Hormoontherapie met pleisters

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Vertrokken01
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 okt 2016, 17:23
Gender: Onzeker
Locatie: ////

Re: Hormoontherapie met pleisters

Bericht door Vertrokken01 »

Emma schreef:Dankbaarheid lijkt me heel fijn, maar naar je arts toe zul je gewoon de waarheid moeten vertellen. Dat is geen zeuren, dat is zelfbehoud. Je hebt er niets, maar dan ook helemaal niets in om doodmoe van de cypro te gronde te gaan en dan toch dank je wel te zeggen tegen de arts. Die moet weten wat er met je aan de hand is om de medicatie bij te kunnen stellen.
Kan ik je alleen maar gelijk in geven , ik ben alleen bang dat ik dan lagere dossisen krijg of iets van medicatie moet weglaten. Ik denk dat ik bij alles te vertellen aan haar ook uitdrukkelijk mijn wens ga bijvoegen dat ik een even effectief hormoonregime wil. Toen ik haar belde ging ze er al meteen vanuit dat mijn oestrogeen hoog staat door de lactatie en ik heb eerder het gevoel dat die laag staat.

Ik ben overall wel in goede handen bij haar, ze volgt de werkwijze die het UZ Gent toepast ( 2x2mg Progynova per dag of 1 x 100 pleister per 3,5 dagen + bij beiden 50 mg Androcur ) dus ik denk dat ik wel in mijn handen mag klappen met zo een menselijke huisarts , velen zouden je gewoon wegsturen.
////
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8023
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Hormoontherapie met pleisters

Bericht door Emma »

Als je lichaam stuk gaat door een te hoge dosis van een of ander heb je er ook niks meer aan.

Die lactatie hangt samen met progestagenen zoals cypro, dat dat met oestrogeen te maken zou hebben is een misvatting. Het VUmc in Amsterdam is recent, ergens vorig jaar, tot die conclusie gekomen.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Vertrokken01
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 okt 2016, 17:23
Gender: Onzeker
Locatie: ////

Re: Hormoontherapie met pleisters

Bericht door Vertrokken01 »

Emma schreef:Als je lichaam stuk gaat door een te hoge dosis van een of ander heb je er ook niks meer aan.

Die lactatie hangt samen met progestagenen zoals cypro, dat dat met oestrogeen te maken zou hebben is een misvatting. Het VUmc in Amsterdam is recent, ergens vorig jaar, tot die conclusie gekomen.
Is volledig waar, de dosis moet gewoon goed liggen. Helaas is het zo verleidelijk om de dosis hoog te laten omdat ik zo naar die vervrouwelijking verlang. Maar ik weet dat dat geen goed doet. Ik ga er gewoon eerlijk over zijn tegen de arts morgen.
////
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1427
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Hormoontherapie met pleisters

Bericht door Alice »

Hoi Elissa,

Als ik zo lees heb je last van vermoeidheid, de schuldige is, meestal, cyproteronacetaat je zou die dosis kunnen aanpassen. Probeer eens wat minder te gebruiken ½, ¼ i.p.v. een heel tabletje, een beetje fine-tunen voor wat voor jou het beste is.
Pré-op hield ik mijn testo rond de 2 nmol/l, daar voelde ik mij het beste bij.
Cyproteronacetaat is gewoon een hulpmiddel om te vervrouwelijken, zonder gaat het ook.

Ook heb je last van hormoon schommelingen. Je merkt op wanneer je de pleister of een tablet vervangt/inneemt. Meer mensen hebben daar last van (ik gelukkig niet) . Daarom zou gel een oplossing kunnen zijn. Je kun de dosis dan over meerdere dagdelen uitsmeren, letterlijk.
Standaard dosis is vaak 1mg/g (1 mg estradiol in 1 gram gel). Tot 4 mg/d gebruik is niet ongewoon. Let op, de gel wordt in verschillende sterktes aangeboden bv. 0,6 mg/g.

Succes bij de dokter.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Hormoontherapie met pleisters

Bericht door Nate_0 »

RE: de lactatie... Ik weet niet of je ook andere medicatie gebruikt naast je hormonen, maar van andere middelen kun je ook van gaan lacteren. (Waarom? Geen idee, maar ik heb het zelf wel mee gemaakt.) Antidepressiva en antipsychotica, bijvoorbeeld, maar het stond zelfs als bijwerking op de laxeermiddelen die ik in het ziekenhuis moest slikken...
meerdere zakken met zaagsel
Vertrokken01
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 okt 2016, 17:23
Gender: Onzeker
Locatie: ////

Re: Hormoontherapie met pleisters

Bericht door Vertrokken01 »

Nate_0 schreef:RE: de lactatie... Ik weet niet of je ook andere medicatie gebruikt naast je hormonen, maar van andere middelen kun je ook van gaan lacteren. (Waarom? Geen idee, maar ik heb het zelf wel mee gemaakt.) Antidepressiva en antipsychotica, bijvoorbeeld, maar het stond zelfs als bijwerking op de laxeermiddelen die ik in het ziekenhuis moest slikken...

