

Hi Jacqueline, dankjewel, ik ga het zeker proberen op de bovenstebeste bilkwadrant & stick it where the sun don't shine :)

Vitamine D was inderdaad de enige bloedwaarde die tekort schoot.
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 758
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Levertijden oestrogeen pleisters

Bericht door Ylse »

Veerle Mertens schreef:Klopt, Mediq heeft binnen hun bedrijfsonderdeel OPG als Groothandel. Onze Apotheek heeft Mosadex c.v. een apotheek kan echter vaak lastig buiten de eigen groothandel om bestellen.

Systen is duurder dan de Sandoz aangezien Systen een merknaam (origineel) is en Sandoz generiek.

De Apotheek kan vaak wel rechtstreeks bij de leverancier bestellen. Dit gebeurt steeds vaker aangezien groothandels vanwege quota beperkt kunnen leveren voor sommige medicatie .

Medicijnen verstrekken behoeft maatwerk en vaak zijn assistentes niet op de hoogte van de mogelijkheden bij leveringsproblemen (nazendingen). Je kunt altijd als Apotheek rechtstreeks bestellen bij de leverancier. Of heel simpel via een andere Apotheek. Het "lenen" gebeurt wel vaker.

Mocht een middel écht niet in NL verkrijgbaar zijn dan biedt de Internationale Apotheek te Veghel vaak mogelijkheden.

Op de website ; farmanco.knmp.nl kun je ook de laatste updates checken.
Ik sprak gisteren iemand van de Friesland zorgverzekeraar en die beweerde dat ze alleen de generieke medicijnen vergoeden ( zou een landelijke afspraak zijn van zorgverzekeraars ), waar ik dus benieuwd naar ben is of er mensen zijn die en bij de Friesland zitten en standaard de Systen 100mcg pleisters gebruiken die men blijkbaar standaard bij het VUmc meekrijgt. Want zo wordt er gezegd: "we vergoeden alleen generiek en het is aan de apotheek om te bepalen welke alternatieven er verstrekt worden, voor de "specialité" ( merknamen ) betaalt de patiënt de rekening eerst zelf en stuurt die dan vervolgens op naar de zorgverzekeraar en die beoordeelt of, en hoeveel er van dat product vergoed wordt "

En is er een mogelijkheid dat iemand ( Veerle misschien ) een overzicht produceert van de kosten per product? Dit gewoon om te zien hoe de tarieven liggen.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
3B67-A22C
Berichten: 267
Lid geworden op: 18 aug 2015, 17:49
Gender: Vrouw

Re: Levertijden oestrogeen pleisters

Bericht door 3B67-A22C »

De truuk is om je endocrinoloog een recept te laten schrijven waarop aangegeven wordt dat er een medische noodzaak is om Systen te krijgen. Als Sandoz niet goed blijft plakken is die medische noodzaak er. Bij mij werkte dat in ieder geval en deze week kreeg ik Systen :)

Afbeelding
Anon20190209
Berichten: 298
Lid geworden op: 30 apr 2014, 22:10
Gender: Vrouw

Re: Levertijden oestrogeen pleisters

Bericht door Anon20190209 »

Wat de Friesland beweerd is echt grote onzin.... De enige reden dat de generieke medicijnen worden verstrekt is om als zorgverzekeraar zo goedkoop mogelijk uit te zijn...

En wat Naomi aangeeft is helemaal correct ;)
Als er op een recept medische noodzaak staat is de apotheek verplicht om het merk medicijn te leveren. Nota wordt dan gewoon op de zelfde wijze gedeclareerd bij zorgverzekeraar en die is dan ook verplicht om het te betalen.

Slik al vanaf dag 1 merk medicijnen en er is nog nooit 1 verzekeraar geweest die daar moeilijk over heeft gedaan. Heb hier eerder al eens iets over gepost op het forum.

Trouwens ook apothekers willen zo veel mogelijk generieke medicijnen afgeven omdat daar meer marge opzit en door de afspraken met de verzekeraars ... maar aan de patiënt vertellen dat merk medicijnen niet worden vergoed. Dus ook apothekers zijn niet altijd even betrouwbaar :(

En wat ik er nog van kan herinneren is het verschil in prijs tussen generiek en merk van de pleisters en pillen niet heel erg groot.

Verder is de keuze uit de merken ook zo uitgedund dat er bijna niets is overgebleven de afgelopen jaren... pleisters alleen nog maar Systen en van de pillen alleen nog maar Progynova en Estrofem. De merknamen bedoel ik dan.

