Nieuwe chat! Zie dit topic.

Hormoontherapie met pleisters

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Vertrokken01
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 okt 2016, 17:23
Gender: Onzeker
Locatie: ////

Re: Hormoontherapie met pleisters

Bericht door Vertrokken01 »

Emma schreef:Dat is een beetje het punt, spiro is minder effectief dan cypro. Maar als ik jou was zou ik het wel proberen, en die halvering van de cypro achter de hand houden als alternatief voorstel...
Volgens mij ligt het aan mijn lage dosis oestrogeen , Emma, ik krijg pleisters van 100 microgram twee keer per week. Is quasi niks.
////
Anon20190209
Berichten: 298
Lid geworden op: 30 apr 2014, 22:10
Gender: Vrouw

Re: Hormoontherapie met pleisters

Bericht door Anon20190209 »

2 pleisters van 100 microgram per week zou meer dan genoeg moeten zijn. Is hier in Nederland ongeveer het maximale wat het VU voorschrijft en staat gelijk aan 2x 2mg Progynova per dag!
Vertrokken01
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 okt 2016, 17:23
Gender: Onzeker
Locatie: ////

Re: Hormoontherapie met pleisters

Bericht door Vertrokken01 »

Cher schreef:2 pleisters van 100 microgram per week zou meer dan genoeg moeten zijn. Is hier in Nederland ongeveer het maximale wat het VU voorschrijft en staat gelijk aan 2x 2mg Progynova per dag!
Misschien dat het dan de Cypro toch is zoals eerst gedacht.

Maandag wordt er weer bloed getrokken , vind het belangrijk dat er met 100% zekerheid gezegd wordt dat mijn levels goed liggen want zou er echt kapot van zijn moest blijken dat dit symptomen van vermannelijking zouden zijn . Heb echt angst dat de borstgroei stopt. Al enkele dagen geen groeisteekjes gehad.
////
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Hormoontherapie met pleisters

Bericht door Emma »

100mcg transdermaal is niet weinig... dat is een minimum dagdosis die de eerste vier dagen gegarandeerd wordt afgegeven. En via de huid, dus het passeert de lever maar één keer. Je kunt het qua dosering absoluut niet vergelijken met tabletten, omdat de verwerking door het lichaam daarvan heel anders werkt.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
JacquelineM
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 jan 2016, 12:04
Gender: Vrouw
Locatie: Epe

Re: Hormoontherapie met pleisters

Bericht door JacquelineM »

Hoi Elissa, ik kan alleen uit eigen ervaring spreken. Ik gebruik net als jij 2 'ladystickers' (wat een prachtig woord) van 100ug per week. Als anti-androgeen gebruikte ik tot voor kort Spironolacton 100, later 50. Mijn T-waardes bleven onverminderd hoog, zo rond de 35 nmol/l. (Dat is boven de range van een biologische man).
Onlangs ben ik in overleg met endocrinoloog in VUmc overgestapt op Cypro50. In 3 weken tijd is mijn T-waarde gezakt naar 0,8 nmol/l. Dus cypro werkt echt veel en veel beter. Spiro zou ik alleen adviseren als je niet tegen cypro kunt. Mijn zus werd na 3 weken gebruik van cyproteron met ademhalingsklachten per ambulance naar het ziekenhuis vervoerd. Zij is dus overgestapt op spiro. Zo kan het dus ook; het is allemaal heel persoonlijk.

Lieve groet, JacquelineM.
Vertrokken01
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 okt 2016, 17:23
Gender: Onzeker
Locatie: ////

Re: Hormoontherapie met pleisters

Bericht door Vertrokken01 »

JacquelineM schreef:Hoi Elissa, ik kan alleen uit eigen ervaring spreken. Ik gebruik net als jij 2 'ladystickers' (wat een prachtig woord) van 100ug per week. Als anti-androgeen gebruikte ik tot voor kort Spironolacton 100, later 50. Mijn T-waardes bleven onverminderd hoog, zo rond de 35 nmol/l. (Dat is boven de range van een biologische man).
Onlangs ben ik in overleg met endocrinoloog in VUmc overgestapt op Cypro50. In 3 weken tijd is mijn T-waarde gezakt naar 0,8 nmol/l. Dus cypro werkt echt veel en veel beter. Spiro zou ik alleen adviseren als je niet tegen cypro kunt. Mijn zus werd na 3 weken gebruik van cyproteron met ademhalingsklachten per ambulance naar het ziekenhuis vervoerd. Zij is dus overgestapt op spiro. Zo kan het dus ook; het is allemaal heel persoonlijk.