Ik gebruik Sipralexa , Nate_0 , dat is zoals je zegt een antidepressivum , wie weet komt het daar wel door :/
Morgen ga ik eens vragen aan de arts om de reden van die lactatie op te sporen want het is best vies vind ik , een hele dag lekkende hemden , t-shirts , kleedjes :/
////
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Hormoontherapie met pleisters

Bericht door Nate_0 »

Zolang je er last van hebt kun je even kijken bij de artikelen voor zwangere vrouwen... Daar hebben ze pads voor die je in je BH kunt steken alsof het maandverband voor je tepels is.

(Ik heb het zelf een tijdlang gehad van mijn antipsychotica, en dat was inderdaad ook geen pretje)
meerdere zakken met zaagsel
Vertrokken01
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 okt 2016, 17:23
Gender: Onzeker
Locatie: ////

Re: Hormoontherapie met pleisters

Bericht door Vertrokken01 »

Nate_0 schreef:Zolang je er last van hebt kun je even kijken bij de artikelen voor zwangere vrouwen... Daar hebben ze pads voor die je in je BH kunt steken alsof het maandverband voor je tepels is.

(Ik heb het zelf een tijdlang gehad van mijn antipsychotica, en dat was inderdaad ook geen pretje)

Ik ben precies een koe met lekkende uiers hahahaha overal moet ik me excuseren om de melk te gaan afkolven bij wijze van spreken :D
////
Vertrokken01
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 okt 2016, 17:23
Gender: Onzeker
Locatie: ////

Re: Hormoontherapie met pleisters

Bericht door Vertrokken01 »

Emma schreef:Als je lichaam stuk gaat door een te hoge dosis van een of ander heb je er ook niks meer aan.

Die lactatie hangt samen met progestagenen zoals cypro, dat dat met oestrogeen te maken zou hebben is een misvatting. Het VUmc in Amsterdam is recent, ergens vorig jaar, tot die conclusie gekomen.

Hey Emma,
wou je gewoon even laten weten dat mijn oestrogeen te hoog lag en dus dat klachten gaf. Ik heb nu Vivelle Dot 75 voorgeschreven gekregen i.p.v Dermestril 100 .

Bedankt voor je hulp de afgelopen dagen :)

Ben opgelucht dat ik naar mijn arts geweest ben en samen met haar een oplossing heb gevonden.
////
Vertrokken01
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 okt 2016, 17:23
Gender: Onzeker
Locatie: ////

Re: Hormoontherapie met pleisters

Bericht door Vertrokken01 »

Alice schreef:Hoi Elissa,

Als ik zo lees heb je last van vermoeidheid, de schuldige is, meestal, cyproteronacetaat je zou die dosis kunnen aanpassen. Probeer eens wat minder te gebruiken ½, ¼ i.p.v. een heel tabletje, een beetje fine-tunen voor wat voor jou het beste is.
Pré-op hield ik mijn testo rond de 2 nmol/l, daar voelde ik mij het beste bij.
Cyproteronacetaat is gewoon een hulpmiddel om te vervrouwelijken, zonder gaat het ook.

Ook heb je last van hormoon schommelingen. Je merkt op wanneer je de pleister of een tablet vervangt/inneemt. Meer mensen hebben daar last van (ik gelukkig niet) . Daarom zou gel een oplossing kunnen zijn. Je kun de dosis dan over meerdere dagdelen uitsmeren, letterlijk.
Standaard dosis is vaak 1mg/g (1 mg estradiol in 1 gram gel). Tot 4 mg/d gebruik is niet ongewoon. Let op, de gel wordt in verschillende sterktes aangeboden bv. 0,6 mg/g.

Succes bij de dokter.
Hey Alice,

mijn oestrogenen stonden veel te hoog en daardoor moest ik een dosisverlaging . Ik ben overgezet van Dermistril 100 naar Vivelle Dot 75.
Het zou nu binnen enkele weken binnen normale rangen gaan liggen.

Groetjes,
Elissa.
////