Nog een hele handige website van de overheid waar je de vergoedingen per medicijn kunt checken ;) misschien ook heel handig mocht een apotheek of verzekeraar moeilijk doen.

https://www.medicijnkosten.nl
3B67-A22C
Berichten: 267
Lid geworden op: 18 aug 2015, 17:49
Gender: Vrouw

Re: Levertijden oestrogeen pleisters

Bericht door 3B67-A22C »

Oh en ik vroeg trouwens ook aan mijn apotheker hoe het kan dat VUmc wel standaard Systen meegeeft, maar dat de lokale apotheek alleen generieke levert. Volgens mijn apotheker is dat, omdat de VU veel gratis medicijnen krijgt van de farmaceutische industrie of daar speciale kortingen op krijgt, vooral om die medicijnen te marketen. En zie, het werkt. Volgens mij kregen alle transvrouwen bij de VU apotheek in eerste instantie Systen mee en als ze dan weten hoe slecht het generieke medicijn is vergeleken daarmee, stappen ze alsnog over naar het merk.

Like happy cows ;)
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 758
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Levertijden oestrogeen pleisters

Bericht door Ylse »

Als je er een beetje induikt merk je hoe ziek de markt eigenlijk is. Verzekeraars en apothekers vinden het blijkbaar heel normaal om hun clièntele valselijk voor te lichten.

Ik heb even op de site van de Friesland gezocht naar hun preverentiebeleid en lees daar dit
Op dit moment voert de Friesland geen preferentiebeleid en er zijn dan ook geen geneesmiddelen als preferent aangemerkt. Om die reden is er geen nadere informatie over preferentiebeleid op de website opgenomen. De Friesland heeft in haar verzekeringsvoorwaarden opgenomen dat zij geneesmiddelen als preferent kan aanmerken.
Als ik dan kijk wat er door het zorginstituut als kosten aangegeven worden voor de goedkoopste en de duurste medicijnen lees ik dit:
U heeft gekozen voor ESTRADIOL PLEISTER VOOR TRANSDERMAAL GEBRUIK 100UG/24UUR
Hieronder vindt u informatie over het door u gekozen geneesmiddel, met vermelding van de laagste en de hoogste kosten. Klik op een regel voor detailinformatie over dit geneesmiddel.
Vergoed vanuit de basisverzekering Door uzelf bij te betalen Totale kosten excl. afleverkosten

Geneesmiddel met de laagste kosten € 1,83 € 0,00 € 1,83

Geneesmiddel met de hoogste kosten € 2,74 € 0,00 € 2,74

De kosten (de vergoeding door uw zorgverzekeraar zal worden verrekend met uw eigen risico!) zijn berekend aan de hand van 2,14 stuks en zijn inclusief 6% BTW maar nog exclusief het aflevertarief. Vraag uw apotheker naar het aflevertarief. Houd rekening met een tarief van ± € 6,00 (standaarduitgifte), ± € 12,00 (eerste uitgifte) en ± € 30,00 (uitgifte buiten kantoortijden).

Voor geneesmiddelen die in het ziekenhuis worden toegediend geldt dat de kosten al zijn verdisconteerd in het ziekenhuistarief (DBC-tarief). Dat geldt ook voor middelen die extramuraal (via aflevering in de openbare apotheek) niet voor vergoeding in aanmerking zouden zijn gekomen
Maandag maar weer eens met de apotheek en de zorgverzekeraar bellen dan. :x
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Veerle Mertens
Berichten: 94
Lid geworden op: 05 jun 2014, 18:17
Gender: Vrouw

Re: Levertijden oestrogeen pleisters

Bericht door Veerle Mertens »

Het blijft lastig. Conform de verzekeringsvoorwaarden heb je wel of geen recht op aflevering van het merkgeneesmiddel.

Medicijnprijzen liggen niet vast. Dit verschilt weer per verzekeraar. De prijs die de apotheek ziet kan weer afwijken van de declaratieprijs. Een uniforme prijs lijst kan ik dus niet vast stellen.

Medische noodzaak kan wel recht geven op de Systen. Op klanten services van zorg verzekeraars is men vaak niet op de hoogte van de contract afspraken die de Apotheken hebben. Het ziekenhuis levert vaak wel het merk geneesmiddel af omdat het hun toch geen geld kost. Een Apotheek krijgt een lagete vergoeding voor het merk geneesmiddel en legt er dus op toe.
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Levertijden oestrogeen pleisters

Bericht door Jannet V »

Ik kreeg altijd generiek maar toen ze eens niet leverbaar waren werd er Systen geleverd. Die plakken bij mij net iets beter dus heb ik de keer daarop gewoon weer om de Systen gevraagd. Geen enkel probleem.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
doll89
Berichten: 148
Lid geworden op: 30 jul 2014, 14:39
Gender: Vrouw

Re: Levertijden oestrogeen pleisters

Bericht door doll89 »

klinkt alsof bijna iedereen 100mg krijgt? wat is het verschil? ik heb altijd 50 gehad :/
systen had ik gekregen toen sandoz niet leverbaar was maar ik wou er zo snel mogelijk weer vanaf,, daar krijg ik rode plekken van.. ben blij met sandoz heb altijd hele goede waardes