Lieve groet, JacquelineM.

Hey Jacqueline,ik verdraag de Cypro goed maar vindt de minieme bijwerkingen een beetje vervelend. Uiteraard gaan we er gewoon mee door voor die oh zo gewenste vervrouwelijking. Al gaat die laatste erg traag en is dat soms zo pijnlijk dat ik nog een vent in de spiegel zie :(
Ik bid voor een mirakel dat ik volgend jaar passabel ben want zo is het echt deprimerend pfff
////
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Hormoontherapie met pleisters

Bericht door Emma »

Hee wacht even, je bent doodmoe en zo maar nu stel je dat je de cypro goed verdraagt en de bijwerkingen miniem zijn. Beetje vreemd, waarom ben je dit topic dan gestart? Wat is er aan de hand?

Hormoontherapie is geen wondermiddel. Het is soms hollrn, dan weer stilstaan. En na een half jaar zijn bij de meesten de voelbare effecten in de borsten wel weg. Dan groeien ze nog wel door, maar niet zoals je gewend was.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Vertrokken01
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 okt 2016, 17:23
Gender: Onzeker
Locatie: ////

Re: Hormoontherapie met pleisters

Bericht door Vertrokken01 »

Emma schreef:Hee wacht even, je bent doodmoe en zo maar nu stel je dat je de cypro goed verdraagt en de bijwerkingen miniem zijn. Beetje vreemd, waarom ben je dit topic dan gestart? Wat is er aan de hand?

Hormoontherapie is geen wondermiddel. Het is soms hollrn, dan weer stilstaan. En na een half jaar zijn bij de meesten de voelbare effecten in de borsten wel weg. Dan groeien ze nog wel door, maar niet zoals je gewend was.
Doodmoe en warmteopwellingen :(

Maar ik bedoel dat ik niet sterven ga van de cypro , het zou nog erger zijn mocht die testosteron terugkomen.
////
Vertrokken01
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 okt 2016, 17:23
Gender: Onzeker
Locatie: ////

Re: Hormoontherapie met pleisters

Bericht door Vertrokken01 »

Emma schreef:Hee wacht even, je bent doodmoe en zo maar nu stel je dat je de cypro goed verdraagt en de bijwerkingen miniem zijn. Beetje vreemd, waarom ben je dit topic dan gestart? Wat is er aan de hand?

Hormoontherapie is geen wondermiddel. Het is soms hollrn, dan weer stilstaan. En na een half jaar zijn bij de meesten de voelbare effecten in de borsten wel weg. Dan groeien ze nog wel door, maar niet zoals je gewend was.
Ik vind het ook zo raar om bij mijn dokter over de klachten te gaan klagen. Ik zou dankbaar moeten zijn dat ik op hormoontherapie ben , ze is al zo tegen anti-androgenen , straks zegt ze dat ik door moet gaan op oestrogeen zonder cypro want spiro vindt ze levensgevaarlijk.

Het is niet levensbedreigend die klachten , gewoon ongemakkelijk dat ik niks doe dan slapen en dat ik altijd zweet en het warm heb. Dan heb ik zoiets van zou ik heisa bij haar gaan maken voor iets banaal :/ tenslotte is die vervrouwelijking zo belangrijk dat ik er alle klachten voor lief bijneem.
Zou interessant zijn om jullie ervaring met deze klachten te horen zodat ik weet dat het voorkomend en niet zo erg is. Ben eerder ongerust maar denk niet dat het erg is.
////
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Hormoontherapie met pleisters

Bericht door Emma »

Dankbaarheid lijkt me heel fijn, maar naar je arts toe zul je gewoon de waarheid moeten vertellen. Dat is geen zeuren, dat is zelfbehoud. Je hebt er niets, maar dan ook helemaal niets in om doodmoe van de cypro te gronde te gaan en dan toch dank je wel te zeggen tegen de arts. Die moet weten wat er met je aan de hand is om de medicatie bij te kunnen stellen.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]